07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jao, hon är ju nästan lite FÖR stabil :crazy:
Hon galoppa lika lugnt mot hindret när vi löshoppade henne 180!

Vi jobbar ständigt på accelerationen, men hon är liksom sådär lugn o stadig jämt när vi hoppar. Det blir ju onekligen lite svårt när hindren blir högre, men jag hoppas att det kommer lite mer fart med åldern :angel:
Hon KAN vara kvick när hon behöver, men jag börjar tro att hon är så hinderklok och kroppsmedveten att hon vet exakt hur mycket hon nödvändigtvis måste göra, haha!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl

Vår vecka har inte varit lysande. Måndagens träning gick väl hyfsat men hon kändes lite tjurig, vilket hon iofs brukar göra när det krävs lite mer arbete och det blir jobbigt. Men det är aldrig några problem med det när man har tränare som tipsar från marken.

Tisdag skulle jag skritta ut, ensam eftersom vi inte fick med oss någon. Gick bra tills damen fick ett återfall i backa-och tjafsa-träsket. Efter några rundor i taggiga busksnår satt jag av och gick med henne, inga probelm att gå fram då. Satt upp efter 100 m och inga problem då heller, kändes pigg och framåt så vi skrittade en stund innan vi vände hemåt. Flippade några gånger på hemvägen och sprang baklänges men jag lyckades få till det utan att sitta av iaf. Man blir så trött, jag trodde vi kunde rida ut numera...

Hoppade igår för första gången. Gick ganska bra men hon känns fortfarande inte framåt utan mer tjurig och loj.
Blir vila eller att skritta ut en sväng idag, sedan vila och nån uteritt i helgen. Har bokat en träning på måndag som jag i dagsläget inte känner desto mer för, men jag får väl se hur helgen blir innan jag kastar in handduken...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

jag kan säga att mina sista dagar här har inte varit en dans på rosor, Ares fick igår för sig att en sabeltandad tiger förföljde oss i skogen och att jag var för tung för att rädda så han körde, stegra, bocka, stegra, för att få av mig, så när jag väl ficka apan att stå still hoppade jag av och ledde honom, han hoppade och studsade som en galning i säkert 20-30 min och ville inte gå med mig, men fy skam den som ger sig, efter ett tag lugnade han sig och kunde gå i normal skritt brevid, vi övade på halt / ryggning / skritt hela vägen hem, promanaden tog ca 1 timme och 20 min, men jag är glad att han tillslut gick fint, idag blåste det och regnade så mycke att jag tänkte det är ingen ide att rida ut själv, så vi tog en promanad vid handen istället och övade på samma sak som igår...

påväg bort från polarna är han VILD, men varje gång han försökte blåsa upp sig och jogga la jag en volt / halt / ryggning. tog as lång tid men han la av och gick fint påvägen tillbaka. så jag kommer att köra stenhårt på lydnadsträning från marken både på promenader och på banan, rider jag själv tänker jag bara rida på banan och i skogen med sällskap, sist han mättes var han 170 och nu har han växt ännu mer så det är absolut jätte viktigt att han blir 100% lydig i all hantering...

Jag kanske inte hinner rida så mycket nu utan får lägga det lite åt sidan och träna honom vid hand så får vi väl avsluta passen med ridning helt enkelt, jag tror vi snabbt kan komma förbi denna konflikt bara han tar mod till sig att lita på mig och förstå att jag ger mig ALDRIG....

så med ett leende på läpparna, träna träna träna, han skaaaaa lyssna...

ps har ni roliga tips på träning vid hand? jag longerar inte, utan tränar löst på volt istället tex...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

tog ett pass på em här med Ares, blev först träning vid hand och sen uppsuttet och han gick bra nu, fick säga till honom i början att inte trampa på mig och bita tag i tyglarna, men efter att jag blev riktigt bestämd stod han fint och gjorde vad jag bad om, snacka om tålamod man måste ha... Däremot gick träningen med Love skit bra så i slutet av dagen allting gott ;) imon hoppas vi på sol på morgonen för då ska vi ut i skogen på en tur ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Låter som lite trottsålder på din kille ;)

kl
Glad Påsk på er alla!

Här kom det en massa snö igår så det blev vila både idag och igår. Men det gör inte så mycket för han har gått såpass bra dom senaste passen. I förrgårfungerade både fram och bakdelsvändning och vi fick beröm av en stallkamrat som inte sett oss på ett tag och hon tyckte att han blivit mycket stabilare och det är kul att höra!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl

Denna vecka har min häst brunstat, fått ny kompis i hagen, tappat sista biten av vinterpälsen osv. Hon har känts allmänt lite bångstyrig och i kombination med att jag går 6-15 mån-sön har det passat bra att ha extra lugnt.

Träning måndag, mindre rolig uteritt tisdag, vila ons, hoppa tors, vila fre-lör och imorogn blir det jogging/uteritt.

Nästa vecka blir såhär enligt plan:

Måndag: Dressyrträning
Tisdag: Lugn uteritt
Onsdag: Vila
Torsdag: Provridning av medryttare på banan
Fredag: Vila
Lördag: Tömkörning eller uteritt
Söndag: Uteritt eller dressyrpass
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Här kommer en bildbomb från träningspasset som jag visat video från tidigare!
Fotografen har gått crazy i bildbehandlingprogrammet då kvaliteten inte var som hon önskade pga inomhusfotografering.

562515_365899800114731_100000841437291_1010621_1079684897_n.jpg


556543_365898206781557_100000841437291_1010612_682484285_n.jpg


564600_365900603447984_100000841437291_1010626_242843542_n.jpg


522814_365899993448045_100000841437291_1010622_1852325745_n.jpg


526700_365899143448130_100000841437291_1010617_1858368450_n.jpg


527629_365899426781435_100000841437291_1010618_1597693106_n.jpg


528717_365899653448079_100000841437291_1010620_2058685264_n.jpg


545237_365898826781495_100000841437291_1010616_1192376392_n.jpg


538005_365900270114684_1934571937_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

fina bilder :) hur stor är inte hästen ;) Ares är verkligen trotsig nu, men vi kämpar på med ledarskapet i stallet på väg till ridbanan, sen brukar han lugna sig faktiskt på banan i ridningen, men peppar peppar, idag ska vi prova igen det blåser inget så då kanske han är lite lugnare, men han är ett litet busfrö och det visste jag när jag fick han så det är bara att träna på...

Men brukar era pollar slänga sig när ni leder dem och hoppa och skutta? hur gör ni då? när Ares försöker springa förbi mig lägger jag direkt en volt / halt / ryggning, står han still får han beröm sen går jag vidare, direkt när han hoppar eller springer förbi igen gör jag samma sak. I stallet brukar det gå bra men vissa dagar har han myror i pälsen och kan inte stå still, då brukar jag direkt flytta tillbaka honom till ursprungs positionen och sen fortsätta göra honom iordning för ridning... Har era pollar oxå bus och energi ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

måste säga marvin att jag är färgnörd och gillar att du matchar schabrak, lindor och tröja ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

tjo ho igen, nu ska jag ut och mäta ut var jag ska ha ridbanan och provrida underlaget ;) spännande... ;) jag blir så lyrisk ;) ...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

måste säga marvin att jag är färgnörd och gillar att du matchar schabrak, lindor och tröja ;)

Samma här. OCh jag är förundrad över hur Marvin lyckats matcha. Jag tycker det är så jäkla svårt att hitta samma nyanser... Vart kommer lindorna och schabraket ifrån?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nu har ju fotografen varit framme och fixat i bilderna också. Schabraket är ett från lokala ridsportaffären (Nova heter nog märket), lindorna är nog hansbo tror jag.

Det behöver faktiskt inte vara exakt samma nyans, sakerna ligger ju inte intill varandra ändå.

Min häst är e Rubinero - Weltino. :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag har vi haft årets roligaste Photoshoot!!!
Nelly ville bara galoppera i vattnet, och jag bara skrattade hela tiden!
Är så glad över att jag har en sån pärla som jag kan göra sådana här lite knäppa saker med; galoppa barbacka när vi rider på stranden för första gången var liksom inga problem (eller skutta över bäcken!) - bara buskul :love:

7_197514802.jpg

6_197514863.jpg

5_197515055.jpg

4_197515105.jpg

3_197515201.jpg

2_197515288.jpg

1_197515398.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hjälp vilken snäll häst du har! Ser riktigt kul ut :)

Marvin: Fina bilder!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad underbart härligt! :banana:

Jag är glad om jag kommer helskinnad runt stallet MED sadel. Tänkte på det alldeles nyss (efter att ha tittat på Ponnyakuten) att rida barbacka? Neverever på min skitunge. :p

*kl*

Vi jobbar på och det går väl sakta med säkert framåt med lite bakslag här och där. Onsdagens hoppträning kändes riktigt stabil. Hon har fått en stabil "normal" galoppsprångslängd numera dvs när avstånden är enligt skolboken mellan hindren så behöver jag alltså bara sitta upp, balansera av med lätt stöd i handen och följa med så blir det rätt. Ligger jag kvar lite för långt fram efter första språnget, då kan det tom bli lite kort för oss.

Jag funderar på om det är tandbyte som pågår lite nu då hon fått tillbaks lite kastningar med huvudet a la 3-årsbeteende. Idag var dock även det mycket bättre men då fick jag hennes ända i häcken i galoppfattningen igen å andra sidan. :grin: Alltid är det något. :p

Var och hälsade på hennes mamma igår och vad ska man säga, aaaaningens bättre ridbarhet i skitungen. Men hon får mig att skratta hela tiden ändå. :love: Och så höll jag på att få med mig en 10:a hem också. Den följde efter mig med nosen på axeln vart jag än gick. Efter Briar-xx = perfekt fälttävlanshäst. :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Underbara bilder:love:!!

*kl*

Här tränar vi program så mycket vi hinner. Klubbtävling den 21a och sen en lokal tävling på hemmaklubben den 6 maj. Tänkte rida L:B1 båda gångerna.

Vi har börjat hoppa lite smått också och hon är lika okomplicerad som vanligt:).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Gud vilka mysiga bilder !

Jag är på väg hem från Skåne snart, och i kväll flyttar jag hem Elle. Ska bli kul och skönt att komma hem, men då är vi "själva" igen. Hoppas verkligen att de ska gå bra nu. Tyvärr har hennes gamla hagkompis flyttat, och hoppas de ska gå bra med den nya.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

ska ut nu till stallet, blir skogstur på Love ( -03 ) tillsammans med grannen, Ares och hennes häst går inte så bra tillsammans tyvärr, han är för stor och hennes island är suuuuper snabb, så när vi ska rida får det bli med love. Men sen ska jag ta ett litet pass på banan med Ares, han behöver ju nu som sagt många små lydnadspass, hade han hållt sig i skinnet som för några veckor sedan så hade nog vecka sett ut - 2-3 längra skogspass och 1 kort på banan. men nu när han har kommit på att han kanske kan flyga, så blir det 5 mini pass på banan med samma lydnadsövning så det sätter sig, inget svårt alls egentligen, utan stå still, spring ej över ryttare och försök inte flyga, du är häst inte fågel....
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Nu är jag äntligen hemma från min semester. Ariel har hållits hyfsat igång av kompisar, även om de förstås inte ridit mer än max en timme. Bättre än ingenting och nu är det mindre än två veckor kvar till tävlingsstart! :banana:

Idag red vi en halvny slinga, eftersom broddarna äntligen åkt bort kan vi trava på asfalt och ha lite högre tempo än annars. Det blev lite drygt en mil men kändes väldigt kort. :p

Veckans plan:

Mån. Lågpuls
Tis. Vila
Ons. Galopp
Tors. Vila
Fre. Tömkörning
Lör. Lågpuls
Sön. Lågpuls
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 281
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 188
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp