07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

jag och min sambo var ute på en skogsrunda på fm och killarna skötte sig fin fint, men det kändes som Ares var trött, han var inte på lika mycket framåt så sista biten hoppade jag av och gick hem ;) men han gav allt, vi hann både skritta, trava och ta en galopp ;) han vilade må,ons, och kommer få vila fre oxå, får se om han rids 1 eller 2 gånger i helgen ;) här vilar vi oss i form.

Men Love kändes oxå lite trött ( eller så kanske det var jag som var lite seg på träna ) så alla får vila imon ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Idag blev det ett pass i paddocken eftersom det blåste så mycket. Så han var lite ofokuserad i början men det blev bättre på slutet. Hade fokus på övergångarna skritt-trav för att få honom mer uppmärksam och även tempoväxlingar i galopp.

Usch vad jag måste tänka på att korta mina tyglar det är nog min akilleshäl just nu!

I morgon blir det uteritt innan vet kommer och vaccinerar.
Våran vecka har och kommer se ut som följande:
Mån: Vila
Tis: Löslongering
Ons: Uteritt
Tors: Dressyr
Fre: Uteritt
Lör: Vila
Sön: Uteritt (kort i skritt)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Har ridit Q två dagar nu och han känns helt fräch sedan olyckan. Eftersom det är en dressyrtävling på lördag så slängde jag spöet och red igenom ett helt program på honom för första gången någonsin idag. Det gäller att vara ute i god tid :angel: han skötte sig, lite vingel i halterna men han bär sig stadigt genom hela programmet och gör sina galoppfattningar bärigt i form på rakt spår. Målet med första starten är att han ska uppföra sig och se dressyrstaket och domarbord. Hoppträning imorgon och sedan hopptävling på söndag. Rider lätt måndag och tisdag nästa vecka och sedan får han en veckas vila eftersom jag åker bort.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Igår hade Ariel ingen förhöjd temp varken på morgonen eller kvällen. Tvekar om jag skall våga motionera henne något i helgen, men det lutar åt att hon får vara ledig.

Hoppas våra hästar blir friskförklarade snart... :grin:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Igår kväll var jag i ridhuset med Filleplut och tränade på vår läxa lite grann (att korta upp galoppen och att trava utåtställd på kort sidorna för att få jobba med med ytter bak) och det gick faktiskt bra.
Han blev ganska svettig, men kändes ändå inte trött om ni förstår skillnaden? Han var liksom mer nöjd efteråt :laugh:
Tränade även på att galoppera över lite kavalettibommar men det blev mest jätte språng in och sen snubbel över resten:angel: men la ingen större vikt vid det, han tyckte bara att det var skojj ;)

Idag blir det en mysrunda i solen antingen barbacka eller om jag tar cycklen så får han skritta bredvid :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Idag har vi varit ute och galopperat så att tårarna forsade! Jisses vad kul det är! Jag är så glad över att mitt lilla spöke har lugnat ner sig och uppför sig på uteritterna nu.:D

Sen blev han vaccinerad så nu blir det att ta det lite lugnt i några dagar ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

I dag blev de premiärtur på utebanan i skymningen. Riktigt härligt, och Elle bjöd mkt bättre framåt än sista gångerna utan att de blev för mkt. I morgon ska jag rida GP häst, perfekt att varva med mot unghäst. Super kul att få låna en som kan allt. :-)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hopptränat Q idag. Han var helt fräch och inga konstigheter. Körde lite fula tricks i början av passet men när jag hade satt honom på plats så stannade han inom mina ramar sen. Hoppade igenom en bana ett par gånger på helgens tävlingshöjd och avslutade med ett par språng på en oxer på 130 för att han skulle få känna på lite höjder.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl

Ang lodplanet som flera har tagit upp sen sist jag läste här så har mina tränare (C- resp. B-tränare) båda sagt att det är helt oväsentligt vart näsan är på en häst i denna åldern så länge den inte går emot och går framåt. Så jag kör på det. Jag rider på med fokus på framåt och sen skiter jag fullständigt i vart hon har nästan så länge hon är avspänd och går att forma och går dit jag vill. Kör på det :)

Pålle har skött sig väldigt bra denna vecka. Blev lite omkastning i planen pga brist på uterittssällskap. Men nu blir det tömkörning imorgon och sedan skrittrunda med ev lite trav ute på söndag.

Nästa vecka:

Mån: Dressyrträning
Tis: Jogga ifall hon är stel sedan dagen innan
Ons: Vila eller longera
Tors: Uteritt om jag har sällskap, annars dressyr
Fre: Uteritt eller dressyr
Lör: Vila eller uteritt
Sön: Vila eller uteritt beroende på dagen innan
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Q har nu begått livsdebut på dressyrbanan. En regional LB:2 stod på schemat. Han var jätteduktig och gjorde allt som han skulle. Jag däremot kunde inte riktigt sitta som vanligt sedan vurpan förra veckan och glömde en halt vilket gav -2 poäng. Fick 62,3% och kom på första utanför placering. Är väldigt nöjd med honom.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Får gratulera till dressyrdebuten. Bra procent också. :)

*kl*

Här har det ridits ut. Här finns också hästen som blir rädd för sin egen skugga. :grin: Jag tror dock benhårt på att NÅGON gång måste denna skepsism inför allt utanför stallet och haginhägnaden släppa, så jag kämpar på. Erkännas ska dock att uteritterna inte är några direkt nöjen större delen av tiden.

Hon känns som innan vingligheten iaf, alltid något. :laugh:

Imorgon blir det lite ridning på banan och måndag vetbesök.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Hade ju tänkt att skritta ut en sväng idag men det fick jag lägga ner för pålle har fått en reaktion på vaccineringen. Svullen på halsen så att han har svårt att böja den och i morse hade han något förhöjd temp. Fick lunch inne i hönät och det gick bra. Tempen nu vid lunch var bättre men jag åker ut och kollar till honom ikväll igen. Men det är ju typiskt!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad tråkigt med reaktion från vaccinet! :( Det har jag aldrig varit med om!

KL!

Idag var jag iväg på P&J igen. Vi gick upp en höjd så vi debuterade 80cm tillsammans. Var dock väldigt mycket titthinder. Ville helst vända & åka hem när jag såg det. :eek:

Hinder nr 3 var den jag fasa mest för, vilket förmodligen Diablo kände. Vi fick 3 stopp på den så blev uteslutna. Gjorde en omstart direkt & blev då felfria! Behöver nog bli lite arg, verkar rida bättre då. :angel:

http://youtu.be/sjUF9CStBPU
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Snyggt ridet i andra starten! Måste vara lättare i galopp? (Säger hon som inte kan travhoppa :angel:)

Grattis till Undret, bra jobbat efter den läskiga vurpan!

Här kämpar vi på med den nya ridningen, jag har börjat få henne att fatta att hon ska gå framåt och försöker hålla oss på ställen där det kommer mycket bjudning automatiskt. Blev bra idag när de släppte in ridskolehästarna och de dundrade förbi paddocken i full galopp. :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Alla: Tack så mycket :)

Oxo: Usch och fy, det har jag aldrig hört om förut. Håller tummarna för att han är bättre nu. Låter riktigt läskigt.

*kl*

Idag var Q på sin livs andra hopptävling. Eftersom förra gången var ett suicide mission av rang med plockepinn och ostyrbar häst så var dagens mål att han inte skulle rusa iväg eller krångla. Bettbytet har gjort underverk och han var precis så ridbar som jag önskade. I första klassen var han nolla och i andra (där vägarna var betydligt svårare och hästen betydligt starkare) så petade han en bom. Inget att orda om, nu har han fattat vad jag kräver och behöver bara mera rutin. Återkommer med filmer på alla spektakel då de laddats upp på YouTube.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag var det årets första lokala hoppetävling för oss (o andra någonsin)!
Hoppade 90cm felfritt, och debuterade 100cm med ett ner (ryttarmiss).
Hästen är fantastisk, även om hon överhoppade sig helt galet ibland:

hopeli_194456443.jpg


Red fram i en hel timme till andra klassen eftersom hon tyckte att det här med tävling är så himla latjo att jag knappt kan styra haha, en det straffade sig med att lillsnuttan blev lite trött istället och orkade inte rädda matte på ett räcke som åkte ner.
Är så nöjd och glad, fina, fina häst!
Film kanske kommer! :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 271
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 406
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp