07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi har inte kommit till så fin galopp som Toyya. Varken fattning eller den fina bärigheten. Min galopperar på och ryttare står i lätt sits, vi har inte börjat sitta ner i galoppen så den är väldigt mycket bara framåt....
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Mitt lilla pyre är fortfarande lite svullen i sitt ben. Det hade minskat i svullnad en hel del sen igår men det är lite svullet ovanför skrapsåret och där blir det som en grop när man trycker så jag är lite rädd för att det är lymfangit. Men ingen feber iaf. Men jag väljer att avvakta lite med vet eftersom det har gått ner och han inte har någon feber. Tempar 2 gånger om dagen nu:)

Hur brukar ni göra såna här tillfällen? Avvakta eller veterinär direkt?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Avvaktar så länge det går åt rätt håll. Svårt att avgöra vad andra ska göra över internet men jag är väldigt restriktiv med när jag åker in till veterinären eller inte. Kan jag utesluta benbrott, senskada och eller att det behöver sys så avvaktar jag alltid. Har de feber så bedömer jag ett varv till men har febernedsättande hemma att ge om det krävs. Och distriktaren tar jag bara ut för vaccinationer (och när gammelhästen hade ehrlichias med skyhög feber och knappt kunde stå på benen en fredagkväll, men hade gärna åkt in med honom istället).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad skönt att höra. Då är jag inte ensam om det :)

Längtar tills det blir bättre väglag här så att jag kan galoppera mer ute i skogen. Nu känns det mest som att när jag rider i ridhuset, bara får koncentrera mig på att svänga och få med yttersidan för att inte rida in i väggen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag hade nog också avvaktat lite, men som redan är nämt är det ju svårt att veta riktigt såhär över internet. Gå på din egen känsla :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

+ Undret
Ja, jag kommer allt att avvakta ett tag eftersom svullnaden har gått ner såpass som den har gjort + att han är feberfri. Men det är ändå lite skönt att bolla tankar med andra (även fast jag nog hade gjort så som jag gör nu oavsett). För såna här små saker kastar jag mig inte iväg till veterinären för. Det har varit skillnad när han fick ett sår vid ögat och ett sticksår in i framknät, men då är det inte så mycket att be för.

Här öser regnet ner idag så nu hoppas jag på att skridskobanan till stallet försvinner så att jag kan rida lite. Hade tänkt att skritta honom lite för att hålla igång cirkulationen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Mitt lilla pyre är fortfarande lite svullen i sitt ben. Det hade minskat i svullnad en hel del sen igår men det är lite svullet ovanför skrapsåret och där blir det som en grop när man trycker så jag är lite rädd för att det är lymfangit. Men ingen feber iaf. Men jag väljer att avvakta lite med vet eftersom det har gått ner och han inte har någon feber. Tempar 2 gånger om dagen nu:)

Hur brukar ni göra såna här tillfällen? Avvakta eller veterinär direkt?

Jag skulle avvakta. Ser jag ett sår och vet anledningen till svullnaden är jag inte orolig utan håller rent och, om hästen inte är halt, rider som vanligt. Är hästen stel skrittas den. Vid feberinfektion veterinär för ev pencillin.

Den enda anledningen till att jag tar ut veterinär är nästan kolik, sårskador som behöver sys och sådana akuta saker. Annars åker jag till klinik om det är mer diffust.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Här ösregnar det också så för mig blir det tömkörning i ridhuset idag! Men hoppas att det tar Mycket på isen. Längtar så till våren just nu :laugh:

Du får hålla oss uppdaterade om benet. Tycker också det är skönt att bolla med andra, även om det oftast bara är småsaker.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Aha, fint där ute :)
Vi finns i Njurunda, i Ovansjö närmare bestämt. Stall Böle Gård heter stallet. (går att googla :D )
Gunilla Pettersson tränar vi dressyr för varje tisdag. Sen tar ju stallägaren upp en duktig dressyrtränare (Camilla Lindh) på månadsträning, så det finns bra dressyrträningsmöjligheter här ute.
Vem tränar du för? Och kommer ni ha fler klubbtävlingar i dressyr kan du väl hojta, är tråkigt nog bara hopptävlingar som anordnas hos oss :P Även om vi ska vara med på dem också :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag tycker det ser fint ut!
Och kroppsligt ser det inte ut som att hon vilat alls ju, måste vara skönt att hon är i så fint skick efter så lång vila :)
Härligt att det går framåt och att hon ser så glad och positiv ut :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Aha, fint där ute :)
Vi finns i Njurunda, i Ovansjö närmare bestämt. Stall Böle Gård heter stallet. (går att googla :D )
Gunilla Pettersson tränar vi dressyr för varje tisdag. Sen tar ju stallägaren upp en duktig dressyrtränare (Camilla Lindh) på månadsträning, så det finns bra dressyrträningsmöjligheter här ute.
Vem tränar du för? Och kommer ni ha fler klubbtävlingar i dressyr kan du väl hojta, är tråkigt nog bara hopptävlingar som anordnas hos oss :P Även om vi ska vara med på dem också :)

Aha, men då vet jag var ni håller hus:). Jag rider för Karin Block och Peter Nordlander när han är i Sverige. Får säga att jag är ganska imponerad över tränarutbudet här uppe! Det kommer hit en hel del bra tränare:).

Tror inte vi kommer ha nån klubbdressyr igen förrän snön är borta. Men ska absolut hojta till när det är dags! Ni får ju komma hit och rida våra dressyrtävlingar i maj också;)!

*kl*

Ikväll har vi ridit ett alldels underbart dressyrpass! Hade en tydlig plan när jag böjade rida att vi skulle träna på tempovävlingar och övergångar. Lyckades jättebra med det och kom till ett läge där hon hela tiden väntade på mig:). Galoppfattningarna var helt självklara med små hjälper:love: och det gick att rida tempoväxlingar även i galoppen. Det var iofs väääldigt jobbigt tyckte hon-framförallt i vänstergaloppen:p.

Börjar komma bättre överens med nya sadeln också för varje gång jag sitter i den, det gör också sitt till. Ah vad roligt det är att rida:love:!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja det har blivit mer och mer att bättre tränare tar sig ända hit upp ;) Men tycker det är väldigt roligt att det faktiskt finns möjligheter att träna för bra tränare, även fast man inte bor långt ner i landet.
Karin Block är riktigt duktig tycker jag!

Snön lär ju försvinna ungefär samtidigt som dressyrträningarna i maj ;)
Men dressyrtävlingar då låter helt klart som något för oss! Får se hur min hand är tills dess bara.
Plus att min medryttare ska dra utomlands 7 veckor så tveksamt om hon hunnit hem tills maj. Och får se hur Ramses är ridmässigt när han bara har mig och min knäppa hand i 7 veckor :D Kan ju bli pannkaka av alltihop :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hopptränat ikväll. Fattningarna satt inte och kändes inte så bra som de ändå gjort de senaste passen men de var ändå godkända och ett steg framåt jämfört med träningen för två veckor sen.
Men sånär som på det så var hon kanonfin. Börjar hoppa igenom i kroppen jättefint (nästan så jag får svårt att sitta still i sadeln) och tja, generellt ett trappsteg upp. Jag fick ett litet återfall i att vilja hålla för mycket så kom lite fel vid ett par tillfällen.

Tränarens kommentar var egentligen bara att fortsätt jobba som jag gör för det är i helt rätt riktning. :laugh:

Tänkte sen på en sak i bilen på väg hem, idag i uppvärmningen red vi framåt i galopp på långsidorna, på kvartslinjen och så samla upp och in på volt, storlek beroende på ålder på häst, och så framåt på långsida, något som kändes jättebra och fungerade fint. Exakt samma grej men ute på spåret och stooora volter och i trav, gjorde jag på träning för exakt ett år sen. Kan säga att det var inte ens i närheten att fungera då och då var det bara trav. :o :p Lite kul att tänka tillbaks på utvecklingen... :laugh:

Måste försöka få någon som kan filma nästa gång, längesen nu. :(
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

ute skiner solen och jag är påväg ner till stallet ( har tur att stallet ligger på min gård ;) ) idag hade ja tänkt ta tag i ledarskaps träning med ares på banan, han är lite mallig och tror han bestämmer, men mina andra två killar har satt stopp för hans tyranneri i hagen och äntligen satt ner hovarna ;) så idag tänkte jag träna först från marken som vanligt så han får ur sig lite energi och hjärngympa, sen blir det uppsuttet. Efter det blir det träning med love på det vi tränade igår, bl.a min sits ;) jag älskar sitsträning så kul att hela tiden förfina sina hjälper och bli mer nogrann i varje steg ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Inne igen, Ares var jätte duktig och jag super nöjd, övningarna är ju bara grund än så länge men, han stod nästan helt stilla under rycktning och sadlingen, bara några få korrections ;) gick fint att leda till banan, jag började passet med att leda honom på fyrkansspåret med tyglarna i var sin hand då, och gjorde volter där jag vill att han sätter under sig lite, halter, ryggnignasr och igångsättningar med röst kommado;) sen gjorde jag samma sak då uppsuttet och han lyssnade hela tiden på mig och gjorde det jag bad om så då slutade jag ;)

Toppen kul att på ca 3pass går det lättare och han förstår liksom vad som väntas ;) nästa vecka lägger vi in trav oxå ;) på söndag blir det uteritt ;) imon blir det Göteborg Horse Show med Marika Martinsson ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Här skiner solen också!
Har varit ute i stallet nu på förmiddagen och ridit. Kan ju säga att min häst hade en aning för mycket vårkänslor. För idag gjorde han nog alla konster han kan, men men han lugnade ner sig tillslut och vi kunde gå åt det hållet jag ville:p
Förresten så lyckades vi göra våran första bakdelvändning:banana:

430628_10150690110150196_610595195_11796267_349984009_n.jpg

Bilden ligger på fb om det inte skulle fungera :)

Nu ska jag göra mig iordning och åka ner till GHS:D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl

Har nu inte hängt med i tråden på ett tag pg för mkt jobb och för lite ridning. Har inte haft mkt att skriva om..

Nu har jag ridit min häst varannan dag i 1 vecka. Jag har verkligen tappat fantasi och motivation när vi bara håller till inne och hon dessutom bara ska ridas i skritt och trav på rakt spår och stora volter/8'or. Dessutom känner jag att jag tappat känslan i ridningen och jag känner förvisso när hon inte går emot och slappnar av men jag kommer dit först när det är dags att avsluta och gå in.
Hon har känts lite trött senaste dagarna, jag tror det beror på pälsfällningen. Men å andra sidan kan jag inte tycka att skritt och trav 45 min är tungt jobb så med tanke på att hon inte reds på 2 veckor pga sträckningen vill jag inte ställa av henne pga det. Dessutom har jag jobbat dumma tider och haft väldigt lite tid till övers så det gör ju inte saken bättre. Eftersom vi inte kan rida ut utan sällskap har jag heller inte lycktas rida ut när ingen annan varit tillgänglig alt vädret varit ok.

Idag ska jag rida lektion iaf så förhoppningsvis får jag lite nytändning. Det känns mest som att jag sitter ochs liter på henne nu :( Jag kan inte ens variera ridhuset med att rida på utebanan för nu är där skridskobana...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 266
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 404
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp