07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag ansluter till depperiet... skulle longera min dam idag eftersom hon ska ridas först imogon enligt ET. Sagt och gjort, vi gick ut på banan med de nyinköpta inspänningstyglarna och när de åkte på blev det trav baklänges... Damen tyckte det var jobbigt att måsta arbeta, och det är lättare att bråka och komma undan när matte är flera meter ifrån än kan trycka till med skänkeln uppifrån. J*la häst :mad:
Lyckades till sist få henne att gå fram i trav ett par varv om än motvilligt, efter minst 15 minuters tjafsande. Fick sedan lite medhjälp så man kunde rama in bättre och då gick det bra, men då var min tid slut eftersom jag hade arbetstid att passa. Så hästen blev inte desto mer rastad än om hon gått och struttat själv i hagen... :(

Känner mig så less och kass när man inte ens kan lösa småtjorv på egen hand. Börjar misströsta men det är väl bara att ge det tid. Jag längtar sååå mkt efter att kunna rida ut ensam på min egen häst. Är så jäkla trött på att harva på ridbanan/ridhus eller vara tvungen att pricka in andras planer. Nu när våren kommer vill man ju rida ute i naturen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag vet en (familj) som är väldigt duktig på främst sadeltvång, unga hästar, problemhästar och hopphästar i Värmland. Men det kanske är för långt bort..? Det är "rätt sida" av Värmland i alla fall.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Inspänningstyglar är ju rätt stumt. Jag brukar använda gummisnodd. Kanske kan funka bättre?

Min häst behandlades av ET i går. Inget speciellt men nu är de promenad i 3 dagar som gäller.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det låter som om du gick lite för fort fram och spände in hästen lite för mycket för fort? Börja långsamt att vänja hästen med inspänningar är mitt tips. Jag gillar inte gummisnodden som Charlotte pratar om för jag tycker att den ett för statiskt och segt tryck i hästens mun. Men det är en smaksak:)

Lycka till och det går säkert bättre nästa gång!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

För långt.. Tack ändå!

Halvt KL

Pojkvännen tvingade mig ut på en promenad, kändes bättre efter det. Nya krafter och på't igen!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det är ju kanske inte jättekonstigt att stoet reagerar när det plötsligt är en hingst med på passet så här på våren, hon blev väl helt till sig. :angel: Man får inte ge upp för att en träning går dåligt!

Vi kämpar på, jobbar natt denna veckan så vi har varit ute på tur lite, ikväll red vi i lilla ridhuset och jobbade över travbommar, pållan gick bättre än på ett tag, och på lördag ska vi träna för en ny dressyrtränare.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Om du vill så kan jag fråga henne om hon kan rekommendera någon neråt dig (för jag antar att du finns där du utger dig för att finnas?). De har många kontakter och lång erfarenhet av branschen. Finns det någon värd att skicka hästen till så kan hon mycket väl veta om det. Ska ändå dit och hoppträna imorgon.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har en vän som bor i Nödinge-vet inte hur långt bort det är från dig? Hon är iaf gammal hippolog och har jobbat som beridare i dressyrstall och jobbar nu som veterinär. Vet att hon gärna hade ridit något nån dag i veckan och hon är väldigt duktig på just unghästar:). (Har just fått henne att köpa en jättefin -09a:p).

*kl*

Ikväll red jag ut med en av ponnytjejerna i stallet för att galoppa i skogen. Vi började lite försiktigt upp för ena backen och trots pigga ponnisar gick det bra. Andra vändan blev lite mer händelserik. Jag började med att galoppera först, men den andra ponnyn blev skogstokig och min ponny slog som en tok när hon råkade komma lite nära. Så den andra ponnyn fick gå först och min lilla sockerponny blev lite av ett monster där bakom:p. Slutade med att den andra ponnyn brallade och stiglädret på hennes sadel gick av:eek:! Tack och lov gick det rätt enkelt att få stopp på monstren och sen skrittade vi hem:p.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Gällande gummisnodden gillar jag den på visa hästar. Elle skulle lägga sig på rygg med inspänningstyglar. Jag sätter gummisnodd i sidorna på schabraket på henne så löst de bara går. De räcker bra för henne. Förra hästen hade aldrig fått att ha på snodd för hon var tung i handen och segdrog bara i snodden. Man går testa dig fram vad som passar bäst för hästen. :-)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

idag kommer hovslagaren och förmodligen blir det skor fram ( nu barfota ) sen tänkte jag rida men har inte bestämt mig för vad vi ska göra.. skogen själva? ridbanan? kanske ska sätta upp hinder på serpentinbågar ;) endast som upphöjda travbommar då för underlagat är inte det bästa nu ;) vad ska ni göra ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det låter som om du gick lite för fort fram och spände in hästen lite för mycket för fort? Börja långsamt att vänja hästen med inspänningar är mitt tips. Jag gillar inte gummisnodden som Charlotte pratar om för jag tycker att den ett för statiskt och segt tryck i hästens mun. Men det är en smaksak:)

Lycka till och det går säkert bättre nästa gång!

Jag hade så löst inspänt man kan ha, för att inte bli inspänt eg alls utan bara inbjuda till lång och låg. Hästen är van vid inspänningar, jag har talat med fd ägaren. Men som jag känner henne, och som fd ägaren berättat, så har min häst ett humör som hon gärna plockar fram när det kan bli lite jobbigt och hon kan komma undan. Så jag tror snarare på det, att hon helt enkelt protesterar. Hon gjorde det bitvis med min tränare också vid tömkörningen tills hon insåg att tränaren var envisare än henne så då trippade hon på fogligt och bra. Det ligger liksom i hennes personlighet.

Gummisnodd gillar jag inte just för segdraget. Jag gillar bäst inspänningstyglar med gummiring och sådana har jag nu.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Ariel är inne i en riktigt jobbig testperiod just nu. Hon protesterar över småsaker och försöker få sin vilja igenom både här och där. Tur att matte är härdad av tidigare unghästar. :devil:

I förrgår galopptränade vi 2,6 km och då kändes hon riktigt fin. Numera håller hon galoppen av sig själv, även när jag klantar till mig med balansen eller tappar en stigbygel. Nu är rakbanan superbra att galoppera på, så det känns verkligen att våren är på väg. :banana:

Igår blev det dressyr, väldigt ovanligt för oss. :o Men hon kändes helt okej när vi jobbade igenom våra läxor, även om det behövs fler träningstillfällen innan vi är redo för nya läxor. Bara skritt och trav då det var lite hårt i paddocken.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Javisst är det skillnad på vad som fungerar på olika hästar! Finns många vägar till Rom :)

Stjarnfrugt: Ja, så kan det ju också vara:) Sen är det väl bra att ha i bakhuvudet att vissa hästar inte trivs med att vara inspända då dom blir lite kalutrofobiska då dom känner att det tar emot minsta lilla. Men det går säkert bättre nästa gång! :)

Nu ska jag ut och rida i det fina vädret hade jag tänkt!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad mycket snö ni har! Hon blir stabilare för varje gång man ser er :)

kl
Det blev en uteritt i solen för oss och Plutten var dyr idag! Testade att sätta mig ner i traven påvägen hem och han bara flöt fram och jag kunde sitta ner :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi har tömkört för KG idag! Fy satan va kul det var!!! :banana:

Nellisan var flashigare än flashigast och imponerade stort! Yeehaa!
Nu blir det tömkörning minst en gång i veckan framöver, och mer havre ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min plan på sikt är att ersätta longeringen med tömkörning. Det är lättare att styra då när man har en yttertygel och en bättre inramning. Longeringen har nu endast varit ett sätt att motionera henne då jag inte kunnat rida pga sträckning och tillhörande ET-behandlingar.
Tömkörning är dock inte en konst jag behärskar, så jag har inte velat ge mig in på det med denna häst som är rätt så ung och dessutom har tendens att visa humör. Jag vill inte fastna i en situation jag inte tar mig ur och där hon utnyttjar det. Tex detta med att börja backa och gå emot som är hennes melodi.

Men jag försöker lära mig med hjälp av min tränare. I helgen kommer dessutom en landslagstränare hit och har träningar och då ska det tömköras med min kuse. Ska bli mkt spännande och förhoppningsvis kanske det med tiden ger med sig så att jag själv kan pyssla med detta som komplement :)

*kl

Red ut idag med damen + sällskap. Gick mkt bra. Red en sväng på banan innan bara för att känna av humöret men hon kändes lugn och sansad så vi red ut ganska direkt. Inget tjorv och tjafs öht :) Ett plus också för att hon började backa och tjorva när vi skulle in på ridbanan men jag röt till åt henne och hon köpte det och gick snällt framåt igen, så det verkar ju som att det tar sig iaf... peppar peppar.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

längtar ut till solen och hästarna 1 timme kvar på jobbet... jag skodde min kille igår och mina andra är barfota, något jag borde tänka på? vet att en del pratar om boots fram? han är skodd fram och barfota bak än så länge ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad trevlig hon ser ut! :laugh:

KL!

Jag har dessvärre blivit av med tävlingsryttaren som hoppat honom senaste månaderna. Hon kände att hon tagit på sig för mycket. Jag förstår henne. Har man 5 egna hästar som man ska orka hålla i tävlingskondition så tar det en hel del tid.

Har dock alldeles nyligen hittat en helt toppen medryttare till honom! Efter flera månaders letande! (Finns väääldigt många puckon där ute :grin:)

Så jag försöker nog komma igång själv nu med hoppningen på en nivå jag känner mig säker på. Sen kanske medryttaren också vill hoppa också så. :idea:

Veckans schema:
Måndag: Lasta & åkte till ett nytt ridhus med en från stallet. Hoppade lite! Vattenmatta & våg-hinder utan problem! 45min.
Tisdag: Vila
Onsdag: Uteritt 1h (Medryttaren)
Torsdag: Uteritt 30min, paddocken 20min (Medryttaren.)
Fredag: Vila
Lördag: Uteritt (Medryttaren.)
Söndag: Pay and jump
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Idag blev det ett pass i paddocken för oss. Fokus låg på övergångarna och speciellt galoppfattningarna blev bra idag:laugh:

Två bilder från avskrittningen
DSC00001.jpg

DSC00002.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 266
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 404
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp