07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min går för övrigt rakt nu. Får sista metacamgivan ikväll. Tänkte börja med lite tömkörning och sitta upp i mitten-slutet av veckan och förhoppningsvis få tid hos "min" vet med kirokompetens i början av nästa vecka för en kontroll. Hoppas, hoppas, att det inte blir mer utan att hon får fortsätta röra sig rakt.

Åh vad skönt att läsa att det går åt rätt håll för er!!

*kl*

Vi var och tränade igår! Jättekul var det och jag fick beröm för hur fint hon har utvecklats. Känns verkligen jätteskönt att höra! Började träningen med att checka av den långsamma takten i traven och övergångar som vi jobbade med sist tränaren var i Sverige. Allt satt som det skulle och vi kunde utveckla arbetet. Har den senaste tiden haft svårt att få ut vänster bog så vi red en svag sluta i några steg varje långsida volket gjorde att hon släppte jättefint. Blir så arg på mig själv bara för den där bogen och arbetet med det hade jag enkelt kommit åt själv om jag bara varit nogrannare i min ridning. Nu ska tränaren vara kvar i landet en månad så jag ser fram mot kommande träningar:).

Idag ägnade vi oss åt något helt annat:D
425367_3146313748682_1590181870_2480836_1137574866_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kul att de gått bra.
Jag har anmält min häst till en dressyr träning nästa fredag i ett stall i närheten. Hoppas att vi kommer med då de är bra träning för henne att komma i väg.
Jag har varit så glad att jag kunnat sitta upp själv sista tiden, men har fått lite bakslag. Så fort man tar fram pallen och ska sätta foten i stigbygeln tar hon att steg åt sidan. Morr... Eftersom hon är så känslig just vid uppstigning hoppar vi aldrig upp direkt utan hänger lite först vilket kräver att hon måste stå still. Helst skulle man vilja säga till henne ordentligt men de är bara behålla lugnet och vänta ut. Om någon håller i är de inga problem. Har ridit i ridhuset i helgen och hon har varit snäll, nästan lite loj. Hon fäller mkt så de kanske beror på de. I morgon blir de promenad ute för hand och på tisdag hoppas jag vi kan rida ut.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Va otroligt duktig du är som kämpar på med din fina svarta! Och det är väldigt kul att läsa om era framsteg:) de är ni värda
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det har varit en bra vecka för Ariel. Vi har följt planen förutom att det enbart blev skritt idag, ingen lågpuls. Men med 10,68, 2,7, 13,57 och 13,27 km så har vi kommit upp i våra 40 km denna vecka. :banana:

Ariel har dessutom provridits lite av sin förra medryttare, som tillsammans med min kompis M skall ta hand om Ariel under min semester. Bilder kommer. Till dess får ni nöja er med en bild på Ariel i väntan på distanssäsongen. ;)

120304-002_192384231.jpg


Nästa vecka är planen som följer:

Mån. Vila
Tis. Galopp
Ons. Dressyrträning
Tors. Vila
Fre. Lågpuls
Lör. Långtur i skritt
Sön. Ev. lågpuls om vi inte ridit tillräckligt många kilometer. Annars vila.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tja, säg såhär... jag valde chaps och ridskor eftersom mitt ben är såpass svullet att jag nog aldrig skulle få av ridstövlarna om jag drog på dem :angel: men annars är det förvånandsvärt bra. Jag är helt blå över ena benet och ryggen och stel som Greta, 85 år men att sitta rakt upp och ner i en sadel går bra. Bara jag inte sitter ner i trav långa sträckor eller står upp i galopp för mycket.

Får se hur såret ser ut imorgon, sprutade i asolsprit idag med en spruta och kunde trycka in hela innan det verkade ta i. Så jacket är nog dryga centimetern djupt. Tar tempen och håller koll, och hoppas att svullnaden går ner snabbt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Herregud så otäckt!! Jag har ju också fått min över mig, men hon var lite mindre då. Tog ju en månad innan jag kunde gå ordentligt efter det. :crazy:

Här är en liten film från början av februari när Chatsi hjälper husse att plocka undan hinder. :love:
http://youtu.be/0fCplxJPcNU
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad sött :love: Sådär brukar min också "hjälpa till" när vi är ensamma i ridhuset och jag tar fram eller bort bommar och hon är lös :)

*kl

Idag är jag så jäkla stolt över min prinsessa :laugh: Vilodag igår pga obefintlig motivation hos mig. Idag skulle jag jogga lite på banan för att hålla igång henne lite och imorgon är det träning. När jag kom till stallet var hon på osedvanligt lugnt och harmoniskt humör. Jag med otroligt nog efter 2 nattskift med minimalt sovande.
Jag satt upp utan att leda henne innan eftersom jag tänkte skritta lite längs hagarna. Men när jag kom dit såg jag att det stod hästar i dem, varav ena hästen har en tendens att jaga efter en så jag valde att gå över infarten och ut mot byavägen. Tänkte att nu banne mig har vi kommit så långt att vi iaf ska kunna gå från stallet ensamma utan att jag inte ska kunna korrigera ev tjafs själv...
Och pålle tjafsade ingenting, inte en tillstymmelse. Så jag red även en liten bit efter vägen och hon traskade på i bra hastighet utan tveksamheter och tendens till att stanna och tjafsa. Glad i hågen över detta vände jag hemåt medan det fortfarande gick bra. Gå in på ridbanan gick också bra, trots att hon ibland får för sig att vi ridit klart när vi vänt mot stallet... Inget tjafsa där heller.

I traven har hon en tendens att bli springig och var så även idag tills jag ridit ett tag i alla gångarter med fokus på min sits, halvhalter och framförallt tydlighet från min sida (min svaghet). Sen kom det in en tömkörningshäst i paddocken och jag tänkte att vi byter till dressyrbanan. Och inte en tillstymmelse till tjafs vid ingången där heller trots att hon borde ha anledning att tycka vi var klara för dagen...
Istället taggade hon till som fasen och gick hur bra som helst. Dåde i traven (!) och galoppen. Hej och hå. Jag var så stolt.
Jag kände mig nöjd och tänkte att denna dag ska vi banne mig skritta av ute. Ensamma. Och det gick hur bra som helst. Travade även lite och vände sedan hemåt, på långa tyglar (!!!) och inget tjafs någonsin på hela vägen. Bil med släp passerade också, inte ens viftade hon på örat...

Idag är min prinsessa verkligen inte till salu. Imorgon är det dressyrträning och jag är så laddad att äntligen komma igång nu efter sträckning, konvalecentridning och därav kommande brist på fantasi :)

Planering kommande vecka:

Mån: Dressyrträning
Tis: Vila alt. kort promenad vid hand
Ons: Uteritt eller dressyrpass
Tors: Vila eller lugn uteritt om sällskap finns
Fre: Jogga inne eller uteritt om sällskap finns
Lör: Tömkörning
Sön: Dressyrpass eller markarbete
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi klarade oss undan med blotta förskräckelsen, verkligen. Var och tempade Q samt tvättade av såret och svullnaden nu på morgonen. Själva svullnaden var ungefär lika stor i yta men hade minskat lite i tjocklek. Och han hade normaltemp. Vilket bådar gott och tyder på att såret läker innifrån och att det inte är smuts instängt. Och jag är också mycket bättre, fortfarande stel som en skröppelkärring och blå. Men kunde sova normalt hela natten och mocka (visseligen långsammare än vanligt) alla boxar utan större problem.


Chatsi är verkligen söt, jag brukade låta mina hästar skritta av lösa när vi hade eget ridhus på gården och det bara var vi som red där. Mysigt när det traskar med en. Men ajaj, snurra upp tyglarna i käkremmen när de går lösa. Blir så nervös när jag ser tyglarna hänga, det räcker med att de vill klia sig lite på benet så kan de få tygeln på fel sida benet, rycka till och sedan har man en häst med väldigt ont i munnen och i värsta fall panik.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tygeln är fäst i skritttäcket, men det är klart hon skulle nog kunna få in benet ändå, jag som var lat. :angel:

Hon brukar skritta av sig själv, ibland turboskrittar hon 4 varv på spåret medans jag mockar. :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det är så praktiskt. Min ena satte dock i system att rulla sig så fort jag släppte honom, så för att skona min stackars sadel så fick han lära sig att när vi var klara så stod han stilla medan jag plockade av all utrustning. Så fort jag klev ifrån honom så bara föll han rakt ner i en hög och började rulla runt :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Igår va jag och Fille på vår första hoppträning för säsongen :banana:
Det gick suuuper bra!
Fille har bara löshoppat en gång sen vinter uppehållet och har inte hoppat under ryttare på flera månader, men det förklarades för tränaren och eftersom jag var ensam så tog vi allt i vårt eget lilla tempo :)

Och så fick jag litta hjälp med hans stora galopp, och denna lilla hjälpen gjorde så stort resultat att t.o.m tränaren va imponerad :)
Så han kämpade mitt lilla hjärta ;)

Idag får det bli en skritt runda i det fina vädret, vi har nog lika mycket träningsverk båda två...:angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Hon går fortfarande rakt så jag tömkörde lite ikväll för att se hur hon rör sig. Peppar, peppar så såg hon helt normal ut och reagerade precis som innan. Var aningens motvillig i höger varv först men sen gick hon kanonfint.

Jag kommer att ta det lite lugnt denna veckan så har jag bokat tid till "min" vet, den 20 mil bort, för rörelsekontroll och kiropraktikgenomgång på måndag i nästa vecka och sen hoppas jag att få klartecken att köra vidare. :laugh:

Förvisso blir det en veckas vila till i slutet av nästa vecka då jag åker på semester men kände att det blir långt med fyra veckors uppehåll om det inte är påtvingat nu när hon är så mycket bättre.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Skönt att det verkar bättre!

Marvin: Söt film!
Habina: Fina bilder! :)

Kl

Idag är jag sur över att pålle står där utan en sko för vädret har ju varit helt underbart idag!
Han får gå i korallen nu tills hovis kommer i morgon och stallägaren var snäll och tog av honom täcket idag så att han kunde sola sig ordentligt! Mysigt:D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad fina ni är! :love:

stjarnfrukt: Kul att det går framåt, det lossnar nog helt snart!

Kirre: Skönt att hon är bättre, hoppas det fortsätter så.

Film från indoor eventing-träningen i lördags.
http://www.youtube.com/watch?v=kh9c-sv3JjI

Var på hoppträning idag och senaste veckans intensiva träning har gett resultat, för vi var jätteduktiga! Kom rätt på allt, och efter lite tips från tränaren ang landningen så fick vi sista rundan ingen korsgalopp alls, kom rätt på allt, landade i rätt galopp och behöll den! :eek::banana: :love:

Nu blir det några välförtjänta, lugna dagar.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har också klurat på det där. Hon går ofta i korsgalopp efter landningen och mellan hinder, aldrig i första anridningen, och fattar alltid ren galopp, nästan alltid den jag bett om. Heller inte mycket korsgalopp i dressyren, om hon inte spänner till eller slänger sig lite utåt. Däremot mycket korsgalopp t.ex på lina.

Om man kollar noga så ser man att hon landar i rätt galopp och sen slår hon om bak. När jag slutar vika mig i innersidan och stöttar upp henne på yttertygeln efter landningen så visade det sig idag att hon kan hoppa en hel bana utan att korsgaloppera. Blev tydlig skillnad då första gången vi hoppade banan idag så blev det kors i nästan varje sväng, andra gången inte en enda gång... :angel::grin:

Nu ska jag bara komma ihåg hur jag gjorde... :cool: :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Va duktiga ni är!
Gällande korsgalopp så började Elle med de efter vilan. Hon har aldrig gjort de tidigare. Ett besök av ET och ingen mera korsgalopp.:bow:
I EM blir de uteritt i härliga vårvädret, längtar!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hon är hur söt som helst! Du sitter så mkt bättre på henne än på T. Hon har fin takt men kryper lite väl mkt bakom hand stundtals, men de är säkert med styrka och ork att göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 271
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 406
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp