07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Denna veckan ser ut som följer för Q.

M: vila
T: skogen
O: vila
T: skogen
F: hoppträning
L: dressyr eller skogen
S: hopptävling

Och kommande vecka blir något i stil med det här.

M: vila
T: skogen
O: dressyrträning
T: vila
F: hoppträning
L: dressyrtävling
S: hopptävling

Träningarna är rejäla pass när han får arbeta sig riktigt trött. Skogsturerna går i alla gångarter men är för tillfället relativt lugna på grund av underlaget. Veckan därpå åker jag på semester utomlands ons-sön så då får han vila ett par dagar i sträck och fundera på livet.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Idag har jag provridit en Childeric:love:! Den ligger inte perfekt utan är lite för smal. Ändå gick ponnyn bättre än på länge! Tröttheten jag kännt var som bortblåst och hon kändes riktigt fräsch:). Såååå himla skönt att min magkänsla var rätt om Vegan. Nu ska den säljas och Childeric ska inhandlas!

418988_3130156184753_1590181870_2475552_1906246705_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag tror nog inte att du sätter igång för hårt. Möjligt att jag hade valt att arbeta hästen mer på raktspår just under igångsättningen och gärna ute så att hästen får kliva lite upp och ner och gymnastisera sig.

Jag försöker rida ut när jag kan och har sällskap. Blev en skrittrunda idag 30 min. Gick hyfsat tills sällskapet flög i luften och min hakade på men iaf inte hon som startade och då är jag nöjd. Hon kändes lite trött i stallet vid ryktningen men det var bortblåst när vi kom ut så det borde ju iaf betyda att jag inte kört slut på henne...

Jag vill helst rida ute 3-4 dagar och inne max 2 dagar per vecka. Men just nu när jag inte kan rida ut min häst ensam funkar det inte då jag är beroende av att andra med lämpliga hästar kan rida på mina tider (jag jobbar skift och det krockar ju med de flesta andra). Dessutom kan jag inte motionera henne ordentligt ute dels pga underlag och dels pga risk att flyga i luften. Så jag får tyvärr hålla mig mer inne/på ridbana än jag vill. Dock försöker jag variera underlaget så jag rider ibland på ridbanan och ibland i ridhuset. Samt lägga in bommar minst 1 gång i veckan.

Gud vad jag längtar till den dagen jag kan rida ut ensam när det passar mig, och hon sköter sig...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Så skönt att du kommit tillrätta med problemet. Ibland kan ju en sadel se ut att ligga perfekt men hästen gillar den inte av nån anledning. Skönt att det var så för er och inget annat :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kl

I morrn blir det programridningsdebut för Amadeuz och mig! Fick ett sms att en av klubbarna här i närheten har, så jag mailade ivägen efteranmälan i kväll. Bara på kort bana så det blir Lätt C:1.
Hade tänkt att Lätt B:2 skulle vait ett bra första program, och var anmäld till det förra helgen.Då flyttade de träningstävlingen från för- till eftermiddag med en dags varsel, så jag fick stryka mig då på grund av jobb.

Håll nu tummarna för att vi inte gör bort oss totalt!!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det kommer säkert att gå bra!

Jag och hästen åkte ner till Skåne över helgen idag. Passade på att rida för nya dressyrtränaren på vägen, det här kommer nog äntligen att börja bli bra! :love: I morgon är det indoor eventing på Bökeberg, toktaggad! :bump:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

idag blir det ute ritt med Ares, har hittat en slinga på 7km hoppas han orkar ;) men det blir i lugnt tempo, han har lagt på sig mer muskler vilket är kul att se ;) annars är han lite oproportionerlig ännu och det ser ju så kul ut när han är så stor men ändå som en hundvalp ;) hihi
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl

Joggade i ridhuset igår och passade på att rida på side-pull. Gick hyfsat, syftet var mest att röra lite på henne eftersom jag vet att lördag och söndag kommer vara sisådär för mig då jag jobbar natt. Men jag blir bekymrad över att det känns som att hon bär sig dåligt. Springer gärna runt med huvudet högt och jag kommer inte åt henne för rider jag på framåt känns det bara som att hon blir springig. Detta är en häst som kräver noggrannhet och tydlig ordentlig ridning och där får jag inte riktigt till det :(

Får se hur dagen och morgondagen blir. Är sällan motiverad att rida speciellt mkt alls när jag jobbar natt. Idag är det dock fint väder så antingen blir det en promenad ute eller med sällskap om jag hittar nåt.

Imorgon blir det vila eller jogg beroende på vad det blir idag.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Idag red jag ut tillsammans med en kompis, pålle var lugn och fin idag! Sen så gick vi in och travade och galopperade lite mer i paddocken. Hoppade över ett litet hinder och det var jättekul enligt Plutten som inte ville sluta!

Sen fick jag ett meddelande om att han hade dragit av sig en sko i hagen.. Wiee vad roligt. Men jag får åka dit i morgon och kolla hur han ser ut men stallägaren hade spolat av honom och ställt in honom i hagen:)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Jag ligger hemma och är tacksam för dagens änglavakt. Jag och Q skulle gå förbi en läskig timmerlastbil med släp som stod parkerad vid vägkanten vid dagens uteritt. Precis när vi gått förbi så tittade han till på mannen som grejade med släpet och backade något steg. Tyvärr var det en dikeskant där och han halkade ner med bakbenet, förlorade fästet och gick omkull bakåt ner i diket. Jag hamnade halvt under och när han skulle resa sig upp så halkade han och ramlade på mig igen. När han väl kom på benen så lyckades han även sparka mig i ryggen.

Tappade luften och fick andnöd men lyckades sedan kravla oss upp ur diket. Inspekterade och travade honom på asfalten men han hade inte en skråma och gick helt rent. Han var inte ens särskilr skärrad. Hoppade upp igen (vilket är en bedrift med hoppsadel och utan pall på den hästen, han är över 175 cm i mkh nu) och red hela rundan som planerat. Mötte flera bilar och kunde även passera ovan nämnda timmersläp som stod kvar när vi kom tillbaka utan att han krånglade. Så den negativa erfarenheten tog han inte åt sig av, tack och lov. Kändes viktigt att få ut honom med en gång för att kontrollera att han inte ansåg att bilarna hade med den lilla olyckan att göra.

Såg dock när jag kom hem och tog av mig tröjan att han sparkade mig så jag fick ett stort sår på ryggen. När jag hade tvättat bort blodet så ser det bara ut som ett ytligt men rejält skrapsår. Benet är blått och svullet och så har jag rätt ont i sidan. Har smörjt med smärtstillande och försöker hålla igång musklaturen för att den inte ska stelna till. Har nämligen hopptävling imorgon och om Q nu klarade sig så det går att rida så tänker inte jag vara den som måste ställa in.

Kontentan är att 600 kg häst kan göra ganska ont att landa under. Särskilt när det är 600 kg sprattlande unghäst.

Men jag är stolt över hans uppförande och tacksam att han klarade sig. Inte ens sadeln tog skada, bara ett minimalt skrapmärke på ena sidan. Och då gled han ändå 5 meter liggande på sidan nerför slänten med sadeln på sig.

Ska åka ner och ta in dem senare, travar honom då också och ser han fräch ut så satsar vi på att åka imorgon. Skulle han mot förmodan gå orent imorgon innan vi åker så ser jag om jag kan byta klass och ta med den äldre hästen istället. Men får hoppas att så inte är fallet.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nej men FY!!! :eek: :eek: Ja snacka om änglavakt! Vilken fruktansvärd tur att det inte gick sämre! Vad sa lastbilschauffören? Tur att det var någon i närheten om det gått värre! Usch och fy... :crazy: Hoppas du inte är alltför mörbultad imorrn, hästen också såklart.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Han sa "vad hände?" varpå jag sa att "hästen halkade och gick ner sig i diket" (han stod på andra sidan bilen precis när vi vurpade och när han kom runt så låg vi nere i diket. Hans svar då "men varför har du inte broddat hästen då?", som om det skulle ha hjälpt mot en sluttning full av blöta löv :grin: sen muttrade han något och gick därifrån.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

var ute på rundan innan och det gick bra, vi skrittade och travade, lite halt på vissa ställen men vägen vi hittat är fantastisk, stor lång sandväg på flera km ;) imon blir det samma runda. försöka träna på lite lydnad samtidigt, han blev lite pigg och tävlingssugen när vi red så han var inte den som stannade vid första laget ;) men vädret känns bra, äntligen vår ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vilken tur att det gick bra, verkligen änglavakt!

Kl
Programridningen idag gick kalas! En felfattning och ett par vingliga uppridningar till trots landade vi på knappt 69% i Lätt C:1. :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

omg, hoppas verkligen det inte blir något av det, min pålle brukar halka runt lite när det är hlat och jag har sett honom ramla omkull i hagen men det har inte lett till något så om han/hon gick rent under ridturen så är det nog ingen fara. hoppas även dina smärtor går över. det är min fasa att gå omkull, idag när jag red ut på Love efter ridturen på Ares, så skulle vi ner för en lite backe och där var det lite halt och han halkade till och baken försvann under men han har som tur bästa balansen och hoppade upp så jag åkte inte av eller blev klämd, men hjärtat satt i halsgropen... men det känns som våren kommer även med halka pga allt vatten och lera...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åh, ibland måste man ha lite tur!
Du kommer säkert vara lite lagom stel i morgon, men hellre det än helt orörlig!

Jag var så NÄRA att åka av igår, fattar fortfarande inte hur jag lyckades sitta kvar och att jag lät idioten leva!

Skrittade förbi några hus på vägen upp mot skogen. Plötsligt börjar det 'puttra' från ett garage lite längre fram, och Nelly stannade väl upp en kortis med fortsatte sen skritta på.
Så puttrar det på allt högre och högra ju närmre vi kommer, men det ska mer till för att skrämma min Irländare!
Inte så där överdrivet mycket mer dock... Precis när vi kommit så nära att vi får syn på den gamla sportbil som oljudet kommer ifrån så drar föraren plattan i mattan och jag inte beskriva ljudet som något annat än att det var som att befinna sig mitt bland en arme av choppers precis när de drar på som allra mest.
Helt sjukt dån som kändes i bröstkorgen på en!
Nelly for iväg i ett sjuhelvetestempo rätt ut på en plöjd åker där vi höll på att snubbla omkull flera gånger innan jag tillslut fick stopp.
Första gången den hästen fått panik i hela sitt liv skulle jag tro...:eek:

Killen kan inte ha sett oss, så egentligen kan jag väl inte fördöma honom, men det ÄR ett häst-tätt område! Inte bästa stället att undersöka hur högt ens monstermotor kan vråla kanske... :mad:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Lilleman klarade sig visst inte helt utan skavanker. Han hade sparkat sig själv med en brodd i armvecket fram när han föll igår, då syntes det dock inte. Idag var det däremot svullet bak mot sadelgjordsläget och omöjligt att lägga på en sadel. Bytte klass och slängde med min gamla som får gå en 120. Hoppas nu att svullnaden lägger sig till nästa helg så han kan hopptävla då, tills dess får han longeras.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Men fy, läste just vad som hänt. Det är min mardröm att backa ner i ett dike och gå omkull. Skönt att det ändå gick så bra som det gjorde, trots att det inte blir något idag.

Lycka till med din andra idag då. :)

*kl*

Min går för övrigt rakt nu. Får sista metacamgivan ikväll. Tänkte börja med lite tömkörning och sitta upp i mitten-slutet av veckan och förhoppningsvis få tid hos "min" vet med kirokompetens i början av nästa vecka för en kontroll. Hoppas, hoppas, att det inte blir mer utan att hon får fortsätta röra sig rakt.
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det var ju surt att han blev svullen och inte kunde åka och hoppa! Men hur är det med dig idag?:eek: Hoppas det går bra med den andra hästen! :)

Kirre: Nu håller vi tummarna för att hon blir helt bra!

kl

Min grålle drog ju av sig en sko igår och en del av hoven också så det blev vila idag. Får hoppas att hovis kan komma i morgon. Blev iaf en tur på den galna bruna istället eftersom det är så fint väder idag! Men lite trist med tanke på att jag hade tänkt att hoppa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 268
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 404
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp