07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Fin häst.
Finns det något särskilt syfte med att du väljer att ha formen som du har den? Jag tycker nosen hamnar lite långt in/bakom lod.
Jag kan också plocka in mina lite långt ibland, men då bara en väldigt kort stund för att få igenom att de ska släppa i munnen. Vill annars ha dem med lite längre hals och längre fram med nosen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Igår hade jag ett superpass på Ariel. Först vågade vi oss förbi farliga villaområdet med endast ett motorstopp och sedan tog hon branta nedförsbacken tre gånger (vi klättrade) i lång tygel i balans. Det hade inte hänt för ett halvår sedan...

Vi har så smått börjat introducera joggtrav på slingerstigar, men hon tycker ännu att det är lite väl tufft när hon inte ser något (rider i mörkret) och vändningarna kommer väldigt snabbt.

I övrigt har jag börjat planera för betäckningen och att skriva ett bra kontrakt med fölbeställaren. Inte det lättaste. ;)

Tycker att Ariel tappat lite ryggmuskler senaste tiden och det oroar mig. Hon går ju på minimigiva hösilage, 9 kg hösilage, vilket enligt analysen ger 45 MJ och 405 g smb.rp, kvoten blir 9. Men nu börjar jag oroa mig att analysen inte stämmer. :crazy: Hon borde inte tappa ryggmuskler med det jobb vi gör + den mängden foder.

Så frågan är, öka grovfodret eller ge sojamjöl/lusernhack?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Lägger inte någon jättefokus på vad näsan hamnar just nu utan jobbar mest med att få bakbenen lite snabbare och mer aktiva då han gärna blir lite långsam och lång i kroppen:)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

hade ett underbart pass på ares idag, första gången vi var ute själva i skogen, det tog en stunds övertalning att gå ifrån kompisarna i hagen, men väl förbi gick han på som vanligt, han verkar heller inte rädd för saker i skogen som min andra polle är, mötte en hund idag o han tvärstannade o kollade, sen gick han fram och när hunden gick förbi vände han o skulle följa efter ;) Det hade aldrig hänt med love som hade kastat sig in i skogen o försökt gömma sig ;) att de kan vara så olika ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Spontant säger jag alltid testa att öka grovfodret först, behövs det inte så tycker jag att det är onödigt att börja småpilla med tillskott och om hästens form kan rättas till med bara grovfodret så känns det alltid bäst :)

*kl*

Q tränar på inför tävlingssäsongen. Han går i snitt 5 pass i veckan med ett par dagars sammanhängande vila lite då och då för att hinna fundera över livet. Fokus just nu ligger på att stärka honom generellt och få honom ridbar mellan hindren, lägger all fokus på hoppningen nu (och befäster samtidigt rörelserna upp till LA) och tar dressyren lite senare på säsongen när han hunnit komma ut på ett par hopptävlingar. Problemet nu är att han är nästan lika hög som jag är lång (och då är jag 176 cm och han är 175 cm), väger 10 gånger mer än mig och är stark som en oxe. Definitivt ingen lättriden häst, men kapacitet har han.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Idag har vi varit ute på vårt första lilla äventyr:p. Var på kliniken för att mätas och det var första gången som hon har åkt transport sen hon kom till mig. Var inga problem att lasta och det gick bra på kliniken också. 139cm blev resultatet (egentligen 141, men 2cm trollades bort för broddar, sula och skor).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi fick en reservplats på hoppträning igår, så det blev årets första.

Till min stora förvåning var saker som varit svårt tidigare plötsligt plättlätt! Riktigt roligt! Sen hittade vi nya svårigheter, så nu har vi nya saker att jobba med, men det är ju så det är!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Spontant säger jag alltid testa att öka grovfodret först, behövs det inte så tycker jag att det är onödigt att börja småpilla med tillskott och om hästens form kan rättas till med bara grovfodret så känns det alltid bäst :)

Det som tar emot är ju att hon skall banta, så ett proteintillskott kändes bättre än att öka grovfodret. Samtidigt så kanske det fungerar med ökat grovfoder, men jag misstänker att hon kommer att gå upp i vikt då. :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kl

I dag fick Elle gå ut i sin vanliga hage efter 3 månader i sjukhagen. Glad häst som busa runt lite och supernöjd över att få en kompis. Kompisen var klok och stod mest och kollade när Elle showa runt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Härligt att få släppa ut henne i en vanlig hage igen kan jag tänka mig!


Idag blev det en tur ensamna ut i skogen. Först tyckte Plutten att dit ska jag inte alls gå och så försökte han studsa hemåt igen men han gav snabbt upp när jag morrade på honom.Väl ute i skogen så fick vi trixa och knixa oss fram där dom har huggt ner en massa träd. Sen kom vi ut på öppen mark och där låg två välta träd på varandra och dom kunde jag inte låta bli att hoppa över.
Lattjo tyckte herr Plutt som drog iväg i räser galopp:D Fattar inte vilken energi dom kan ha. Han fick ändå springa av sig det värsta innan vi red iväg men var lika pigg när vi kom hem igen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Är alla hästar som tokiga nu?

Min är helgalen för tillfället! :eek: Red ut i skogen på em, hon använde minsta ljud och rörelse som en anledning att explodera. Vi galopperade i skogen en lång runda, och när vi kom tillbaka var hon fortfarande helgalen, så vi tog en runda till. Andra gången var hon fortfarande lika pigg, men då red vi hem ändå.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min är en smula galen och superpigg, men det kan bero på att vi har isgata + frusna ridbanor och ridvägar = har inte ridit på ca 3 veckor :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min är då verkligen inte galen! Jag blir rädd för saker som inte hästen blir rädd för:o Fast jag kan erkänna att han började trava tre gånger utan att han skulle sist jag var ute och red, och då upptäckte jag också att sadeln kommit väääldigt nära manken så nu måste jag ha en ny sadel innan jag kan rida igen. Vi får hålla oss till tömkörning så länge, fast inte mig emot:) Han går mycket finare utan en klumpig ryttare på ryggen...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad använder ni för sida för att ladda upp bilder? Jag använde Picbox (hette det väl?) men den stängdes ju för ett tag sen...

Mitt sto har vilat ett tag nu. Ska sätta igång henne nästa helg och tänkte se om min man kan ta några fina vinterbilder på oss :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Har mina bilder på fejan:).

*kl*

Min ponny är härligt cool även om hon är pigg. Idag har vi varit ute i skogen med en liten treåing som skulle galopperas för första gången:). Gick super även om ponny bockade en del:p
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl

Jag har precis köpt en 07:a så jag dyker in lite här...

Hur mkt rider ni era och hur lägger ni upp det? Min är grundriden och inhoppad, riden ca 4 dagar/vecka innan, varierat ute och på bana/ridhus. Då är hon ordentligt motionerad i alla gångarter men sällan så länge som en timme åt gången.

Nu sen hon flyttade hit har det ändrats lite i hennes liv. bla har hon kommit in på stall, gick på lösdrift innan. Är nu ute 7-8 tim/dag, tyvärr inte mer pga att ingen annan häst är ute längre under vintern.
Hon känns mkt piggare och har mer drag under galoscherna än det jag vet om henne sedan innan. Är väl iofs inte så konstigt med tanke på omställningarna med nytt hem, ny ryttare och installning. Frågan är hur mkt jag vågar rida henne för att inte "slita" på henne? :o

Underlaget här är inte så bra så ute går bara att skritta och trava på sina håll. Just nu är hon dessutom i en dryg testa-matte-period så kan jag rida ut öht är jag glad. Själva rastningen får tills vidare ske inne i ridhuset, därav min fråga hur mkt man vågar "harva runt" där inne.
Jag rider varierat på rakt och böjt spår i alla gångarter. Sitter inte och nöter på volt utan tänker nog snarare extra noga på att inte göra det. Hon blir inte svettig och flåsig sen jag klippte henne, men jag känner ändå i slutet av passen att hon är trött dvs motionerad och betydligt mer avspänd än gummibollen jag ibland sitter upp på vid passets början. Hon känns liksom nöjd, inte slutkörd.

Men jag upplever ändå att hon har överskottsenergi varje dag när jag påbörjar ridningen. Speciellt när vi ska rida ut, så from nu ska jag börja med att rasta av henne i ridhuset innan. Hon äter knappt kraftfoder kan tilläggas, har mkt bra grovfoder och till det får hon mineraler och lite havre/korn för att blanda ut nyttigheterna.

Så hur lägger man upp detta för att få en bra balans där hästen är nöjd och motionerad utan att man slitit ut den? Känns ju inte bra att vara så mkt i ridhus med en så pass ung häst, men rida ute och få nåt vettigt ut av det är otänkbart i detta läge när det är trist underlag i kombination med rodeohäst:crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag rider mina två -07:or ca tre dagar per vecka vilket jag tycker är lagom. Jag har dock många andra hästar att välja på de andra dagarna. Mina pojkar går på lösdrift och vandrar därmed dygnet runt om de så önskar (fast oftast står hela gänget längst uppe vid mitt hus och tittar om något rör sig).

Igår hade jag med Lester på ridkurs. Det var bokar två pass à 30 minuter men Lester var så duktig att båda passen förkortades lite för att inte slita ut honom.
Första passet mest checka av att han är böjlig, och så lite galopparbete. Gick i jättetrevlig remontform helt utan tyngd i tygeln. Lätt och fin. Bra kadens i galoppen.
Andra passet blev mest galopparbete, och relativt mycket arbete med förvänd galopp, fokus lades på att behålla formen, kadensen samt att få den väldigt milda serpentinbåden fin och jämn och mjuk i form. Lite arbete med timglasformade åttavolter också. Omställningen blir mjuk eftersom man sträcker ut mellansträckan, förvända galoppen tränas eftersom det blir en halvcirkel i änden.
Väldigt trevliga ridpass för en suverän instruktör.

Karl fick en tur längs vägen här hemma, han börjar bli väldigt intresserad av att tölta. Det är en pigg och glad herre som blir rolig att rida. Och det blir förstås roligare ju mer han behärskar. Jag har börjat jobba lite med avlånga serpentinbågar över vägen - inga skarpa omställningar utan långa bågar. Detta får han göra i både trav och tölt. Jag får vara lite försiktig med kraven: blir det för svårt misstänker jag att han tappar gångart och det är ju inte meningen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag känner igen mig i din situation. Ariel har verkligen taggat till sig sedan jag stallade in henne i december. Det är helt klart inte tillräckligt med rörelse för henne att bara gå i hagen dagtid. :crazy:

Jag har inget ridhus, utan har ridit långa, lugna pass istället. Är ute cirka 3 mil per vecka, men nästan enbart skritt. Nu när snön äntligen kom till oss kan man dessutom släppa hästarna i sommarhagarna för avrastning, så det har jag gjort och det var uppskattat... :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Just nu rider jag inte alls pga underlaget (isgata + knöliga frusna paddockar, barfotahäst). Men i vår har jag planerat ridning 2 ggr i veckan och körning 1 gång i veckan. Troligtvis allt ute, ev något pass på banan emellanåt. Utöver det markarbetar vi 2-3 ggr i veckan på banan.

(Tillägger eftersom du är ny att jag utbildar enligt Parellis program, inte det "klassiska" :))
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
952
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 640
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 818
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
5 262
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp