07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ledsen för OT men Åååh dom benskydden!!! :love: Är det Catago dressyrskydd eller vad är det?

Jag hade velat ha vita skydd till min mörka dam. Är så fint. Men jag är för snål just nu för att köpa sånt jag inte ämnar använda till vardags :o
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Dom är ganska normala. Jag har full på dom och mina eskadron senskydd. Kanon skydd verkligen! Jag ska se om jag kan hitta ett par vita på mässan:)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har också catagoskydden. Har använt dem två gånger och hon har redan rispat sönder tyget på insidan när hon strukit sig. :mad:

Men snygga är de... :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Finns för nästan halva priset på en sida på internet nu om du söker :D
Jag har prick lika dana fast det är jacson istället. Är så besviken på att min lilla dam behövde ponny/cob, så dom är lite för låga. Men full blev på tok för högt :mad:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Har du en liten häst? Jag tycker inte att dom är så långa och då är min Plutt bara nån cm över 160;)

kl
Idag blev det tömkörning här över cavalletti. Herr Plutt var super pigg och tyckte att det var hur latjo som helst! I morgon får jag nog försöka att ta mig ut och galoppera ordentligt!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min pålle löshoppade idag. Blir era spralliga när de löshoppar? Jag har inte löshoppad sen i somras men jag hade nog väntat mig lite mer brall. Nu ledde jag honom tills det var dags att släppa, han galopperade iväg lugnt och sansat, fast inte slött, hoppade hindrena och sprang till andra änden av ridhuset och travade/skrittade sen fram till mig så vi kunde göra om proceduren. Han verkade tycka det var ganska kul iallafall och det är skönt med en lugn häst, men ändå.. :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min är 160 cm. Men hon har haft M fram och L bak på allt jag hittills testat. Har nu ett par mjuka Event i neoprene där det är L runtom men jag tycker de ser ut i största laget fram. Dock funkar det när dom är så mjuka.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja hon är ganska liten :) Eller 163 men väldigt nätt o spinkig, så dessutom ser full ut som stora klumpar på benen.

Men bak skulle jag nog vilja ha full ändå för där är dom väl korta och där kan dom ju vara rätt höga utan att det gör något. Men fram går det inte. Vet inte hur catagoskydden är, men mina jacson är ju hårda inuti, som en stykkappa. Så då tar dom i när hon böjer benet.

Men tyvärr är det ju 4 pack så går ju inte att köpa olika fram/bak.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Lääängter till fredag nu, ska premiär rida då efter skadan ;) om det funkar ska det bli ridning hela helgen ;) jag har aldrig haft skydd till mina hästar, men av vilka anledningar ar ni de? när har ni skydd och när lindar ni m.m. Har haft två kallblod länge och det känns inte aktuellt o lnda dom benen direkt, men i december så fick jag ju min 07a Ares och han är ett halvb. spelar något ras betingat in eller är det pga skor? Har mina för övrigt barfota ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Förstår att du längtar efter att rida! Själv håller jag på att längta uhjäl mig efter nya dressyrsadeln-måtte den komma veckan!!

Jag har alltid skydd fram. Är lite nojig att de ska slå på sig på senorna och det är så enkelt att bara få på ett par skydd för att undvika. Har även boots fram när vi galopperar i skogen eftersom hon är vinterbroddad och lite busig. Tror dock ayy hon egentligen hade klarat sig utmärkt utan skydd-men jag är lite nojig:p.

Funderar på att köpa vita luddiga Eventskydd runt om för att ha på träning bara för att de är snygga:).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

När jag hoppar Ariel har jag senskydd fram, för att skydda senorna. Längre fram när dressyren blir lite mer avancerad kommer jag ha heltäckande skydd runt om, då hon ofta snubblar på sina egna ben när hon koncentrerar sig för mycket på att göra rätt.

När vi hoppar terränghinder har hon benskydd med stålskena och boots runt om, likaså har hon boots när hon är broddad.

När vi distanstränar har hon inga skydd, för att undvika skavrisken. När hon precis fått skor och balansen var lite rubbad behövde hon boots fram, men de slipper hon nu.

Så skydd har jag anpassat efter situationen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Igår galopptränade vi i månljuset. :love: Det blev 2 km i lugnt tempo och jag kunde äntligen sitta ned i sadeln och slappna av. :laugh:

Ariel var nöjd med träningen, jag längtar tills det blir vår...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Mysigt att rida i månsken! :love:

KL!

Igår var vi som sagt på hans allra första hoppträning. Han skötte sig exemplariskt! Alla språng är med på filmen, så den blev ganska lång. Men länkar till den för de som vill/orkar kolla. :p

http://youtu.be/RZKZJewGMOc

Nu blir det några dagars välförtjänt vila! :bow:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åååh så duktig! :love: Så himla mjukt, lugnt och fint! Tjejen som rider (du?) lotsar honom jättebra tycker jag! :laugh:


KL
Här är vilan precis över! Syrran har ridit igång pållan lite lätt och har nu skrittat i skogen två dagar i rad. Igår barbacka på jättelycklig ponny som när hon skulle springa ikapp kompisen drog av ett par bocksprång! ;) Syrran höll sig åtminstone kvar! :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åh, vad kul att höra! :love: Nej, jag kan tyvärr inte ta åt mig dina fina ord då det inte är jag som rider. ;) Men det är en jätteduktig tjej som har 5 egna hästar. Så hon hoppar honom bara. Det märks verkligen på Diablo att han trivs med henne. Så så länge hon vill så får hon hoppa honom. Jag kan mer än gärna lulla i skogen & trimma lite dressyr, så länge hästen mår bra. :laugh: (Flög ju av en annans häst för 1 år sedan & har blivit osäker i hoppningen, därav att hon börjat hoppa honom.)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har generellt aldrig skydd i det dagliga arbetet hemma. Jag vill att hästarnas ben ska stärkas "au naturel" i det vardagliga arbetet (förutsatt att de inte haft tidigare problem att ta hänsyn till).

Då hästarna går i en väldigt kuperad hage och gärna lattjar runt så har de dock gummiboots fram, och för att slippa ta på dem på morgonen (inte jag som släpper ut hästarna) så har de bootsen dygnet runt. Är det lerigt så spolas benen av och bootsen byts på kvällen vid insläpp.

När hästarna hoppar har de senskydd fram och de äldre hästarna har även bakskydd. I terrängen har de äldre hästarna skydd runt om och boots fram och de unga hästarna har skydd och boots fram.

När jag åker iväg och tränar dressyr så brukar jag linda dem runt om, dels för att det ser prydligt ut men också för att det är praktiskt när man bara ska åka en kort bit i transporten att de har arbetsskydd runt om så att man slipper ha på och av transportskydd. Ska de åka längre sträckor så brukar de däremot ha transportskydd på sig (förutom unghästar och hästar som precis lär sig åka, det ska vara helt problemfritt att lasta och åka innan jag börjar ta på höga skydd).

Efter att Q sträckte sig i höstas så har han dock framskydd vid det dagliga arbetet. De har han för att ge stöd under arbetet (då jag rider mycket på relativt hård underlag) men planen är att jag ska kunna sluta ha dem så småningom. Annars har han gummiboots fram dygnet runt när de går i kuperade hagar, senskydd fram i hoppningen, lindor runt om när vi åker iväg och tränar dressyr och terrängskydd samt boots fram i terrängen.
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har skydd för att min har tendens att stryka sig, och jag tycker att det är ett enkelt och billigt sätt att undvika onödiga skador. Hon är ganska sprättig emellanåt och har mkt lätt för att få överben (har hur många som helst som hon dragit på sig genom att bralla runt).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 256
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 868
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 401
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp