07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så tänkte jag sist också, att det kan bara bli bättre. Men det blev sämre. Jag hade helt ärligt kunnat ta ett negativt besked, att hasen inte läkt, bättre än att det nu är en helt ny oberoende skada som i sin tur kräver sitt. Det blir liksom aldrig ett slut på elände.
Jag vet inte om jag orkar tro att det bara kan bli bättre, jag blir tröttare för varje gång motsatsen visar sig. Bäst är väl att vara helt likgiltig, jag hopps att jag är på väg dit.

Jag måste få besked från stallet innan jag kan köpa ponnyn. Det känns inte som att det är en jätteprioriterad fråga för de andra just nu, med tanke på chocken efter dödsfallet. Men jag hoppas att jag får veta något ändå imorgon. Blir jag av med min stora är jag inte beroende av lösdriften längre, men jag måste ändå ha nånstans att parkera ponnyn tills dess att jag vet om jag blir av med den stora, eller jag vet om jag ska flytta. Eller vet något alls.

Ja, jag kan flytta inom stan. Att jag inte redan gjort det beror på att jag varit helt instläld på att flytta hemåt. Men det sket sig ju. Det med. Som vi vet.
Nu bor jag kvar eftersom det ligger bra till för stallet, och för att jag helt enkelt har en naiv tanke om att jag ska stå ut tills de är klara efter årsskiftet. Jag har klarat mig hittills tack vare att jag kunnat bo hos pojkvännen priodvis. Men jag har väl inte kvar honom heller så länge till.
För det första, går du och pratar med någon? Det känns som om det mesta skulle behöva ventileras, sagt i all välmening :)

Sen hade jag inte köpt ponnyn nu. Har du tur kanske den finns kvar till hösten? annars kommer du hitta en annan lika fin häst längre fram. Det känns som om för mycket i ditt liv just nu för att ta dig an ännu en häst.

Jag hade försökt göra av med halvblodsstoet, hoppas att uppfödaren vill ta ett föl på henne. Men om du nu inte kan hitta någon som vill ta ett föl, kommer du sätta igång henne igen efter att ni kollat upp henne om 10 dagar? om hon är ren vill säga?

@stjarnfrugt
Jag lider med dig... Men tycker ändå att du fattat rätt beslut i att göra dig av med ditt sto. Hoppas uppfödaren vill ha henne, annars får du väl säöba/skänka henne till avel till nån annan. Ang ponnyn så beror det ju på hur du känner för den. Är det DEN ponnyn eller kan du lika gärna tänka dig en annan? Hade det känts helt rätt hade jag köpt den, annars avvaktat. Det kan ju hända att den finns kvar.

Flyttar du till Östersund kan du få parkera hästen/hästarna här hos mig tills du hittat nåt annat. Så står du ut med att ha den/dem tre mil från stan en period så behöver du inte tokleta stallplatser innan flytt. Jag har plats.

@stjarnfrugt Sätt in en annons om avel NU. Skriv att du lånar ut den på foder alt. säljes för billig penning. Skriv att den är skadad och inte ska ridas men att skadan förhoppningsvis inte kommer påverka framtida ridning.

Jag tycker du ska avvakta med ponnyn tills du fått någon lösning på problemet med ditt sto och ditt liv. Fina ponnys finns alltid och framförallt när betessäsongen är slut och folk måste stalla in.

@stjarnfrugt håller med de övriga: Lägg allt krut på att bli av med din häst per förslag att skänka bort/billig penning till avel.
Sen när det är klart kan du börja se framåt och köpa ponny. Är det ngt det finns gott om så är det faktiskt fina ponnyer, och ffa på hösten precis som Sassiball är inne på. Jag hade inte blandat in ett extra moment i ekvationen så som du känner dig i dagsläget med allt.

@stjarnfrugt Du har fått jättebra tips om hur du ska göra med hästen. Vill mest tillägga att jag tror att en flytt hade varit väldigt bra för dig. Det är faktiskt inte så himla svårt att skapa sig ett nytt kontaktnät. I synnerhet inte om man har häst. Jag har hittat jättefina vänner här via Buke och via hästarna:). Mitt liv var inte bra när jag flyttade hit och första året var lite ensamt, men i efterhand inser jag hur bra den tiden var för mig. Bara lugn och självrannsakan typ. (och vääääääldigt mycket Bukesurf:D).

Här är värsta värmeböljan. Red en träning igår i 29 graders värme... Varken jag eler ponny var ett under av engagemang kan jag säga. Red igenom lite skolor och som vanligt är min kroppskontroll helt off när jag inte gjort något på ett tag. Slutorna kändes dock oväntat bra. Dom har jag haft svårare för innan-men nu var öppnan mycket svårare.

Ja ja, det ger väl sig. Ny träning på måndag och då ska det bara vara 11 grader-det svänger fort!

@stjarnfrugt usch så obehagligt med den döda hästen, var den gammal?
Vad gäller det andra så måste jag hålla med dom andra. Bäst är det nog om du gör dig av med din häst först. Men känner du att det är den ponnyn och ingen annan du vill ha så köp den. Men det finns mängder med fina ponnyer.

Orkar ni rida i värmen? Jag känner mig väldigt omotiverad nu när det är så varmt. Red en kort sväng igår för att prova en sadel. Den låg naturligtvis inte bra och eftersom det var så varmt orkade jag inte sadla om för att rida mer.

Med massor av motivation kommer också massor av krav = skitpass där det gjordes saker jag sitter här och skäms för. :o

För ett år sen hade jag varit toknöjd men inte idag. Blä. Trots en timme ute avslutade jag med att gå in på ridbanan för att försöka avsluta ok. Vet inte om det blev så bra men iaf lite bättre än innan.

Den där himla vänsterbogen. :arghh: Brukar få in den nuförtiden men idag så fort jag enbart erbjöd stöd på höger so fjong, så ramlade den ut till vänster och vi var typ på väg ner i diket hellre än att gå rakt med stöd på höger och så huvudet på sned åt vänster istället för att komma igenom ordentligt. Mankammen ser ut som en dubbel s-kurva framför mig när hon går såhär. O_o

På ons blir det iaf equiterapeut och tors massage, nu när hon är ok vetmässigt sett vill jag checka henne så också.

@stjarnfrugt Jag avundas dig inte och tycker som de andra att du är inne på rätt spår. Har inte så mycket annat att komma med.

@oxo Tycker det är jättejobbigt med värmen. Igår red jag inte pga den då jag inte ville gå upp åtta på ledig dag för att hinna till stallet innan det blev för varmt och jag hade planer på kvällen. I tors red jag runt åtta då det svalnat ngt och idag vid tio på fm. Lite svalare idag då det inte var sol från klarblå himmel.
Ärligt så tycker jag att sommaren är ganska jobbig dels pga värmen och sen alla flygfän som stör koncentrationen. Är glad jag inte bara behöver skritta längre utan kan rida ifrån fäna. :D

allmänt: jag är också väldigt påverkad av för varmt väder, och tycker det är skitjobbigt. Men det är mer en känsla hos mig och att jag har svårt för varmt väder rent allmänt (även "från backen" och ohäst-relaterat). Själva ridningen tycker jag brukar funka rätt bra bara man faktiskt tar tag i det och rider.
Vi har trä-ridhus, så det blir aldrig sådär tokvarmt som plåtridhus kan bli, och har man sargdörrarna öppna (vi har en på kortsidan och en på långsidan) så fläktar det ganska ok oftast. Särskilt om man galopperar på lite :D
Hästarna är ju sällan så påverkade som vi människor, om det inte är flygfän som ställer till det.
Idag har vi haft 27 här och ganska kvavt, men ändå med lite fläktar av vind emellanåt. Jag har ridit ut 70 minuter med min 00:a, vår banvallsrunda (gammal banval samt gräs-strängar längsmed fälten ca 10 km runda) och låg och galopperade massor samt skrittade långa sträckor. Det var helt ok och häst var toknöjd och glad :) Inga flygfän.:bow:

Jag gillar inte värme, men jag gillar att rida, så jag rider ändå. :D Från igår och hela helgen har jag dessutom en extra häst att rida (välutbildade Fuxfian som jag visat film på nån gång). Igår red jag ett dressyrpass på fuxen, tränade sedan dressyr för min westerntränare med Chatsi, mest fokus på min sits. Idag hoppade jag ett pass på eftermiddagen med C, och red sen ut den andra. I morgon blir det uteritt med galoppträning för C, och ett nytt pass på banan med den andra.

Jag älskar att vi sedan den nya utebanan blev klar får ha hinder framme i den andra paddocken! :banana: Helt fantastiskt skönt att slippa kånka fram och tillbaka bommar och hinderstöd. Tillräckligt jobbigt att flytta dem eftersom det var ponnyavstånd...

På träningen konstaterade tränaren att jag sitter bättre i galopp (inget nytt), men hittade var en del av skillnaden låg också! I galoppen släpper jag ner benen bättre. I trav kniper jag med knäna och blir då spänd och studsar. Försökte fokusera på att släppa knät, vrida ut höften, knät och foten. Då blev det genast mycket bättre! Problemet är att stanna där. :crazy:

@sassiball Nej, jag går inte och pratar med någon, däremot har jag gjort det i åratals när jag var yngre och sjuk på riktigt. Jag gjorde det även i en period under 2010. Tyckte väl inte att det gav så mkt, jag brukar mest få höra att jag borde äta antidepp. Men jag har ätit alla möjliga antidepp och grejjer för att må bra, jag har aldrig märkt nåt annat än biverkningar. Jag håller mig uppe genom att hålla mig sysselsatt med mitt enda ordentliga intresse = hästarna. Men det känns inte just nu som det som håller mig på gott humör :crazy:

Den kanske finns kvar men den kostar 15k mer from nästa vecka. Jag har det lägre priset som erbjudande maj ut. Jag tyckte att den var helt fantastisk, och jag har fått för mig att hingsten den är efter är en stam jag vill ha.
Skulle uppfödaren säga att hon vill ha min häst, om än bara låna i 1-2 år, då köper jag ponnyn. Sedan får jag lösa problemet med storhästen när den dagen kommer. Jag kan inte ha min ridning på paus i 1-2 år. Då blir jag vansinnig.

Jag räknar inte alls med att min häst är ren och igångsättningsbar om 10 dagar. Det kan lika gärna bli behandling av leden, boxvila i rehabstall 3 dygn + liten hage några dagar för en svindyr peng, vila hela sommaren och sedan kanske igångsättning därefter. Det skulle inte alls förvåna mig, det minsta. Är jag dessutom så jäkla värdelös som ägare att jag missat att hon varit halt kanske i flera dagar, så hur ska jag kunna veta om hon är redo att sättas igång? Eller ännu värre, inte känna om hon blir sämre under igångsättningen. För just nu känner jag mig som världens sämsta ägare och ryttare om jag missat detta. Jag försökte bara tänka positivt... tji fick man.
Jag tror att det säkraste är att hon får vila, länge och ordentligt. Bryter hon benen av sig under tiden så gör hon det, men då har jag iaf inte ridit sönder henne. Och ska hon igång sedan lär hon vara pain in ass, bara att göra om samma runda med galen häst och gramantygeln på. Jag som precis tagit av den. Vad jag längtar - inte.

@Fiorano Jag har flyttat väldigt mkt tycker jag, jag är ganska less på det och dessutom helt inriktad på att nästa flytt skulle bli flytten hem. Men jag förstår vad du menar, och håller med dig. Jag vet heller inte om jag står ut här bara för att vänta tills nåt Kanske dyker upp hemma. Jag har precis slösat bort 1,5 år på just den saken till ingen nytta.
Men jag känner mig faktiskt helt ur balans nu, och ska jag flytta får jag rodda precis allting själv då min familj bor i Norrland och inte här. Pojkvännen kan jag inte alls räkna med, och speciellt många vänner med tid över har jag inte. Jag vet inte alls om jag orkar. Jag vet inte hur mkt man ska orka av ansträngningar utan att få lite medgång. Vad gör jag om jag liksom klappar ihop efter flytten? Med nytt jobb och allt, då vill man visa sig bra och engagerad. Inte helt slutkörd och färdig för graven.
Med den hästen jag har nu räknar jag inte med att komma in i nån större umgängeskrets heller. Jag rider ju inte ens, än mindre tränar, och i bästa fall åker den ju till uppfödaren och då har jag den inte alls.

Svar till alla: Ang ponnyn är jag ambivalent. Jag vill gärna ha den och känner att den skulle vara en positiv fläkt i tillvaron, kanske den enda. Men samtidigt kan det lika gärna gå käpprätt åt helsike och jag står istället med två problem. Det orkar jag nog helt ärligt inte med.

@stjarnfrugt
Flyttar du till Östersund kan du få parkera hästen/hästarna här hos mig tills du hittat nåt annat. Så står du ut med att ha den/dem tre mil från stan en period så behöver du inte tokleta stallplatser innan flytt. Jag har plats.

Tack vad gullig du är :o Det vore toppen, att ha en sak mindre att tänka på med en gång...

@oxo Den var 5-6 år.

Ang värmen så avskyr jag värme, oavsett det gäller ridning eller bara att existera. 20 är lagom, varmare än så är bara onödigt. Nu kan jag ju inte rida i vilket fall, men min häst brukar inte vara rolig att rida i värmen heller. Hon blir väldigt påverkad av den. Bäst är att rida tidig morgon eller sen kväll.

10300661_10152186601634426_5308683262323733763_n1_zps2daddb46.jpg

Sorry för OT men kan inte låta bli. Den här lille killen kom i natt så det blev inte så mycket sömn. Tur att jag har det att skylla på eftersom det inte gick så lysande på tävlingen idag. Jag tyckte det kändes ganska bra men det tyckte visst inte domaren haha. Sen red jag fel väg i LA:3. Har jag aldrig gjort förut men någon gång händer det tydligen :D

@Maja_Kandi Gulligt av dig. Det låter som ett alternativ :)

*kl

Hade stallmötet idag. De övriga tycker att det är för tidigt att ta in en ny häst i flocken förrän om 2 månader. Tror inte att säljaren vill vänta så länge med ponnyn tyvärr. Anledningen är dessutom att de tycker att Min häst utgör ett hot om skador, och att de därför vill att hela flocken ska bli trygga med varandra. Det ligger väl sanning i det, det är ju min som bestämmer och tuktar resten. Hur som haver så får jag anpassa mig till deras åsikter, då jag inte har egen gård och kan göra som jag vill.
Dock om jag hittar ett nytt hem till min, då kan en ny komma in snart. Men det vet jag ju inte alls hur det kommer att bli med. och säljaren ska ha besked senast onsdag för att priset ska gälla.

Så antingen chansar jag på att hitta en lösning, betalar handpenninen om säljaren går med på juli. eller så avvaktar jag, köper ponnyn dyrare om jag löser det och den finns kvar senare. Eller så struntar jag i allt och fortsätter leva i min totala bitterhet, men tänker att det iaf inte kan bli värre och tar det därifrån. Igen. som vanligt. Som jag gjort varje gång jag hittills ätnkt tanken på att hitta en annan lösning för min häst och det aldrig löst sig.

Jag tycker som sagt @stjarnfrugt att hela situationen du befinner dig i låter alltför rörig för att öht fundera på att blanda in en nyköpt häst i ekvationen när du känner som du gör, och när det nu visat sig trassla med stallplats. Du vill väl må så bra det går och få lite stabilitet i tillvaron, snarare än att börja stressa med massor med nya aspekter/problem från dag ett häst nr 2 blir din? Det är tillräckligt mkt oväntat som kan ske med en nyinköpt häst ändå tycker jag, än att man ska utgå från så många andra ostabila variabler i sammanhanget.
Det kommer fler fina ponnyer är mitt bud. Kort och gott. Hade jag varit i dina skor så hade jag satsat allt på att lösa att bli av med nuvarande häst och sen när det väl är löst, hade jag ägnat mig åt att landa i lugn och ro, se över situationen allmänt och sen i lugn och ro och med rätt energi letat efter en passande ponny.

@mackan Självklart håller jag med dig. Iden om ponnyn var dock att få någon form av ljus i tillvaron, när allt annat är helt nattsvart. Jag har just nu väldigt svårt att hitta ett positivt fokus i något, då det mesta gått åt helsike. Jag saknar de tankemässiga verktygen för att vända denna situation till något positivt utan att det ska komma någon input utifrån.

Och hästar och ridning är det jag vill göra, det som faktiskt gör mitt liv värt. Jag vet att det låter vansinne att skaffa en till häst i detta, men min tanke är att jag vet inte vad annat som skulle kunna motivera mig till att orka. Jag har kämpat så jäkla hårt för att komma tillbaka till ridningen igen, och nu när jag kommit tillbaka kan jag inte låta mig falla tillbaka i ringrosten bara för att jag ska gå och titta på när min häst äter gärs, och hindras från att utvecklas och träna med en häst. att vara medryttare eller rida till andras problemponnyer någon dag ibland, ger mig inte det utbytet jag vill ha för att känna mig motiverad. Tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025