07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

snart är min 03a under kontroll i dressyren och då lättare mellan hindrena hoppas jag så jag oxå kan göra debut ;) jag har nämligen aldrig tävlat själv ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*
Jag vill inte rida Cero för tillfället, han sparkar bakut (som alltid när man sätter igång honom, är kollad och det är bara överskottsenergi!) med ett ben så man hamnar snett i sadeln, sen bockar han så man flyger :grin: Har inte flugit av än, men varit nära. Igår körde vi första gången på 3 månader och han var riktigt fin, och båda var nog lyckliga :love: Han älskar verkligen att bli körd!

Film såklart! En del bakutsparkar som sagt, men överlag gick han fint och börjar söka sig neråt, är lätt och fin i handen (det brukar han iofs vara)! Sitter hellre bakom när han sparkar än på ;) Ska dock använda en slagrem tills han lugnat ner sig lite så han inte får över benet över skakeln.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åh vad kul och kunna köra! Jag har en dröm om att min Missie ska bli inkörd så småningom. Men vi har låååååååångt kvar. Dessutom skulle jag vara tvungen att skicka iväg henne till någon körtränare mot slutet vilket plånboken inte tillåter i dagsläget. Har du kört in honom själv?

Vart får alla tag på de snälla människor som ställer upp och filmar? Skulle också vilja ha lite filmer på mig och pållen, men sambon och sonen tycker det är dötrist med hästar :( ska försöka muta dem någon dag, se om jag lyckas :)

Kl.
I måndags bjöd Missie mig på ett snyggt capriollosprång (stavning?) tyvärr var jag oförberedd och hamnade på alla fyra. Aj aj sa mina knän och nacke:(
Så jag var jag lite spänd när jag skulle rida ut på henne igen. Men hon var hur cool som helst! Medans sällskapshästen dansade tango för den inte hade tid att göra halt ibland :)

Tyvärr har hon börjat med lite andra hyss...... Jag smorde in lösdriften i något oätligt ( Hööks ...) så hon skulle sluta tugga på trät. Fick några grankvistar istället. Men det dög inte. Istället har hon lyckats ta sig ut och var på rymmen igår morse. Hörde väl mig när jag kom med frukosthöt då kom hon travandes..... Suck. Fixat lite med elen/staketet nu och hoppas det hjälper. Hon är en äkta ponny :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vart får alla tag på de snälla människor som ställer upp och filmar? Skulle också vilja ha lite filmer på mig och pållen, men sambon och sonen tycker det är dötrist med hästar :( ska försöka muta dem någon dag, se om jag lyckas :)

Om det är någon tröst så har jag ingen överhuvudtaget som kan hjälpa mig med något som har med hästarna att göra. Jag är singel och den närmaste släkting jag har bor fem mil bort. :grin:

Däremot har jag bästa stallkompisarna som tar hand om Ariel när jag är på konferens med jobbet. :bow: Imorgon har jag utsläppet och då får jag äntligen se henne igen. Det blir tuff ridning i helgen, skall hinna 26 km är det tänkt. Hoppas det blir varmare ute... :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Har du redan fått nya numret av equipage? Min brevlåda var tom! :p

Du får njuta av att din häst iaf är fin emellan sina hyss! Hon kommer snart över det och då får du njuta heltid av henne igen!

Min fick en oplanerad vila igår då jag för trött för att göra nånting alls. Idag tog vi oss ut på fältet bredvid stallet. Tokpigg och ville springa. Jag tror ni underskattar hur högt hon kan gå med huvudet... När hon är så spänd så går hon ju inte fram heller, utan trippar fram med handbromsen i. Provade att trava runt lite, men det blev inte bättre, så jag cantrade runt fältet istället. Efter 5 varv (mätte rundan på eniro, och ett varv är ca 1 km...) provade jag att trava lite igen, och då gick det bättre... :idea: Jobbade lite på stora volter och fick hyfsad ordning på henne och avslutade sedan med att cantra 2 varv till i lite högre tempo. Glad häst! :banana:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Idag har jag ääääntligen fått nya dressyrsadeln! En Amerigo Vega CC. Den ligger bra och den låg blickstilla när jag red. Problemet var att hon dock kändes väldigt trött idag:/. Vet inte om det berodde på sadeln att hon inte var helt komfortabel med den eller om det är annat. Vi red bara en kort tur i skogen och det var framförallt i skritten som hon bara gick och såsade. Travade lite och där var hon okej-ryggen kom verkligen upp i ny sadeln! Galopperade också en bit och då var hon som vanligt-pigg och alert:p. Satt av och gick med henne hem och hon var lika slut då. Tempade ikv och hon har iaf inte feber. Hoppas verkligen att det inte är sadeln som klämmer nånstans! Jag fick dock min tyngdpunkt mkt längre bak så det kan ju vara att hon tycker att det känns konstigt:/-

Sadeln:
430907_2948568245168_1590181870_2409330_1725851720_n.jpg


I skogen:
397954_2948216636378_1590181870_2409157_1939245784_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag ser det litegrann som du - detta med skydd alltså.

Jag har bara haft skydd på flt hästen och ponnyn när hon började hoppa lite högre klasser.

Ingen av mina stryker sig alla sätter ner fötterna korrekt. Ingen har nånsin haft någon skada som kunde förhindrats av skydd. Inte ens broddtramp och då har båda hbl hästarna riktigt stor skritt.

Jag ser nog tvärt om på skydden (och ännu värre om man lindar) än många andra. Det ger onödig värme till benen där hästen normalt har låg genomströmning, jag tror (och har fått min teori stödd av folk som är pålästa i ämnet) att detta gör att det blir mera genomströmning där det inte skall finnas och man istället för att att skydda helt enkelt bryter ner och gör senor etc mera utsatta och försvagade.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag skulle aldrig i hela livet sätta på en graman på en nybliven femåring för att den kör upp huvudet, det är väl förtusan inte det värsta som en häst kan göra ? Jag hade använt den som en nödlösning om hästen var farlig, men att ta på en sån korrigerande historia är helt out of the question på en så grön häst. Min kan också köra upp huvudet och då rider man på framåt tills de kommer till stödet, man drar inte ihop djuren för att huvudets placering är livsviktig.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag skulle aldrig i hela livet sätta på en graman på en nybliven femåring för att den kör upp huvudet, det är väl förtusan inte det värsta som en häst kan göra ? Jag hade använt den som en nödlösning om hästen var farlig, men att ta på en sån korrigerande historia är helt out of the question på en så grön häst. Min kan också köra upp huvudet och då rider man på framåt tills de kommer till stödet, man drar inte ihop djuren för att huvudets placering är livsviktig.

Jag pallar inget gramankrig. Det enda vi kan konstatera är att vi kommer ur olika skolor om vad man kan göra och troligen också hur man använder en graman. Jag fattar inte heller att alla genast tror att man drar ihop sin häst med näsan i bringan bara för att man rider på graman? För mig är det betydligt sämre att hästen går och bygger underhals med näsan i vädret än att en graman hänger på.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag skulle aldrig i hela livet sätta på en graman på en nybliven femåring för att den kör upp huvudet, det är väl förtusan inte det värsta som en häst kan göra ? Jag hade använt den som en nödlösning om hästen var farlig, men att ta på en sån korrigerande historia är helt out of the question på en så grön häst. Min kan också köra upp huvudet och då rider man på framåt tills de kommer till stödet, man drar inte ihop djuren för att huvudets placering är livsviktig.

Lite starkt uttryckt - men i grund håller jag med dig.
Häst som slänger upp huvudet så högt att den riskerar att knocka mig - martingal. För martingalen är verkningslös så länge hästen har huvudet inom rimliga gränser.
Men jag har heller inte kunskap att använda graman vilket är ett skäl till att jag låter bli.
Jag är dessutom, i den mån jag är skolad, skolad från westernhåll och där används inte den typen av hjälptyglar. Man lär sig att få hästen i en form som väl motsvarar remont-form, utan hjälptyglar. Sedan är jag medveten om att många westernryttare plockar ner sina hästar i alldeles för låg form och rider så för långa stunder vilket definitivt inte är eftersträvansvärt.

Jag tycker att det är OK att saker och ting tar tid. Nu är visserligen min guldpojke Lester "överutbildad" för åldern i och med att han fixar öppna och sluta i skritt och trav, och klarar enstaka steg sluta i galopp också och faktiskt har fått börja med sidvärtsrörelse mot skänkelvikning även i galopp, men den "överutbildningen" beror på att hästen är samarbetsvillig och har lätt för sig, och inte på att jag tvingar honom till rörelserna.

I min värld är det bättre att det tar tid för hästen att lära sig ett moment, än att jag tvingar den till det.
I min värld rider man fram spänningar i en häst genom att lägga på hjälptyglar när man inte har tekniken att få önskad form utan hjälptyglar. Och man får en häst med bättre arbetsmekanik genom att träna fram formen i avslappning.

Men det är i min värld, det, och min är inte den enda fungerande världen.
Det är möjligt att jag skulle uttrycka mig precis motsatt, om jag hade kunskaper kring hjälptyglar:angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hm.. jag har ju också en vega. Men min har lite högre bakval, fast ändå inte djup i sittsen. Sedan står det vega instansat i lädret på den. Det ser jag inte att det gör på din.

Kan det vara att dom är gjorda olika år eller något sådant?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

tjo ho ;) igår red jag för första gången på två veckor, gick superfint, har lite träningsvärk idag men helt ok, jag red love och han var sååå pigg efter 2 veckors vila, stackars medryttaren fick rida Ares och han visade alla hoppsteg han kunde och visade att han kan stegra lite med... men nu har vi kommit fram till ett sätt vi ska göra varje gång han börjar med dummheterna så snart så ska det vara borta...

har även bestämt mig nu för att min medryttare får byta häst och hjälpa ig med Ares 1 gång i veckan istället, hon rider jätte bra och jag tänkte att det kunde vara bra för honom att inte bara vänja sig vid mig ;)

Men nu ska jag ut och tömköra Ares lite på banan ;) ska få hjälp av min tränare som uuups visst är här om 20 min så nu blev det bråttom ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Wihooo!!! :bump: (bäst att överuttrycka sig när det går, imorgon kan det vara för sent) :p

Red på fältet idag och efter lite uppvärmning med övergångar som var ömsom vin, ömsom vatten så skulle jag ge mig på fattningarna. :crazy: Min tränare tyckte i onsdags att det är dags att utmana och kräva lite nu men visst känner man sig inte så stor när man kommer till de där momenten som kan leda till en avsittning. Jag kände dock efter en övning i onsdags att jag ska testa att fatta ifrån skritt, för att jag ska kunna inverka bättre och vara i full balans. Och se... en missuppfattad fattning som inte blev något men sen så, så klockren jag kan begära. :love: Så "utmanade" jag en gång till och tog en i andra varvet, lika klockren där. Nog för att jag ska utmana mer men med en kanonfattning i varje varv efter allt strul vi haft det senaste så var jag faktiskt mer än nöjd! :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*KL*

Läser och suktar till mitt lilla hjärta kommer hem. Laddar för fullt inför en sommar/höst fullt av P&J :D

Vad jag hört så sköter han sig nere på Bollerup och tycker det är mycket spännande och hoppa så det låter bra ;)

Har varit där nere och hälsat på en gång, tog med mig en tjock pyjamas till honom så han inte fryser. Åhhhh ja längtar så ja dör snart.

Låt det bli 31/5 snart!!! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hm.. jag har ju också en vega. Men min har lite högre bakval, fast ändå inte djup i sittsen. Sedan står det vega instansat i lädret på den. Det ser jag inte att det gör på din.

Kan det vara att dom är gjorda olika år eller något sådant?

Är det en Vega CC du har också? Min är stansad på vänstra sidan, står vega uppe på lillkåpan och nere på stora kåpan också. Har dock sett att det på andra vegor står amerigo nere på storkåpan. Vet inte exakt vilket år denna är tillverkad.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Idag har jag ääääntligen fått nya dressyrsadeln! En Amerigo Vega CC. Den ligger bra och den låg blickstilla när jag red. Problemet var att hon dock kändes väldigt trött idag:/. Vet inte om det berodde på sadeln att hon inte var helt komfortabel med den eller om det är annat. Vi red bara en kort tur i skogen och det var framförallt i skritten som hon bara gick och såsade. Travade lite och där var hon okej-ryggen kom verkligen upp i ny sadeln! Galopperade också en bit och då var hon som vanligt-pigg och alert:p. Satt av och gick med henne hem och hon var lika slut då. Tempade ikv och hon har iaf inte feber. Hoppas verkligen att det inte är sadeln som klämmer nånstans! Jag fick dock min tyngdpunkt mkt längre bak så det kan ju vara att hon tycker att det känns konstigt:/-

Ajaj, haha!
Precis vad jag inte behövde se!
Har övertalats till att provrida i chefens nya Amerigo Alto pinerolo (som hon vill sälja till mig) på årets första dressyrträning ikväll...! Har haft som argument att "Ingen köper en sådan dyr sadel till sin 07:a"!
Detta då för att övertala mig om att det inte spelar någon roll hur snygg eller skön den är att rida i, eller hur perfekt den ligger på hästen, "Jag borde i så fall lägga de miljoner kronorna på träningar!".
Haha! Nu får vi väl se hur det känns på träningen... Förhoppningsvis avskyr hästen den! :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

En Amerigo ska man inte sätta sig i om man inte kan tänka sig att köpa en sen. :crazy: :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Du har rätt, vi har olika skolor på vad som är viktigt i ridningen. Jag tycker inte att huvudets placering har det minsta med form att göra. Jag vill ha aktivitet bakifrån och fram. Att fixera sig vid att hästen ska kröka på nacken ....tja då har man liksom tappat fokus tycker jag.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Okej, men ja nu när du säger det står det vega på bara vänster sida, både där uppe och där nere.

Jag vet faktikt inte om det är en CC, vad är skillnaden?. Jag köpte med sadeln när jag köpte hästen, för den var inpassad till henne. Vet ju inte äns vad det är för vidd eller något på den. Kan inte hitta det någon stans. Vart står det på din?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

CC brukar stå för Close Contact och då är det väldigt lite mellan ryttare och häst (om nu inte ryttaren lägger dit en fårskinnspadd).

KL

Min har tappat en sko så nu får hon göra ingenting fram till tisdag då hovslagaren kommer
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 262
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 187
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 868
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 401
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp