07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nää, vad hemskt!! Hoppas hoppas att det inte är så farligt!! Håller alla tummar och tår.

Charlotte1975: Kul att det går bra för er nu!

Docka: Åhh, jag vill också lära mig tömköra, suger verkligen på det. :(

Idag fortsatte jag och pållan på det jobb vi påbörjade med tränarens hjälp igår. :devil::devil::devil: Jag fick igenom det själv!! :banana: Det är riktig fulridning just nu, som bara fokuserar på att hon ska FRAMÅT, ställa utåt och leda inåt. Nu har jag så sjukt ont i kroppen att jag knappt kan röra mig och det gör ont när jag andas. :p:o Men, jag får väl sota för att jag inte gjort det här förut och gläder mig att jag äntligen har fått hjälp som jag tror tar oss framåt.

Tränaren konstaterade att hästens kondition var det inget fel på, efter ca 30 min galopp på volt var hon inte ens varm. Jag däremot var halvdöd. :angel:

Funderar på hur jag ska göra i veckan, har hoppträning på onsdag, dressyrträning på fredag, terrängträning 20 mil bort med minst en natts övernattning på lördagen och sen hoppträning på måndagen. Känns som att det kan bli liiite mycket. :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nu har jag ridit min Pålle i 3 dagar, och de 2 sista dagarna har jag varit själv. :-) Tidigare har jag haft hjälp vid uppstigning och ridit på lina några varv. Men hon var lugn och avspänd så vi klarade oss själva, stort framsteg. ET behandlade henne i tisdags och sen dess har de inte varit en enda korsgalopp.

Gud vad roligt att du rider din svarta pålle själv igen!! Ser fram mot bilder på er och att ni nu kan komma igång på riktigt!!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hoppar in här efter vintervilan... C har varit ganska bedrövlig att rida igång, troligen relaterat till sadelproblem, men efter et-besök och sadelutprovare (igen, varför blir det inte rätt från början?) var vi på gång när hon sparkade sig själv på en fram, vila en vecka och klinikbesök för att utesluta sena och griffelben, rida en dag och sen en hovböld på samma ben..
Nu har vi iaf kört en dryg vecka utan uppehåll och hon börjar äntligen bli sig själv igen utan att vara med på 2 ben än på 4.
Red en långtur ensam igår på pigg och glad häst och idag hade jag ut en duktig unghästutbildare som provade henne lite, tanken är att hon ska få rida någon gång i veckan för att befästa sånt som man som glad amatör kanske inte riktigt behärskar fullt ut, hon såg iaf riktigt trevlig ut även om hon självklart tappat både styrka och lite ridbarhet under den här skitvintern.

Planen är att komma igång med "riktig" träning nästa vecka, sen blir det lite uppehåll igen då jag ska på semester om 3 veckor, men därefter ska det förhoppningsvis tävlas.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tack för tumhållningar, verkar ha gjort liiite verkan iaf.:laugh:

Pratade med vet ikväll innan jag åkte ifrån jobbet (jag jobbar med vets :D ) och hon tyckte inte det lät allt för farligt när det nu inte verkar ha blivit sämre på över ett dygn. Genetiska defekter uteslöt hon, botulism så borde hon typ varit nära döden vid det här laget, borrelia, nja, anaplasma, nja, så återstod gjorde typ trauma. Så jag fick lite tips på hur jag kan kolla neuroligiska påverkan (vilket jag eg vet men i rollen som djurägare försvinner allt sånt ;) )så nu har jag varit och gjort det.

Med morotshjälp böjer hon halsen bak till ljumsken åt båda håll, samtidigt som hon står still, bra! Aningens trögare åt höger men till slut så. Inget konstigt med hotreflexer, ätandet, mulhäng osv. Idag hittade jag dock en ajajaj punkt, över och strax under höftbenets kant, klart mycket ömmare på vänster än på höger sida, testade flera gånger.

Tog en liten sväng ut på gårdsplanen och nog tycker jag att hon rörde sig lite bättre, fortfarande något åt höger men bättre än igår och det går ju ihop med om hon vill avlasta vänster bak, samt mer framåt. Mer villig till att trava och travar rent och faller inte åt höger på samma som i skritten men syns ändå en viss spänning.

Så trauma=omkullfallning i hagen mellan lunch och 19-tiden igår verkar vara det mest troliga.

Jag kommer imorgon ringa och se om jag kan få tid till vet med kiropraktorutbildning för en genomgång så att jag får reda på om det är det jag nu misstänker samt kan hindra ngn ev skevhet att ge sekundära problem. :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja de är superkul. Men jag är lite nojjig att ta hem henne. Hon är generellt mkt mera spänd hemma, och jag kan inte hitta någon anledning.
Ska försöka få någon att fota oss....
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Igår provred en kompis Ariel, då jag skall vara bortrest två veckor och behöver någon som håller igång henne. Kompisen blev överförtjust, tydligen är Ariel väldigt känslig och lätt att rida. :love:

Jag tog kanske tio bilder och jag är uppenbarligen ingen fotograf. Här är bästa bilden. :o

120304-006_192384010.jpg


Jag är mycket nöjd med veckan som var!

Mån: vila
Tis: galopp 2,6 km
Ons: dressyr
Tors: vila
Fre: Lågpuls 6,5 km
Lör: Lågpuls 14 km
Sön: Skritt 10 km

Den här veckan blir det bara fyra pass, men jag skall ändå försöka rida 40 km... :cool:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hej! Ny här och undrar om jag fattat rätt att ni alla har hästar födda -07? Får man hänga på? :-)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tjohooo!! Vart ska man sikta om inte mot stjärnorna? :banana:
Nu har jag anmält Nellisan till årsdebut (lokalt iaf), 100-debut, 110-debut och skåne-debut, haha!
Here we goooo!!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Så, tid bokad till veterinär med kirokompetens imorgon bitti.

Hon blir dock bättre och bättre men drar fortfarande åt höger ffa i långsam skritt men travar självmant utan problem och hänger även med i lite bus i hagen. Har inga bekymmer med att stå på tre ben oavsett vilket jag håller upp, bytte brodd så det blev ju ändå en liten stund med resp ben i luften.

Men lika bra att kolla om det ffa är någon skevhet som kan behöva rättas, detta innan hon går och avlastar fel för länge så man får sekundära problem och som fiorano var inne på, OM det skulle bli bekymmer längre fram så finns vetkontakt dokumenterad.

Jag är bara orolig att det ska dras igång någon hältutredning, det har jag liksom ingen lust att betala för eller att hon ska utstå när jag vet att det kommit akut. Det som behövs göras ska självklart göras men hon är ju inte halt, HALT.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Håller tummarna för att ni kan klura ut vad det är och att hon blir bättre!


*kl*

Q ska tävla hoppning i helgen och dressyr på lördagen samt hoppning på söndagen nästa helg. Det är ett jäkla meckel med att få några startplatser på dressyrtävlingar nu, och då har det aldrig förr varit något problem i våran del av landet. Men nu är klasserna fulla några timmar efter att anmälan öppnat och det är värre tryck på de största tävlingarna än det är när Springsteen släpper biljetter :grin: har i alla fall fått en startplats till tysken på lördag och en startplats till Q nästa lördag. Bara att tacka och ta emot. Är ju trevligt om de sett några dressyrstaket innan fälttävlanssäsongen börjar.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

hello ;) hoppas hästen blir bra snart.

I söndags var jag och grannen ute över en timme i skogen, skrittade bara men vi klättrade off road och man märkte på Ares att han blev utmattad både av backarna men också psykiskt, hjärnan kokade nog lite av alla intryck, han var jätte duktig, fick vila idag då jag och grannen tog en längre ridtur på morgonen med Love istället ;) Så imon kör jag och Ares ett pass på banan ;)

från april månad jobbar jag bara 3dagar i veckan och jag längtar, så hinner man med hästarna mer ;) dessutom ska jag bygga banan i vår så då behövs tiden ;) min tanke är då att rida båda hästarna 5dagar i veckan ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Håller en tumme att det går bra för er imorgon:). Tror inte du behöver oroa dig för att de drar igång en hältutredning med detta förloppet. Det känns ju inte helt aktuellt eftersom trauma känns mest troligt. Massa pepp till dig!!

*kl*

Min lilla ponny känns inte riktigt som sig själv. Hon är lite för trött och energilös:/. Tror att det kan bero på fällningen eftersom pälsen verkligenrasar av nu. Men jag blir så himla nervös och tänker att nu har jag ridit henne trasig:(. Fodrar på ganska bra nuoch har även lagt till lusern. Blir en lite lugnare vecka för henne och sen är det träning hela helgen. Rider en full timme på kördagen och en halvtimme på söndagen. Tror det blir bra-och jag läääängtar!

...men så har jag börjat tveka om nya sadeln igen:/. Den ligger toppen, men hon har liksom aldrig känts helt komfortabel med den. Vet inte riktigt vad jag ska göra.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hur kändes hon med den förra sadeln? Har du kvar den? Isf kanske det kan vara ide att rida i den några dagar och se om det är någon skillnad?

Min har också varit trött och fällt päls. Dock har hon piggnat till nu igen och om det beror på naturliga orsaker eller foder låter jag vara osagt. Jag ger ½ paket bakjäst varje dag och det innehåller väl endel b-vitamin. Sedan hade dom rea på Emin b-vitamin på City Gross så jag passade på när det ändå var billigt så nu får hon även sånt. Dock vet jag inte hur stor effekt b-vitamintillskott egentligen har, det råder ju delade meningar om den saken...
Tröttheten på min verkar dock ha bytts ut mot en ny "tjafs och tjorv"-period. Så ja, man blir lite trött på att det aldrig får gå enkelt med nåt... :cool:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

red på banan idag, lite volter serpentiner, skritt och trav, underlaget var ganska halt så jag höll inte på så länge, men Ares verkade ganska trött med, han hade vilat i måndags men gick inte fram i samma takt som han brukar, antar det har med våren att göra, dessutom har vi bytt hage till den stora så dom har hållt igång rätt rejält där och det är han inte så van vid ;) annars lyssnade han fint på det jag bad om och då slutade vi, ska rida i skogen i helgen och får se om han har mer framåt bjudning då ;)

Jag funderade på fodret, han får fri tillgång till hö och lite musli på kvällen + mineral saltsten kanske jag ska tillägga något? satt och funderade på proteintillskott eller?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag funderade på fodret, han får fri tillgång till hö och lite musli på kvällen + mineral saltsten kanske jag ska tillägga något? satt och funderade på proteintillskott eller?

Vad är det för analysvärde på höet? Vad är det för müsli? Vad får dig att fundera på proteintillskott?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hur kändes hon med den förra sadeln? Har du kvar den? Isf kanske det kan vara ide att rida i den några dagar och se om det är någon skillnad?

Jag har en hoppsadel också som ligger perfekt. Den största skillnaden är vid sadling med de olika sadlarna. Med Vegan spänner hon sig och gillar inte när man spänner gjorden:/. Ridmässigt är det lite svårare att jämföra eftersom man kommer åt och sitter så mycket bättre i Vegan än i hoppsadeln. Med den gamla dressyrsadeln som blev för smal så kändes hon mest superpigg och springig. Det blir dock också svårt att jämföra eftersom hon då inte var ett dugg skolad, nu är hon väldigt lydig och heller inte alls springig.

Ska hämta en Childeric att prova imorgonkväll, ska bli intressant att testa!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 268
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 404
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp