07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Här regnar det för fulla muggar så det blev tömkörning idag. Han kändes mjuk och fin.

Våran vecka blir såhär:
M: tömkörning
T: dressyr (prova en dreesyrsadel)
O:hoppträning
T: vila/ut skritt
F:vila
L: ut/vila
S: ut/dressyr/vila

På helgen beror det på vädret men 2 vilodagar ska han ha per vecka iaf!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

idag blev det ett litet pass på banan för Ares del, mesta träningen är faktiskt på vägen till banan då han inte kan gå normalt och vi måste hela tiden stanna / rygga och sen gå vidare, på banan gjorde vi lite serpentiner och nu känns han lite stadigare faktiskt ( med lite mer muskler på då ) och ryggningar gör han jätte bra ( kan ju bero på all träning från marken och att han då får en bit morot då och då ) han var så söt att han började rygga och jag berömde och när han inte fick sin morot då ryggade han nästan en hel kortsida och så stannade han och tittade upp på mig som att han sa att han varit jätte duktig och ville ha sin morot... och så långt har vi kommit i vår träning ;) haha jämfört med ni som åker på tävlingar ;) han har kommit in i växtperiod oxå, förra ägaren var ute och kollade på honom och hon skrattade så för att han blivit så stor på så kort tid, så jag kan inte direkt pressa honom för mycket heller...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Instämmer med de andra; vilka underbara bilder och hjälp vilken snäll häst du har! Kan inte din häst lära min lite :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

I lördags skrittade jag ut i skogen med sällskap och M skötte sig prima! Hon tycker det är lite tråkigt att bara skritta :p

Igår red jag ut själv och oj vad hon testade mig.. Grannens vita valack lockade mer än dit jag ville att vi skulle gå..! Efter lite små stegringar, pipande och backande så vann jag! Det känns bra! Vi tränar mycket på detta nu att hon ska gå dit jag vill när jag vill. Sen hoppade vi över ett (pytte)dike och det var kul :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag vet inte hur det kommer sig att hon är så snäll! Jag antar att vi övat helt enkelt :idea:

Hon var så busig och egensinnig i början, att jag en dag bara bestämde mig för att om hon någonsin ska kunna lita på att jag tar hand om henne, så måste jag visa att jag litar på att hon tar hand om mig.
Så jag tog av sadeln och släppte tyglarna, haha! Nu är det barbacka som vi är allra vildast och galopperar över fälten som allra snabbast - och jag har faktiskt inte åkt av en enda gång barbacka (men en massa gånger med sadel, haha!).

Det ska vara rooooooligt med unghästar, och det har vi tagit fasta på, haha!:love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Idag fick vi sällskap till galoppbanan i regnet. Kanonskönt att kunna ligga och rulla lite längre sträckor utan att behöva vara på sin vakt att hon ska grisnita eller hoppa i sidled som hon gör när vi är ensamma. Hon är verkligen helt fantastisk och jag kan jobba och fokusera på min lätta sits. :love:

Vet inte om det är bra eller dåligt att det inte fanns någon race-instinkt utan vi kunde ligga i sidled, strax bakom eller tom lite kortare galopp och bli ifrångalopperade utan att hon krånglade. Men hon svarade fint framåt när jag bad och samlade ihop sig när jag ville det. Och när hon tar i med sin fantastiska galopp är det inte några pluttiga 156 cm i manken det känns som. :angel:

Tror det blev 5 varv a' 800m i galopp med lite skritt mellan varven + några varv i trav som uppvärmning och avskrittning. När sällskapet byggt på sig lite till kan vi köra fler varv i stöten i galopp men i en sekvens på banan är det lite nedförslut i kombo med kurva så viktigt med balans och styrka där för att inte slita.

Jättekul var det och hon jobbade så fint hela tiden. :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Härligt det låter, och skönt att hon sköter sig!

Docka: Underbara bilder, jag vill också rida vid havet! :love:

Chatsi fick vila i veckan, hon har inte haft någon feber, men har hostat lite. Började skritta henne i helgen, och har ökat på lite efterhand och idag körde vi ett hårt pass med galopprejs på fältet, inga hostattacker! :banana:

Hon har ju alltid varit lite seg när vi galopperar ute, men idag bad jag henne springa så fort hon kunde mitt ute på det öppna fältet, och hon taggade till och verkade plötsligt fatta vad jag menade, skitkul hade vi! :bump: Fotograf fanns på plats, så jag hoppas på några bra bilder!

Hon var helt opåverkad efteråt, mina ben var som spagetti och jag flåsade som en gammal hund. :o Lysande.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag längtar oxå efter att kunna göra såna saker som ni kan, tävla är vi inte framme vid, inte barbacka heller och inte galopp räjs heller... men men förhoppningen är ju att när pollen blir mer van vid ryttare och får muskla upp sig kommer vi med att göra dessa saker, men inte barbacka my god jag är 160cm han är över 170cm och har inte slutat växa, så det lär jag aldrig våga ;)

Men vi kör stenhårt på skritt ;) hahaha ;) och inte hoppa upp i luften/bock och stegra, vilket min polle iallafall kan ;) han kan oxå backa ner i diken och in i stora granar, han har oxå jääätte lång hals som han rycker ner mellan benen och skuttar fram, gärna när jag tänkt att han ska få lite längre tyglar och sträcka ut sig lite, så nu skrittar jag fram och av honom vid marken för att han ska kunna lyfta rygg och sträcka på sig ordentligt ;) härligt litet monster man har... ;) hans senaste bedrift är att bli as rädd för något bakom och sätta under hela baken under sig och sticka iväga i jätte språng och samtidigt vända helt om och kolla vad eventuellt som kunde ha skrämt honom, inget, nehe då går vi väl då ;) Jag tror han har hört mig prata om att jag gillar lektioner med balansträning, nu har han tagit det till ett nytt level... hmmm ;)

peppar peppar ta i trä gick han fint idag, imon, blir det vila ;) gonatt ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vilka UNDERBARA bilder! :love: Det ser helt fantastiskt ut!!! :love:


KL
Här är det hoppträning igen till helgen och sen nästa helg ska ponnyn få skutta två rundor på en blåbärshoppning, en gång på 50cm och en gång på 70. :) Filmkameran ska med! ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Håller med de andra, underbara bilder!! :love:

KL!

I söndags var vi iväg & hoppade terränghinder för första gången! SUPERSKOJ tyckte vi båda!

På filmerna är det Diablo & jag som är den rödbruna hästen med blå ryttare ;)

http://www.youtube.com/watch?v=QY3390DViA4&feature=plcp&context=C41c947bVDvjVQa1PpcFPRIF1FtZA1sO_4ECt5IcCmpHPCWJq87AE%3D


http://www.youtube.com/watch?v=ADfyTAI7-4A&feature=plcp&context=C474d830VDvjVQa1PpcFPRIF1FtZA1sEEBmJP1EnN1rwiPMXkaL8o%3D


http://www.youtube.com/watch?v=4-AsIImrXe4&feature=context&context=C474d830VDvjVQa1PpcFPRIF1FtZA1sEEBmJP1EnN1rwiPMXkaL8o=

Blev även några bilder:
dsc01025_197778337.jpg


dsc01034_197778501.jpg


dsc01036_197778634.jpg


dsc01038_197778816.jpg


dsc01041_197779038.jpg


dsc01049_197779264.jpg


Veckans schema ser ut som följande:

(Söndag terränghoppning.)
Måndag: Vila
Tisdag: Uteritt i skritt & trav, galoppera av honom några varv i paddocken som avslut. Totalt 40min.
Onsdag: Dressyrträning
Torsdag: P&J 80cm (ev 90 beroende på hur 80 känns.)
Fredag: Jag åker till London så medryttaren har fre-mån. Men förmodligen lugnare uteritt på fredagen.
Lördag: Medryttaren väljer
Söndag: Medryttaren väljer
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vår vecka börjar med regn..:grin:

M: Vila
T: Vila
O: Longera
T: Pay and Jump på 80 cm
F: Galoppjobb
L: Skritta/jogga
S: Hoppträning

Tanken va att han skulle ha skrittat i måndags och konditionspass i tisdags, men får snurra om lite i passen nu när vädret är riktigt skit och pay and jump mitt i veckan.
Men men, vi klarar oss nog ;)

För övrigt så va jag väldigt nöjd med hoppträningen i söndags! Och dom andra såg skillnad på honom att han orkade mer och lyssnade när jag bad honom samla sig /hålla galoppen i svängarna och svänga samtidigt :p
Så i går blev det bara mys i stallgången och massage och vila i regnet :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

så fina bilder och filmer ni lägger upp ;) har jobbat hela dagen så det har varit vila i stallet idag för pollarna ;) men är ledig imon och torsdag så får vi se vad som bjuds på ;)

veckan ser ut såhär ;
må; bana-ares / skogen-love
tis; Vila
ons; bana ares och love
tors; helst uteritt på ares men beror på hans beteende just nu / bana Love
fre; love uteritt / ares vila
lö; vila
sön; vet ej men träning blir det ;) för båda
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Han ser väldigt fin ut på löshoppningsfilmerna och hoppar supertrevligt.

Men han verkar bli lite väl ivrig för sitt eget bästa ibland, ett eller två hinder till innan insprånget kanske kan vara något för att han ska tagga ner och börja hoppa mer på styrka än fart? Det blir ju liksom så jäkla lattjo att det ser ut som han hastar lite väl mycket ibland. Bjudning har han ju så det räcker och blir över. Det är en teknik som jag använt rätt ofta för hästar med för mycket bjudning eller dålig avståndsbedömning. Då får de en större chans att komma rätt på utsprånget :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Q är igång igen efter 4 dagars påskledigt. Hoppträning och session hos hovslagaren imorgon och sedan hopptävling på lördag där han får gå 100 och 110.

Igår blev min lilla hästar halt också och ser ut att missa sin start i Mantorp. Surt som attan eftersom hans CNC* inte växer på träd precis och varje start är dyrbar krasst sett. Funderar dock på att okynnesrida lite fälttävlan på Q tills han blir frisk igen. Hade inte tänkt kvala honom alls i år utan bara hoppa lite för skojs skull senare och fokusera på hoppningen och dressyren. Men om han går stadigt så är ju faktiskt ett kval inte supersvårt att skrapa ihop. Ska dock se om jag kan få ut honom i terrängen nästa vecka först eftersom han inte varit ute sen han var 4 år. Mantorp är ju en schysst bana i alla fall, även om jag aldrig ridit debutanten där så är de högre klasserna alltid bra byggda.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tack!

Ja han tycker att det är lite väl kul för sitt eget bästa. :) Tack för tips! Jag hade faktiskt tänkt att lägga till ett hinder till nästa gång vi löshoppar. Tyvärr får det nog inte plats med två till innan i våran lilla paddock. Men vad tror du om att lägga bommar mellan hindren? Små studds hade jag också tänkt att testa någon gång men jag är lite rädd över att han ska försöka att ta allt på en gång.

Nu ska jag snart iväg på vår första hoppträning och jag är nervös!!! Men jag hoppas att det slutar regna för träningen är utomhus!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det går finemang att ställa första cavalettit redan i svängen så att de hoppar det på lätt böjt spår. Har varierat mellan att ha tvåstuds cavalettin - räcke - oxer, cavaletti - räcke - oxer och cavaletti - cavaletti - räcke - oxer med ett galoppsprång mellan varje. Bommar har jag erfarenhet av att de oftare trasslar in sig i eller står på näsan över för att de inte är uppbromsande nog. Bättre med en jäkla massa studs på raken då och köra allt lågt så hästen lär sig att kolla på hindrena och hoppa dem som de ska hoppas.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Vår förra vecka blev så här:
Må: Rastning på lina i typ 10 minuter (egentligen vilodag)
Ti: Dressyr
On: Skrittade ut, underlaget är inget bra så det går bara att skritta ute nu:/
To: Dressyr med programträning
Fr: Vila
Lö: Tömkörning
Sö: Skrittade ut

Denna veckassyrn:
Må: Hoppade, var andra gången vi hoppade och denna gången sög hon tag i hinderna:).
Ti: Skrittade ut
On: Vila
To: Dressyr
Fr: Skr ut+en sväng på banan, ett barn ska prova henne så hon kan rida ett par dagar när jag reser till Skåne.
Lö: Vila
Sö: Dressyr

Ponnyn är riktigt pigg och fräsch att rida nu och det är så vansinnigt kul! Vi tragglar programdelar på dressyrpassen för nu ska vi ut och tävla. Galoppfattningarna är stundvis riktigt bra, men när jag inte har bogarna på plats blir det lätt fel. Rider programdelarna med fattningarna MYCKET så att hon ska lära sig var fattningarna är:p. Funkar rätt bra!

Blir tävling 21/4, 6/5 och troligen 17/5. Tänkte rida L:B1 alla starterna. Första tävlingen är bara en klubbis och går vi på bra % där löser jag kvalkort för ungponnychampionatet till de kommande tävlingarna och hoppas vi får kvalen klara direkt:).

Nya sadeln ligger tyvärr inte perfekt, men eftersom hon känns så himla bra att rida väljer jag att ignorera det:o. Amerigon såg ju för ögat ut att ligga perfekt men med den blev hon tryckig och ville inte gå framåt. Det problemet existerar inte ens längre.

Lite bilder på princessan:)
546174_3317666432392_1590181870_2557638_321624751_n.jpg


524163_3317847196911_1590181870_2557733_2019026981_n.jpg


531058_3247085827921_1590181870_2522326_687772788_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Bläh!
Vi har varit på tävling idag och vi har ALDRIG tidigare haft något annat resultat än clear eller 4 fel (förutom när jag ramlade av).
Idag hade vi 12, tre bakbensfel. Hon liksom strök bommarna med skenbenen bak så att de ljudlöst sveptes ur sina hållare. Bah! Hon som brukar vara så spänstig o fin, det kändes verkligen som om hon blev så besviken när vi kom in i ridhuset efter att ha hoppat fram ute (där hon var fabulous!) att hon inte hade någon lust att hoppa...

Får nog bli lite hopp/tävlingspaus....
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad tråkigt:(. Men skritta bara en vecka eller två och ladda sen för utesäsongen:). Din donna är så stor och ser ut som en typisk "utehäst".

Massa pepp!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

ja hoppas det blir bättre igen med lite vila bara ;) alla kan ju ha en dålig dag lixom ;)

idag blir det ändring på schemat och båda pollarna får vila istället, började städa inne och inser att det var ett tag sen så jag får väl göra klart allt idag så kan jag istället ta 2 pass imon på varje, lite kortare ca 20-30min men lite mer intensivt så får det bli ;) så Ares vecka får istället vara;
mån; bana 30min lydnad
tis; vila
ons; vila
tors; bana 2pass a´30min lydnad
fre; bana från marken nån lek
lö; vila
sön; försöka hitta nån som vill ut på skogspromenad ;)

Love blir det nog bana med i veckan, måste träna på allt vi gjort för tränaren för nästa gång skulle vi knyta ihop alla rörelser och se hur det funkar innan vi går in på mer intensiv träning i traven och då måste jag visst öva mer på traven oxå;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 281
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 188
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp