07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Vi har också soool idag :banana::banana:

Och idag har jag tömkört för första gånge på lääänge, hoppas på att kunna komma igång på riktigt nu!
Första dressyr clinicen är ju om en månad, så nu får vi sätta fart :D

Ska bara tjaaata lite på hovslagaren också så att vi får på oss skor, håller inte att rida utan skor allt förlänge på grusvägarna..
På söndag blir det nog lite löshoppning igen, får se om jag hinner filma en luten snutt när han far fram som ett monster :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Q fick slita ont igår och gjorde det inte lätt för sig. Testade hela registret för att slippa och jag fick kämpa på, men han gav sig (eftersom jag inte gjorde det) och på slutet hoppade han en bana utan att vare sig sticka, bocka, slänga sig, tvärnita, resa sig eller ens testa att öka galoppen. När han är på det humöret är han en liten apa men när han är fin så är han för jäkla fin. Men jag önskade mig en häst med humör och go och det har jag fått.

Idag åkte jag till ridhuset och red dressyr. Försöker befästa alla LA-rörelser en och en nu och turen har kommit till galopp-skritt och skritt-galopp övergångar. Testade någon på tävlingen i helgen men idag var första gången jag satte mig och tog igenom dem. Tog 10 min innan han hade fattat och sen gjorde han rena fattningar i båda varven från skritt och bröt av samlat (för sin ålder). Jobbade igenom traven lite också men mest med fokus på aktivitet och rakriktning idag.

Lugn skogstur imorgon och sen får han vila ut sin träningsvärk (som han borde känna av) i helgen när jag är i Göteborg och fundera på sina synder.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Haha, humör fick du nog allt! ;)


KL
Igår var jag iväg och instruerade syrran med lilla busponnyn igen! Första gången sen innan vilan. Vilan var ju koncentrerad på att gå upp i vikt, och det har hon verkligen gjort!!! Nu var hon på väg att få lite tunna-varning igen så nu blir det att dra in på kraften istället! :p Hon har nu varit igång igen i 2,5 v och har börjat galoppera lite smått. Från nästa vecka är de igång helt som vanligt igen!
Vi har äntligen hittat sadlar som ligger som de ska då stallkompisens ligger som gjutet - nu vill det bara till att hitta likadana... :grin: Igår lånade vi hennes dressyrsadel när J red, jag passade på att fota och filma lite men det blev inte så mycket. De har ingen riktig ridbana utan har plogat upp i en av hagarna, så därför är det lite ojämn terräng och dessutom skithögar mest överallt. :D Eftersom det är lite konstigt underlag blev det jobbigt ganska fort, men till nästa helg försöker vi låna en paddock och se om vi inte kan ta igenom lite mer.

020.jpg


028.jpg


034.jpg


Queenie har börjat tappa hur mycket päls som helst, och börjar bli riktigt ljus nu! :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Note to self; strunta inte i bomull och huva bara för att det bara ska ut och skrittas och jogga lite. Inte när det blåser ute och folk som normalt inte rör sig där jag rider helt plötsligt är ute och håller på..... Suck. Satt kvar iaf men inte mycket mer.... Enough said.....:cool:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Idag har jag varit med Divan på kliniken. Hon har ju varit stökig att rida och jag har funderat över vad det kan vara som är fel och förra söndagen blev hon halt. Fick tid idag och var väldigt nervös. Jag har peppar peppar aldrig haft halta hästar så jag visste inte vad som väntade.

Det hela var dock mycket enkelt. Jag berättade om hennes problem, hon böjdes och sen började veterinären fråga gör hon si och så när du gör si och så och jag bara; ja hur vet du det? hahaha Han sa då att han sett direkt vad som var fel. Det är patellan, inte regelrätt upphakning, som hon har problem med och har då gått och spänt sig i ryggen också. Sprutades i båda patellorna och i båda SI-lederna. Nu skritt 2 dagar, sen longering/tömkörning i 7-10 dagar och sen är det bara att rida som vanligt.
Skönt!

Han sa att detta var väldigt vanligt hos unghästar som rör sig stort. Ligamenten är liksom inte tillräckligt starka för att hålla patellan på plats hela tiden. Men det kommer med ålder och träning och inget jag behöver vara orolig för.

Nu hoppas jag att min superhärliga häst kommer tillbaks och att hon blir lika snäll som vanligt att rida igen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Skönt att det inte var något värre och att ni fick reda på det så snabbt!

Maja_Kandi: Hon är ju super söt eran lilla ponny! Och kul att ni börjar komma igång med henne!

kl
Igår var jag nere på Scandinavium på kvällen, fick tittat på lite tävlingar och gått en stund på mässan.
Köpte mig det här:
DSC00758.jpg

Hjälmen var hur skön som helst men jag är lite fundersam över färgen, speciellt med tanke om man ska ut och tävla men, men jag får väl använda min gamla vid tävling då kanske. :)

Här blåser det storm nu så vi får se hur vild min lilla pålle är nu när jag ska rida. Kanske får bli paddocken idag!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Haha ja det är snyggt :) Men jag har tur som har en skimmel eftersom jag är barnsligt förtjust i lila :D

Idag har jag haft hand om stallet och varit där ute nästan hela dan. Tog en tur ute i skogen i det underbara vädret! Nu ska jag trycka i mig en pizza innan jag ska åka ut igen och ta in dom små liven igen :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min favoritaffär hade rea idag för alla oss som inte är i GBG och jag kapade en del.

* Rambo stable rug heavy, 400 gr
* Bucas stable light
* Eskadron schabrak, mrökbrunt med rosa- och orangekantband.
* ett grimskaft
* lite hästgodis
Totalt 1858 fast det skulle kostat 3200 om det hade varit full pris!:D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*


Idag åkte jag till ridhuset och red dressyr. Försöker befästa alla LA-rörelser en och en nu och turen har kommit till galopp-skritt och skritt-galopp övergångar. .

Jag tycker att det är svårt att göra övergången galopp till skritt. Får inte in bakdelen ordentligt på min snok utan han lägger gärna in 1-2 travsteg och det kan bli lite hackigt eftersom bromsen blir lite tvär.
Däremot fattning ur skritt är hur enkelt som helst, kräver ju inte samma grad av samling i galoppen.
Tränar en del på fattningar ur skritt eftersom jag tycker att det är ett relativt enkelt sätt att stärka galoppen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Min lille pålle har fått ta det ganska lugnt senaste veckorna då piloten (dvs jag) varit lite extra krasslig och att pålle blivit mobbad i hagen och varit svullen och stel i baken efter lite för många bett och lite väl mycket dragande i svansen. :( Nu är dock slagskämparna skilda åt och pålle är mycket piggare och gladare. Igår longerade jag en stund i ridhuset för att vänja honom vid speglarna som kommit upp på ena väggen. Han har aldrig sett sin spegelbild förut och var överlycklig över att det var en sån snygg häst där som ville leka och härmade allt han gjorde. Haha, min lilla sötnos. :love:

När det gäller hoppningen börjar vi bli lite säkrare på höjder kring 90cm-1m även och han är grön och busig och gärna tränar längdhopp. Dock blir sprången bättre när det är högre och han tar inte av för tidigt lika ofta som om det är lågt. Han tycker det är roligt i alla fall och det är väl huvudsaken. :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

OK. Har varit på rea i dag, allt på 50%. Köpte från Schokemöhle, brunt Jersey täcke, svarta boots, lindor svarta och bruna, schabrak vitt med rosa och silverkant. Brunmetallic boots från Cartago, 2 1/2 lit b-vit, 2 lit e-vit, pälsglans, klisterlindor, bruna rid/vinterskor. Tror de var allt....

Men dagens roligaste, har ridit min häst! Första gången sen typ september. Hon skötte sig jättebra och kändes superfin. Sååå kul. I morgon blir de ny ridtur och på tisdag kommer kiropraktorn.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl

Har ridit min häst igår och idag. Hon har varit lite tjafsig på så vis att hon går med huvet högt och emellanåt går emot handen, sedan jag började rida henne igen efter sträckningen. Men hon blir rundare och finare fram emot slutet av passen iaf. Kan ju även hända att hon inte är helt hundra ännu och känner av stelheten i länden men jag tycker hon blivit bättre sedan jag börjat rida igen.

Dock red vi ut en sväng idag efter 20-25 min i paddocken och hon gick jättefint. Inget krångel eller tjafs. Två hästkompisar med som moraliskt stöd och hon skötte sig super. Så jag är mer än nöjd! Imorgon kommer ET så då får vi hålla tummarna för att detta gått bra :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åh, vilka fina schabrak! :love:

Diablo var på P&J förra lördagen. Hoppade fram fint. Men överhoppa sig alla språng på oxern. Tror han blev lite osäker+att det var extremt tittigt. För han ville inte alls hoppa banan. Ettan gick bra, sen tog det stopp. Inte likt honom. Men han är ju en känslig herre så det blev nog för mycket helt enkelt.

Lördag: P&J
Söndag: Vila

Veckan som gått har sett ut såhär:

Måndag: Skritta ut 30 min, lite trav.
Tisdag: Skritta ut 30min, lite trav.
Onsdag: Vila
Torsdag: Skritta fram ute, red sedan i paddocken. SUPERPIGG! Hoppa några språng med bra bjudning!
Fredag: Skritta fram ute, reds sedan i paddocken (medryttaren.)
Lördag: Gick en promenad på 30 min för hand.
Söndag: Reds ut i skritt & trav. Ca 45 min. (medryttaren.)

I morgon blir det att åka till ridhuset för att hoppa, för att sedan vila på tisdag.

En fråga, räknar ni en liten promenad för hand som arbete?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tack! Jag är jätte nöjd och allround schabraket är det enda jag har prövat och det ligger bra under sadeln :)
Var en sväng till nere på GHS idag och det blev ett par nya skor, guld och rödfärgade boots, guld till herr Plutt och röda till min gamla tant häst och ett långt grimskaft:)

Vår vecka har sett ut som följande:
Mån: Vila (svullen i ben)
Tis: Vila
Ons vila
Tors: skritt ut och lite i paddocken 45min
Fre: miljöträning gå över plast några varv i trav och galopp också. 45 min
Lör: skritt ut 45 min
Sön: Longering ca 20 min (ville se hur han rörde sig)

Han är fortfarande lite svullen i benet men det går ner vid rörelse, ingen hälta. Jag kommer att rida på nu och se hur det utvecklas, men jag tar det lite lugnare i en vecka till.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag räknar inte små promenader som arbete. Mer ser jag det som hjärngympa för min häst att få tänka på annat än att stå i hagen och glo. Samtidigt ser jag det som en bra aktivitet för hantering från marken. Av min hästs beteende att dömma så har det varit bra att jag hanterat henne enbart från marken i ett par veckor under hennes konvalecens, då hon är betyligt lättare att sköta och rida nu med tanke på uteblivet testande och tjorv jämfört med tidigare... :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl'

Efter ett lätt dressyrpass på banan igår fm bar det av till GHS för resten av helgen.

Jag har alltid ambitionen att hitta massa fynd men har hittills aldrig lyckats. :cool:

I år skulle jag köpa mig ett träns, det var uppdrag nummer ett. Det tog till 5 min innan världscupklassen startade innan jag hittade något som åtminstone var hyffsat godkänt på de flesta punkter. Inget speciellt men ett svart sådant här;
stor-114200451241PM.jpg


Och sen blev det ett schabrak i creme/off white med lila kantband, tänkt till tävling. Hittade bara dressyrvarianten men jag köpte ett hopp.
204834102_1011.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 266
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 404
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp