07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag köpte med en Amerigo, fast en vega, som var inpassad till hästen när jag köpte henne, och jag är alldeles kär i den. Så jag förstår dig :D Älskar den!

KL

Min dam sticker också med bogen som jag läste att flera andra gjorde, och då vet man att det blir studs och bock precis efter. Fast bara i galoppen. Men börjar få lite kläm på det. Med min känns det som att hon inte riktigt har ärlig bjudning framåt, därför gör hon så.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Klantigt, Docka!! :angel:

Idag red jag ut med min Räser Häxa, höll henne i örat och hon fick inte möjlighet att hitta på bus. Galopperade på ängarna, det behövde hon! (vi :angel:). Men jag erkänner att jag bangade att hoppa diket... tar det en annan dag.

I know :eek: Snakca Rookie-mistake!

Och vadå banga dikena, så kan man ju inte göra :devil:
Jag hade dödat för att få hoppa lite, vi har isbana överallt =(

Upptäckte felet med min ekvation: Stå i ett stall utan ridhus, för då rider man mer ute och kan ta sig till ett ridhus när det är för isigt så man inte kan rida ut. Bara det att när det är så isigt att man inte vill rida ute så fan heller att man ger sig ut o kör på hästen X)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag hade också bangat att hoppa dike:angel: Men jag är feg!

Min häst var ett monster idag. Jag rastade inte av honom innan jag hoppade upp och det fick jag surt erfara. Han pep, taktade, bockade och ruskade på huvudet om vart annat hela ridturen ute. Jättejobbigt när man drack ett glas vin för mycket igår kväll:devil:

Däremot kändes han fin när jag gick in i paddocken och galoppera några varv. Nu snöar det som bara den här så jag hoppas att det ligger kvar i morgon för då ska jag banne mig galoppera på ängarna så att han blir av med lite överskottsenergi!:D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*KL*

Hade en diskussion med en kompis igår ang heta unghästar.

Min dam är alltid väldigt "springig" av sig i början på ett pass då hon har mycket motor och tycker det är väldigt roligt att röra på sig, hon är otroligt arbetsvillig men har inte riktigt förstått det där med att man inte behöver springa benen av sig utan det kan vara roligt ändå. Hennes mamma är som ett spjut och lilla damen har ärvt detta.

Hur som helst, jag anser att om man har en häst som är väldigt pigg i början av ett pass och inte slappnar av i början av passet så gör jag så att jag gör övergångar hela tiden, lägger volter, går på stora volten,halvhalter, gör några fler övergångar osv.

Det som vi inte var ense om är att min kompis tycker att man skall göra halt hela tiden för att få hästen att "lyda" varje gång hon springer ifrån arbete. Detta tycker jag genererar i bakåttänkande och att hästen tappar bjudningen.. Provade detta några gånger och tycker att det enbart genererade i att hon tog förhållningarna som halt, oavsett hur liten eller stor den var.

Jag vill alltså behålla all den energin som hon har i början av ett pass men vill kunna förvalta det till att hon slappnar av och får mer "luft" i steget än att bli lite flack och springig vilket jag tycker att det blir om man gör halt hela tiden.

Eftersom jag alltid har ridit på det sättet och jag tycker att det fungerar så är jag lite nyfiken hur ni andra gör och vad ni får för resultat + hur snabbt ni når resultatet (alltså blir avslappnad och lyhörd) samt vad ni har för typ av häst?

:)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min häst kan vara väldigt pigg och jag använder mig mycket av serpentinbågar för att få honom att lyssna och slappna av och bli mjuk och följsam i sidorna. Jag varierar serpentinerna genom att rida vanliga, sakta av till skritt på mitten samt att lägga in 10-15 m volter på bågarna.
Min häst har ganska stort steg så för att få honom att få in bakbenen och hitta en bra takt har detta varit kanon för oss. Resultatet kommer efter någon några bågar beroende på vilket humör han är på. Men jag tycket att det varit bra eftersom han stoppar upp sig själv när bakbenen kommer med och då springer han inte iväg.

Halter har jag faktiskt inte använt mig av speciellt mycket på ridbanan däremot så brukar jag använda mig av dom vid uteritter då vi ofta får stanna och vänta in kompisen men då har jag ju en mer naturlig framåtbjudning.

Vilket svammel det blev men jag hoppas att du förstår! :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

imon ska jag äntligen ut på ridtur med Ares, har inte kunnat pga underlaget o han ömmar så utan skor, men har nu investerat i cavallo boots o broddar ;) så nu är vi redo för träning ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Då kan jag trösta med att min sadel kostade mer i inköp än Ariel kostade. Dessutom är sadeln tre gånger så dyr som min valack... ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ponnyn kan bli väldigt springig i traven i början av passet. Tränaren som jag red för i höstas för förstå gången hade ett system som jag inte ridit i förut men som funkat riktigt bra! Ponnyn måste trava långsamt, typ jogg och hon måste vänta på ryttaren. Man ska kunna ge efter helt på båda tyglarna utan att hon springer iväg eller går ur form. När det sitter utvecklade vi men tempoväxlingar och övergångar. Har som sagt aldrig ridit så förut men måste säga att det känns väldigt balanserat och det hjälper verkligen med att få hästen att vänta!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Har dressyrat lite idag också. Högerfattningarna satt super och i vänster kan hon göra tre fina fattningar och sen verkar hon glömma bort hur man gör:/. Hmm, sitter väl så småningom. Hon är också ganska dragig i munnen i början, men det släpper fint i slutet. Tänkte dock kolla tänderna i samband med att hon ska mätas nästa vecka.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL.
Jag funderar lite på det här med ridträning.
Vi har ju tidigare i tråden kommit fram till att jag och några få till använder skolorna tidigt vid ridning av unghäst och de flesta (tror jag) inte gör det.

Ni som inte gör det. Vilka övningar använder ni för att mjuka upp och gymnasticera loss hästen? Rider ni mest raka spår rakt fram eller vad gör ni för något?

Jag börjar rutinmässigt inridningen med att hästen definitivt ska kunna start, stopp, svänga, backa från marken. Går då i sadelläget och använder träns och tyglar samt röstkommando. Oftast tränar jag också in antydan till öppna och sluta från marken.
Som regel har jag fått hästen att förstå att ge sig själv eftergift genom att longera i skritt och trav med westernsadel och tygel genom stigbygeln (kan ge en bättre förklaring om någon önskar).
När jag sedan väl rider hästen, börjar jag med start, stopp, svänga och hästen känns säker, ber jag om trav och sedan galopp. Med någon häst har jag tagit samtliga gångarter första ridturen, med någon har galoppen fått vänta några turer. Jag har en häst där jag gjort kraftigt avsteg och han fick skritta enstaka steg dagligen i två veckor innan jag vågade göra något mer avancerat men det är ett specialfall.

När jag sedan tränar i skritt, start - stopp - svänga, så rider jag numera ofta i paddocken men innan den var klar var det uppenbarligen uteritter.
När hästen känns avslappnad i "rakt fram", börjar jag prova lite volter, serpentiner (över hela ridbanan) och börjar introducera att böja halsen.
Jag tycker att jag får god hjälp av böjningen för att få hästen att släppa efter i nacke och hals och får därmed en trevlig eftergift.
Tränar sedan hästen på att få böja sig och flytta delar av kroppen. Början till framdelsvändning, mot staket för de hästar som har svårt för det eller genom att utnyttja en allt mindre volt för de hästar som har lätt, kommer också fort.

Sedan använder jag även uteritterna till att be om uppmärksamhet genom enstaka steg i öppna, sluta, skänkelvikning och så vidare.
Men som sagt: ni som inte använder de övningarna, vad gör ni på era ridpass?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag rider mycket serpentiner. Mycket. Sen blir det en hel del voltarbete, både stora volterna, mest mittvolten, och 10 m volter.
Sen gör jag en triljon övergångar tillsammans med tempoväxlingar samt skänkelvikningar åt båda hållen i skritt och trav.

Vi jobbar mest på rakriktningen nu och det är fan svinsvårt :D

Tycker inte man behöver rida skolor för att få hästen lösgjord. Skolorna är mest samlande.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Så har man tuggat snö.... :grin: Såg chansen till lite galoppjobb innan första hoppträningen på onsdag och tog oss ut på fältet då det äntligen kom lite snö igår. Spring, spring, spring, galoppfattning, bock, bock, bock, avsaktning. På det igen, går bra. Lite skritt, byta varv, lite trav, galoppfattning och tjohej upp med rumpan i himlen och matte fram över öronen och ner i snön. *suck*

Det där uppskjutet med rumpan, ingen bock alltså utan hon bara kastar upp rumpan, la hon sig till med i höstas någon gång. Jag har hittills inte åkt av, om än nära men infernaliskt irriterande är det för jag får fokusera mer på att INTE få det där än att få en korrekt fattning i form. Väl i galopp jobbar hon alldeles utmärkt och inga tendenser till bockningar el dyl. Alltid ska man ha något spännande att jobba med. Önskar mig en lugn och stabil läromästare på 20 år rätt ofta just nu. :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åå så underbart att läsa om er andra! Har nästan börjat misströsta det senaste när min förut så underbart snälla, samabetsvillige o glada pojk börjat stå emot o testa. Men härligt att läsa att det är högst normalt! :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tycker inte att man behöver rida skolor för att lösgöra. Är också av skolan att man inte böjer och reixar så mycket med en så ung häst. Mer genomställning och böjning av halsen tar man succesivt under utbildningen. För mig är en lösgjord häst en häst som är mjuk att rida och framme för skänkeln. Det uppnår man utmärkt med övergångar, tempoväxlingar, enkelt sidförande och stor vikt på rakriktningen. Det känns för mig viktigt att hästen är klar på de enkla hjälperna innan man blandar in för många hjälper på en gång-i skolorna används väldigt mycket på en gång (böjning,ställning, sidförande och framåtdrivande) vilket kan vara ganska förvirrande för en ung häst.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl
Min häst är mer vild än tam! Hade ju tänkt att ut och galoppera på ängarna idag men bockmaskinen allan kom fram när vi kom ut på ängen och underlaget var alldeles för knöggligt. Så det blev lite galopp och så i paddocken där det är jämnt under snön iaf. För jag behöver nog rasta av honom några dagar nu. Men jag gör alltid så att jag rider ut först och sen in på banan en stund för jag vill inte att han bara går på banan.

Här är iaf några kort från idag. Och jag förstår inte att jag inte kan sträcka på mig ordentligt när jag sitter i den där förbannade hoppsadeln. Skärpning till mig!
redplutt1.jpg

pluttred3.jpg

riccored2.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag red jag ut själv för första gången sen vilan. Jsses vad pigg hon var när jag satt upp! Tack och lov har det snöat en massa här nu så jag kunde börja trava direkt och efter en stund lugnade hon ner sig. Traven var mycket bättre än igår och hon drog inte i mig fast hon var pigg:). Efter hon rastats lite gick det utmärkt att skritta hem på långa tyglar på en supercool ponny. Så skönt!
407779_2807677162979_1590181870_2360386_187718419_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl* Pga det mycket roliga vädret (helfrusna ridbanor, isbana på varenda grusväg + hela stallplanen och våran fina travslinga frusen och knöglig), så kommer vi ingenstans. Cero har nästintill vilat helt i 3 veckor, enbart någon skrittur när det varit någorlunda mjukt, annars vardagstränar vi mest. Cero har iallafall lärt sig stå lös i gången, något gott måste det ju föra med sig! Jätteskönt att "parkera" honom när man hämtar/lämnar sadel, träns osv.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad fin han ser ut ditt vilddjur! Är ju helt omöjligt att sitta ordentligt i en hoppsadel. Mutter. Jag bara måste ha en dressyrsadel!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åhhh va härligt de ser ut!

I morgon åker jag in med Elle till kliniken för att kolla hasen igen. Håll tummen för oss. I dag hade hon dessutom fått ett ordentligt broddtramp, och knölen mellan ganachen har gått upp igen. Kommer be den kolla på knölen med ultraljud när vi ändå är inne.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja det var en härlig dag idag:)

Fiorano: Tack! :) Ja det är helt hopplöst utan en dressyrsadel. Nu har jag ju en som ligger hyffsat så den rider jag i ibland men jag vill ha en med mer stöd. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
948
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 639
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 777
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 941
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp