07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kom hem från sälen igår och idag efter jobbet drog jag ner till stallet, insåg att Ares hade fått stå inne för mycket för hela boxen var uppäten och båda framhovarna nerslitna i tån, så nu när jag satsat på att försöka få honom barfota och sett till att försöka ge mina pollar så mycket naturlig utevistelse som möjligt är allt förstört och hovslagaren kommer på torsdag och slår på skor iallafall fram. Vad trött man blir när man ber folk om hjälp att ta in pollarna och så gör dom det typ fyra på e.m. Visst det kanske funkar fint för många men inte mina dårar, dom totalförstör allt i boxen och står och skrapar m.m.

Hmm jag blev visst lite gnällig men inte kul att jag måste sko honom nu när jag kämpat på och för 3 veckor sedan köpte boots för 2000kr som dessutom funkade kanon...

Sen till dagens ridpass, Ares visste inte hur man gick framåt, själv så är jag van vid heta hästar som alltid vill gå fram så jag blir helt ställd, vad gör jag? Han gick ett par hundra meter och sen vägrade, jag försökte få fram honom med serpentiner bl.a. och först gick han något steg sen stopp igen. Så tillslut hoppade jag av och ledde honom till skogen och hoppde upp igen, samma sak fryst fast, men så bytte jag väg och då gick han. Gick till banan och avslutade ridpasset där för jag ville sluta bra. Jag tänkte att det kunde bero på att han inte ville gå ifrån sina kompisar i hagen, men vi hade med oss grannen så han var ju inte själv, sen är det väl oxå så att vi måste lydnadsträna mer med, men hur gör ni?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Grattis till fin debut !

Och jag är imponerad över att ha utomhus tävlingar mitt i vintern, snacka om att ryttare företrädesvis norröver är ett tåligt släkte.

Igår när jag red så var en tjej på sin ponny i ridhuset och ekipaget var väldigt likt dig och din ponny. Jag höll nästen på att gå fram och hälsa...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nu till min fråga till er: vad anser ni vara bäst; skicka iväg hästen på utbildning eller rida täta lektioner? Jag kan tillägga att jag är en ryttare på LB/LA nivå.

Min erfarenhet, är att det oftast är bättre att rida täta lektioner själv med hästen. Detta givetvis under förutsättning att ridläraren /tränaren är kompetent och att ni passar ihop. Gärna i kombination med att instruktören rider hästen emellanåt.

Jag är SRL II själv och har ganska många privatelever. Tycker det är nyttigt att sitta upp på deras hästar ibland, just för att känna om det verkligen känns som det ser ut, även de som inte är "under utbildning".
Fast egentligen utbildas hästen av all ridning, även den som inte är tänkt så, på gott och ont. Även om utbildningen är mer koncentrerad i unga år.

Om hästen skickas iväg tycker jag det är absolut nödvändigt med några dagars kurs/inskolning för utbildaren på hästen innan man hämtar hem den. Att bara lämna och sen hämta hem utan att rida ihop sig med hästen igen är ingen bra idé, tycker jag.

Lycka till oavsett hur du väljer att göra!:)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har sån jäkla tur jag.

Min gamla ridlärare (som också hjälpte mig att utbilda min förra unghäst (idag är han 15 år)) kommer att kunna hjälpa mig och rida min 5-åring nu när jag åker bort PLUS att hon kommer att kunna hjälpa mig med själva hästen någon dag i veckan. Just nu har jag hjälpryttare som är mycket duktigare än vad jag är på att rida och utbilda unghästar.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Våran unghäst har minsann inte varit lätt att utbilda, men har man bara sunt förnuft så tar man hjälp för att komma vidare som ekipage. Någonstans har ju även de mest erfarna börjat, eller hur? Och jag uppfattar alla som skriver i denna tråden vara mycket kloka hästmänniskor som har sunt förnuft vad gäller unghästhantering-utbildning. Om du blickar tillbaka vad du skrivit i dina inlägg så får du mycket bekräftelse på hur bra du har lyckats!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Grattis till fin debut !

Och jag är imponerad över att ha utomhus tävlingar mitt i vintern, snacka om att ryttare företrädesvis norröver är ett tåligt släkte.

Igår när jag red så var en tjej på sin ponny i ridhuset och ekipaget var väldigt likt dig och din ponny. Jag höll nästen på att gå fram och hälsa...

Tack så mycket:). Längtar redan till nästa klubbis-kommer dröja innan vi kommer ut på riktiga tävlingar för jag vill verkligen känna mig 120% säker på ridningen!

Vi är minsann tåliga på vår lilla förening;). Inget ridhus och lektionerna ställs inte in förrän det är kallare än -15:angel:. Barnen blir härdade:D!

Kan garantera att det inte var vi nere i era krokar dock:p.

*kl*

Igår var vi ute i skogen och galopperade. Helt ljuvligt väder och ponnyn lika underbar som vanligt. Galopperade våra tre intervallet och hon blev redan mindre trött än förra veckan och igår fick hon galoppera riktigt fort en sträcka-jag kände mig som ett riktigt ponnybarn:o:D!

...och så fick hon förstås äpple när vi kom tillbaka till stallet:
418518_3022136404326_1590181870_2434598_974094667_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi ska köra stallmästerskap för vårt stall. Det finns 6 hästar i olika utbildningståndpunkt. Man får välja vilket program man vill rida och vår gemensamma ridfröken är enväldig domare - det lär bli min 07-as tävlingsdebut. Jag hoppas på att kunna välja ett LB program.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Gällande att utbilda själv. Har en stallkamrat som fött upp en häst, som hon ridit in själv. Hon är amatör ryttare(som jag anser att de flesta av oss är oxå), rider aldrig lektion och tävlar inte. En gång i veckan hoppades den av duktig hoppryttare och tävlades också. Förra året exporterades den till USA för över 3 miljoner. Så man behöver inte alltid vara proffs för att lyckas rida in och utbilda en bra häst. Lite pepp till alla här!!!

Min lilla häst är riden en vecka nu. Har varit spänd men inte gjort några dumheter.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hade den bläs och fyra vita strumpor ?

När jag hade köpt min gammelvalack, då 4 år, så var det några amerikanare som kom och bjöd hutlösa summor för honom. Inte tre mille men mycket pengar. Hästen var dock inte till salu. Han har bläs och fyra vita !
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad kul med debut som gick så bra! :) Längtar tills vi äns kommer kunna rida igenom ett program.

KL

Här bråkar vi mest, eller i alla fall med allt som har med galopp att göra. Känns verkligen som att hon testar mig hela tiden. Igår när vi red i skogen och jag tog tyglarna för att börja trava, då började hon backa. Och idag när jag i red i ridhus och skulle träna på den där nedrans galoppen, så ja.. blir det lite hur som helst. Ibland när vi väl kommit fram i galopp gör hon nått studsliknande så jag känner mig som molly (?) i mulle. När mulle försker få av henne och hon sitter typ 2 meter ovanför sadel.

Men hon är rätt gullig ändå min röda lilla. Efter lite bråkande idag blev hon riktigt fin i traven, bästa än så länge i alla fall. Kom upp riktigt bra framtill och fin i munnen. Men det var jooobbigt tycker hon.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Me! Vad alla är bra på att fatta galopp :mad::D

Galoppfattningar verkar vara bland det svåraste att verkligen sätta! En annan tjej i stallet som också har en 07a har också haft problem med fattningarna. Dom har också precis satt sig. För oss kändes det som att det hade lossnat, men på tävlingen hoppade vi tillbaka till att högergaloppen var svår. Men roligt nog inga problem med vänster och det är dom vi haft mer problem med senaste tiden. Igår satte vi iaf alla fattningar på rakt spår i skogen:).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Såg fint ut på tävlingen! Hon verkar supercool lilla ponnydamen :)
Var i Sundsvall håller ni till?

*kl*
Idag så tränade medryttaren och hästen för tränare. Jag har fortfarande handen i gips så jag får snällt sitta på läktaren och kolla på :)
Lilla grabben gick från klarhet till klarhet måste jag säga, och gick som en klocka. Tränaren slutade till och med passet lite i förtid för att han gick så bra och det var kul att få avsluta passet när det gick riktigt bra.
Så det var en riktigt rolig träning! :D

Och i söndags så fick han hoppa, vilket han tyckte var helfestligt. Vi vet inte hur mycket han är hoppad hos förra ägaren, så vill inte gå för hårt ut :) Men han tog allt med ro och skötte sig utmärkt!
Han är verkligen en pärla måste jag säga.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL.

Denna vecka är mina båda femåringar dyra...
Karl har verkligen begripit öppna, sluta och skänkelvikning. Visst vill han köra upp huvudet i höger sluta, men det är OK för en häst som är riden i åtta månader (och vilat tre av de månaderna för planerad intryckssmältning). Han förstår konceptet och flyttar bakdelen respektive framdelen när jag ber om det.
Han är dessutom tillräckligt balanserad för att klara gå i öppna och skänkelvikning i skritt, trav, tölt och enstaka steg i galopp vilket är mycket duktigt för en ung islandshäst (tycker jag; islandsfolket kan eventuellt tycka att det är standard).

Lester börjar fixa sidvärtsrörelserna allt bättre - formen hej och hå när jag försöker flytta honom i galopp men han flyttar i skänkelvikning eller det som ska bli korrekt skänkelvikning när han är tillräckligt stark för att bära sig i form samtidigt. Underbara häst!

Rider som sagt mina gossar ca 3 pass per vecka och resten av tiden går de på lösdrift och dräller eller busar med hagkompisarna. Tror därmed inte att jag övertränar dem eller sliter ut dem trots ganska avancerade övningar.¨

Jag tycker att det är rätt spännande att se hur olika träningskoncept folk har och ändå uppnår ungefär samma sak: någon är väldigt strukturerad och tränar sin häst varje dag, ganska mycket ridning på ridbana et c. Och det verkar fungera utmärkt.
Jag, som har många hästar och tycker att olikheten hos hästarna är en stor del av nöjet, rider varje häst relativt lite, sällan på ridbana men tränar dressyrövningar ute längs vägarna, får mina hästar upp till i stort sett "rätt" utbildningsnivå för åldern (med hänsyn till att jag inte har hästar avlade för dressyr, utan rider islandshäst, fjording, kbl-travare, basjkir och så en connemara som väl är det närmsta dressyrhäst jag kommer - hans pappa har tydligen haft stora framgångar inom dressyr på ponnynivå).

Många vägar till Rom! Och jag hoppas att alla är lika lyckliga över sin väg som jag är över min underhållande väg.
Kan tillägga att målet för mig i ridningen är att bli bättre på att rida, och det tror jag att jag blir om jag rider många olika hästar. Sedan kommer jag förstås aldrig att hamna i stora tävlingssammanhang, eftersom jag inte väljer hästar som kommer dit. Och tror knappast att jag skulle kunna rida en riktigt flashig dressyrhäst.
Hoppa kan jag inte heller. Kravla mig runt en bana på 70 cm vågar jag antagligen hjälpligt och när våren kommer tänkte jag börja leka lite med hoppning också. Om jag vågar...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har haft en toppen morgon, dock inte ridit Ares utan hade lektion tillsammans med Love, såå kul och lärorikt, Love ligger lite före i utbildningen än Ares så därför väljer jag ha lektion på honom sen tränar jag Ares på samma vis fast lite längre tillbaka i stegen så att säga ;) Idag övade vi som vanligt på öka minska volt och början till öppna och bakdelsvändning, sen skulle vi ta det i trav och då kom svårigheterna, jag MÅSTE öva min sits bättre, tränaren sa ( och det vet jag redan;) ) att jag blir spänd i fötterna och faller lite framåt i traven, men annars var lektionen kanon, hon satte sedan upp och red honom och så fick jag titta från marken, det är oxå så lärorikt, och då i traven med ändas hjälp av vikterna kunde han kliva under sig hur lätt som helst och han fick mycket fina lovord av tränaren, han är suuuper känslig och har stor rörlighet vilket jag älskar... Så imon blir det träning med Ares oxå och då tänkte jag göra lite av dom övningar vi gjorde idag ;)

Är på toppen humör ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Idag ska Q få bekänna färg för hopptränaren efter helgens okontrollerade uppvisning. Nu åker hjälpmedlen på och så blir det basicträning igen. Nästa tävling han kan gå är en regional hoppning om 3 veckor vilket nog blir ganska lagom. Då hinner vi ta igenom det här först.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 266
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 869
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 404
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp