07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag har vi lärt oss:
- Perfekta halter
- Samlad galopp

aaaaamaaaaazing!!! :love:

Danke schöööööön KG!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Så fuskigt ni är så långt fram med era kusar ;) men jag glädjs åt andra lycka ;) själv hade jag tänkt rida Ares igår i skogen tillsammans med en av mina medryttre men när jag kom hem efter jobbet hade hon redan ridit honom så jag blev lite sur men försökte hålla minen (det var ett missförstånd) så sen skulle vi rida de 2 andra då hade hon tänkt men när vi tog in dom så fick Ares panik i hagen och galopperade runt som en tok och nya hagen är så stor så jag kände att det fanns risk att han skulle springa igenom om vi red iväg så jag släppte ut Love så red vi valle på banan.

Man blir bara lite irriterad för jag lägger ju upp rid schemat under veckan och när hon då tog och red honom på banan blev det ju 3 dagar i rad där... Bättre och vara tydlig med en gång känner jag... så att jag stessade hem igår efter jobbet va ju onödigt.

Men på söndag hänger grannen med ut på ridtur i skogen så då tar jag Ares, vill rida lite tillsammans med andra i skogen innan vi ger oss ut själva, mest för att jag inte känner honom ordentligt i alla gångarter ännu, red sjäv en gång och han hoppade till rejält och jag föll av och kunde inte rida på 2 veckor ;) så jag tänkte att jag inte ska skynda fram ;) Annars är man så glad att våren är påväg ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag är lite avundsjuk på alla er som behärskar tömkörning. Det gör inte jag.
Å andra sidan är jag nog lite för lat för att gå själv.
Ska börja tömköra min unghingst med - förhoppningsvis - sikte mot inkörning. Men det är ju inte samma sak som att greja med galopp och liknande.

Lester fick jobba i förrgår, ganska mycket galopp. Han tar ju fina fattningar ur valfri gångart (inkl ryggning) och börjar bära sig i allt långsammare tempo. Fixar att gå i och ur sluta under pågående galopparbete. Däremot har jag inte kommit på något bra sätt att få honom att göra övergången från galopp till skritt på något snyggt sätt. Det blir rätt OK med enstaka travsteg mellan. Det kanske är jag som är för kräsen som vill ha övergången direkt och smidig. Sötnosen kan ju inte bära sig i skrittempo i galoppen heller.
Jaja, bara att träna på förstås. Jobbar lite med skrittpiruetter; går bra åt vänster och lite svårare åt höger där höger bog på något sätt kommer i vägen så bakdelen flyter ut mot vänster. Också något att jobba på.

Karl fick en liten tur igår, och han är duktig för att vara så pass lite riden ändå. Reds ju in slutet av april -11, vila september och oktober -11, vila igen tre veckor i december.
Skälet till inridningsstrategi är att han är en islandshäst, ca 135 cm i mkh. Han blir säkrare och säkrare i formen i trav, galoppen går han i stadig form bara jag driver ihop honom men jag kan vara lite lat där och låta honom jogga i fri form. Dock har han fått börja träna lite mer serpentiner över grusvägen, i både trav och galopp. Att böja och böja om är bra, särskilt att jobba på att behålla takten vilket kan vara lite svårt i traven. Det händer att han lägger in något töltsteg i omställningen.
I galoppen tycker jag att han är väldigt balanserad, som utan problem och avbrott eller "tappade" ben klarar att galoppera relativt vida men ändå serpentiner på grusvägen. Det innebär ju lite omställningar till förvänd galopp. Vilket i sig inte är orimligt att be en femåring att göra, men med tanke på hur lite tränad han är, är jag jättenöjd.:love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag svävar fortfarande på moln efter gårdagens ridtur. Första gången på länge då det inte var något som helst bråk. :D Vi joggade i trav och hon jobbade på utan att försöka öka eller sakta av. :love: Blev bara 6 km, men så mycket längre hinner vi inte med på vardagarna.

Idag blir det långtur, tänkte rida på upptäcktsfärd och kolla igenom lite olika stickvägar jag ridit förbi tidigare. Målet är att försöka vara ute tre timmar, i och med att det är så fint väder också. :banana:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag var jag uppe 05.20 på en lördag för att släpa iväg med hästen på dressyrträning, vad gör man inte... :cool:

Provade en annan tränare idag och Chatsi förbannade nog att hon klev upp (sprang upp faktiskt :)) på transporten i morse, för det blev jobbigt för henne! För mig med... Men oj, vi lyckades faktiskt få henne att lyfta lite på benen. Nu har jag jobbig läxa framför mig, men nån gång måste vi igenom det här. Löser det inte sig nu så får nog den här tränaren ha henne på uppfostringsläger ett tag. :devil:

Men jag älskar min vackra svarta ändå! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag är lite avundsjuk på alla er som behärskar tömkörning. Det gör inte jag.

Det gör inte jag heller. Så jag låter proffsen göra det åt mig :o

Idag har Tomas Torgersen tömkört henne och jäklar vilken fin häst. Det är ju bara det där lilla "men" att matte ska lära sig rida också. Gärna på samma vis som hon rör sig på töm... Men jaja, så är livet för en glad amatör. Däremot blev jag väldigt peppad idag när jag ser hur fin hon är när nån som kan sköter det. Då vill jag bara träna mer och mer. Och så får jag väl försöka tvinga min karl att filma nån träning ibland så man får se, förhoppningsvis ser det ju inte så illa ut som man tror men vi har dåligt med speglar i ridhuset så ärligt talat har jag ingen aning.

Imorgon blir det uteritt med en stallkompis. Tänkte försöka mig på att rida ut utan att rasta henne på baban först, hon har gått ordentligt nu i tre dagar så hon borde inte vara så prillig i huvet.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Usch och blä jag mår mest dåligt hela tiden. Ponny har fått vila nu i två dagar för jag måste jobba en massa plus att jag försöker hålla undan en ordntlig migrån som jagat mig hela veckan. Ska iaf försöka skritta imorgon.

Glada nyheter är iaf att supertränaren kommer nästa helg och då ska jag rida både lör och sön för honom:). Yey!

Ponny har fått vara naken i solen idag:)
427000_3100436481779_1590181870_2463280_364538884_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ni verkar ju ha ordentligt underlag än iaf! Här är det blankis eller djupsnö... :cool: Hon är så fin din ponny! :laugh:


KL
Idag var jag iväg och hjälpte syrran lite med lilla Q igen. Jag köpte mig en klippmaskin igår och släpade med den. ÄNTLIGEN blev ponnybusan klippt!!! Första gången, så vi klippte den betydligt äldre och erfarnare stallkompisen först så att Q fick vänja sig vid ljudet, och sen klippte vi henne. Hon tyckte det var lite äckligt i början, men så fort jag väl började klippa blev hon helt lugn! Jag fick utan vidare klippa ända upp till öronen utan att hon så mycket som lyfte huvudet! :D
Efteråt red syrran, och shit vilken skillnad! Q orkade så sjukt mycket mer och kunde jobba mycket bättre. Syrran fick prova på att flytta rumpan lite på volt vilket gick väldigt bra! De tappade gasen lite, men det var mycket för att ponnyn inte riktigt förstod. Sen gjorde de även lite skänkelvikningar vilket också började lite trevande, men så snart de förstod varandra gick det bra! Därefter övade de övergångar, skritt - trav och skritt - galopp. Det gick skitbra! Framför allt i höger varv tar hon helt klockrena fattningar, hon är fortfarande lite svag i vänster. Så nu har syrran hemläxa. ;)
Jag satt upp lite mot slutet och bara kände lite på henne, länge sen jag satt på henne nu. :) Ni får nån bild på det också, och jag VET att jag inte har direkt välanpassad ridutrustning, så det behöver ni inte kommentera.

klippning020.jpg


klippning035.jpg


klippning038.jpg


Till nästa helg ska syrran rida en hoppkurs! Jag hoppas kunna åka dit och filma lite. :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Hu, idag fick jag ett samtal på jobbet som jag alltid bävar för, när det ringer ifrån någon i stallet.... Lillskit hade betett sig udda vid intag, inte kommit i full fart med de andra utan lunkat efter och också gått konstigt på väg in. De hade inte känt eller sett något på benen när de kollade henne. Jag märkte inget när jag var där i förmiddags heller.

Så det var bara att åka till stallet efter jobbet. :crazy:

Äter, dricker, ingen feber, lite lätt tjockare i benen runt om, inget dramatiskt men ändå lite. Vill inte gå ur boxen, iofs inte så konstigt, kl 22 ska man inte det... :cool: så går hon med iaf och jo, något knas är det. Går lite ataktisk, drar sig åt höger, travar när jag säger till men kan inte säga vare sig bu eller bä, hon är lite allmänt loj annars också (hennes mamma visste man direkt när man bad om trav om det var ngt för hon högg direkt på att springa om allt var ok men tvekade lite om det var ngt). Går in i stallet och går runt lite, vänder lite snävt, flyttar bak i båda varv men hittar inget solklart som utmärker sig, ev aningens "sämre" i höger bak. Känner igenom hela ryggen och rumpan, känns som vanligt och ömmar ingenstans, sitter inget i hovarna.

Nu hoppas jag såååå innerligt att det är lite generell träningsvärk från passet igår, tog mördarbacken i galopp vilket kanske blev för mycket. :crazy: La på mitt back on track fleecetäcke under regntäcket, om det är musklerna, så får jag kolla imorgon bitti igen hur hon verkar. Bara det inte är borrelia eller anaplasma, eller ännu värre...fång.... :eek: Men hon stod inte alls så och inga problem lyfta hovarna.

Snälla håll tummarna att det inte är något utan att vi får åka på hoppkurs till helgen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl
Nu var det hundra år sedan jag uppdaterade nåt här, igen. Har varit ute på ett par tävlingar med min med lite blandade resultat, han har kommit på att han absolut inte vill slå sig och har blivit lite överförsiktig, och så fort något blir fel så låser det sig dessutom för honom, vilket det iof alltid har gjort. Detta kombinerat med att han är rätt så mötesskygg (framhoppningarna är en smärre mardröm varje gång ;) ) ställer till det ibland.
En film från igår:
http://www.youtube.com/watch?v=vvEPE45fQK8
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nähä, det gav inte med sig inatt. :(

Det är dock inte värre utan status quo, alltid något. Äter, dricker med god aptit, boxen såg ut som vanligt och hon har legat ner, ingen feber. Flyttar runt i hagen tämligen oberört, dvs hon drar sig inte för att promenera, det går dock långsammare än vanligt, men följer flocken. Flyktreaktion normal vid "påhopp" av annan häst. Fin i benen nu efter ett par timmar ute i hagen. Så de enda symtomen är lätt ataxi och dragning åt höger. :confused:

Kunde således vara värre symtom men irriterande. Diagnoserna som snurrar i huvudet är typ borrelia, anaplasma (borde dock finnas andra symtom också då men man vet aldrig med de där sjukdomarna) och sen någon form av påverkan på balansnerven. Har ingen plan på att ta ut vet än. Blir det inte värre så väntar jag och ger det inte med sig så är jag ledig på tisdag och försöker väl få tid då.

To be continued....
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Usch det låter inget bra med din pålle:/. Jag är lite mer hönsig så jag hade het klart åtminstone ringt till veterinär för att konsultera. OM det skulle vara något allvarligt kan försäkringsbolaget neka utbetalning om de anser att man inte kontaktat veterinär i tid. (Det hände mig för många år sen med en sårskada som initialt inte var ett problem, den blev ett problem när hästen slet sig och fick in en massa skit i såret och då åkte vi till klinik vilket försäkringsbolaget inte ville betala. Jag skämdes och vågade inte berätta det för veterinären, men gjorde det typ ett år senare och de skällde på mig för att jag inte sagt något eftersom de ansåg att jag hade gjort rätt.)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Har pratat med en vet, ska prata med en till strax, dock inga hästvets. Ska självklart ringa imorgon men känner att så länge ingen försämring sker tar jag inte ut vet akut. Han jag pratade gav väl intrycket att det kanske inte är så kul... Man ska heller inte googla på ataxi och häst. :cry:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Har pratat med en vet, ska prata med en till strax, dock inga hästvets. Ska självklart ringa imorgon men känner att så länge ingen försämring sker tar jag inte ut vet akut. Han jag pratade gav väl intrycket att det kanske inte är så kul... Man ska heller inte googla på ataxi och häst. :cry:

Nej nej nej! Googla inte! Just att det finns en balansrubbning men att allmäntillståndet är bra gör det lite läskigt:/. Jag är som sagt hönsig och hade med största sannolikhet ståttpå första parkett hos kliniken måndag morgon. Mycket för mitt egets sinnes skull-man hinner ju göra sig helt knäpp i huvudet när man tänker på allt som det kan vara.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Usch hoppas att det inte är något allvarligt med din häst!

kl
Jag hade ju tänkt att hoppa med min pålle idag men jag är en dålig människa som hade en aning för kul igår så det blev inget hästeri för min del:o
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Angående det här med tömkörning:
Jag har tidigare bara tömkört på mitt gymnasium, med väldigt skolade hästar = nemas problemas.
Men det var för 3-4 år sedan, och med Nelly var det en helt annan femma ;)

Här kan ni se ett mini-klipp från de första minuterna när vi provar. Med KGs hjälp gick det döfort att hitta knapparna och Nelly jobbade på som en maskin tillslut - jäklar vilken trav hon fick!:bow:

Det jag vill komma fram till är att det inte alls är så svårt som det ser ut, och jag rekommenderar verkligen att få proffshjälp första gången! Efter min enda gång med KG klarar jag mig prima på egen hand!

PS!
Där det första klippet slutar och hon hoppar till eftersom någon på läktaren nyser - det följs av en gudabenådad bockserie ner till andra änden av ridhuset haha, sen sa KG att vi kunde stanna där nere
:angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Alltid kul att träna för KG. Red ofta för honom tidigare, och skulle gärna ta hjälp av honom för tömkörning.

Nu har jag ridit min Pålle i 3 dagar, och de 2 sista dagarna har jag varit själv. :-) Tidigare har jag haft hjälp vid uppstigning och ridit på lina några varv. Men hon var lugn och avspänd så vi klarade oss själva, stort framsteg. ET behandlade henne i tisdags och sen dess har de inte varit en enda korsgalopp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 268
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 404
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp