07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Okej, tack. Då har jag verkligen inte en CC. Har en prestige till min andra häst och den ligger då närmare hästen än amerigon. Det var faktiskt det första jag tänkte på att den sadeln är mycke högre i sig.

Eller är det till och med enkla kåpor på CC? Det här med sadlar alltså...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Man kan få vegan med singelkåpor, men det ar inte standard. Annars är skillnaden mellan cc och vanliga vega är att cc är flat i sätet och är lite rakare. Vet inte riktigt var stl står, jag utgår från orginalkvittot jag fick med till den. Har dock för mig att det stöd på undersidan på classicen jag haft.

Cirkus: ja vi kommer ur olika skolor. Jag vill dock påpeka att med en graman på en stjärnkikare så kan du komma till ridning på ett annat sätt. Ist för att att hästen bara paddlar på framåt med näsan i vädret utan kontakt kan du RIDA till en kontakt. Bara för att gramanen är på slutar man inte rida. och tycker allt är toppen för att hästen böjer på nacken. När hästen sen släpper är det enkelt att bara släppa gramanen och låta den hänga.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Okej, då förstår jag. Borde kanske försöka få det där originalkvittot jag tjatat på säljaren att jag vill ha. Det står något på undersidan på min, men inget jag kan uppfatta som storlek.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Anerigos stl är i enkel siffror, min Classic var märkt +/-0, vilket är normal. Sen blir dom vidare med +1 upp till +4, så det skiljer sig fran andra märkens sätt att mäta.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Okej, nu kan jag ju inte titta på sadeln, men om jag inte minns helt fel är det mest lite text och som ett serienummer på undersidan. Och även den enda text som finns på sadeln. Men jag kan minnas fel.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Får man hoppa in i tråden? Jag köpte min 07:a i höstas efter att ha ridit honom åt förra ägaren i ett par månader. Pålle är en valack e. Tornesch med tysk dressyrstam på moderns sida. Endast 155 cm över havet. I somras var han 153 och väldigt mycket för liten för förra ägaren, som köpte honom som föl för att ha som framtida tävlingshäst. Nu blev det min framtida tävlingshäst istället. :D
Vi har planerat att ge oss ut och hoppa lite lätta unghästklasser i år, om han kan lära sig att man ska inte behöver hoppa över alla bommar man får framför näsan. (D v s bommen i transporten...)
Avslutar denna korta presentation med en bild på underverket! :love:

DSC00161_2.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

så fin han är ;)

Idag blev det ingen tömkörning med ares, det blev istället markträning och lydnadsträning, jag gick vid sidan av honom på banan och gjorde volter vid varje bokstav och halter m.m efter en stund förstod han och slutade tramsa, eftersom han är så lite riden tänkte jag att jag ska börja varje pass med en stunds träning från marken då jag tycker han behöver tränas mer på tex röstkommando.

Jag tror inte han har kommit särskilt långt igentligen och förra ägare och jag vi känner varandra och hon har sagt att han är riden ca 3 mån, nu har han varit här 1mån och det jag känner av honom är en väldigt positiv häst och han har inga problem att förstå the basics i ridningen, men han är nog inte sååå ordentligt grundtränad från marken.

Så det var min plan alltså ;) börja passen med lite träning från marken ;) jag upplever även som att efter ca 15-20 min av lite "tanke träning" blir han genast mycket lugnare och då kanske även hoppandet och studsandet försvinner med tiden ;)

Efter det tog jag en härlig tur i skogen med Love;) men kaaaallllt var det idag så imon blir det overall på ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

ny dag och nya äventyr;)

Tänkte ta Ares på banan idag, börja med träning från marken och sen uppsuttet. När ni började träna era 07or på bana, vilka var era första övningar lixom? utan longera då menar jag. I och med att han inte kommit lika långt som era nu så får man försöka tänka på vad jag gjorde med love i början ;) Däremot ligger nog Love i samma utbildnings takt, han är riden i 2år och ganska mycket. När man ser på era filmer och läser om era pollar känns han som att han är där i utbildningen med ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det är underbart att kunna köra! Nu är vi anmälda till första tävlingen i år, 1 april! Sen blir det ännu en 29 april, blir rutinträning detta år och nästa år ska vi kvala till SM i precision :love: Ja, jag har kört in honom själv :) Kört in några hästar tidigare också, och i april kommer Ceros halv-lillasyster (-09) till mig på inkörning, ska bli jättekul att se om hon är lika trygg och härlig som Cero!

