07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

ååå vilken dag, var ute i skogen med Ares i lite över en timme tillsammans med grannen, han börjar lägga på sig muskler nu ;) är piggare och går jämnare, men känns väldigt valpig än ;) kunde till och med ta en galopp uppför ;) sötisen. Sen hade jag och love riktigt roligt och löshoppade för första gången, fick fina bilder med, han är så rolig för han tyckte det var så kul att han hoppade varv på varv och ville liksom inte sluta, så jag fick lägga upp bommar och höja men slapp springa själv och jaga på, efter något varv tittade han på mig och så smackade jag en gång och han for iväg som på kommando och hoppade igen ;) rolig prick, det blir löshoppa Ares snart med då ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad duktig du är! Jag har också boken, har läst den, men det hjälpte inte... :p

Här hänger jag ut oss med två filmsnuttar från dagens träning. 5:e passet för denna tränaren och vi fortsätter att försöka få kontroll på bogarna, idag kunde jag i slutet faktiskt rida henne inåtställd i bägge varven!

Skritt http://www.youtube.com/watch?v=wvOGFYfi2Os&feature=youtu.be

Trav http://www.youtube.com/watch?v=-eW5vZS1lQQ&feature=youtu.be

Stör mig lite på min sladdriga ytterfot i traven, men jag lade all energi på att trampa om ner till höger. Kände att den andra fladdrade, men behövde koncentrera mig på det andra, så det fick vara.

Inser nu när jag några gånger har fått henne rätt fin att det är så oändligt mycket lättare då, så jag hoppas vi kan rätta till sitsen alltmer efterhand som hästen blir mer lättriden/välriden.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nu börjar det hända grejer! Bra kämpat och sitsen kommer att bli lättare när hon släpper bättre:).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad glad jag blir! :love: Jag känner enormt stor skillnad (synd inte sista galoppen kom med på film!) Visst har vi massor med jobb kvar, men nu har vi iaf börjat, har känt jättelänge att vi suttit fast och inte kommit vidare.

Chatsi är helt slut efter de här träningarna, inte flåsig på nåt sätt trots att det är intensivt, men hon springer upp på transporten (Ta mig härifrån!) och sen åt hon inte ens utan la mulen ovanpå höet bara. :devil: Står och hänger i stallgången när vi kommer hem och hade nog träningsvärk idag!

Vi tog en skrittrunda idag och i morgon är det hopptävling. Faktiskt min första "riktiga" hopptävling ever!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tack! :D

Men ni har allt ändrat er! Ser mycket lättare och finare ut! Bra jobbat!

Kul med hopptävling!

Idag var jag i stallet tidigt och skulle rida en längre sväng med en kompis, men efter en stund skritt skulle vi trava lite och då upptäcker vi att hennes häst haltar så det var bara att knata hemåt igen. Men Plutten var pigg och glad iaf och gårdagens vila verkar ha gjort honom gott :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl

Har som vanligt fått göra om nästan hela veckoplanen, så eg är det väl ingen vits att man gör någon :o Men såhär tänkte jag att nästa vecka skulle se ut, ungefär;)

Mån: Dressyrträning
Tis: Jogga/lättare uteritt
Ons: Vila
Tors: Markarbete/Hoppning
Fre: Lättare uteritt el skrittrunda med klättring
Lör: Dressyr el uteritt
Sön: Vila
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tack! :D

Hemma efter en otroligt lång dag. Min kärvänliga förkylning följde med hela dagen. :mad: Fina, fina Chatsi var en stjärna hela dagen. :love: Stod snällt i släpet och väntade i flera timmar utan att säga ett knyst. Felfria i första klassen (90), det gick snabbare än väntat där, så hann knappt rida fram. I andra klassen kraschade ryttaren före mig rakt in i en infångare och blev liggande. Så jag fick lämna över hästen till en funktionär och jobba lite i väntan på ambulans. Gick sen ut och hoppade fram en gång till (jättedålig framhoppning blev det) och var lite lagom trött och ofokuserad. Hon hoppade dock jättefint på banan och vi fick ett retligt pet på näst sista hindret. Kombinationen gick bra!

Älskar min underbara pålla! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

så kul det låter med alla ni som tävlar ;) ska träna på och hoppas jag kommer dit med ;) har hemma en ny sadel på utprovning en BP swain, känns jätte skön att rida i och ska vara byggd för kvinnors bäcken, om ni har hört något om denna variant och har erfarenhet av liknande så hojjta till ;) tänkte även skaffa ett renskinn istället för schabrak ,har någon annan här provat det? ;) Idag blir det nog en tur i skogen för Ares ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Härligt att det gick så bra!


*kl*

Var iväg och tävlade en dressyr med Q idag. Har inte tränat en vettig träning på ungefär ett halvår vilket börjar märkas. Jag har hästarna gymnastiserade och loss, de gör allt avslappnat och så. Men jag måste få fatt på knapparna för att rida fram det flashiga i dem och då behöver jag hjälp från marken. Ska ta tag i det efter påskhelgen.

Q skötte sig i alla fall. Tävlingen hölls i det mest tittiga ridhuset i närområdet där publiken står och hänger över sargen i markhöjd, domaren sitter inbyggda i dressyrstaket och det är en fläkt som står och brummar precis mitt på ena långsidan ungefär en meter från dressyrstaketet. Han tittade och var spänd när vi kom in men slappnade av efter en stund där inne. Gjorde allt han skulle men jag gjorde två missar i programmet som antagligen kostade någon procent och sedan så ansåg domaren att jag hade ridit fram för länge efter startsignalen så hon gav mig -2% för det. Orkade inte ifrågasätta om hon verkligen satt med en timer (på hopptävlingar räknar ju en klocka ner till startsignalen men på dressyrtävling har jag aldrig varit med om det innan). Nåja, vi fick i alla fall 60,33% trots alla missar vilket är absolut godkänt i andra starten.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kikade på filmerna nu, andra rundan ser ju riktigt riktigt bra ut! Synd på vattnet, men det är sånt som händer.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

tänkte även skaffa ett renskinn istället för schabrak ,har någon annan här provat det? ;)

Jag har renskinn alltid. Det är inte snyggt för fem öre men det är kanoners för hästen. Min pålle har haft problem med värmeknutor under sadeln i flera år, när hon blir svettig måste hon duschas under sadeln tex. Det är viktigt att hon har mjukt mot ryggen och gärna luftigt.
Sedan jag köpte renskinnet har knutorna gått ner och blivit platta, även om det tar tid att få bort dem helt. När hon blivit svettig badar jag ryggen med hibiscrub också efter passet.

Eftersom knutorna blivit så jäkla bra och hon inte har så mkt pälsfällning i sadelstaden längre gjorde jag ett ödesdigert misstag att rida med vanligt schabrak på förra veckans träning som skulle filmas. Jag inbillar mig att knutorna blev lite irriterade, så nu har vi fått gå tillbaka några steg. Hon har inte ont i dem men de ha bulnat upp lite. Så där ser jag direkt vilken effekt renskinnet har även om det var trist att erfara...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Har inte skrivit här på jättelänge men här kommer en liten update.

Divan har ju sett lite konstig ut och jag har varit inne med henne och hon har sprutats med lokalbedövning i patellorna och i ryggen. Ligamenten i patellorna har varit uttöjda, så hon har varit väldigt lös i knäna och spänd i länden och korset. Var tillbaks på återbesök i onsdags och allt är nu tipp topp, eller typ iallafall. Hon är klokren på böjprov men har fortfarande lite problem med att skjuta på ordentligt med höger bak. Veterinären kollade länge och mycket och jag fick göra en massa grejer och vi har hittat problemet. Hon är så sne i muskulaturen att hon sänker ner höger höft när hon travar och hon är på tok för svag i den sidan.

Vet. trodde att detta kom ifrån att hon gått omkull och blivit lite sne och sen byggt på detta. Så länge hon varit i full gång så har jag hållt henne tillräckligt stark men när hon fick kolik och stod i 2 veckor så föll hon ur så mycket att det blev för mycket.
Jag måste också ha ridit jävligt dåligt men det är veterinären för snäll för att säga....:D

Nu ska hon ridas varannan dag, cavaletti 2 ggr i veckan, bara skritt och trav och bara rakt spår i en månad.

Känns väl sådär men jag får iallafall rida igen och jag kan träna mycket sits och inverkan. Dessutom får vi ju mycket rakriktningsträning.

Nu ska jag bara ge mig in i kriget med Agria ang. ersättningen..... suck. Så tråkigt att de är sådana bakåtsträvare. De ifrågasätter varför jag inte behandlade vänster fram första gången jag var inne och tycker inte alls att det är okej att man behandlade grundproblemet istället..... Känns ju vettigt att de vill att jag skulle gjort en dyrare behandling för att kunna få ersättning. Inte så konstigt att försäkringspremierna bara stiger och stiger.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åhh vad jag önskar att vi kunde hoppa runt en bana så fint! Ser min häst ett hinder blir han en räzerbil!

Undret: Dom % ska du vara nöjd med om du fått avdrag + att det var en massa titt saker runt omkring!

Jfrelin: Hoppas det löser sig med både häst och försäkringsersättning!

kl

Idag blev det dressyr på banan i stormen. Fick nästan sitta och blunda halva passet för att inte få grus i ögonen. Plutten gick iaf bra och var kanon i galoppen när jag fick tag på utsidan.:D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Undret och cirkus: Tack, vad glad jag blir! :love:
Jag tycker iofs att det känns högt fortfarande. :angel:

oxo: Jag önskar lite mer räserbilskänsla i min, provar nu med havre...

Jfrelin: Vad skönt att du fått ordning på din fina Diva igen!
Skojar du om agria? Jag trodde att det var att man inte behandlade grundproblemet som var ett problem? Hur tänker de där?

Undret: Domaren måste ju ha haft en klocka, hon kan ju inte bara gå på känsla där? Annars är det ju svårt att bevisa menar jag. Trist iaf, men härligt att han skötte sig! Fast det är kanske mest i hoppningen som han blir tokig? :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Denna helgen blev vår hoppeträning inställd...
Men det är inte hela världen, för att Fille hade lite snor i båda närborrarna i helgen... :(
Bara vitt snor, men kändes ändå lika så bra att låta honom ha en liten vila över helgen.
Känns som vi har "halkat efter" i vår igångsättning pga detta, men men, sånt e livet, man kan inte alltid vara på topp :p
Idag tänkte jag ta en joggingrunda, han får träna på om han känns fräch, annars blir det lugnt tempo.
Hoppas på att det bara var nått litet övergående, jag har intesett mer än den dagen, men vi får känna oss fram!

Är allt på G så vi kan fortsätta rida i veckan så var planen att vi skulle åka iväg på vår för året första pay and jump på fredag, typ 80 cm isf. :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Skojar du om agria? Jag trodde att det var att man inte behandlade grundproblemet som var ett problem? Hur tänker de där?

En vän till mig jobbat som klinikveterinär och hon har berättat att det är en kamp med försäkringsbolagen mest jämnt. INGET bolag vill betala för grundproblem innan det faktiskt finns en hälta-och då är det hältan som ska behandlas punkt. Det är en snårig värld med vad de vill ersätta och inte, men enligt min vän är Agria de som är lättast att "övertyga" eftersom de har en personlig handläggare för varje fall och behandlande veterinär kan direkt prata med båda handläggaren och Agrias egna veterinär.

Marvin-tycker ni bara blir bättre och bättre tillsammans:). Dressyrjobbet ger resultat även i hoppningen!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag orkade inte bry mig. Min kära moder stod en liten bit från domarbordet och såg ingen klocka, men vad vet jag, hon kanske satt och räknade "1 missisippi, 2 missisippi..." då varje ekipage fått sin startsignal och innan de red upp på medellinjen :angel:

Han är inte lika vild och okontrollerbar i dressyren som hoppningen nej, men kan få för sig lite saker ibland. Men hittills har han gått att domdera på tävling.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag orkade inte bry mig. Min kära moder stod en liten bit från domarbordet och såg ingen klocka, men vad vet jag, hon kanske satt och räknade "1 missisippi, 2 missisippi..." då varje ekipage fått sin startsignal och innan de red upp på medellinjen :angel:

Klart hon gjorde!! :angel:

:rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 281
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp