07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Oj hoppas att det gick bra med dig.

Jag vet inte om jag har det problemet för jag har bara skuttat 70 cm med min pålle än så länge :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Japp, jag har det problemet! Och det utan att hon egentligen behöver ta några supersprång... :angel: När hon väl gör det inser man att man borde varit flitigare med knipövningarna. :o

Jag har inte ramlat av pga det här ännu, men visst har jag lämnat sadeln. Vi håller oss runt 90-1 m tills jag lär mig hantera detta. Några tips? Ta i manen hinner jag inte, måste hålla i tygeln tills hon hoppar av, annars bryter hon ut eller stannar.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag tar mantag HELA tiden! Jag kan liksom aldrig känna längre om hon tänker ta i eller inte, så nu tar jag jämt för säkerhetens skull...!

Min är liksom så stor och långsam, hoppar hellre gigantiskt men långsamt än lagom o kvickt.
Hon kommer antagligen aldrig bli en kvick häst, så det är ju bara för mig att lära mig! Men, att jag inte får sitta kvar oroar mig lite...
Men vad gör man liksom!?
Har provat korta läder, längre läder, väl framme och nästan lite terräng/bakåt sits - inget funkar =S
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag kom på att en av hästarna jag hoppade på ett av mina förra jobb höll på att skicka ur mig ur sadeln några gånger. På honom var jag tungen att sitta något kutryggig över hindret för att inte hamna i framvikt eller riskera att sadeln gav en skjuts framåt ifall han skickade ut bakbenen för mycket. Jag fick även tänka på att hålla mig ganska nära sadeln alltså inte rumpan i vädret för mycket. :p

Här här en stilstudie.. haha
29237704.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Min löshoppades idag, hon var jätteduktig, massor av härlig energi, hon visade på väldigt spänst och snabba ben då hon kom in helt galet vi ett tillfälle med tog sig över ändå, jag var 100 på att hon skulle krascha.

Denna vecka blir i bästa fall såhär, jag är ruggigt förkyld och kommer nog inte orka allt:

Söndag: löshoppning
Måndag: Dressyrlektion
Tisdag: Vila
Onsdag: Hopplektion
Torsdag: Ute, klättra
Fredag: Dressyr
Lördag: Ute, lång-trav
Söndag: Ute, skritta, klättra
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag kom på att en av hästarna jag hoppade på ett av mina förra jobb höll på att skicka ur mig ur sadeln några gånger. På honom var jag tungen att sitta något kutryggig över hindret för att inte hamna i framvikt eller riskera att sadeln gav en skjuts framåt ifall han skickade ut bakbenen för mycket. Jag fick även tänka på att hålla mig ganska nära sadeln alltså inte rumpan i vädret för mycket. :p

Här här en stilstudie.. haha
29237704.jpg

Va skönt att du säger så - för det är precis på det viset jag har försökt lösa det!
Fick rådet från flera håll att korta stiglädren rejält och verkligen hålla mig uppe i luften, men då hade jag ju inte en chans att sitta kvar när hon väl lyckades hoppa mig ur sadeln :crazy:

Senaste tiden har jag då försökt hoppa med så lite mellanrum mellan mig o sadeln som möjligt, och det funkar ända tills hon börjar veckla ut bakbenen ordentligt (som hon gjorde igår) då verkar det som om vi klarar språnget, men i LANDNINGEN, precis när hon får ner bakbenen på marken igen liksom studsas jag ur mina stigläder! :eek:
Jag börjar tro att hästen är så elastiskt i det här läget att hennes kropp liksom sjunker ihop lite i landningen som en stötdämpande effekt, och sen möter den mig när jag fortfarande är påväg ner, men hennes kropp åter är påväg upp i 'normalläge' - och då blir det en mini-krock, och jag katapultas ur sadeln :crazy:

Skitkonstigt verkligen, har aldrig varit med om något liknande!
Det är liksom lite av min grej att inte åka av, och ny flyger jag genom luften titt som tätt....:(
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Igår va jag och Fille på hoppeträning!
Det gick bättre denna gången, både markfolk och tränare tyckte att vi gjort framsteg :)
Dock var det ett RIKTIGT tufft pass, en "klocka" på var volt, A och C, och sen en studds i mitten så att man kunde vända igenom och fortsätta i nästa varv.
Mycket nyttigt men ack så tufft för både ryttare och hästar!

Idag blir det en skritt/jogging runda för att värma ur lite och sen stretching efter det :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag blev så inspirerad av allt detta prat om hoppning så jag markarbetade lite idag och skuttade över studds för första gången med herr Plutt.

Han tyckte nog att det var lite jobbigt och svårt att hålla reda på alla benen när man vill galoppera fort fort. Men i slutet gick det riktigt fint och han var trött i huvuder efteråt det märktes.

Såhär trött var han :)
DSC00002-1.jpg


Spanar in hindren vi skuttade
DSC00005.jpg


Sen var det skönt att vila upp sig i hagen
DSC00001-1.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Usch och aj! Det jag kom att tänka på är att du borde tänka på att inte skänkeln ska få komma för långt bak över hindret för då tappar du balansen. Utan fram med den och svikt i foten.

Men snäll häst du har som stannar kvar så fint och undrar vart du tog vägen :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Var rädd om ditt huvud och åk till sjukan imorgon!

Vad det gäller din sits över hinder tror jag du hade räddat dig väldigt mycket om du varit nogrann med att hålla kvar din skänkel i position över hela språnget-och i landningen i synnerhet. Din skänkel far tillbaka väldigt mycket i språnget vilket skapar en väldigt obalans när den ska tillbaka i position samtidigt som hästen skjuter på bakifrån.

Träna på mycket småhinder!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Herregud vad varmt och skönt det har varit idag! Vi hade +21 och vindstilla.
Med dom förutsättningarna var vi bara tvugna att ut och galoppera:) Super härligt!
552996_10150759038750196_610595195_12041752_2107511382_n.jpg

557413_10150759037550196_610595195_12041745_159072443_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Min håller på att tappa tänder ! Jag kollade in i munnen igår och båda bebiständerna som var kvar i överkäken är tappade. De i underkäken är fortfarande kvar.

Har era fällt sina 4.5-års tänder ?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

jag har ridit super mycke under helgen, Ares har varit såå duktig, provade westernsadeln och den låg bra på och kändes kanon på skogsturerna så den blir det i fortsättningen, han känns lite piggare så jag antar att skogspromenaderna samt den nya stora hagen har gett honom mer muskler och kondis ;) framsteg. vi hoppar inte ännu, men idag skrittade vi över bommar och cavaletti, men han har det fullt upp att enbart hålla koll på sina ben så det räcker ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hon börjar ju se riktigt nöjd ut med ryttare på ryggen! kul att se att ni börjat sitta på henne lite mer och att hon köper de. Vad är planerna med henne framöver?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Har inga bestämda planer.... I höstas trodde jag att hon skulle bli avelshäst pga skadan, och har tidigare varit fundersam om hon är rätt häst för mig. Men jag tycker hon är så himla fin och nu börjar allt falla på plats, så vi skyndar långsamt vidare. Förhoppningsvis börja träna lite ordentligt i vår så kanske de blir tävling nästa år. Hoppas hoppas....
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

idag är jag ledig och solen skiner, så jag tänkte mig en skogstur på Ares tillsammans med grannen ;) bana med love och öva på allt inför nästa träning ;) sen får vi ser hur det går oxå ;) äntligen vår ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min tappade sin sista tand i förra veckan! :)

Igår var vi och hopptränade! Vi har bara hopptränat en enda gång tidigare (för Peter Eriksson) och igår för min moster Emma gick det superbra!
Jag trodde faktiskt att jag inte skulle våga hoppa lika 'högt' som oxern jag flög av efter i helgen, men Nelly hoppade som aldrig förr och det var riktigt roligt!
Nästa vecka blir det träning för Peter igen, och veckan efter det Emma igen.

Nu ska här kommas igång o tränas!:love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad skönt att det gick bra och att du mår bra efter avfallningen!

Red dressyr igår och det gick så himla bra. Köpte mig boken spänst och harmoni i ryttarens sits efter tips här på buke. Och bara efter att ha läst några sidor och blivit inspirerad så fokuserade jag bara på min egen sits och då gick ju hästen mycket bättre.:idea:

Idag blir det en lugn uteritt. Känner att jag är så peppad att jag inte vet riktigt när jag ska lägga in vilodagar. Men jag får väl hålla mig i morgon trotts att jag är ledig.

Min vecka har och kommer se ut som följande:
M: Markarbete
T: Uteritt
O: Dressyr
T: Uteritt
Fre: Vila
Lör: Uteritt
Sön: Dressyr/uteritt alt vila


Vad det gäller tänderna så har jag inte sett eller märkt något. Dock har han varit tidig med fällningen innan så han kanske redan är färdig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 281
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp