07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL!

Diablo är igång efter vintervilan nu! Åh va rolig han är att rida för tillfället! :love:

Någon som har tips på hur jag lär in galoppombyten?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Alla verkar ha olika upplägg. Frågan är väl också vad alla tänkt använda sina hästar till? Vilken nivå vill ni uppnå i framtiden om allt går som det ska osv.

Mitt upplägg ligger nog närmast Fiorano, dock kör jag 3 dressyrpass/vecka á 25-30 minuter. Med många små korta skrittpauser. Men funderar på om det kanske är lite hårt. Samtidigt som att väglaget i skog o mark nu inte tillåter något hårdare arbete där så det blir ju mest skritt och ev. lite trav när jag rider ut.
Hon vilar ungefär 1 dag i veckan och resten rids hon ut i skogen, varav då minst en dag är i skritt över stock o sten.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag skulle nog inte använda bom, fast det beror på vad du ska ha hästen till, är det hoppning eller dressyr eller ska du inte tävla, Quinny07?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag skulle inte heller använda bom om det inte var en häst som endast ska användas till hoppning. Lätt att de lär sig att byta efter med bak då vilken är ett jäkla pyssel att få bort sen om de ska kunna rena dressyrbyten. Själv lär jag inte så unga hästar direkta byten om de inte har lätt för det. Har de fallenhet för att byta så får de lära sig att göra det för hjälperna men då gör jag det genom att matcha hjälpen med hästens naturliga byte och snart förstår de sambandet. Har de inte lätt för att byta när de kommer i obalans så väntar jag tills galoppen är så bärig att det går att samla dem så mycket som det krävs för att lära dem för byteshjälperna. Min äldre häst lärde sig galoppombyten för någon månad sedan, och han fyller 10 år nu.

När det kommer till vad hästen ska göra och vad den är till för så utbildas min inom fälttävlan, dressyr och hoppning. Han är talangfull nog att följa utbildningsstegen som championaten och Breeders kräver och det är också de ultimata målen med honom. Det långsiktiga målet är att ha en häst som är hållbar, välriden och går medelsvår i alla tre grenarna. Det är alltid ett mål med alla hästar som jag har "för egen räkning".
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Känner du att du hinner med utbildningen när du bara rider ett dressyrpass och ett hopp pass i veckan? Visserligen finns det ju mycket man kan träna på när man rider ut i skogen. Men jag skulle ändå känna att jag inte han med riktigt. Ett dressyrpass för mig i veckan skulle kännas på tok för lite.

Jag är då renodlad dressyrryttare. Men ska väl försöka hoppa lite också mest för att det är nyttigt, inte pga av några framtida tävlingar.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

såå kul tråd, jag har för ca 3veckor sedan fått hem min 07;a Ares ;) har dock inte hunnit rida så många gånger ännu pga underlag o förkylning m.m, men hoppas det tinar snart, han har tagit av sig skorna i början av dec o gillar inte när det blir så hårt. Men sen har jag två till hästar en -03 en -99, vad har ni för raser? min -07 Ares är halvblod, -03 Love fd kallblodstravare, -99 Nordsvensk, alla är killar ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tack för era svar! Tanken är att han ska tävlas i både hoppning & dressyr. Därför känns inte en bom på marken aktuellt.. Så ni får gärna dela med er av era tips!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Han är nybliven 5-åring och går stadigt i form, kan sina sidvärtsrörelser, har börjat nosa på samling och längning, gör korrekta halter och ryggningar och förvänd galopp. Han är alltså helt med om man ser till vad dressyrhästarna ska kunna.

I hoppningen går han alla övningar som de renodlade hopphästarna gör (han matchas sida vid sida med min hopptränaren 5-åring) och hoppar banor på 110 cm ungefär. Hoppad högre också men lägger dock mer fokus på styrkan och ridningen mellan hinder nu eftersom det är där han är svårriden. Höjdmässigt kan han hoppa hus. Så han är med på det planet också.

Han är även hoppad på terränghinder som 4-åring och går på alla typhinder upp till debutantnivå och några språng ur lättklass. Så där är han också med.

Svaret på din fråga - ja. Jag rider med fokus på kvalité istället för kvantitet vilket fungerar på honom. Har en tydlig plan och fokuserar på att befästa en del i taget. Eftersom varje gång vi hoppar även innefattar dressyr så har jag två tillfällen i veckan på mig att befästa de delarna som kräver en ridbana. Och min äldre häst som nu ska upp i medelsvår får inte fler pass på banan han vilket fungerar utmärkt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ariel är tänkt att användas till avel, distansritt upp till 80 km, debutant fälttävlan, LA dressyr och 1,00 hoppning. Då piloten är tämligen självlärd så kommer de tre sistnämnda målen att ta ganska många år att uppnå. ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Idag har jag och pålle haft ett toppen pass i paddocken! Han kändes såå bra:bump::bump:

Nu sitter nästan galoppfattningarna fån skritt:D Hoppas att vi kan komma igång ordentligt nu!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Och jag har haft ett skitpass även om vi väl avslutade ok.

Jag förstår mig bara inte på henne. I tisdags när jag red, då satt sidförande riktigt fint, åt båda håll och vi fick tom till ett par vändor i form. Lite jobbigare undan vänster men jag får också sämst stöd på höger och det hänger ju ihop, men som sagt, fick till även undan vänster i bibehållen form, i skritt.

Så idag, då förstod hon inte någonstans vad sidförande betydde och hon gick emot och förböjde och tja, typ 123 saker till en häst kan trassla till sig med. Undan höger gick ok, nästan lite väl mycket tvärande men undan vänster var som förgjort. Jag släppte det efter en stund och gjorde lite annat och fick väl mot slutet åtminstone något steg undan även vänster från den öppna delen av volten ut mot spåret (lättast att naturligt göra rätt).

Nej, jag förstår mig inte på henne och jag blir så oerhört frustrerad, vilket ju inte är så bra. :o :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Igår kväll hann min pålla:
- Bli asarg på matte, och jag var bara lite orättvis...
- Trotsa genom att gå från nybadad till rulla i bajs på 2 röda
- Vänta tills alla tvåbenta gått och sedan sparkat upp sin boxdörr
- Svansat fram till sin pojkvän, som tror att han är hingst, och retat upp honom till den milda grad att han höll på att explodera
- Trakasserat sin hagkompis så han surat ihop fullständigt
- Hittat hösilagebalen och ätit MASSOR
- När stallägarinnan slutligen kom fick hon jaga runt pållan som vägrade gå tillbaka in i sin box.

Suck!

Hon har så nått botten i sin fjortis-trots-period nu! :eek:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag red jag första riktiga passet efter vilan (joggade en liten stund efter en skritttur häromdagen också). Hon känns faktiskt riktigt fin! Visst är hon orolig med huvudet, men hon går inte och tjaffsar emot lika mycket, jag tror jag börjar hitta sätt att "lura" henne nu.

Första galoppen uppsuttet idag, jätteskönt tyckte vi båda och rejsade lite i stora ridhuset i lätt sits.
Dressyrträning i morgon!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag red också första dressyrpasset nu i veckan:). Jätteroligt var det och hon är lite mer balanserad nu. Tar sig lite intressant uttryck eftersom hon nu vågar testa mer gränser på ett mycket ponnyaktigt sätt. Hon kan helt sonika stanna, och sen provar hon att fara iväg påå öppna delen av volten med bogen osv. Hon tar dock korrigering mycket bra, men det är intressant vad hon hittar på:p. Däremellan är hon fin och vi snusade lite på förvänd galopp som gick toppen! Nu saknar jag bara en dressyrsadel!!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min kör också det här med att boga iväg på öppna delen om jag inte passar henne varenda steg eller rider på mittvolten (!). Det är ju lite märkligt eftersom mittvolten har två öppna delar.....

Idag ska jag rida för första gången sen koliken. Ska bli kul men jag förväntar mig inga stordåd direkt. Hoppas hon "glömt" bort trotsen när hon varit sjuk :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag var vi på första dressyrträningen för i år, hon är mycket bättre nu, snart kanske man kan komma till ridning till och med!

Skrittade lite runt anläggningen innan träningen, hon skötte sig fint på träningen, men sen efteråt när vi skrittade en runda till flippade hon två gånger, andra gången fick hon nästan av mig. :crazy: Det är ju en sak att de kickar bakut ibland, men jävlar vad stort hon slår!! Häxa!! :devil:

Uteritt i morn, blir spännande... :cool:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag gjorde vi något väldigt dumt...
Vi provade en Amergio Alto, dressyrsadel på skruttan. Och den passade som en dröm. Jag ville dö. Sadeln kostar fan mer än hästen gjorde X)
Den är verkligen helt perfekt för både henne och mig, nu kommer jag aldrig nöja mig med något annat..! Ajaj, att man aldrig lär sig..! :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Klantigt, Docka!! :angel:

Idag red jag ut med min Räser Häxa, höll henne i örat och hon fick inte möjlighet att hitta på bus. Galopperade på ängarna, det behövde hon! (vi :angel:). Men jag erkänner att jag bangade att hoppa diket... tar det en annan dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
939
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 632
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 511
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
4 814
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp