07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har en app i mobilen som heter runkeeper. Det är en röst var femte minut som meddelar totaltid, totalsträcka och genomsnittshastighet. Sedan kan man även kolla hastighet per kilometer och per minut. Plus karta. :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag är rätt anonym i tråden, men läser tycker det är kul att följa er andra.

Jag har en fundering som jag håller på att bli helt galen av. Kanske ni kan ge mig några bra tips hur jag ska göra.

Min 07 är bara riden i tre månader pga skada och tidsbrist. I dags läget kan hon skritt, trav och galopp och går i ändamålsenlig form.

Nu till min fråga till er: vad anser ni vara bäst; skicka iväg hästen på utbildning eller rida täta lektioner? Jag kan tillägga att jag är en ryttare på LB/LA nivå.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det beror väl lite på vad du vill ha ut av hästen. Vill du ha den som en lätt A häst så hade jag nog valt att rida lektioner och försöka att utvecklas tillsammans med hästen, men vill du ha hjälp på traven kan man ju lämna bort den. Det är ju aldrig fel att lämna iväg en häst för utbildning speciellt om man är lite rädd för att göra fel. Men har du bra hjälp på hemmaplan av en tränare som kan hoppa upp och rida så kan det gå lika bra det :) Det man måste tänka på är ju att det inte bara är hästen som behöver utbildning.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Igår gjorde vi vår debut i tävlingssammanhamg och red en L:C1 på en liten klubbis. Kan konstatera att ponnyn kan ha världens bästa psyke:love:! Hon brydde sig inte ett dugg om att det körde skotrar så det dånade i bakgrunden, att en hysterisk travare sprang i en hage bredvid banan, domarbord eller musik! Så otroligt skönt!

Kan dock också konstatera att jag är en usel tävlingsryttare... När jag kom in på banan red jag runt lite och det filmades. Hade en rätt bra trav och ser väl okej ut. Men så fort jag får startsignal händer det något, eller tja-det händer ingenting-jag blir helt passiv och slutar helt att rida. Suck. Stackars ponnyn försvann helt från hjälperna och vi sabbade övergångarna på medellinjen helt eftersom hon inte tog skänkeln och vägrade börja trava... Sen så blev det fel i galoppfattningen till höger också. Med andra ord backade två snäpp i utbildningen eftersom galoppfattningarna har suttit som ett smäck den senaste tiden. Men men, det är helt mitt fel. Blev 60 snälla % och vi fick en blågul rosett vilket jag nästan skäms över:o.

Två små filmsnuttar från när vi först kom in på banan:
http://www.youtube.com/watch?v=mE7OgYde16Y&list=UUQV8gM8WhyP8g_yiVm1tMJw&index=1&feature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=mE7OgYde16Y&list=UUQV8gM8WhyP8g_yiVm1tMJw&index=1&feature=plcp

422889_3015405716063_1590181870_2432141_519591841_n.jpg


395232_3015407516108_1590181870_2432143_1036892431_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Grattis till bra resultat! :laugh: Du får helt enkelt göra som jag planerar denna säsong, träna på att tävla! Tror det handlar mycket om rutin och att vänja sig vid att tävlingar inte är så konstigt egentligen. Men det tar ju ett tag att bli trygg i tävlingssituationen. :grin:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag har vi ridit dressyr för tränaren, så inspirerande! Jag provade nya sitsen på sadeln (G4 som ger mer stöd än vanliga G3) och den var helt underbar att rida dressyr i. :love:

Ariel jobbade på riktigt bra (när matte orkade rida :angel:) och tränaren höll med om att galoppen utvecklats en hel del under vintern. Nu var underlaget lite för kasst för att vi skulle våga jobba med galoppen, men vi klarade av att galoppera flera kortsidor. :banana:

Jag märker att sadeln gör mig tryggare också, i allroundsadeln har jag ofta känt mig vingligare, nu sitter jag i sadeln och följer med mer. :)

Nu blir det ett dressyrpass per vecka, vi har lite läxor att öva på. ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Grattis till debuten! :laugh:

*kl*

Någon som läst unghästartikeln med Jens Fredricsson i senaste Häst och Ryttare som kom i veckan?
Såg fram emot att läsa artikeln men så.... jag kände det som att jag fick ett slag i ansiktet. Nu kanske jag är lite känslig men ja, jo, jag blev besviken eller vad man ska säga, ledsen?
Jag sitter här med en unghäst som jag har gjort allt själv på. För första gången. Självklart har jag bollat tankar, bett om tips, tränat osv. Jag kände dock bara när jag läst artikeln att jag gjort HELT fel. Och ändå står jag med en trevlig, ridbar häst, lätthanterad, lättlastad osv.

Visst, det är bra att han poängterar svårigheten med unghästar och att rutinerade personer är "det bästa" men jag fick i princip känslan av att alla som håller på med unghästar och inte har nog utbildning för det är ute och cyklar, typ.
Självfallet förstår jag att ska man strikt hålla utbildningsplanen uppsatt för halvblod, ja då måste det mesta gå helt rätt hela tiden för att hänga med och då är det bra med någon erfaren. Men om det inte är målet? Om ens egen utbildningsplan får ta längre tid? För egen del så hjälper det ju inte om min häst följt utbildningsplanen då jag själv inte är i närheten av att vilja hoppa en 1.20-bana idag.

Så någon mer som läst? Reflektioner? Jag är nog mest känslig som sagt. :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tack så mycket+ni andra:)! Ponnyn är verkligen en pärla:love:!

Jo jag läste också artikeln och var lite konfundersam. Jag är visserligen av åsikten att barn inte ska få unga ponnier utan vill att de ska utbildas av vuxna. Men annars tror jag att rätt många amatörer med lite vett och sunt förnuft ska klara av att grundutbilda sin unghäst med hjälp av bra tränare.

Problemen uppkommer dock när amatörerna köper för bra hästar för sin egen förmåga. Hästar med för mycket nerv, med för stor gång eller för stor hoppförmåga. Då kan det lätt bli pannkaka. Men med rätt ryttare till rätt häst så tror jag inte att det egentligen är ett problem.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ögnade igenom artikeln igen och känner fortfarande att jag gjort ALLT fel och att skulle jag komma och träna för honom skulle jag hamna i hans kategori "alldeles för dåligt utbildade hästar".
Inte omöjligt att det går bra, trots att man inte är yrkesmässig eller tävlande på hög nivå, bara man i så fall får DAGLIG hjälp.

Jag har nog haft väldig, väldig tur....

Men som sagt, det är nog bra att han nästan "överdriver" med tanke på vilka läsare tidningen har. *försöker ta åt mig mindre*
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Problemen uppkommer dock när amatörerna köper för bra hästar för sin egen förmåga. Hästar med för mycket nerv, med för stor gång eller för stor hoppförmåga. Då kan det lätt bli pannkaka.

Väldigt bra summerat kring vad som ofta kan bli ett problem.

Har bara ögnat igenom artikeln i fråga och kan väl tycka att det låter hårddraget, men kan å andra sidan förstå varför han hellre låter påskina att unghäst verkligen inte är någon man bara skaffar sig utan att veta vad det handlar om med tanke på att klientelet för tidningen väl främst är unga ridskoletjejer som drömmer om en egen häst (typ).


(Och grattis till en bra debut!)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Q debuterade för övrigt igår. Han skötte sig fint bland alla hästar och happenings men var absolut vild när det kom till hoppningen. Första rundan så rusade han blint ett par gånger så jag fick lägga volter eftersom han redan var i fel ände av ridhuset när jag fick kontroll. Han hoppade dock felfritt på hinder och tittade inte särskilt på något. Eftersom han inte uppförde sig så blev det efteranmälning till en runda till. Då tvingade jag honom att travhoppa ur varje sväng vilket gjorde honom ännu vildare. Han rusade då igenom de hinder som han inte fick hoppa i galopp men tog åt sig uppmaningen och var mycket mera styrbar.

Kontentan är att jag inte kan rida honom utan martingal, Swedehorse regler till trots. Han blir så vild och går så högt att han varken ser hindret eller går att kontrollera, tar jag i tygeln så slår han antagligen över (med mig under) och tar jag inte i tygeln så slutar det med att han kraschar i något. Nu går vi upp en klass så han inte kan springa rakt igenom alla hinder (för han anser uppenbarligen inte att gårdagens klass var mer än ett par ynka cavalettin) och så åker martingalen på så att ingen skadar sig. Jag behöver inte mer än så men något måste ta emot så han inte kan gå alltför högt, det blir farligt. Sen ska det nog bli ordning.

Förhoppningsvis går den sedan att plocka bort när han har lite tävlingsrutin så han kan göra något kval, men nu handlar det om att hantera honom så han gör det han ska. Han blir helt enkelt för mycket av sig själv för att han ska kunna hantera det när han är het, energin måste kanaliseras i bra språng (för som det är nu så sätter han bara sig själv i skiten, och det kan inte jag rå för).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ture hade igår ett ner i 90 och var felfri i 1 m.

Han såg ridbar och fin ut, en stor förbättring från förra säsongen när han var betydligt mer spänd och tittig. Bifogar film, det är inte jag som rider så ryttaren behöver inte kommenteras.

http://youtu.be/Qfvb7Y66bb8

Jag kanske också borde skämmas eftersom även jag utbildat min häst själv, men det vägrar jag att göra. :)
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ser väldigt lätt och okomplicerat ut, trevligt! :) Lite ihoptryckt film?
Vilken fin mur de har! :love:

Fiorano: Grattis!
Sen var min spontana tanke när jag såg filmen: Vilket tufft släkte ryttare är!! Utetävling mitt i vintern! Tappra domare. :bow:

Angående artikeln så har jag inte läst den (inte fått tidningen, har nån snott min post igen?), och tur ni varnade mig, tänker nog inte läsa den alls, då jag redan har issues angående det här.

Min egen pålla har jag efter dressyrpass ibland lust att släppa ut på E22... :o:mad:. Men sen har vi en hoppträning, och då! :love:
Lyckades efter många om och men ta mig till andra dagen av den flyttade träningshelgen. Bara att få ut transporten över isgatan på uppfartsvägen...

Då hade hon vilat dagen innan då jag haft jour hela dagen/kvällen. Lastade henne själv, iväg till det helt nya ridhuset. In och rida fram. Hon var pigg, men GLAD och tittade inte på nåt! Sen hade vi banhoppning och så fin hon var! Framåt som bara den och hoppade jättefint, speciellt några gånger när jag var med och såg att vi låg rätt och kunde stötta henne. :angel:
Efter hopp-passen älskar jag henne av hela mitt hjärta! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har läst artikeln och känner mig träffad. Men på rätt sätt, eftersom jag lämnat iväg min för inridning/utbildning. Jag hade från början tänkt rida in henne själv, men flera orsaker gjorde att jag lämnade iväg henne. Mkt glad för de, för jag hade inte klarat de utan problem själv. Vet fortfarande inte om de är rätt häst för mig, pga mkt nerv. Men hon är så pass fin så jag ger de ett tag till.

Sen kan jag tycka att artikeln var lite överdrivet. De finns många duktiga som inte jobbar heltid med hästar eller är unghästutbildare som klarar de bra. Finns mkt bevis för de i denna tråd.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nu har jag laddat hem appen :) tack! Ska bli kul att se hur långa ridvägarna är här omkring :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har inte läst artikeln, men visst är det väl så att det kan bli tokigt om man försöker sig på att utbilda en häst med mycket nerv om man själv inte är så van. Men som du säger så har vi flera bra exempel här i tråden att det går bara man hittar en häst som passar sin nivå :)

kl

Fick ett trist sms av stallägaren idag. Svullet bakben och små sår. Så efter skolan var det bara att åka raka vägen ut till stallet för att kolla på eländet. Det är bara ett litet skrapmärke på utsidan skenan men benet är jämntjockt på utsidan. La jodopaxomslag och gick en promenad med honom. Får se hur han ser ut i morgon.
DSC00749.jpg

DSC00754.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Dessa skitungar som bara går och hittar på grejer som ger svullna ben hela tiden. Min har hållt sig hyffsat det senaste *pepparpeppar* Hoppas det bara är något litet som snart går bort.

*kl*

För er som inte läst artikeln så kan jag bara ta några citat där det börjar;

"Om jag ska vara helt ärlig tycker jag att du bara har tillräckliga kunskaper att köpa unghäst om du är yrkesmässig inom ridsporten eller är tävlingsryttare på högre nivå. Men jag säger inte att det är omöjligt, det kan också gå bra-om du har tillgång till daglig hjälp av någon med god erfarenhet av unghästar"

Och vidare står det; Kombinationen unghäst och oerfaren ryttare med hjälp max en gång i veckan tror Jens inte alls på. I alla fall inte om du förväntar dig ett resultat i form av en trevlig, välutbildad, hållbar och glad häst.

Och så; "En rutinerad ryttare känner direkt när unghästen känns lite stel, sliten och ovillig, då är det dags att dra i handbromsen och vila. Just detta är faran med oerfarna unghästryttare, de känner inte alltid de där subtila signalerna hos hästen"

Jag håller självklart med om att man ska ta hjälp om man känner sig det minsta osäker. Som du Charlotte, du kände väl ganska tidigt att din var mycket häst att jobba med?

Självklart kan det bli tokfel med fel häst till fel ryttare och då ffa med en unghäst. Jag kände väl mig bara totalt sågad och inkompetent som inte har insett att jag borde låtit någon annan göra allt jobb med min häst för jag är inte erfaren unghästryttare, har aldrig suttit på något under 7 år tidigare, jag har inte tävlat högre än, typ nedgrävda bommar ;) , och jag har dårakt inte haft daglig hjälp eller ens en gång i veckan.

Hade jag känt mig det minsta osäker, som det känns lite med terrängen nu, så är jag absolut inte främmande för att ta hjälp för att inte sabba något.

Men så kategoriskt som jag kände att han uttryckte sig, att har du inte utbildning och erfarenhet så håll dig borta typ, gjorde mig faktiskt lite ledsen.

Men visst, antar att det är bättre det än att varenda ridskoleunge (som väl någonstans är de flesta som läser tidningen) går och får en unghäst som första häst för att det är billigare för föräldrarna.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har varit lite osäker en period, självförtroendet nådde botten...
Men nu satsar vi stenhårt på att bara ha kul och tycka om varandra!

Idag red vi ut barbacka,
hon hade betydligt roligare än jag, haha!! ;)

dsc_0115_190391564.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 266
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 869
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 404
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp