Sv: 07rnas tråd del 10!
KL.
Jag funderar lite på det här med ridträning.
Vi har ju tidigare i tråden kommit fram till att jag och några få till använder skolorna tidigt vid ridning av unghäst och de flesta (tror jag) inte gör det.
Ni som inte gör det. Vilka övningar använder ni för att mjuka upp och gymnasticera loss hästen? Rider ni mest raka spår rakt fram eller vad gör ni för något?
Jag börjar rutinmässigt inridningen med att hästen definitivt ska kunna start, stopp, svänga, backa från marken. Går då i sadelläget och använder träns och tyglar samt röstkommando. Oftast tränar jag också in antydan till öppna och sluta från marken.
Som regel har jag fått hästen att förstå att ge sig själv eftergift genom att longera i skritt och trav med westernsadel och tygel genom stigbygeln (kan ge en bättre förklaring om någon önskar).
När jag sedan väl rider hästen, börjar jag med start, stopp, svänga och hästen känns säker, ber jag om trav och sedan galopp. Med någon häst har jag tagit samtliga gångarter första ridturen, med någon har galoppen fått vänta några turer. Jag har en häst där jag gjort kraftigt avsteg och han fick skritta enstaka steg dagligen i två veckor innan jag vågade göra något mer avancerat men det är ett specialfall.
När jag sedan tränar i skritt, start - stopp - svänga, så rider jag numera ofta i paddocken men innan den var klar var det uppenbarligen uteritter.
När hästen känns avslappnad i "rakt fram", börjar jag prova lite volter, serpentiner (över hela ridbanan) och börjar introducera att böja halsen.
Jag tycker att jag får god hjälp av böjningen för att få hästen att släppa efter i nacke och hals och får därmed en trevlig eftergift.
Tränar sedan hästen på att få böja sig och flytta delar av kroppen. Början till framdelsvändning, mot staket för de hästar som har svårt för det eller genom att utnyttja en allt mindre volt för de hästar som har lätt, kommer också fort.
Sedan använder jag även uteritterna till att be om uppmärksamhet genom enstaka steg i öppna, sluta, skänkelvikning och så vidare.
Men som sagt: ni som inte använder de övningarna, vad gör ni på era ridpass?