Ser att du bor i Östergötland, vart? :) Fotograf finnes och film kan nog ordnas det med, om du finns i närheten av mig :D
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

haft 2 underbara ridpass idag ;) och solen har legat framme hela tiden och helt vindstilla, kändes som våren var påväg ;)

Tog Ares på banan och tränade på volter/halter/igångsättning och ryggning. först vid handen och sen uppsuttet, han var hur lugn och fin som helst ;)

Sen blev det en lång tur i skogen med love och mina grannar ;) sååå härligt att komma in efter en heldag i stallet ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Den här tråden skenar fram :eek: ... en gammal tant som jag hinner inte med :o ...Nåja, vi har njutit av strålande väder idag och det blev både longering och ridning på min lilla uppskottade plätt. Är lite feg sen min andra häst sträckte sig när vi red i djupsnön för drygt 1,5 vecka sen. Tänkte dock ge mig ut med Rocket nästa pass i dagsljus (jobbar sent några dagar nu) ner till skogen. Där är det inte lika djupt som på täkterna. Här är en bild på linjobbet
32874716.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åh vad härligt det ser ut! Önskar att vi hade så mycket snö!

kl
Idag har jag inte hunnit rida eller det hade jag väl men idag fick lunch hos mormor och hemtentan komma i första hand! Men jag hoppas på en tur i morgon!

Här är Plutten en dag när han visar upp sina nya silvriga boots:D
Nybild.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vilken söting!

KL:

Har läst tråden till och från i ett par år, men varit sparsam med inlägg. Tror jag presenterade mig nån gång förförra åert, men nu känns det som det är dax att sluta smyga igen.;)

Jag har en 07:a (såklart, vad gör jag annars här...) som är efter Akribori, ue D-Day.

Lägger in några bilder. Hoppas det funkar!

Nyfödd:
set


Ett år:
set


Två år:
set


Tre år:
set


Fyra år:
set


set


Idag på solskenspromenad:
set


Jag köpte Amadeuz strax innan jul när han skulle fylla två, direkt från uppfödaren. Var egentligen ute efter en tre eller fyraåring, men blev förälskad och det har jag sällan ångrat! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Men fanken, hur gör jag med bilderna? Länkade till dem på facebook och har offentlig åtkomst så det borde väl funka?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nytt försök med bilderna då!

Nyfödd:
4565_77078137823_528157823_1563118_1557136_n.jpg


Ett år:
4565_77078142823_528157823_1563119_3377821_n.jpg


Två år:
7727_112691467823_528157823_2010833_696263_n.jpg


Två och ett halvt år:
15950_195029307823_528157823_2543270_864405_n.jpg


Tre år:
40451_387831397823_528157823_3898947_1990213_n.jpg


Fyra år:
216859_10150099580077824_528157823_5449709_5154125_n.jpg

223375_10150121397447824_528157823_5652776_1545197_n.jpg


Fem år:
427220_10150448976587824_528157823_7387629_242064665_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

så fin han är, hur stor är han på några bilder såg benen jäääätte långa ut ;) vad är det för ras? Super fin ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tack!

Han är ett Svenskt halvblod. Ca 167 cm, men många tror han är större, ganska högrest. ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag vill dock påpeka att med en graman på en stjärnkikare så kan du komma till ridning på ett annat sätt. Ist för att att hästen bara paddlar på framåt med näsan i vädret utan kontakt kan du RIDA till en kontakt. Bara för att gramanen är på slutar man inte rida. och tycker allt är toppen för att hästen böjer på nacken. När hästen sen släpper är det enkelt att bara släppa gramanen och låta den hänga.

Och jag håller inte med överhuvudtaget ;) du kommer inte till ridning, du får inte en schysst kontakt, hästen knäpper av och de tänker inte framåt, de jobbar inte genom kroppen och nej, jag håller inte med alls. Med lite vettig grundridning, framåtridning och ffa tålamod så får man vilken häst som helst till vettig ridning som kommer fram till bettet, vilket sedan gör det möjligt att alla hjlper går igenom hela kroppen och man får en balanserad kontakt.

Men som sagt, vi är i olika skolor totalt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Och jag håller inte med överhuvudtaget ;) du kommer inte till ridning, du får inte en schysst kontakt, hästen knäpper av och de tänker inte framåt, de jobbar inte genom kroppen och nej, jag håller inte med alls. Med lite vettig grundridning, framåtridning och ffa tålamod så får man vilken häst som helst till vettig ridning som kommer fram till bettet, vilket sedan gör det möjligt att alla hjlper går igenom hela kroppen och man får en balanserad kontakt.

Men som sagt, vi är i olika skolor totalt.

Ja det är inget att bli ovänner för:). Undrar dock om du någon gång har ridit på graman?

*kl*

Jag är happy happy happy idag! Efter att hon inte kännts så bra med nya sadeln de två gånger jag ridit med den provade jag en ny variant ikväll. Sadlade med hoppsadeln och red en kvart för att känna på henne. Hon kändes som vanligt och var rätt fin. Bytte sen till vegan för att se om det blev nån skillnad. Det blev det inte! Hon var fortfarande lika fin:banana:! Satt upp en av ponnytjejerna på henne för att kolla från marken. Det såg jättefint ut och tjejen red henne trevligt. Det var bara galoppfattningarna hon inte riktigt fick till men dom har precis börjat funka för mig.

nu blir det vila imorgon och sen ska vi galoppa i skogen på tisdag:).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 262
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 868
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 401
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp