07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

En vän till mig jobbat som klinikveterinär och hon har berättat att det är en kamp med försäkringsbolagen mest jämnt. INGET bolag vill betala för grundproblem innan det faktiskt finns en hälta-och då är det hältan som ska behandlas punkt. Det är en snårig värld med vad de vill ersätta och inte, men enligt min vän är Agria de som är lättast att "övertyga" eftersom de har en personlig handläggare för varje fall och behandlande veterinär kan direkt prata med båda handläggaren och Agrias egna veterinär.

EXAKT det det sa kliniken där jag var. Tycker de har en väldigt tråkig inställning. Det betyder att jag i princip kan behandla kotledsinflammationer upp till 15,000 på ett år och de betalar men att behandla grundproblemet för 5,000 för ett besök vill de inte göra........ Jag ska ta tag i detta i veckan. Håller er uppdaterade.:D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jätteduktiga ni är! Ser ju plättlätt ut och så lågt. Jag som har lite höjdskräck ser ju tävling på 1 m låååångt fram någonstans, kanske, typ. :p

Undret; Surt på tiden. När jag tävlade med min stora så hände samma sak och jag såg ut som ett frågetecken när jag fick protokollet då jag vet att jag gjorde bara en volt på långsidan och startade sen.

Ang försäkringsbolag. Jobbar ju inom djurvård och min erfarenhet är att de som krånglar mest, ersätter minst och mest är motvals är Agria. Skulle själva aldrig försäkra ett djur i Agria om jag fick välja. Nu får man ju dock inte alltid det som djurägare...

När mitt besök för vingligheten skulle regleras hade veterinären glömt att sätta diagnos. Kom tillbaks med vändande fax, reglerat och klart. Jag frågade förvånat om de ersatt utan att få en diagnos. Det händer liksom inte men jodå. (har inte agria ;) )

I övrigt så har jag en skogstokig, galen, full med vårkänslor mm mm 5-årig häst här hemma. Mer racer som du ville ha Marvin kan du få komma och ta lite av här, det räcker och blir över. :cool: Red ut en sväng idag och är glad jag kom tillbaks. Jag förstår numera verkligen de som inte vill rida ut. Men hon är bara fem, jag ger det ett par år till och hoppas att jag överlever tills dess. :p För att ha häst utan att rida ut, det finns inte.
Imorgon håller jag mig på backen och inom inhägnat område och tömkör lite och så blir det hoppträning på onsdag.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad har du för bolag?

Vi har Sveland till alla utom just Q, men där hade vi tyvärr ingen möjlighet att välja då han föddes in i Agria och nu går det inte att byta. Sveland har vi aldrig haft några problem med, de har till och med bekostat ett lastbilsflak med grus till en halt häst!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har Folksam.

Bytte till dom på min gamla, från Sveland (vågat har jag insett i efterhand). De har aldrig krånglat det minsta vid besök med henne och det har ju varit många diffusa saker som behandlats kiropraktiskt, jag fått utlämnad medicin för medicinering hemma, åkte hit och dit och aldrig ett ifrågasättande från dom.

Så när lillskit kom till världen var valet enkelt, även om jag lusläste allas villkor och ringde runt och jämförde priser och annat. Nu med vingligheten var det första gången jag behövde nyttja försäkringen för henne och samma enkla handläggning. :bow:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Divan var försäkrad i Agria när jag köpte henne och därför har jag fortsatt. Har vänner som bytt och sen haft stora problem så jag har valt att ha kvar.

Jag tror det kommer lösa sig, jag kanske inte får allt men en del, men det är drygt att det ska ta mycket tid av mig och att de ska behöva ringa veterinären och kliniken och prata och reda ut grejer. Dessutom är de väldigt skeptiska till nya metoder och kallar sprutor i ryggen alternativt.... Hallå???? Ni kanska ska kolla lite mer hur man behandlar hästar i övriga Europa. Tuppkam i benen är inte en universallösning på alla problem.

De hävdar att hästen inte var halt vid första besök och sjukdom kan därmed inte styrkas. Det roliga är att jag läst journalen och där står det tydligt att hästen är halt MEN det står på engelska då veterinären är tysk...... de kanske borde leta upp ett lexikon.... :D

Ska dock säga att Agria betalade allt, utom självrisken, när hon stod på Ultuna med kolik. Fast det är ju ett ganska så glasklart fall.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jfrelin: Tack! :bump:

Igår kändes hon matt och började efter uppvärmningen att hosta. :( Tränaren trodde först att hon satt nåt i halsen (dreggel :angel:), men vi vågade inte puscha henne. Blev lite snorig också, svårt att säga om det var primärt eller berodde på att hon hostat så. Ingen feber hade hon iaf.

Lägger nu om planeringen och ger henne en veckas ledigt. Får skjuta upp den planerade terrängträningen. Det tråkiga nu är att terrängträningen hamnar efter att anmälningstiden/återtagning av anmälan har gått ut till fälttävlan på Udden, så det blir väl till att anmäla sig och hoppas att vi lyckas ta fälttävlanskortet så att vi får starta. :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi har alla hästarna i Agria, av den enkla anledningen att min första häst var försäkrad där när jag köpte henne. Sen har bebisarna fötts in i det och när ponnyn köptes fick man ju mängdrabatt så det blev billigare än att ha kvar henne (hon hade Sveland innan). Jag försökte i höstas byta till Folksam (eftersom att vi har allt annat försäkrat hos dem, både bil, hus och hundar osv.) men eftersom att mamma häst var för gammal för att få en nyteckning så blev det kvar. Nu när inte hon finns längre ska jag dock ta tag i det och byta, det blir ju faktiskt enklare att ha allt på samma ställe!

Men hur som helst, Agria var lite roliga när ponnyn blev sjuk. Såklart så hade vi just två dagar innan flyttat över försäkringen till min mamma, så när jag ringde och skulle fråga lite om vad försäkringen egentligen täckte (inför eventuell resa till Ultuna) sa hon: "Ja men eftersom att hästen står på en annan försäkringstagare så kan jag inte ge några uppgifter om försäkringen". Jag såg ut typ såhär: :confused: "Men ööh, alltså det är ju min häst?" Fick då till svar att jo men eftersom att försäkringen stod på nån annan så fick jag inte reda på nånting om den. Tillslut blev jag förbannad och vräkte ur mig nåt halvt olämpligt tillsammans med: "Vi står och velar på att antingen skjuta kräket eller ställa henne på bil till Ultuna, VAD täcker försäkringen!?" :angel: :D Hon blev plötsligt väldigt tyst, sen kom det nåt ursäktande också rabblade hon genast upp vad som skulle ingå... :grin:

Det var aldrig nåt strul efter det, Agria stod för allt kring hennes sjukdom (ja utom självrisken såklart), jag har heller aldrig haft några problem med dem förut. :)


KL
Ponnyn rids och är pigg och glad. Syrran är fortfarande ledsen över att de inte kommer kunna tävla, men jag försöker övertyga henne om att det är ju jättebra att ha ett till träningsår, tänk vad dom kommer slå alla andra nästa år! :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Har idag ägnat 1½ svettiga timmar åt att tukta en trotsig tonåring. När 176 cm (minst, han växer visst igen) häst bestämmer sig för att gå åt ett helt annat håll än jag behagar i galopp eller helt enkelt inte gå alls utan stå och hoppa svikthopp på stället istället, ja då får jag använda den råstyrka jag har för att övertala honom. Idag gick han igenom hela repertoaren och jag vann varenda match, hah! Avslutade med att hoppa en bana på 100-110 ungefär och då vågade han inte mycket mer än att göra som jag sa väldigt snällt. Han är a piece of work men jag har lika kul ändå. Min tränare tycker visst att jag är lite knäpp som uppskattar hans galenskaper. Jag ser det snarare som kämparglöd som kommer att ta honom långt när han lär sig att forcera kraften åt det håll som ryttaren behagar. Det finns inga riktigt bra hästar som varit medgörliga mähän hela vägen, det behövs en skalle för att ta sig till toppen helt enkelt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tur att du vann! :D

Idag har vi löshoppad lite så här kommer både bildbomb och film
3april2012133.jpg

3april2012153.jpg

3april2012162.jpg

3april2012177-Kopia.jpg

3april2012185.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=qsVqm5H7dU4&list=UUUIVD6k9nCI64s-s9UWZqbQ&index=2&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=1yYg6MNUS3s&feature=channel
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hahahahaha Du har verkligen en handfull där.

Jag håller med dig dock, tror du kommer att ha nytta av hans glöd senare.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Här blir det skritt var 4:e dag nu ett tag. Hade ute en equiterapeut i måndags. M gick ju omkull i hagen för ett tag sen. Har märkt mycket på senaste att hon blivit mer ovillig. Det var som jag trodde, hon hade ett par låsningar. Så hon stretchade, knäckte, slog med gummihammare och använde laser.

Så snart är vi på g igen! :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ares och jag tog en runda i skogen idag, första gången själva sen jag ramlade av i januari, han gick mycket fint, stannade några gånger och tvekade att gå ifrån sina vänner i hagen, men jag gav mig inte utan väntade ut honom och han gick vidare ;) övade lite på samlad / ökad skritt , annars tog vi det faktiskt bara lugnt och njöt av solen ;) själv är jag glad att vi kunde sticka ut själva igen så man inte blir för beroende av att alltid rida ihop med någon ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi har tränat för Peter idag!
Bara skrattade när han förklarade övningarna vi skulle göra, trodde aldrig att det skulle gå (snedda över hinder, och bommar på marken mellan hindren att ramla på!), men Nelly ba: "man är väl jakthäst!" och skuttade som ingenting ;P

http://youtu.be/2nHtEXuTTyM


Det är roooooligt att hoppa :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad kul det ser ut! :)

kl

Nu är jag precis hemkommen från en clinic för Lisen Bratt. Hon är duktig tycker jag och det var mycket fokus på grunderna och övningar som till och med jag kan våga mig på :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det VAR kul :d
Nu vill vi bara att utomhussäsongen ska komma igång, och ännu lite mer krut i benen - sen ska det nog bli bra :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vilken schyst häst, snacka om stabil och att ta det lugnt :laugh: Kul att se att det går så bra för er.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 281
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp