Sv: 07rnas tråd del 10!
*kl
Jag har precis köpt en 07:a så jag dyker in lite här...
Hur mkt rider ni era och hur lägger ni upp det? Min är grundriden och inhoppad, riden ca 4 dagar/vecka innan, varierat ute och på bana/ridhus. Då är hon ordentligt motionerad i alla gångarter men sällan så länge som en timme åt gången.
Nu sen hon flyttade hit har det ändrats lite i hennes liv. bla har hon kommit in på stall, gick på lösdrift innan. Är nu ute 7-8 tim/dag, tyvärr inte mer pga att ingen annan häst är ute längre under vintern.
Hon känns mkt piggare och har mer drag under galoscherna än det jag vet om henne sedan innan. Är väl iofs inte så konstigt med tanke på omställningarna med nytt hem, ny ryttare och installning. Frågan är hur mkt jag vågar rida henne för att inte "slita" på henne?
Underlaget här är inte så bra så ute går bara att skritta och trava på sina håll. Just nu är hon dessutom i en dryg testa-matte-period så kan jag rida ut öht är jag glad. Själva rastningen får tills vidare ske inne i ridhuset, därav min fråga hur mkt man vågar "harva runt" där inne.
Jag rider varierat på rakt och böjt spår i alla gångarter. Sitter inte och nöter på volt utan tänker nog snarare extra noga på att inte göra det. Hon blir inte svettig och flåsig sen jag klippte henne, men jag känner ändå i slutet av passen att hon är trött dvs motionerad och betydligt mer avspänd än gummibollen jag ibland sitter upp på vid passets början. Hon känns liksom nöjd, inte slutkörd.
Men jag upplever ändå att hon har överskottsenergi varje dag när jag påbörjar ridningen. Speciellt när vi ska rida ut, så from nu ska jag börja med att rasta av henne i ridhuset innan. Hon äter knappt kraftfoder kan tilläggas, har mkt bra grovfoder och till det får hon mineraler och lite havre/korn för att blanda ut nyttigheterna.
Så hur lägger man upp detta för att få en bra balans där hästen är nöjd och motionerad utan att man slitit ut den? Känns ju inte bra att vara så mkt i ridhus med en så pass ung häst, men rida ute och få nåt vettigt ut av det är otänkbart i detta läge när det är trist underlag i kombination med rodeohäst