07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag har vi för första gången vågat galoppera så fort vi bara förmår barbacka:love:

Innan har hon brallat alldeles för mycket, och min självbevarelsedrift har satt stopp. Men idag i snön fick hon dra på så fort hon ville, och det var helt klart skräckblandad förtjusning!

//En som tror att hon är 11 bast och 172-bäbisen är en snäll stadig B-ponny, haha!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Igår tolkade vi efter min häst för första gången, han brydde sig ingenting:love: Och idag har vi varit ute och galopperat i snön:) Så här ser han ut nu, men så fort han börjar fälla blir han mycket ljusare.

028.jpg


003.jpg


Det är INTE jag som rakat in mönstrena på hans rumpa, och sadeln hade vi lånat för att se om den passade, men det gjorde den inte...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl

Idag blev det premiärturen efter 2 veckors vila... Pålle blev överförtjust över att äntligen få göra annat än promenera. Men vi håller oss till skritt och trav varannan dag i början. I ridhuset :cool:
Hon var taggad och kändes lite ringrostig men vad kan man vänta sig efter sträckning och två veckors promenerande? Jag är jättenöjd över att kunna rida igen och att hon höll sig på mattan :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ser trevlig ut och ej särskilt valpig för att vara så stor. Men mest avundsjuk blev jag på de fina omgivningarna;) Själv njuter jag som många av er andra av att kunna rida i snön vilket gör att ridvägarna blir ännu lite bättre. :bow:
Hästen sköter sig bra och är för dagen frisk men piloten behöver tuffa till sig lite. Idag så tvingade jag mig själv till att i varje fall trava (även om pållen ville mer) i mörkret och blåsten på stoora ängen.Känner mig betydligt mer bekväm i skogen och/ eller med sällskap.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

alltså jag måste bara gnälla lite.

Skulle tränat för min tränare idag men han ringde och var sjuk så jag fick rida själv istället. Fortsatte träna på det vi gjorde i lördags och hon kändes så fin. Började få hoppet att min dressyrhäst äntligen var tillbaks men man ska ju inte ropa hej........ Hade ridit fram i trav och galopperat i högervarv och byter till vänster. Börjar galoppera på volten men när vi kommer ut från hörnet så sticker hon rakt fram på långsidan! Huvudet rätt upp och ju mer jag försökte stoppa henne eller svänga desto snabbare gick det så jag bestämde mig för att sitta still i båten och hoppas på det bästa. Som tur är har vi ottomattan och den är inte det minsta hal så jag behövde inte vara rädd för att gå omkull iallafall. Hon saktar in från ökad galopp till mellangalopp på kortsidan och när jag kommer ut på nästa långsida är hon mer kontaktbar så då rider jag på henne lite framåt och då kommer hon ner på tygeln och jag kan sakta av. Tar ett varv på volten och testar galopp igen och samma sak händer. Suck. Byter till andra volten, alltså den vid andra kortsidan, och testar igen och då gick det bra. Mellan de här grejerna är hon så fiiiiiiiiiiiiiiiiin. Travar som aldrig förr. Känns som om jag kom åt henne med de grejerna hon gjort förrut och nu var hon tvungen att testa något nytt. Bläääääääää

har haft det väldigt tufft överhuvudtaget sen augusti då min pappa gick bort akut och divan har varit min hamn och det enda som varit roligt men nu är inte ens stallet kul längre.

Dessutom tog jag ett bad när jag kom hem och när jag skulle kliva ur var halva badrumsgolvet blött eftersom vattnet inte hunnit rinna undan i golvbrunnen (skyller på att jag numer har långt hår och tydligen blir det stopp lättare:d)

en riktig skitdag!
Nu ska jag äta popcorn och läsa nya equipage.

många kramar!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Efter en lång period av trots så är M dyr nu :love: Idag gick hon finare än någonsin på ridbanan!
Blir förresten avis på alla ni som bara släpper loss och galopperar ute, det går inte att göra på min vilding nu. Lite för kul blir det, med alla ben åt olika håll, samtidigt full fart framåt och full fart uppåt :rofl: Jag har inga problem att sitta kvar *peppar peppar* men den försiktiga tanten kikar fram inom mig; "hrrm, kan inte galoppera just nu för då sprängs min häst, vi får vänta lite" Haha, tänk att M var så sävlig förr :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Snyggingar! Och täcket... dräggel!! Golden stripe är superfint tycker jag.

KL

Idag var Amadeuz och jag ute på en (i vanlig ordning) ensamtur över gärdena som hör till gården där jag hyr stallplats. Han var som vanligt pigg men snäll. Det var (peppar,peppar) länge sen han bockade nu.

Det kom hyfsat mycket snö igår, så det var mycket mjukare och bättre underlag på både gärdena och vägarna, så vi kunde med gott samvete hålla bättre tempo.

Jag kom ihåg att ta med ifånen och tog en del bilder.

Äntligen iväg!
427015_10150456875627824_528157823_7410817_1600339720_n.jpg


På hemväg, fortfarande svårt att skritta ;)
402582_10150456875667824_528157823_7410818_2134230936_n.jpg


Nästan hemma i stallet
432192_10150456875742824_528157823_7410819_1405321978_n.jpg


Ska vi ta en tur till?
403321_10150456879962824_528157823_7410826_692745192_n.jpg


Fotad mitt i efterridningenbajsningen...
401473_10150456880067824_528157823_7410829_405201609_n.jpg


Filmade oxå ett par gärdesgalopper, men det blev obefintlig bild av någon anledning. Tror det blev för vitt med all snö och sol. En film fastnade emellertid, på en av grusvägarna hemåt. Se om den funkar att lägga in.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Men ååååh vilket fint stall! Och häst också såklart. ;) Mysigt det ser ut!!!


Här har vi haft lite otur med sadel en tid, och nu hade syrran beställt en pad som borde hjälpa att få den bättre på plats. Men det blev konstigt med beställningen så istället för att betala 645 som hon skulle göra blev det på nåt sätt 1945. Hehe. Men det är som tur var löst, så imorrn skulle hon prova den!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Härliga bilder men jag saknar inte dom öppna fälten i Skåne:p. Älskar skogen här uppe:). Och vilket superfint stall!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Men ååååh vilket fint stall! Och häst också såklart. ;) Mysigt det ser ut!!!


Här har vi haft lite otur med sadel en tid, och nu hade syrran beställt en pad som borde hjälpa att få den bättre på plats. Men det blev konstigt med beställningen så istället för att betala 645 som hon skulle göra blev det på nåt sätt 1945. Hehe. Men det är som tur var löst, så imorrn skulle hon prova den!

Ja, det är fint! Från 1700-talet i grunden, men modernt och praktiskt.

Hoppas det funkar med padden!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åh vilket fint stall!

Igår blev det ingen ridning för det var skitväder hela dagen. Men idag är det strålande sol så snart ska jag bege mig ut och lyssna på fågelkvittret och rida ut en sväng:D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL.
Lester fick en ordentlig genomgång förra helgen. Hade fått för mig att testa "skänkelvikning" i galopp, dvs sidvärtsrörelse. Fick stora problem, och återgick till skänkelvikning i skritt och trav och blev påmind om hur svårt han har att vika undan höger skänkel. Så det blev till att jobba igenom den rörelsen i skritt, tills han slappnade av, och sedan trav. Fick till det riktigt bra på slutet och sedan blev han betydligt mjukare generellt. Att man alltid ska glömma något i entusiasm för andra övningar.
Klarade i förrgår att sidoförflytta enstaka steg även i galopp så grundarbete lönar sig minsann...:angel:

Karl fick en liknande tur igår. Men han har inget problem att flytta sig sidvärtes åt något håll. Ingen bog som hamnar i vägen utom att han inte riktigt får undan höger bog i höger sluta, utan hellre kör upp skallen. Helt OK på en häst som är riden i 7 månader.
Däremot flöt han undan i sidvärtsrörelse även i galopp. Rider längs vägen, till exempel på höger sida i vänster galopp. Flyttar honom i "skänkelvikning" (inte helt korrekt men framdelen leder, korsar över både fram och bak så det duger) över vägbanan, galopperar rakt, svänger över till höger vägkant igen med bibehållen vänster galopp så det blir aningen förvänd galopp, gör om övningen. Saktar ner, tar andra galoppen och motsvarande övning.
Mycket duktigt av Karl att fixa, även om han förstås blir lite lång. Han fick göra denna övning i mer eller mindre fri form.
Eftersom Karl är en islandshäst, tycker jag att det kanske är extra duktigt att han kan göra övningen utan att tappa takten - ibland enklare för islännignarna att släppa ner något ben och byta gångart än att fortsätta i samma gångart i en koordinationsmässigt krånglig övning.
Karl klarar skänkelvikning i skritt, trav och tölt också så han är jätteduktig tycker jag.
Sedan är jag medveten om att det inte är dressyrmässiga rörelser, men det är en helt annan fråga.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Trots det minst sagt otrevliga vädret idag (kraftig blåst och regn från sidan) så gav jag och lilltjejen oss ut i skogen. Känns bättre och bättre generellt att vara ute med henne ensam.

Tog klätterbackarna och så en del galopp. Och vilken galopp hon har. :love: Den börjar verkligen komma fram och ute så kan jag ju låta henne gå. Känns ibland som att hon är på väg att bocka för hon kommer verkligen igenom i hela kroppen och upp med ryggen och tar i för kung och fosterland känns det som. :p

Så även om vädret är skit så fick vi en jättehärlig tur. :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Trots det minst sagt otrevliga vädret idag (kraftig blåst och regn från sidan)

Vi hade två timmars underbar ridtur i lagom mulet väder, sedan blev det 1 ½ timme med blåst och blötsnö. Det var inte lika skoj. ;)

Finaste Ariel var überpigg hela tiden, totalt red vi 19,83 km. :banana:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Distanstävling förstår jag. Hur lång sträcka går debuten på?

Det blir 4 mil den 22 april, sedan är det 5 mil den 12 maj. Efter det hoppas jag att vi är kvalade till unghästfinalen. :D

Klart du skall rida en Prova På! De brukar vara på 2 mil, en baggis för en vanligt riden häst. :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tagga årets första Pay n Jump i morgon!

Förutsatt att transporten är tillgänglig ;)
Börjar med 90cm, och sen blir det eventuellt 100-debut!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det blir 4 mil den 22 april, sedan är det 5 mil den 12 maj. Efter det hoppas jag att vi är kvalade till unghästfinalen. :D

Klart du skall rida en Prova På! De brukar vara på 2 mil, en baggis för en vanligt riden häst. :laugh:

Vad kul, håller tummarna!
Fyra och fem mil, oj! Men är det distans så är det :laugh:

Ja, jag pratade med min kompis härom dan och den 1 april är det dax. Ska ge
mig ut på nån längre tur per vecka fram till dess. Nu brukar våra rundor ligga på max 10 km så lite upp behövs väl.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 262
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 869
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 401
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp