07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åh, söndag kväll är så rolig när allas uppdateringar över helgbestyren ramlar in. :)

oxo: Vad dumt med reaktionen. Är ju inte särskilt vanligt. Hoppas att det släpper snart.

Quinny: Kul att du hoppar honom själv och bra kämpat i andra rundan. Håller med Marvin om att travhoppa är jättesvårt. :angel: Så härlig spänst i hans språng.

Docka: Filmen då?? ;)

Undret: Wow, vad du tävlar på! Förstår att han kan bli lite mycket, massor av häst ju! :D

Här tog vi ett pass på banan och matte blev så förvånad när lillskit tog fattningarna direkt att hon inte hängde med, så jäkla typiskt. :grin: Känns jättefin iaf så hoppas vet ger klartecken för hoppträning igen på onsdag.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Gud så skönt att hon är med på banan igen. Håller tummarna för återbesöket! :)



Och ja, det är väldigt mycket häst. Även om det mesta av honom är ben :angel: så kräver det sin styrka att få ihop honom. Men jag är mycket nöjd med helgens övningar, har har börjat förstå. Nu ska jag longera honom en dag och rida ut en dag och sedan har han en veckas semester.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad duktiga ni är!

Ja det är skumt med hans reaktion, men det är väl som hos människor att man kan reagera lite efter vaccinationen. Ikväll verkade han piggare men ville fortfarande äta ur hönätet och var öm på halsen. Men stallägaren skulle ändå träffa veterinären i morgon och då skulle han fråga om vi kunde göra något eller om han borde få medicin.

Kirre; Jag håller tummarna för att ni får klartecken! :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jättejätteskönt är det ja. :laugh:

Massor av ben ja! Haha, de var överallt och jag förstår att de är svåra att få in under honom. Jag är nog oerhört lyckligt lottad med min lilla häst på den biten. :D Fast kan ändå förundras över svårigheterna i fattningarna när din lyckas koordinera sina ben, varför inte min kan. Fast är väl ett stort fall av SIS här antar jag. :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har en del gratis i att han är så kort i ryggen så han har lätt att samla sig (i förhållande till mängden ben). Men den teorin fungerar bara i dressyren, i hoppningen är han så pigg och stark :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad duktiga ni och alla andra är! Själv så har jag precis börjat hoppa uppsuttet lite smått då varken jag eller pålle har den inriktningen. Men jag tycker det är en rolig och nyttig del av träningen för oss båda. Men det tycker inte pålle än så länge:cry:. I veckan åkte vi i väg till ett annat ridhus för lite "hoppning",eftersom han ofta blir blyg när vi kommer bort så tänkte jag att det var bra för honom att gå i grupp med andra hästar. Men att travhoppa i kombination med mindre motor pga att vi var i annat ridhus blev lite för mkt. Känns så trist när den normalt glada lilla hästen bara verkar tycka det är hemskt. Men tänkte på när du började hoppa din genom att göra det lite enkelt och galopperade runt över lite enkel hinder, så planen är att göra det tills han har lite bjudning på hinder innan jag utsätter honom för knepiga travbommar och relaterade avstånd. I dag har vi varit ute och galopperat på sandvägarna vi har en bit bort, vilket jag hoppas gav lite självförtroende tillbaka:)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag tror att det är precis rätt sak att göra. Skit i avstånd och bommar. Ställ upp enkla småhinder och låt hästen lattja på som den behagar med fokus på framåt och kul. Gärna utomhus och små stockar om du har möjlighet, det kan göra underverk för hästar som inte har förstått att framåt är skoj. Att gå ut och köra ett race i skogen är också utmärkt om de har en liten motivationssvacka. Helt rätt tänkt.


Min spindelhäst kunde inte ens galoppera inomhus fram tills han närmade sig sitt fjärde år och försökte jag be honom om en arbetsform så tog bara bensinen slut. Så det var fri form och fullt ös en period tills han hittade sin egen motor. Och nu kan han knappt stänga av den. Man får ge dem tid och anpassa arbetet till hur de känns helt enkelt. Och det gäller inte bara unghästar, så får man tänka hela deras liv. Funkar det inte så får man inte vara rädd för att backa ett par steg och testa igen på ett annat vis. Det är så man får stabila hästar som trivs med sin uppgift.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Veckans plan sprack totalt då Ariel fick förhöjd temp. För säkerhets skull får hon vila även denna vecka, så hon förhoppningsvis är frisk när jag åker bort och kompisar håller igång henne.

Så det blir ingen mer uppdatering från mig förrän efter påsk.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

NU kommer das filmer!
Hoppeskuttet på 3:an i 90 har jag inga ursäkter för mer än att det blev fel och jag har världens kämpe till häst! Det enda där jag är riktigt nöjd över förutom min hinderkloka häst är att jag lyckades släppa tyglarna så att jag inte blev hängande i hennes mun (vilket man ser 99% av gångerna det blir sådana hopp), det minsta man kan göra som ryttare när man satt hästen lite i skiten är att släppa efter och låta den balansera upp sig ;)

Sen till 100 red jag fram alldeles för länge pga pauser och utdryg = trött häst, men, vi är ju ute för rutin och det har vi fått!

Nog snackat, min häst är bäst, och I love mantag, haha!
http://youtu.be/L3Clf4xcPLw
http://youtu.be/O1Ov67DsidI
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Duktiga ni är!
Fast det synd att hon blev trött vilket är förståligt!
Men som du sa, nu är ni en erfarenhet rikare :)

Igår va jag och hopptränade med Fille för andra gången. Han var laddad medans vi red fram och skulle vika av från lånsiderna för att hoppa hindret som stod ett par meter innan för spåret hela tiden ;) Vilket är väldigt kul att han tycker att det är kul och "letar" hinder, men det resulterade i att vi fick en halvtaskig framridning med en massa tillrättavisningar hela tiden..:angel:
Vilket i sin tur resulterade i att ha blev lite sur för att han inte fick busa och göra lite som han ville...
Framhoppningen på dom låga hinderna gick bra, men sen tappade han orken lite och då vill han inte korta sig i sin stora galopp vilket gör att han hoppar av för tidigt i stället för att lyssna på att jag säger att han ska korta sig och då blir det ju jätte jobbigt vilket leder till att han blev ännu surare...
Men, vill man inte lyssna så får man ju lära av sina misstag ( som tex hoppa en kombination på 1 galoppsprån när det ska vara 2 osv...)
Så till slut fick jag bli "arg" på honom och få fram honom ordentligt och lägga ner hinderna så att vi avslutade med en bra linje.
Kändes mig lite halv sur på honom men som tränaren sa så tyckte hon att det var väntat efter förra träningens läxa. Han har lite träningsverk och börjat arbeta på ett annat sätt och med lite andra muskler. Så hon tyckte egentligen att det var "positivt" för det var kvittot på att dom andra övningarna funkar som dom ska på honom ;)
Så ja, klart att man är glad att det går framåt fastän att det kändes tvärtom :grin:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kirre: Tusen tack! Kändes faktiskt mycket bättre andra rundan när vi körde galopp istället. ;) Har alltid velat travhoppa iaf första hindret då han annars blivit så paff. Men nu får det vara slut på det! & ja, det ÄR svårt att travhoppa. :eek: & tack vad glad jag blir att höra att du tycker han har sån spänst! Han tycker verkligen det är superskoj! Han måste bara sluta vara en sån fegis. :grin:

Marvin: Tackar! :) Ja, det är fan lättare att galoppera insåg jag i söndags. Nu får det vara slut på travhoppandet! :D

Docka: Vad duktiga ni är!

Undret: Oj, verkligen STOR skillnad jämfört med för några månader sedan! :bow:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Bra! Trav är en dum gångart. ;)

*kl*

Puh, många timmar i bil för ett kort besök hos vet men så värt det. Jag tycker verkligen om henne! :love:

Det blev full genomgång i alla gångarter både på rakt spår och på volt och så kiropraktisk genomgång från topp till tå. Allt utom atlaskotan satt där det skulle (och det trodde hon inte hade med den ev vurpan att göra). Hon har en lite störning i sin reflexrättning bak åt höger kvar men inget att göra något åt utan lär försvinna med tiden. Det är heller inget som märks i övrigt så bara att rida, träna på och stärka upp. :bump:

Så nu kör vi.... med en veckas vila. :D Åker utomlands på torsdag men väl hemma då siktar vi framåt igen!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Skönt att hon är ok! :bump:

Undret: Shit, vad stor han är! Men du verkar också vara mest långa ben, så ni passar väl bra ihop! :idea:

Jag har varit på dressyrträning idag och säger bara: :love::love: min nya tränare! :love:

Idag fick jag känna på hur en mentalt och fysiskt avslappnad Chatsi känns, hon släppte ner mig på ryggen och plötsligt kunde jag ju sitta rätt bra? Kunde även göra övergångar neråt bara genom att spänna magen. Hon travade omkring med öronen gungande åt sidorna. :love: Lång väg kvar och mycket jobb, men wow!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl

Idag har jag och min häst passerat en milstolpe! Vi har varit ute en riktig uteritt ensamma utan tjafs. Skritt och trav, rådjur, gå från och förbi stallet... inget tjafs överhuvudtaget. Jag var tårögd när jag insåg att vi kommit förbi detta hinder :laugh:

Så nu får man alltså hoppas att man har en häst som man kan rida med ut ensam när det passar mig själv och mina egna arbetstider, så man slipper harva runt i ridhuset för jämnan när ingen kan hänga med ut :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Gud vad skönt!

Jag kan knappt sätta mig in i din sits och vilka problem det måste ha med fört. Jag lägger alltid väldigt stor vikt vid att hästarna ska kunna ridas och hanteras även när man är själv. Jag är ju typ alltid själv så jag hade inte klarat att ha det så.
men så jätte skönt att det har löst sig! Eller åtminstonde är på rätt håll :D

*kl*
Idag blev det lite longering för Fille på den tunga "banan". Fast han gick riktigt bra i kletet, precis som att han visste att han var tvungen att bära sig och sätta under sig riktigt ordentligt för att inte snubbla eller halka.
Det blev ett kort pass (pga underlaget) men ack så intensivt i kladdet ;)
Så det fick bli en rejäl ryckt sen och stretching av mjölksyrade muskler.
I morgon kommer nya stallhjälpen så får se vad som hinns med.
Galopp/jogg runda står egentligen på schemat
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja det är underbart. Nu kommer jag känna mig mentalt starkare och går det bra ett par gånger till kommer jag ha det i minnet istället för allt tjafs och tjorv.

Hon har inte haft problem hos förra ägaren, men hon är en dam som testar sina gränser. Och detta ingick i hennes testperiod av nya matte tydligen.
Hon har inga andra direkta problem, hon är inte rädd för saker och hon bryr sig inte om hon blir lämnad ensam etc. Detta var bara en fix ide vi fick, och nu verkar det ju ha gått åt rätt håll :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad bra att det går på rätt håll!
Det är som sagt A och O för min del iaf, jag har ju liksom ingen hjälp om jag inte ringer in nån kompis som får hjälpa till när man ska hoppa upp första gången osv, men det kan man ju inte göra hela tiden..
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad duktiga alla är! Det verkar som om alla här har kommit in i en bra period med sina pållar!

Min pålle var sig själv igår utan förhöjd temp och bet på uppbindningsgrimskaften :p Så jag skrittade ut en kort sväng och han traskade på som vanligt, så det känns skönt. Kommer dock ta det lugnt dom kommande dagarna och sen får han vila över helgen för då åker jag iväg!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi har hoppat trekombination på 1 m oxer -räcke - räcke med ett språng emellan idag!

Gick sådär, jag har ridhusspån i trosorna... :p:angel:
Varför hoppa alla dessa hinder i rad om matte lämnar en lucka så att man kan rymma ut åt sidan innan det andra?

Andra försöket gick bättre! :banana:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Haha, de är inte de dumma de små liven. Oxer-räcke-räcke är ju high tech, bra jobbat!

Här smög vi oss iväg på hoppträning med förmaningen att tränaren fick ta det lugnt med oss med tanke på bakgrunden. Bra är ju då om HÄSTEN också lyssnade på den förmaningen.... :cool: Hoppa allt jag styrde på och även det jag glömde styra mot. Idag tyckte tränaren att hon nästan är FÖR hjälpsam mot mig. :angel:
Den stora, stora behållningen var att satt jag korrekt och fokuserade så satt varenda fattning. :bow:

Nu blir det en dryg veckas vila, dock i friskt tillstånd, så tar jag nya tag i slutet av nästa helg igen. :laugh: Hoppas få läsa mycket roligt från er allihop när jag kommer hem igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 271
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 406
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp