07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag har ET varit ute och behandlat min prinsessa. Det var som jag trodde en sträckning. Fixat med nålar och kiro och det såg ut att släppa alltihopa. Men återbesök på två veckor för säkerhetss kull. Tills dess vila 3 dagar och sedan rida i skritt och trav (vi får väl se hur bra det går med den saken :cool:)...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nu kommer det en massa gnäll!! :crazy:

Den inställda träningshelgen (som hade gått att lösa genom att flytta till ett annat ridhus, men som man inte ville fixa) är flyttad till nästa helg. Då har jag jour, och passen är såklart lagda att jag kommer att få svårt att hinna även på söndagen då jag jobbar natt.

Alltså måste jag fixa reserv och blir utan träning, tack för det? Den planerade träningen på måndagen efter är inställd (tack igen?) och tiderna är ändrade för hela terminen så nu passar det typ ingenstans med jobbet. :mad::cry:

Sen är jag LESS på att börja om från början varje jävla ridpass med min häst, hon tycker varje gång jag sitter upp att det är bäst att köra huvudet i vädret, och ju mer jag driver framåt, desto högre går hon med huvudet, och sen når liksom inte frambenen ner i marken längre. :grin: Även om jag slutligen får till det och hon blir avslappnad i slutet av passet så är det samma visa nästa gång jag sitter upp.

Eftersom det är jag som ridit in henne så har jag ju uppenbarligen misslyckats nånstans och jag är så frustrerad över min oförmåga. :cry: Sen är det piss med mörker som gör att man bara kan rida ut på helgen, dvs dressyrpassen blir sena vardagskvällar när jag är så trött att jag är kräkfärdig efter jobbet. Mitt tålamod är ju inte det bästa då direkt heller.

Jävla skit helt enkelt. :cry:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Men du....nu är du lite väl hård mot dig själv.
Att hon drar upp huvudet lite spelar väl inte så stor roll. Lite trotsålder och test? Du kan ju rida henne i alla gångarter, hoppa banor. Terräng hinder och rida ut. Tycker du har lyckats mkt väl hittills. Se hur långt vi kommit.:p

Förstår att du blir iriterrad över att missa träningar. Surt när man själv planerat och fixat.

Jag tycker tömkörning är bra såna dagar då man själv är trött. Kanske skulle passa er då du kanske kan komma åt henne på ett annat sätt då?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tycker också att du är hård mot dig själv! Du har ju utvecklats massor som ryttare dessa åren och ni ser väldigt fina ut i hoppningen.

Sen att hon är så stretig är ju rätt irriterande och påfrestande. Men jag hade hängt på gramanen i början av passen och tagit av den sen när det släpper. Ingen av er tjänar något på att hon går med huvudet bland stjärnorna, då är det bättre att hänga på gramanen tycker jag.

*kl*

Ikväll har vi ridit igenom lite programdelar från L:C1 med övergångar på medellinjen i serpentinerna, galoppfattningar och vända in från spåret och galoppera ett varv på stor mittvolten. Övergångarna är lite svajiga men blev bättre och bättre. Galoppfattningarna var också himla fina idag:). Blir nog en liten dressyrtävling på klubben nästa helg och rida L:C1 då.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har skydd för att min har tendens att stryka sig,

Enda vettiga skälet till benskydd!
Jag äger några par men använder i stort sett aldrig. Enda gången är om jag får för mig att träna spinn eller stopp, och det händer åtminstone aldrig på vintern (de övningarna är inte lämpliga för broddad häst).
Jag har turen att mina hästar håller hyfsad ordning på benen.
Jag kan inte hoppa så då har mina hästar sluppit det hittills - kunde annars vara skäl till skydd
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

En till som tycker du är hård mot dig själv. Har typ tänkt varje gång jag sett film på er att det ser så enkelt och okomplicerat ut. Och fattningarna, dina galoppfattningar sitter ju som ett schmeck och våra bara strular. :grin: Och jag skulle aldrig galoppera ute i skogen med tyglarna i en hand och kamera i den andra.... ;) Tänk tillbaks på hur det var i början med henne och så tänk på vad ni ändå åstadkommit hittills. Du är duktig, hon är duktig och NI är jätteduktiga. Upp och ner kommer det alltid att gå. Men fy för träningarna, sånt är oerhört jobbigt när man känner att det är lite motigt, att dessutom inte få möjligheten att få lite hjälp och pepp på vägen.


*kl*
Och anledningen att jag kan vara så himla positiv är för att min lilla tös är en hoppande pärla just nu. :love: Fattningarna är som de är, bara öva på, men allt jobb över bommar/hinder bara flöt så bra på träningen idag.
Hade en serie på medellinje, tre travbommar, två studs, ett språng, räcke, två språng, räcke och så två språng till en oxer ut. Började med att hoppa fram lite snett över hindren i kringelikrokar för att avsluta med att ta hela serien ett antal gånger. Så fantastiskt skönt att sitta på en häst som hoppar! Jag känner hur jag börjar slappna av, tänka på hur jag sitter och inverkar, mer än att alltid vara förberedd på ett stopp.
Sista språnget ut på oxern sista gången låg nog dessutom på närmre metern! Wow, för att vara mig! *stolt*

Ang skydd så är basen ingenting alls. Vid hoppning kan jag slänga på senskydd fram eller som idag då Proffessional Choice-skydden åkte på. Jag har dock egentligen aldrig varit en skyddanvändare. Köpte PC-skydden till mamman till min lilla då hon mot slutet nu lätt fick lite känningar i kotorna och nu känns det dumt att de bara ligger så därför åker de på emellanåt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

+ fiorano + Charlotte1975: Tack för eran peppning, behövde det idag. :love:

Känns lite bättre nu efter dagens hoppträning (för en annan tränare, jag är glad att jag satt upp mig på de träningarna också!) Inga snygga fattningar idag dock, Kirre, hon studsade på bakbenen istället för att galoppera... Hade på gramanen i början, för jag orkade inte bråka, och då går hon ju bra, jag behöver inte ens ha den spänd?

Avslutade träningen med en trekombination: 3 breda oxrar med ett språng emellan varje och vi lyckades komma perfekt på den första (efter två mindre lyckade försök), sen var det bara att hålla i sig, jäklar vad hon hoppar!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Divan springer också med huvudet rakt upp i början nu för tiden. Hon har aldrig gått så ostadigt i form som nu. Helt klart trots. Jag beklagade mig för min tränare och sa just att hon gick bättre i form när hon var 3 än vad hon gör nu och då sa han att ja men hon är ju dubbelt så stark nu.

Det jag då fick göra var att rida på volt och framåt framåt framåt och ja det är obehagligt med huvudet rakt upp och ja det är obehagligt när det inte känns som om man kan styra men de ger sig. Promise. På Divan tog det 2 varv när jag red för honom och 10 varv när jag rider själv :D
De springer med huvudet uppe för att de kan och har fattat att de är starka men så länge hon inte sticker eller blir okontrollerbar så tycker jag inte du ska dra på gramanen. Mycket skänkel och stilla hand är det som gäller och så fort huvudet åker upp, in på volt, mata med innerskänkel mot yttertygel så ska du se att det släpper.

Jag rider Divan varje dag ett kortare pass nu när hon är så jobbig just för att inte få börja om från noll varje dag, eller hon vilar en dag i veckan helt. Det blir faktiskt bättre dag 3 typ hahaha

Hang in there! Det finns liksom inga genvägar, de måste komma på hjälpen och gå ärligt framåt annars kommer det aldrig gå.

Pepp pepp pepp pepp!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Du är ju hur duktig som helst! Jag hade gärna satt upp dig på min häst!

Min pålle är inte helt samarbetsvillig nu heller. Jag har dock det omvända problemet när jag rider på banan att han vill gärna lägga sig i en väldigt djup form och framåt nedåt i all ära är väl kanske bra men jag vill ha honom lite mer flexibel.

Jag var lite slö igår och sattsade på mina studier istället för ridningen så nu ska jag ta tag i mig själv och åka ut tll stallet och rida!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Känner igen mig i det.Skriver inte här så ofta men läser in i mellan och har nu varit förkyld i några dagar så jag har haft extra tid:grin:. I bland får man bara vara tacksam över att man haren frisk häst man i varje fall kan rida på...Ska också gnälla lite då det känns som jag inte kunnat rida mer än några veckor i sträck sen i somras. Rester av vargtänder, överben på käkbenet,brutet käkben en brodd spark och det senaste är en granne med feber så jag förväntar mig att han blir sjuk när jag blir frisk:cry:Dessutom började han haka i sina bakben i somras så vila helt går inte heller så det har blivit mycket promenader. Men jag är glad att han peppar, peppar än så länge har skador med bra prognoser;).

I övrigt är det nästan lite roligt att läsa om alla snälla 3 åringar som blivit något mer tonårsaktiga 5 åringar - passar väl in på mina "fördomar":angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

knapp

Åhh vad min häst var duktig idag!:D Eller ja det började väl lite sådär när jag skrittade ut först så var han som en fiolsträng så jag beslöt mig för att gå in i paddocken en stund. Väl där inne var han lite seg och lat så jag bestämde mig för att sätta på mig sporrarna och gisses vilken skillnad det blev. Han brukar inte reagera nämnvärt på sporrarna men efter ett litet pet så hade vi helt plötsligt en turbo påkopplad. Hästen växte flera storlekar och fick en allert och luftigt steg efter en stund. Underbar känsla:love:

Så jag bestämde mig för att fortsätta där och övade till och med lite nedsittning utan stigbyglar, måste verkligen lära mig att komma ner ordentligt i sadeln även fast det rör sig så mycket som det kan göra ibland.

Sen kunde vi lugnt skritta av ute på ängarna utan att fiolen kom fram!

Tror att jag kommer ha träningsvärk i magen i morgon:angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hellre att de springer med huvudet i vädret och har framåtbjudning än när de bär upp sig i en fin form men tappar viljan att röra sig framåt :(

Jag tyckte det var så himla smidigt att min häst fann sin form så naturligt, det var bara att korta tyglarna och så sög hon tag i bettet och började arbeta... Fungerade första tiden, men det har helt enkelt blivit för jobbigt för henne att bära sig på det sättet och jag förbannar mig själv från botten av mitt hjärta! :cry:

Nu börjar vi om lite från början, rider så gott som bara ute i naturen i "full fart framåt". Det verkar som om det kommer gå att hitta glöden ganska snabbt igen, men det är ju förbannat att man verkligen trodde att det skulle bli så enkelt som det kändes där i början...
Jag är lyckligt lottad som har en så fin, förlåtande häst!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Alltså jag måste bara gnälla lite.

Skulle tränat för min tränare idag men han ringde och var sjuk så jag fick rida själv istället. Fortsatte träna på det vi gjorde i lördags och hon kändes så fin. Började få hoppet att min dressyrhäst äntligen var tillbaks men man ska ju inte ropa hej........ hade ridit fram i trav och galopperat i högervarv och byter till vänster. Börjar galoppera på volten men när vi kommer ut från hörnet så sticker hon rakt fram på långsidan! Huvudet rätt upp och ju mer jag försökte stoppa henne eller svänga desto snabbare gick det så jag bestämde mig för att sitta still i båten och hoppas på det bästa. Som tur är har vi Ottomattan och den är inte det minsta hal så jag behövde inte vara rädd för att gå omkull iallafall. Hon saktar in från ökad galopp till mellangalopp på kortsidan och när jag kommer ut på nästa långsida är hon mer kontaktbar så då rider jag på henne lite framåt och då kommer hon ner på tygeln och jag kan sakta av. Tar ett varv på volten och testar galopp igen och samma sak händer. Suck. Byter till andra volten, alltså den vid andra kortsidan, och testar igen och då gick det bra. Mellan de här grejerna är hon så fiiiiiiiiiiiiiiiiin. Travar som aldrig förr. Känns som om jag kom åt henne med de grejerna hon gjort förrut och nu var hon tvungen att testa något nytt. Bläääääääää

Har haft det väldigt tufft överhuvudtaget sen augusti då min pappa gick bort akut och Divan har varit min hamn och det enda som varit roligt men nu är inte ens stallet kul längre.

Dessutom tog jag ett bad när jag kom hem och när jag skulle kliva ur var halva badrumsgolvet blött eftersom vattnet inte hunnit rinna undan i golvbrunnen (skyller på att jag numer har långt hår och tydligen blir det stopp lättare:D)

En riktig skitdag!
Nu ska jag äta popcorn och läsa nya Equipage.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag är överlycklig för att imon kommer min premiär ridning efter olyckan, har väntat 2 veckor och känner mig kanske inte helt hundra men helt ok för ridning. Dock kommer jag inte rida A-07;an den hoppiga plutten överlåter jag till medryttaren, utan det blir L-03;an istället ;) han är inte så hoppig av sig utan het istället, men jag känner honom bättre och då får det bli så ;) på lö planerar jag banan i första hand med båda killarna om nu ryggen tillåter ;) på söndag får vi se ;) kanske skogen med grannen, brukar bli så ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

jag sitter och funderar lite på min tid och hästarna, har som sagt 3st, nordis-99 har jag 3 tjejer som hjälper mig och de tar hand om honom helt själva då jag inte rider honom ( min sambos häst). sen har jag klb-travare 03a som jag red in för 2 år sen ( ps en dröm att rida) men han vill jag rida själv, mest pga att jag tränar för tränare med honom och vi har kommit så nära + att han inte gillar när andra rider honom, han blir nervös och lite galen då, så mitt mål var att fortsätta träna för tränaren tills han kan typ allt och kan bli en trygg allround häst och då tror jag inte det kommer vara problem för andra att rida honom. Sen har jag min nya älskling 07an.
Jag hade tänkt från början dela min tid mellan 03an och 07an och rida dom ca 4 dagar/vecka.

Nu råkade jag skada mig och en av tjejerna som har ridit hos mig i 2 år ( hon är jätte duktig) har då ridit Ares-07 och edt har funkat fint, han är hoppig och lite busig men helt under kontroll, Nu har jag tänkt börja rida igen efter vila, men så vet jag att denna tjej vill hellre rida ares hlb, än nordisen, eftersom hon gillar dressyr och hoppning. Jag vill ju gärna rida honom själv, men samtidigt tänker jag på tiden för love-03an kan ju ingen annan rida.

Tillbaka till tanken, tror ni det kan vara till nytta att vi är 2 som rider Ares? hon är duktig och jag litar på henne, men vi kanske rider lite olika, som jag ser det när hon rider honom verkar han inte bry sig att någon annan sitter på ryggen, när jag ser henne rida Love-03 ser jag lixom skräcken i hans ögon av att en annan ryttare sitter på ryggen. Kanske det kan vara till nytta om han vämjer sig vid att det kan vara fler än jag som rider honom? Love har det aldrig varit någon som vill rida honom så han är ju bara van vid mig och då såg man ju hur det gick ;)

Vårat gemensamma mål ( jag och medryttaren ) är att vi vill tävla båda två och då på just dom två hästarna. ( kan tillägga att love är en helt otrolig häst även om han är en fd kallblodstravare, vår nästa lektion ska vi börja lära in spansk skritt, han har ett underbart steg och är skit snygg ) ;)

Men vad tror ni? ska jag låta henne byta häst och ta Ares-07 en dag i veckan eller bör jag ta mitt ansvar och först rida in honom och skola honom, tror ni det stärker en häst kanske mentalt att få ridas av två? eller sabbar det den träning jag kommer att lägga på honom?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

vill tillägga att ares är bara riden sammanlagt 3-4mån, så han är inte så skolad, just nu håller vi på och rider ca 2 av 3 gånger i skogen mest för att bygga muskler och lära känna honom, så han har inte kommit lika långt i sin utbildning som era 07or ;) han är väldigt stor oxå 170cm och kommer bli större så det får gå liter lugnt till.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Årets första tävling närmar sig, nästa söndag för att vara exakt. Där är han anmäld 90 och 1 m med piloten som förhoppningsvis rider resten av säsongen. Tanken är att han ska försöka kvala och då är det bättre att hon rider som har mer rutin och är helt utan höjdångest. :D

Han har varit überpigg i ridhus sedan den månadslånga höstvilan i sept/okt men sköter sig tack och lov fint hemma (rider enbart ut). Så hoppträningarna har bestått av mycket hittepå från hans sida, små skutt och några glada bakutsparkar för att liva upp stämningen på hoppträningarna... Men det känns inte livsfarligt så jag har nöjt mig med att höja rösten när han sprattlar för mycket.
Hoppningen känns dock bra och bjudningen är för närvarande lite för bra, men hellre det. Tittigheten från förra säsongen verkar vara borta tack och lov *ta i trä*.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Här ska vi också tävlingsdebutera nästa helg. Jag börjar dock med bara en klass (90 cm) för att inte bensinen ska ta slut och eftersom det kan bli stimuli nog att behöva vara på en liten framhoppning med alla andra. Nu är han dock smått tokgalen, bockar så fort man gör annat än står stilla och far som en skottspole runt ridhuset första halvtimmen av varje pass samt är som en jäkla fiolsträng varje pass utomhus. Så jag tror nog att han kommer att orka :angel:

För lilleman blir det dessutom faktiskt debut, eftersom han var så överallt mentalt förra säsongen så fick han bara träna massor och gå kvalitén på hösten.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

lycka till, så kul, längtar efter våren så ridbanan bli halkfri och vi ska testa våra första hopp, vad jag vet av förra ägaren är det bara en gång dom hoppat med honom och de sa att det var inte mycke men hav verkade gilla det ;) tjo ho ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ska minst sagt bli spännande. Hoppar gör han, problemet är att han är förbaskat svårriden mellan hindrena. Hoppträning ikväll och sedan en gång till nästa vecka innan tävlingen på lördagen. Årsdebut för 02:an dagen därpå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 256
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 868
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 401
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp