07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tömkör ni? Jobbar över cavaletti? Hoppar?
Rider ni förvänd ett pass och tex sidvärtes ett pass eller hur delar ni upp de?

Eftersom jag rider fälttävlan så gör jag allt med hästarna, tömkör och longerar dem efter behov och funktion samt hoppar dem en gång i veckan. Sedan kan ett pass med hoppning mycket väl bara vara cavalettin och markbommar med fokus på smidighet och skolning. Tränar terräng vid behov.

Ibland rider jag lite av varje under ett pass och ibland sätter jag mig och tar igenom en specifik sak. Men rider jag ett pass i alla gångarter så lägger jag in lite rörelser här och där och då blir det kanske förvänd i galoppen och ett par skolor i traven. Om hästen känns fin och gör allt bra så släpper jag det när jag har känt att det funkar, och känns det inte bra så blir jag kvar i den biten tills det funkar och då kanske det inte blir så mycket mera det passet. Eller så vet jag på förhand att jag har en sak som måste igenom, punkt. Och då gör jag bara det och sedan ger jag mig, oavsett hur lång eller kort tid det tar.

@Jfrelin vilken film har du tittat på? Översta i senaste inlägget kom det precis in en häst genom dörren så där kröp han upp lite mer i formen, men det är ju även hans försvar när något blir lite jobbigt att trycka upp nacken.
Ang tvärningen så gör han det rätt bra men det är desto svårare att få till böjningen i kroppen i skolorna... Men vi jobbar på! Tack! :)

Kollade på de 2 senaste! Böjningen i skolorna är så sjukt svårt att få till. Sliter själv mitt hår med det hahaha
Det ska ju vara jobbigt på träning så det är inte konstigt att han blir spänd men annars kommer man ju inte framåt så det får de allt ta :D

Svarar alla här. Känner mig som en virrhöna i jämförelse med er :p

Jag fastnar så himla lätt i att det liksom blir likadana pass även om jag har ett mål. Tror jag borde träna oftare för då blir det nog mer givet vad jag ska fokusera på till nästa träning.
Tömkör ni? Jobbar över cavaletti? Hoppar?
Rider ni förvänd ett pass och tex sidvärtes ett pass eller hur delar ni upp de?

När jag rider på ridbanan försöker jag att ha en plan. Men den brukar mest bestå av att han ska vara lösgjord och rakriktad. För att komma dit rider jag mycket sidvärts och mycket volter-åttvolter. Försöker att rida mycket övergångar också. Detta gör jag vid varje ridpass på banan, sen brukar jag fokusera på olika övningar. Men eftersom det blivit mycket uteridning nu så har det mest blivit övergångar och sidvärts över vägen.
Hoppar gör jag väl 2 gånger i månaden, cavaletti ca 1 gång i veckan. Tömkör försöker jag göra en gång i veckan.
Rider för tränare gör jag alldeles för sällan. Måste ta tag i det snart eftersom min sits har försämrats avsevärt.

@Jfrelin Jag har ångest över att jag ska ångra mig, det är ju en jättefin häst som verkligen är kanon när hon går bra. Tror det blir en väldigt bra tävlingshäst av henne eftersom hon är så lätt att ha med sig och blir ännu bättre på bortaplan. Utstrålning har hon också.

I dressyren går hon bra med mig, jag är nöjd där. Jag vet även att hon går bra med hästvakten. Däremot lägger jag större vikt vid lång utevistelse, varierad träning och uteridning än vad de flesta gör, även hästvakten. Så jag är även lite orolig över att jag ska känna mig lite obekväm med det.
Samtidigt vet jag ju att jag kommer slippa mkt krångel om jag säljer till en känd person. Man blir ju mörkrädd när man läser trådar här på buke om köp/försäljningar där det ska trätas i tid och otid. Den här personen har jag känt så länge som jag ägt den här hästen, och jag vet att det inte krånglas i onödan där.

@stjarnfrugt Fast det finns ju massa fina hästar som är enkla att ha med på tävling osv så det ska du ju inte ha någon ångest för. Sen att du prioriterar utevistelse, varierad träning och uteritter betyder ju inte att den som köper inte kommer göra det? De flesta ryttare är ju hyfsat varierade i sin ridning och det är inte säkert att hästen kommer må dåligt över att gå en dag mer i ridhus än nu om det nu skulle bli på det sättet. Man kan aldrig förutsäga vad som ska hända när man sålt hästen. Man måste liksom släppa det då och inse att hästen inte är ens egna längre och att man inte kan kontrollera sånt längre. En ny ryttare kommer ju rida på ett annat sätt för hästen och då kan även vad hästen gillar ändras.
Jag tycker absolut inte att du ska låna ut henne. Jag tror du kommer ha för mycket ångest över vad som görs/inte görs. För dig gäller det nog att sälja och acceptera att någon annan gör på ett annat sätt och hästen kan må minst lika bra av det :)
Och tänk vad bra du kommer må med din ponny!

Just nu känns det bästa att ha henne kvar ett tag parallellt med ponnyn. Då får jag verkligen känna mig för vad som jag vill satsa på, även om jag tror att det kommer bli ponnyn. Ponnyn är dessutom bara 4 år och kommer inte att gå fullt ut, så att ha en vuxen häst vid sidan av är nog perfekt. Även om hon inte är i full träning så gynnar det alltid ens ridning att ha flera hästar, och jag ville gärna prova ha två mkt av den anledningen. Jag anser att jag har råd och tid, så länge jag inte tvingas stalla in.

Jag tror heller inte att hästvakten vill köpa min förrän hon är ordentligt igång, då hästvakten inte är en person som finner nåt större nöje i att rida ut varje dag. Men kan man komma till en lösning att hon rider henne gratis ett par dagar i veckan hos mig, och sedan ser vad som händer så tror jag det kan vara en bra början. Då får jag dessutom sällskap ute med fyraåringen av en häst som inte räds något alls.

Men först och främst ska vi ha återbesöket på fredag. Jag red henne en stund på banan idag och provade försiktigt en stor 20m-volt i trav. Inbillade mig att hon tar i lite mindre bak i höger varv än i vänster. Om det beror på att hon har ont, snedhet efter sträckningen i ryggen, eller bara är så enkelt att hon inte blivit genomriden på 3 månader det vet jag inte.

Har senaste tiden känt att vi tappat lite grunder nu när vi tränat så mycket för tävling så denna vecka är fokus på dem.
Red på vår fina utebana vid vattnet i ljuvliga vädret.
Man kan säga att vi har en del att jobba på :D
Kan man göra 10 m volt lösgjord i låg rund form? Nej inte om man får gå i sitt eget tempo
Kan man göra en halvhalt i låg rund form? Glöm det jag tänkte inte samla mig.
Kan man galoppera med mjuk kontakt i låg rund form? Nej jag ska vara ett ånglok.
Kan man göra 10m volt i galopp i låg rund form? Nej inte utan att bli helt rak i innersidan.
Kan man göra allt detta i tävlingsform och mjuk fin kontakt? Absolut.
Jädra tokhäst. Men hon ska inte få lura mig. Hon är inte lösgjord så nu blir det fokus på låg rund form med bärighet i veckan.
Hatar när jag slarvar med grunden men det är ju bra att hon kan gå i showform nu iallafall :p

Tack alla för att ni gläds med mig och tack för att jag fått gnälla här när allt var som värst. :love:

Idag firade vi genom att rida i vår för oss nya dressyrsadel som kommit med posten igår. Jag kan sitta ner i trav på min häst och det utan att hon måste gå kortkort. Jag bara flinade. :D Hon kändes kanon. Delar av vägen vi brukar rida var bortspolad och underminerad efter gårdagens sjuka skyfall och det såg jäääättekonstigt ut sa lillskit. :p

Är grymt inspirerad att rida nu. :)

Suck.
Jag har fått hintar från stallet om att man inte är helt nöjda med min häst i flocken. Hon är ju dominant och har tagit över ledarskapt. Men hon har tydligen betett sig otrevligt när de andra hästägarna gått in till sina hästar. Ett beteende jag dock aldrig förr eller nu sett röken av. Hon har varit hotfull mot de andra, och jagat bort hästar osv. Inte så konstigt då hon anser att hon bestämmer, och de andra ägarna har jagat bort henne och hon har inte gjort mer än betett sig så och kickat mot nån häst som kommit för nära.

Men det ger mig en känsla av att jag inte sitter så säkert på lösdriften, vi har ju två provmånader innan man blir fullt antagen :( Vilket isf innebär att jag kan glömma att köpa ponnyn, om de inte vill ha kvar min häst där. Jag kan inte vänta till v 26 innan jag ger besked om ponnyn. så jag tänkte att om alla känner sig nöjda så vill jag ju köpa den så fort som möjligt även om prövotiden inte hunnit ut. Men jag blir osäker nu. Hoppas verkligen min magkänsla är fel...

blir så jäkla lessen över henne beteende. Jag har verkligen försökt allt för att vi ska hitta en bra lösning. Men om de andra hästägarna inte tycker att hon är bekväm att ha i flocken, så får jag börja leta nytt igen. Och det är betydligt besvärligare att hitta nytt åt två hästar än en. Man blir mer begränsad till pris, arbetsinsats osv... Och tidsmässigt vill jag gärna ha dem på lösdrift, vilket vi vet har varit väldigt begränsat då det tagit mig lång tid att hitta denna.

Vi testar en Ordo ett tag. En storlek vidare än den jag provade och jag tror det är bättre. Upplevde att hon rörde sig bättre rakt av med denna och kom upp bra med ryggen, jag menar jag kunde sitta ner. :D

Suck.
Jag har fått hintar från stallet om att man inte är helt nöjda med min häst i flocken. Hon är ju dominant och har tagit över ledarskapt. Men hon har tydligen betett sig otrevligt när de andra hästägarna gått in till sina hästar. Ett beteende jag dock aldrig förr eller nu sett röken av. Hon har varit hotfull mot de andra, och jagat bort hästar osv. Inte så konstigt då hon anser att hon bestämmer, och de andra ägarna har jagat bort henne och hon har inte gjort mer än betett sig så och kickat mot nån häst som kommit för nära.

Men det ger mig en känsla av att jag inte sitter så säkert på lösdriften, vi har ju två provmånader innan man blir fullt antagen :( Vilket isf innebär att jag kan glömma att köpa ponnyn, om de inte vill ha kvar min häst där. Jag kan inte vänta till v 26 innan jag ger besked om ponnyn. så jag tänkte att om alla känner sig nöjda så vill jag ju köpa den så fort som möjligt även om prövotiden inte hunnit ut. Men jag blir osäker nu. Hoppas verkligen min magkänsla är fel...

blir så jäkla lessen över henne beteende. Jag har verkligen försökt allt för att vi ska hitta en bra lösning. Men om de andra hästägarna inte tycker att hon är bekväm att ha i flocken, så får jag börja leta nytt igen. Och det är betydligt besvärligare att hitta nytt åt två hästar än en. Man blir mer begränsad till pris, arbetsinsats osv... Och tidsmässigt vill jag gärna ha dem på lösdrift, vilket vi vet har varit väldigt begränsat då det tagit mig lång tid att hitta denna.
Åh vad tjatigt. Vet inte riktigt vad jag ska komma med för tips. Mer än i så fall att det kommer finnas fler fina ponnyer längre fram.. du kanske hittar en ännu finare om det nu inte blir något med den här :) Hoppas verkligen att det löser sig!

@sassiball Ja, jag blir såååå trött. Man försöker allt, slår knut på sig själv osv men ändå ska det alltid vara nåt bakslag när man börjar se en lösning på nåt. Den här hästen gör mig gråhårig i förtid :(

Jag har aldrig någonsin märkt eller hört att hon varit sådan mot folk. Hon är ju inte så när jag umgås med de andra hästarna, och mig borde hon ju vakta om någon. Visst har hon tjurat mot en annan häst när jag varit där, men aldrig nånsin har jag uppfattat det som nåt annat än vanligt hästspråk hästar emellan och jag har aldrig känt mig ifrågasatt i hagen. Hon är högst i rang och det är normalt, men hon har alltid varit en lätt häst i hantering. De har dock tydligen upplevt det som att hon anser att hon äger de andra hästarna och att hon kan tjura mot folk men att hon gått undan när de sagt ifrån.
Jag hoppas verkligen att detta inte är så allvarligt. Jag vill oerhört gärna stå kvar här, är underbara hagar och som sagt så kan jag ha två hästar. Annars är det bara att börja om. Igen. Och ponnyn kommer såklart att flyga sin kos...

Här var det ganska exakt en månad sedan drummelpelle skadade sig (hjälp vad våren har gått snabbt förbi). Detta firade vi genom att konstatera att såret blir bättre för varje dag och nu håller sig helt stängt trots lite bus i hagen, och med att gå första passet i skrittmaskinen (hela 20 min) samt att testa att trava honom några meter på rakt spår (och han travade rent). Fortsätter det såhär så får han skritta i maskinen denna och nästa vecka (med ca 5 min påslag åt gången tills vi är uppe i ca 45 min), och därefter börjar jag rida korta pass i skritt och med lite trav på rakt spår. När han har blivit riden en vecka så får han börja gå i lite större hage och sen hoppas jag att det går att bygga på därifrån.

Har dock inte bråttom men honom just nu, den lille har tagit monsterkliv framåt mentalt i dressyren och idag kunde han till och med samla traven och skritten så mycket att det gick att börja tänka trampelitramp, med bibehållen lösgjordhet och lugn. Han är superrolig just nu, även om det är en del jobb kvar innan han kan acceptera vissa delar av läroplanen (som galopp - halt - LUGN trav :angel:).

@stjarnfrugt usch så tråkigt att dom känner så med din häst. Får hoppas att hon lugnar ner sig i flocken. Men har hon gått ensam ett tag så är det ju en stor omställning för henne och att hålla reda på alla andra hästar. Vi har en yrmössa i våran sto flock och det har tagit ett tag innan hon lugnat ner sig i sin roll som flockledare.

Kl
Red på ridbanan med min igår och det behövdes. Han var lite ofokuserad och behövde verkligen bli ordentligt lösgjord. Så vi var svettiga båda två när vi avslutade.

Tjock börjar han bli, som synes på bilderna. Men jag vet ärligt inte hur jag ska hindra detta. Han går ffa i rasthagen och är inne på nätterna en liten tuss hö får han och lite betfor att svälja ner mineralerna med och en näve havre. Så jag känner inte att jag övergöder honom. Eller det gör jag tydligen :p

@oxo Hon gick med en annan häst innan, men bara en. Klart att det är skillnad med flera.
Imorse skulle jag åka förbi innan jobbet för att smörja in det "nya" såret så flugorna inte kommer åt det. Hon har ju sett torr och fin ut i benet och jag har ju tom kunnat rida henne utan att känna nånting alls. Över förväntan och jag tänkte att äntligen hade vi lite tur i oturen.
Så nu har hon halvhårda gallor och är lite allmänt svullen, inte lymfangittjock utan bara galltjock. Och givetvis ett nytt skrapsår på samma kota. Jag ville bryta ihop och gå och lägga mig och dö. Jag orkar inte mer nu.
Hon hade ingen feber och var inte hängig. Såg inte halt ut i skritt, trav var svårt att se då jag fick springa med henne själv i hagen samtidit som jag tittade (med kompisarna irrande runtomkring såklart). Ev var hon stel men inte uttalat halt. Kan även ha varit stel av de dåliga förutsättningarna. Benet inte direkt varmt heller och ingen puls.

Jag ringde veterinären och frågade hur jag skulle göra, vi har ju klinikbesök på fredag i vilket fall. Hon tyckte jag skulle avvakta och hålla koll på allmäntillståndet samt linda ett stödbandage. Ikväll har jag bestämt med en av de andra hästägarna att vi ska åka dit samtidigt, så hon får titta när jag springer.

Allt känns så jävla underbart nu. Inte.

Det enda möjliga positiva är att jag ska åka och titta på ett av grannstallen ikväll. Det kan ev finnas möjlighet att hyra in sig där, om vi nu inte är önskvärda här i längden...

@stjarnfrugt Jag är tjatig nu, men sälj henne. Gärna långt bort och inte till någon i din närhet. Ta förstås reda på att det är en bra människa-men släpp den där hästen. Om någon av oss andra hade skrivit om sin häst som du gör-vad hade du då sagt?

Barbie har fått en liten minivila på tre dagar. Har varit tävling tre helger på raken så tycker att hon förtjänade det. En helveckas vila blev det dock inte eftersom hon verkligen känns superduperfräsch! Träning blir det fredag, måndag och sen fredag igen och så programridning på söndagen.

Kommer att starta två gånger till innan sommarvilan och det blir MsvC2 på hemmatävlingen och MsvC1 helgen efter. Frgan är vilket program jag ska rida på programträningen? Har ridit C2an förut och det är den jag ska starta först men jag har aldrig ridit C1an och jag rider jämt fel i nya program... Åh dessa i-landsproblem:D.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka