07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Snyggt schabrak! :d

Quinni07: Nej, jag räknar inte promenad som arbete nu när vi är igång. Däremot gjorde jag det när vi promenerade dagligen inför igångsättningen.

Vi red ut en långrunda i fredags och galopperade många kilometer med lite skritt emellan. Jag behöver verkligen ingen draghjälp vid galopp ute längre!! :angel: På hemväg travade hon på i en trevlig form och kändes mjuk och fin. :love:

Dagen efter red vi i paddocken och hon var lika pigg som vanligt, fast lite värre. :grin: Jag kom inte åt henne, hon gick och stretade mot handen och gick ännu mer uppåt när jag gick på henne med benen, och la jag på ännu mer skänkel tog hon det som en ursäkt att dra iväg i galopp. :crazy: Gav upp och hängde på gramanen och galopperade många varv, då koncentrerade hon sig plötsligt och rullade på bra och sen gick det att rida. :crazy::crazy:

Ska se om jag kan komma iväg i veckan och rida för en annan dressyrtränare, hoppas kunna få lite mer hjälp med det här. Har filmat när jag rider med graman och utan, och hästen rör sig helt annorlunda, så nåt stort fel gör jag.

Idag satte vi upp en hinderserie i ridhuset och hoppade. Konstaterar att travbommar framför hinder fortfarande inte är hennes grej... Längde ut dem till galoppbommar istället och då blev det genast bättre. Lägger till travbommar fram till litet kryss på listan över "måste träna mer på"-listan. Travhoppa är SVÅRT!!

Ser fram emot första terrängträningen, inomhus den 10 mars! :bump:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*
Idag blev det fotografering inför en artikelserie jag håller på med och därefter körde vi iväg till stora fältet och tränade precision! Cero var pigg och glad, lättstyrd och arbetsvillig! Ibland något stark, han fick dra på rejält och rejsa och då var stoppsträckan lång ;) Men gick fint mellan portarna i både trav och galopp, och gjorde dessutom massor fina galoppombyten, jobbade lite på serpentiner med 3 bågar i galopp vilket gick utmärkt!

Min kära mor fotograf som (nästan) alltid :) Bjuder på två bilder som jag precis beställt som förstoringar, dessa ska pryda min vägg i storlek A3!
74012_1330272832.jpg

54248_1330272837.jpg


Bjuder på en travbild också!
22107_1330272797.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL.. I helgen var jag och Massebus på vår första Dressyrtävling LC:1.
Jag har ridit in honom och utbildat honom själv och är inte proffs ;)
Han var helt underbar på framridningen och jag funderade vad jag hade varit så rädd för. Jag gillar inte att tävla, har inte nerverna för det. Men så försvann alla andra hästarna (vilket jag inte trodde att han skulle reagera på) och super spänd häst som vart livrädd för både dressyrstaket och dommarbord. Vi lyckades ta oss runt programmet men procenten förtjänade vi. 50,37% Det positiva med det hela var att jag inte han bli spänd och nervös hade fullt upp med att hålla hästen på backen. Det här kommer vi att göra om, för tom domaren tyckte att det var en supertrevlig häst som bara behövde vänja sig lite till :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

När jag rider galopp-skrittövergångar så ligger fokus på att han ska bära sig själv och göra dem mjukt. Det är alltså viktigare att han inte hugger bettet och är kvar i en trevlig form än att han "sätter sig på arslet" i en riktigt tvär övergång. Det är ett för högt krav åldersmässigt. Så det kan bli ett halvt travsteg och liknande i övergången och så länge som han jobbar korrekt igenom dem så berömmer jag och anser den vara bra.

*kl*

Jag var på GHS igår, mest eftersom jag fick biljetter och hade tid. Var kul att se världscuphoppningen live också. Tog en mycket kort runda nere på mässan, skulle inte ha något till hästarna. Köpte dock varsitt fleecetäcke till dem att ha i boxen efter träning för 75 kr/styck (alltså sådana som inte ska vara prydliga utan bara funktionsdugliga). Fyndade även en supermjuk fleecetröja till mig själv från Horsewear för 260 kr. Det får väl räknas som fynd, annars är det ju inga superpriser där nu för tiden.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kl.
Äntligen har Missie lugnat ned sig lite. Peppar, peppar ta i trä. Är väl bäst att tillägga, så hon inte börjar med sina bockningar igen......
Ridbanan har varit mjuk och fin ett par dagar nu och vi har börjat jobba lite på banan. Men ack så svårt hon har för att ställa och böja sig på volterna! Märks att man slarvat nu i vinter med att bara rida ut, rakt fram..... Men om nån vecka börjar jag träna igen för min tränare, då blir det hårdkörning;) längtar, samtidigt som det är lite nervöst, hon kanske inte tycker vi har utvecklats någonting under vintern:crazy:

Hur ofta hoppar ni med era 07or? Och hur högt låter ni dem hoppa?
När ni rider ut, kräver ni att hästen går i form då?
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag hopptränar min en gång i veckan. Han ligger just nu på ca 1 m tävlingsmässigt men planen är att han ska upp i 1,20 under året om allt går enligt plan (vilket det ju sedan nästan aldrig gör med hästar).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Idag dressyrade vi i solskenet och jobbade vidare med styrkan i galoppen. Hittade faktiskt en rätt fin bärig arbetsgalopp:).
419637_3069130419147_1590181870_2451353_751873129_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kl.

Hur ofta hoppar ni med era 07or? Och hur högt låter ni dem hoppa?
När ni rider ut, kräver ni att hästen går i form då?

Vi hoppar nu varannan vecka bara, eftersom vi precis börjat med hoppträningen. Tanken och planen är en gång per vecka, varannan gång hopplektion varannan gång hemma. Hade gärna hopptränat varje vecka, men pengarna räcker bara till en lektion i veckan och jag vill ju dressyrträna oxå!:)

Jag ber alltid om arbete i form även ute, vilket Amadeuz sällan brukar ha några åsikter om. Om det är extremt tittigt kan jag släppa på det kravet för en femtio meter eller så. Sen varieras formen naturligtvis.
Eftersom min häst den första ett och ett halvt åren som riden i princip bara reds på gärden och i skog skulle jag nog haft en del att bita i formmässigt i annat fall. ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl

Red en liten stund i ridhuset idag. Eftersom ET skulle komma och jag insåg att det innebär två vilodagar från ridning efteråt tyckte jag att det inte var någon katastrof att sitta upp även om det är dag 3.
Eftersom det var huvudsakligen i skritt och bara för att röra lite på sig tänkte jag att jag kan prova rida på sidepull. Damen har aldrig i hela sitt liv gått på bettlöst öht så förhoppningarna var att kunna svänga och stanna. Så jag blev positivt överraskad av att det var så liten skillnad från tränsbettet. Jag red som vanligt och hästen gick ungefär som vanligt, lite öppnare i formen men fram mot slutet bar hon sig bra. Provade tom lite trav utan problem. Så jag är impad :love:

Att sedan ET gav klartecken för "vanlig" ridning kändes sååå skönt. Nu är det bara att rida igång och fortsätta där vi slutade :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hur ofta hoppar ni med era 07or? Och hur högt låter ni dem hoppa?
När ni rider ut, kräver ni att hästen går i form då?

Jag hoppar Ariel som en variation på distansträningen och det blir endast när vår ridbana på gården är ridbar. Så mellan mars-oktober ungefär. :) Jag hoppar alltid för tränare, brukar bli 3-4 gånger i månaden. Höjden är jag inte intresserad av än, då vi inte skall tävla någoting i år. Vårt rekord tror jag ligger på 50 cm, målet är inte höjd utan att hitta en rytm mellan hindren samt göra henne självgående. Samt givetvis få mig att trivas med hoppning. :p

När vi distanstränar, dvs varje gång vi rider ut, får hon gå i den mest energibesparande formen. Så ja, hon går i form, men den form som hon för dagen känner sig mest bekväm i.

När vi rider dressyr har vi samma tänk, hon får gå i den form där hon känner sig bekväm och jobbar bra.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kl

En liten mobilbild från första ridturen för mig efter skadan. Red en sväng i går också. Pålle var superfin.:laugh:

elle-1.png


Senaste inköpen, allt på halva priset
schabrak.jpg

boots.jpg

lindor.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad roligt att få se bild på er:D

Snyggt schabrak!

Triax:
Jag har knappt hoppat min pålle något alls, som högst 70 cm skulle jag tro. Men snart så ska jag försöka att hoppa 1 gång varannan eller varje vecka. Mest för att det är nyttigt men även för att han tycker att det är kul:)
Vid uteritterna försöker jag att rida i form men är inte lika hård med det som på banan!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Idag har jag suttit på Fille för första gången på EVIGHETER!! Och vi överlevde båda två!!!:banana:
Blev en "lugn" skritt/jogging med sällskap som inte heler är igång. Men vi (ryttare) resonerade som så att det kanske inte va det smartaste att rida ut dessa "bomber" tillsammans, men, trillade vi av så har vi iaf sällskap av varandra hem :D

Men, som sagt, det gick hur bra som hellst och det är så mjukt och fint på grusvägarna nu så det är ju bara att rida på :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tänkte dela med mig av lite update om oss också - har inte skrivit här på lääänge nu!

Vi har lagt i både en och två växlar och det verkar vara precis vad som behövdes! Nelly är en dröm att rida och det finns hopp om framtiden :love:
Vi har fått hem ett Micklemträns som ordnade upp problemet mellan henne och nosgrimmor, stor skillnad verkligen!
I morgon och på fredag är det kurs för KG Svensson, tömkörning första dagen och markarbete andra - är grymt förväntansfull!!
Nästa vecka ska vi hoppa för tränare för första gången någonsin, mjukstartar med Peter Eriksson, haha :crazy:

Det kommer nog bli kalasbra! :banana:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag och Ares red igår, på åkern ( gräsbana för blöt ) och gjorde lite volter övade på halter m.m, inget speciellt igentligen men iom att han inte är riden mer än 3mån så mjuk startar vi med träning på bana, han gör rätt och jag är nöjd, i måndags var vi ute i skogen och klättrade dock red jag inte utan min granne och jag skulle på promenad och hon har hund, inte jag så jag tog häst ;) såg jätte kul ut ;) Är oxå glad att Ares fått lite muskler på rumpan, innan var han helt slapp och hade inga muskler alls, men nu så är han iallafall inte slapp längre utan fastare ;)

En annan sak som gör mig glad är att jag ringde innan ett sand/grus företag och frågade om kostnader kring paddock ( 20*40m ) Idag har jag en gräs ridbana men vi är nu 7st som delar på den och det blir för geggigt och halt, så jag vill bygga paddock (helst gratis ;) ) men han sa att han själv hade byggt en nu och det gick på hela 60.000kr ;( . men efter att jag berättat att vi hade höjt marken med grus/sand som nu efter vintern har satt sig och vi ska börja harva den mer jämn, så trodde han inte jag behövde göra något alls, skulle det bli vatten sammling eller luta lite kan jag fylla på med sand bara ( slipper hela underarbetet ) och då om jag ska fylla 20*40m helt skulle det absolut kosta max under 20.000kr, men han trodde nog att jag kunde klara mig som det är ev, halva lasset med sand... JIPPI ;)

Det ända är att vi måste plocka sten, det tar väl ca hundra år, men det kan det vara värt ;) Har redan byggt en serie med hinder och belysning kan jag få på stallväggens baksida ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl
Dagen idag har gått i solens tecken! Började dagen med att titta på en kompis som red sin nyligen inridna 2 -åring. Gisses vilka minnen det gav. Det känns så avlägset att Plutten en gång har varit så liten och barnslig:love:

Sedan blev det att åka ut till mina egna hästar och det blev en lugn uteritt och snacka om att det var skönt att slippa ha på sig vinterjackan!

Sen blev det frisering av den där långa manen och svansen blev tvättat :) (får se hur ren svansen är i morgon igen:grin: )
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Nu är jag helt på botten. Var med på dagens hoppträning som blev rent ut sagt så j*a misslyckad. En hingst var med och M blev helt okontaktbar. Så om ni vet någon riktigt duktig beridare/unghästutbildare i västra Götaland säg till!

För annars kommer det sluta med att jag slutar med hästar helt. Känner mig helt misslyckad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 266
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 404
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp