07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Brr vad kallt det är! Vi har -10 och isvindar! Blev en skritt tut ut i skogen idag och det är kallt att sitta och skritta i 45 minuter må jag säga. Detta trotts termobyxor, tjock jacka och halsduk virad flera varv runt halsen. Men, men vad gör man inte för dom små liven! :D

Det går bättre om man "rider" och arbetar med hästen - åtminstone finns det ett sammanhang där för mig. Ju mer hästen måste arbeta, desto varmare blir jag...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja det är väl självklart. Men idag hade jag bestämt att det skulle vara en lugn tur utan krav och då får jag ju stå ut :) Han behöver aktiveras nu när hagarna är som dom är och jag vill inte rida lika hårt varje dag!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Haha ja jag hade nog hellre haft -26 om jag hade sluppit den fuktiga luften vi har här nere. Bodde 3 år uppe i Kalix för en massa år sedan och där fick vi såna riktigt vintrar:) Här är det bara kallt och rått..

Hur går det för er förresten med den lilla söta grå?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Haha! Ja det där med fukt är så ledsamt! Det är så skönt med riktig kyla som bara är sådär torrt kall! :)

Lilla grå är på vila och äter upp sig lite. Hon har vilat sen nyår när hon bytte stall. Hon blev ju som ett staket efter sin träningsperiod... Efter all medicinering och fång och allt var vi så skraja för att fodra upp henne så vi hängde inte riktigt med på hennes behov... Men nu går hon stadigt upp mer och mer! Tanken var egentligen att sätta igång henne nu helgen som var, men så tappade hon en sko så det blev uppskjutet. Imorrn slås skon på igen så sen ska hon ridas igång lite smått! Nu får hon så mycket mat vi bara törs ge henne... :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*
Cero är inte riden ordentligt på en månad, skrittad någon dag i veckan när det är ljust eftersom vi enbart har en gräsväg ute som är ridbar, och den vill jag inte rida med enbart pannlampa (är hål på en del av vägen som man måste hålla sig undan så hästen inte trampar igenom). Paddockarna har varit oridbara sen nån månad tillbaka. Men idag bestämde jag mig för att skritta och trava lite på dressyrbanan som äntligen fått ett lager snö och är ridbar på större delen av den. Gick in i paddocken, vände honom för att stänga och känner ett ryck i handen.. Vänder mig om och ser hästen leka rodeo :grin:

Fick tag i honom efter en stund, tog av sadel och repgrimma, släppte igen och han fortsatte. Filmade efter 10 minuters rodeo, innan dess stod jag med full fokus på honom med sticken (carrotstick, parelliutrustning) när han var för nära, försökte stegra mot mig en gång så jag höll honom på avstånd. På söndag kan jag förhoppningsvis åka iväg till ett ridhus, blir han + hagkompisen på 2 år så får de leka av sig i ridhuset och därefter rider jag en kort stund.

Film
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Söt! :love:

Här är jag sur, hoppträningarna i helgen är inställda pga fryst ridhusunderlag. :mad: Jag som sett fram emot den här helgen i flera månader! Slår vad om att de flyttar det till en helg där jag jobbar och inte kan vara med. :grin:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

idag fick jag massage och mina spänningar i ryggen släppte ( efter jag föll av i söndag har jag varit sängliggandes ) men i och med att jag föll så illa så tänker jag vänta med att rida tills på fredag nästa vecka iallafall och jag har ändå fixat med en tjej nu som rider ares denna och nästa vecka.

Men, jag bli iallafall så glad att jag nu kan gå utan att ha ont och att ridningen kommer allt närmre;)

kollade på filmen och en annan film på er, sååå söt han är ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

har ni medryttare till era unga hästar? Jag har 3 hästar ( som jag råkat nämna hundra gånger typ ;) ) Valle -99 nordis har jag 3 tjejer som hjälper mig att rida honom, men love kbl-travare red jag in för 2 år sen, han är lite speciell då han är super kännslig så du måste veta vad du gör om du ska rida honom, och jag har låtit tjejerna prova honom när jag är med, men jag vill inte att andra skulle ta honom om jag inte är med, dels för att han är lite speciell och inriden av mig men oxå för att han min ögonsten.

sen har jag ju då Ares -07 hbl, han måste ju en av tjejerna (som jag ändå litar på hon har ridit hos mig i 2 år) rida nu när jag är skada, men man kan ju erkänna att jag är lite avis och igentligen inte vill att nån annan rider honom ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har inte medryttare och vill inte ha det heller. Jag äger två hästar varav den ena rids av min mamma en hel del. Jag funderar dock på att låta min tränare hoppa honom och kanske starta honom några gånger men det är bara för att jag är så ringrostig vad det gäller hoppningen.

Klart att det hade varit skönt att ibland slippa rida men samtidigt så vill jag då ha någon som har mer rutin än vad jag själv har och då går tyvärr många bort i området då de duktiga redan har egna hästar och att låta någon tonårstjej rida för nöjes skull är inte intressant. Nu låter jag säkert jättenojjig men det är jag egentligen inte. Men jag ser inte att jag och min häst hade fått ut något av att bli riden av vem som helst bara pga av min tidsbrist eller lathet. Nej jag låter hellre hästen vila en dag extra :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

jag håller med, nu råkade jag bli skadad och tjejen i fråga rider ares 1 gång på bana 1gång i skogen / vecka tills jag blir bra ;) nu litar jag även på henne ioch med att vi ridit tillsammans så länge och hon är inte tonåring heller ;)

Men men jag är ändå så att jag inte igentligen vill att någon annan än jag rider ares eller love för dom är mina ögonstenar ;) Inte för att jag på någotsätt är mäster ryttare, men det blir ändå ett speciellt band man bygger ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Idag blev det lite foton på oss. -20 och massor av kläder gjorde att jag var allt utom smidig på ryggen och passet gick inte alls särskilt bra. Vi har liksom svårt att hitta en jämn bjudning. Antingen springer hon iväg eller så hamnar hon lätt bakom både hand och skänkel. Och så har hon helt bytt sida, tidigare satt hon fast lite i höger tygel och tryckte in höger bog-det är nu helt tvärtom:p.
421315_2897235281876_2007329005_n.jpg

402725_2897237641935_1590181870_2392117_412582708_n.jpg


403210_2897233601834_1590181870_2392111_862267558_n.jpg

406420_2897234561858_1590181870_2392112_220419512_n.jpg

428156_2897239881991_1590181870_2392119_1469544046_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har inte medryttare på någon av mina. Det skulle gå med ett par av dem, men jag skulle inte låna ut någon av unghästarna. Detta pga att olika ryttare gör olika och hjälperna hamnar på olika ställen.
Jag rider inte bäst i världen, men jag vill ha mina hästar som jag rider dem, med allt vad det innebär i fördelar och brister.

Dessutom har ju jag inte de allra mest attraktiva raserna på marknaden så jag tror att det skulle vara svårt att hitta en kunnig medryttare som är intresserad av fjording och kbl-travare. Och jag skulle förstås vilja att en ev medryttare är något duktigare än jag är själv (OK, nu kan jag vara skrytmaja, men med hjälp av mina fantastiska instruktörer tränar jag rörelser för MSV och svår dressyr även om jag inte kan rida ett sådant program och få bra procent).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har haft medryttare på Ariel, men det fungerade inte då jag helt enkelt fick för lite egen ridtid. Skall vi vara klara för tävling i april så behöver jag använda mig av de flesta ridpassen för distansträning och jag kan inte begära av en medryttare att rida exakt enligt mina instruktioner. Det skall ju vara kul också. ;)

Sedan är Ariel en häst som behöver ganska mycket varannandagstänk i ridningen, då hon har "överaktiva" leder efter träning. Det ställer ju till det när jag kanske kan rida onsdag och fredag medan medryttaren bara kan rida torsdag. Så numera är det bara jag som rider Ariel. :laugh:

Däremot kommer jag att ha två andra som rider henne när jag är bortrest ett par veckor, men jag har lagt upp schemat så hon får sina vilodagar ändå. Det skall bli intressant att se hur hon är efter deras ridning. :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har ingen medryttare. Jag och mamma har tillsammans tre stycken (Q, en 7-åring och en 10-åring). Hon jobbar borta halva veckorna så då rider jag allihopa och på helgerna hjälps vi åt (vilket just nu betyder att vi gör stallsysslorna tillsammans och hon rider 10-åringen medan jag rider de två andra. När jag åker bort någon helg så rider hon även 7-åringen men Q är det bara jag som rider. Anledningen är helt enkelt att han är för stor, för stark och för opåliterlig för att jag ska sätta upp någon annan. Mamma vill inte rida honom när han är sådan (jag är 176 cm lång och har nog med häst att hålla ihop, hon är två huvuden kortare än mig och har alltså inte en chans fysiskt mot honom) utan håller sig hellre till de hästarna som kommit längre i sin utbildning. Att slänga upp någon utomstående på honom skulle bara vara dumt.

Jag har dock haft medryttare som hjälpt mig tidigare när jag hade fler hästar hemma, och då var vi i stallet tillsammans och red alla hästarna (vilket var superbra när Q var yngre och alltid behövde sällskap för att gå i skogen). Så jag är inte emot idén att ha hjälp, men med 5-åringen skulle det aldrig fungera just nu.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Jag har alltid haft medryttare. Det har alltid varit en hoppryttare eftersom jag vill att mina hästar ska hoppa och eftersom jag inte gör det själv så får någon annan göra det.

På Divan är det min kompis som hjälper mig en dag i veckan, hon är dock inte hoppryttare. Nu ska även en kompis till en tjej i stallet börja rida ut henne med kompisen häst. De kommer bara skritta och trava ute. Jag rider inte ut efter en ridolycka som gjorde mig jätterädd för att rida ut.

Har inga som helst problem med att andra rider min häst. Så länge de kan rida hästen i form. Dessutom tror jag inte att ett pass i veckan skulle ändra min häst från min ridning som jag gör 3-4 ggr i veckan. Tycker också det är en fördel att fler kan rida hästen om något gud förbjude hände mig och jag inte kunde rida själv.

Sen är det ju skönt att få vara lite stalledig så man kan ha ett liv och vara ännu mer motiverad de dagar man är i stallet. :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag förstår hur du menar och det är ju jättebra att du låter någon annan ta de delar som du inte "vågar". Precis den anledningen till att jag funderar på att låta någon annan hoppa min.

Däremot så kan jag säga att även fast det bara är jag som rider min häst just nu så är det inga problem att slänga upp någon annan på ryggen och är tror jag att det egentligen fungerar med alla hästar det är bara vi ägare som är fjantiga :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

idag på morgonen hade jag en lektion för en av mina medryttare och det gick såå bra ;) det närmsta jag kommer hästarna för tillfället. man blir ju glad när man lyckas förmedla en känsla och ett nytt sätt att tänka ;) både hon och hästen hade en mental utmaning och var ganska trötta även om det bara var skritt i en timme ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har ingen medryttare och har inte haft. Känner inte behovet av det. Har aldrig haft någon till hennes mamma heller under de 12 åren jag ägt henne. Tycker det verkar svårt att hitta någon vettig som man kan lita på (jag ser hur de andra i stallet har det). Men visst, skulle någon som verkar ok komma och fråga, då kan jag överväga det.

*kl*

Idag masade jag mig upp vid halv sju och -18.3 grader och åkte iväg på "vårens" första pay and jump. Hoppade 70 cm. Hon kändes lite sisådär på framridningen men det är enligt mig det svåraste med hela tävlingsmomentet. :crazy:

Efter en lite trög fattning på banan så kom vi i alla fall igång och som hon hoppade! :love: Hon var med på noterna hela tiden, från första språnget och backade inte av någon gång, mer än det hon ska för taxering och vi kom inte tight en enda gång vilket är ett bra tecken på att hon är framme. Visst hade jag kanske inte framåttänket helt i handen, mest för att jag är rädd att tappa det om jag försöker fånga upp det för mycket men det kändes BRA! Ett par lite långa avsprång men hellre det än ett extra kort och tappa rytm och fart.

Jag är fantastiskt nöjd med henne och börjar känna att det snart är dags att gå upp en höjd. :laugh: Tyvärr hade jag ingen med mig som kunde filma. :(
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag hade medryttare till Cero i höstas som red ut de dagarna jag hade stalldag i skolan och var helt slut när jag kom hem. Men det var knöligt, svårt att planera ett bra schema även om jag visste att hon red ut varje gång. Nu behöver jag inte hjälpen mer :)

Imorgon blir det ridhus och jobba en massa energi ur Cero, längtar :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 245
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 868
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 401
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp