07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Tack för tipset! Är just när vägarna är lika varandra som mitt huvud fallerar. Nu när jag precis fått in i mitt huvud att skänkelvikningen i LA1 är i samma varv så ska man göra tvärtom i LA4. Jag rider fel hela tiden. Suck.

Idag körde vi de 20 milen till Dagstorp för att träna terräng. :angel: Är man knäpp eller vad? :cool:
Åka bil var jäkligt tråkigt, men träna var roligt! Hon kändes annorlunda att rida där än på hemmabanan, lite mer tittig och stod emot lite, så väldigt nyttigt för mig att få träna på att rida henne när hon är sådan. Vi fick några stopp, konstigt nog inte på de svåraste hinderna.
Avslutade nere vid vattnet, red på stocken med landning i vatten som ingår i lätt klass. Hon tänkte stanna, men jag var mer envis och hon kravlade/"rann"/hasade i. Sen hoppade hon jättefint där! :banana:
Dessutom kändes hon rätt fin på framridningen, konstigt nog mer koncentrerad än hon brukar när vi rider fram på en terrängbana. När vi avslutat kändes hon faktiskt riktigt fin och mer lösgjord.

@Fiorano Det är en sak som måste mogna. Men ja, jag känner mig rejält trött på alla småsaker som hela tiden ställer till det. Det är inte roligt. Men som sagt, man tar hand om det man skaffat sig. Hon är inte direkt lättsåld när hon har en senskada i bak och ett bandage i fram...

@Jfrelin Skulle jag "hålla på" med alla småsår skulle jag inte få göra annat. Hon har nya flera dagar i veckan, oftast tvättar och struntar jag i dem. Jag rider alltid så länge hästen inte är halt osv, det är precis vad jag gjort nu i två dagar trots att såret inte ser snyggt ut i sig. Det är 4-5 cm långt skärsår på baksidan av kotan vid sporren.
Men samtidigt känner jag min häst, och det enda hon ärvt av fullbloden i släkten är känsligheten och reaktionerna på hudrelaterade problem. Det kräver att man sköter om det, hon får som sagt lymfangit för minsta lilla. Jag vet efter 2,5 år med henne vad jag kan ignorera och vad som måste tas omhand.

Hon går nu med vetflexbandage ute. Tvättade hela benet med Hibiscrub för det vet jag brukar krävas när det väl börjar barka åt fel håll. Däremot var hon inte halt varken i skritt eller trav när jag sprang med henne och hade en som tittade på. Och hon är inte hängig. Så imorgon rider jag om hon inte är sämre. Fredag är kliniken så då får vi väl se vad domen blir.

Alltså, jag har alltid tyckt att hästar ska gå ute i stora och kuperade hagar. Men med tanke på hur jäkla klantig min häst är, så börjar jag tvivla. Är det värt det om hon ska hålla på att dra på sig småskador varje vecka? Svar nej. Isåfall får hon bli en "plattmarkshäst", jag har trots allt häst för att kunna använda den och inte för att betala veterinärräkningar för jämnan... Bara tråkigt att den här lösdriften inte ger några valmöjligheter, det finns bara en vinter resp sommarhage.

Jag kan väl iof tycka att det inte är jättekonstigt med lite blessyrer insläppt i en ny flock och helt nya förhållanden jmf med tidigare (ej lösdrift, gått med bara en häst osv) och nu kuperad hage, ute dygnet runt och ej landat i flocken i sig osv.
Inte heller tycker jag det är konstigt med lite halv-oro i flocken flertalet veckor framöver med en ny häst ffa om den rört om i rangordningen som din verkar ha gjort osv. I den aspekten kan jag väl tycka om det stämmer att dina stallkompisar verkar vara lite väl överdrivna i fråga om att det skulle vara opassande att din häst går där, hur många veckor har det gått - 3, och de verkar inte röja satan och ingen annan är skadad utan det suras lite hästarna sinsemellan osv och tydligen när ngn går in där osv?

Har man hästarna på lösdrift får man ju räkna lite med att de faktiskt lever just hästliv 24 timmar om dygnet, med minus typ kanske 2-3 timmar när ngn människa ska umgås med sin häst... Det blir en ganska stor skillnad mot hästar som står på stall, där folk dagligen dax tar in/ut, olika människor, stallvistelse, fodringar osv..... Självklart så lever hästarna då mer för sina flockrelationer i sig och det kan märkas i de sammanhang som nämns.

sen så beror det ju på vad du känner till syvende och sist. Nej - frågar du mig - alla hästar funkar inte på lösdrift eller i kuperade hagar, och det beror ju främst eller till stor del på vad hästägaren kan tänka sig osv utifrån hur hästen beter sig och om den håller sig sansad och skadefri osv på ett vettigt sätt.
Jag personligen tycker inte det är värt allt att hästen till varje pris ska vara häst i ordets naturliga bemärkelse, på bekostnad att jag själv som hästägare ska spendera tiden med att betala dyra pengar och vårda sår och skador på mina hästar större delen av tiden för att den ska ha "det optimala hästlivet" i sig. Så krass är jag, skjut mig ;)

Att det är rörigt i flocken (vilket det inte är speciellt mkt av i mina ögon efter omständigheterna och jag tycker dessutom att det går bättre och bättre) förvånar mig inte alls. Det är jobbigt ja, men det går åt rätt håll. Det är trots allt två hästar som kommit in på kort tid, min som gått med en kompis till och en import som man ju inte ens vet om den gått i hage alls... Men vad gäller mina ponnyplaner så är det helt klart inte bra, då övriga hästägare inte vill ha mera stök vilket en ny häst kan innebära.

Jag har som sagt varit av den skolan att hästar ska vara hästar i första hand. Men med tanke på vad det kostar mig i tid och pengar, inte minst när jag inte får ut speciellt mkt roligt av det, så kan jag ärligt säga att jag börjar tvivla på det :o Men detta är nog min enda chans att kunna ha två hästar, och då får det lov att vara så i en period för att jag ska kunna ha det. Min är inte lättsåld och jag måste kunna stå med två iaf en period. Nu vet jag ju dock inte hur det blir med ponnyn, men så tänker jag lite.

@stjarnfrugt nu svarade jag utifrån de tvivel du ställde i din post, att nej - precis som du var inne på så är det inte värt allt osv, jag trodde det var det du uttryckte. Nu svarar du att du trots allt är villig att ta den pucken och beska med, blir lite osäker rent generellt på vad man ska svara på de tankar du ger uttryck för, på ett produktivt sätt som kan ses som ett svar på det du reflekterar över ;) Jag kanske helt missförstår dig men det känns ibland som att såfort man svarar eller försöker bemöta på ett konstruktivt sätt det du uttrycker stress över/undrar så slår du bort det med ett motargument. Blir svårt att svara :(

Oj! Här har jag helt missat allting. :o Ska försöka läsa ikapp nån dag. Har varit mycket nu med nya jobbet och allt. :)

Idag var dock jag och ponnyn iväg på dressyrträning! Första gången jag ridit för denna tränaren och jag måste säga att jag är nöjd. Hon gav mig bra verktyg, var på mig om sitsen hela tiden vilket jag verkligen vill och behöver. Och hon gav mig bra tips att tänka på, jag är ju sned i kroppen och vrider mig fel, och nu äntligen fick jag hjälp av nån som kunde säga åt mig hur jag ska tänka för att hamna rakt, och vips så funkade ju allting så mycket bättre! :) Plötsligt var vänster varv det lätta varvet, vilket det aldrig nånsin varit förut. Vi jobbade bara med att få ponny låg och rund med aktiv rygg och att hon ska jobba fram till ett stöd mer av sig själv. Bitvis fick hon en ruggigt härlig stuns i steget och de glimtarna svävar man på moln! :love:

Hade med mig min underbara hjälpreda/medryttare som filmade lite (helt frivilligt! :D) men jag har inte hunnit fixa, det får blir senare. :)

Sen tyckte tränaren att jag skulle fodra mera för att få till bättre överlinje. Jag har gått och tänkt på att hon har för lite muskler över ryggen, vet inte om jag skrivit nåt här men jag har iaf reflekterat över det själv. Men jag är ju så rädd för att fodra på... Den här hästen blir ju fet av ingenting, jag har ju därför medvetet bantat henne hela vintern, så tyckte jag att hon blev lite tunn och har ökat fodret och hon har ätit ca 10 kg hö och ½ kg lusernpellets (ja självklart uppblött). Men jag är som sagt så himla rädd att fodra på henne med tanke på fångrisken. Jag hade med glädje släppt henne på bete men det är liksom tvärnej. Men efter idag får jag väl kanske börja fodra på mer ändå. Har ställt i ordning för 1 kg lusern imorrn. Sen ska jag börja låta henne beta en stund varje dag också, bra fart i gräset nu.

Vad skulle ni gjort?

@mackan Oj, ärverkligen inte motargument. Jag är glad för inputs och tänker mkt kring dem. Jag är dock inte alltid så klar på att uttrycka mig när jag resonerar kring för och nackelar tex :o
Jag menar att under en invänjningsperiod kan jag ta att det är småsår osv. Men om hon i det långa loppet inte lugnar ner sig, så är det inte värt det bara för att hon ska få vara "vildhäst". Däremot ska vi snart byta till en planare del av hagen, vi har bara väntat på att den ska torka upp. Så jag hoppas att det löser sig av sig självt när hon inte behöver galoppera över stenrösen dagligen :crazy: Jag tror säkert att hon går att ha på lösdrift i längden, men jag menar att jag behöver inte välja de mest kuperade ställena om jag kan välja. Visst ä det bra för dem är gå kuperat, men inte till bekostnad på att det ska vara små skitskador för jämnan, då får hon helt enkelt göra lite avkall på det så länge jag ska ha henne som brukbar.

Hoppas att jag var lite tydligare nu :o

Jag var och tittade hos ett grannstall igår. Lösdrift ska byggas under sommaren. Dock kan ju inget mäta sig med hagarna vi har nu i from av storlek, sysselsättning och kvaliteten på ligghallen. Det blir dessutom dyrare, i utbyte bättre ridbana hemma. Men lite tyngre stallpass också då det för min del innebär 2 dagar/vecka då jag mockar och gör höpåsar åt stallägarens hästar samt tar in. Det som känns sämst är dock vägen dit - jättesmal, jättebrant backe upp till stora vägen, i en korsning dessutom så att tro att jag kommer kunna åka upp där med transporten vintertid är bara att glömma. Så det blir svårt att hålla igång träningen på vintern då det ej går att rida till de närliggande ridhusen...

Tusen tack för alla input på träningspass.:bow:
Red på banan idag och hade som mål att få igenom sidorna, förvänd galopp och trava över lite bommar. Kändes toppen och väldigt skönt att nå i mål när jag bestämt redan innan vad jag skulle träna på. Min tycker verkligen att den förvända galoppen är jobbig så det blir att ta tag i den mer framåt men i morgon så ska jag till Mallorca med jobbet så då får G lite välförtjänt vila en vecka och sen blir det tävling två helger efter de. Roligt med mycket inplanerat framåt :bump:

Jag har beställt ny kavaj med som jag ska få av min sambo i födelsedagspresent. En anky deluxe och jag hoppas innerligt på att den passar:love:

Vad kul @sommarminne att det blev skillnad :) Nu har ju jag ser jag, inte svarat på din följdfråga alls efter jag skrev min kommentar, men jag håller kortfattat med de övriga och utifrån det inlägg jag skrev så är det som sagt verkligen a och o att ha en grundplan och ett tänk inför varje pass, annars blir det bara mellanmjölk eller kolasås effektivitets, inspirations, och motivationsmässigt både för ryttare och häst. Jag har tränat massor på just att kunna rida motiverat och planerat vare sig det gäller en liten detalj eller ett riktigt "back to basics pass" eller ett riktigt pepp-nu-höjer-vi-ribban-pass" osv - om man kan fokusera och landa i det tänket och lär sig mentalt att lägga upp det osv, så blir det mer eller mindre alltid väldigt givande att träna till vardags. Sen är det ju som jag skrev tidigare också, verkligen a och o att ha en tränare som ger läxor och som man trivs med så att man verkligen får hjälp med hur man ska lägga upp det och tänka osv när man sitter där på egen hand mellan träningarna osv :)

Du får lycka till på tävlingarna nu också, och behåll fokuset nu på hemmaplan ;) Men ffa ha en skön Mallorca-resa :)

Vad kul @sommarminne att det blev skillnad :) Nu har ju jag ser jag, inte svarat på din följdfråga alls efter jag skrev min kommentar, men jag håller kortfattat med de övriga och utifrån det inlägg jag skrev så är det som sagt verkligen a och o att ha en grundplan och ett tänk inför varje pass, annars blir det bara mellanmjölk eller kolasås effektivitets, inspirations, och motivationsmässigt både för ryttare och häst. Jag har tränat massor på just att kunna rida motiverat och planerat vare sig det gäller en liten detalj eller ett riktigt "back to basics pass" eller ett riktigt pepp-nu-höjer-vi-ribban-pass" osv - om man kan fokusera och landa i det tänket och lär sig mentalt att lägga upp det osv, så blir det mer eller mindre alltid väldigt givande att träna till vardags. Sen är det ju som jag skrev tidigare också, verkligen a och o att ha en tränare som ger läxor och som man trivs med så att man verkligen får hjälp med hur man ska lägga upp det och tänka osv när man sitter där på egen hand mellan träningarna osv :)

Du får lycka till på tävlingarna nu också, och behåll fokuset nu på hemmaplan ;) Men ffa ha en skön Mallorca-resa :)

Jag är självutnämnd expert på mellanmjölkpass :D:o
Ibland när jag har ridit färdigt känns de som att jag har gjort absolut ingenting och sådär känner jag gärna pass efter pass. Jag gör liksom lite allt möjligt men tar inte igenom någonting. Nu-höjer-vi-ribban pass tror jag faktiskt att jag ska inför ett i veckan där vi kan träna på sådant som är lite utanför comfortzonen. Är ju så himla skoj att träna på sådant man redan känner sig duktig på haha:banana:. Skämt å sido så kändes de så himla mycket mer seriöst idag när jag verkligen satte mig och red. Jag tänkte jag skulle försöka få upp lite bokstäver på ridbanan med så att de blir lättare att träna program och punkt till punkt ridning.

Tusen tack!! Jag ska försöka bli lite bättre på att uppdatera här för jag tycker de är så himla kul att bolla lite med er andra:)

Benet såg okej ut, lite galligt men inte hårda gallor. Lindade idag igen och ska imorgon fråga veterinären på kliniken vad jag ska göra framöver. Det har blivit finare under lindan, men jag vill helst ha henne utan linda när såret fått bättre skorpa. Är så varmt och flugväder nu.

Flyttade två av fyra hästar till en annan del av hagen idag. Den behöver betas ner av halvbloden innan cobbarna får gå dit. Allt gick väldigt lugnt och det märks verkligen att flocken lugnat ner sig, tycker iaf jag. Hoppas så otroligt mkt att övriga tycker det också, och godkänner en ponny till mig :o

Jag red idag en halvtimme. Kändes väldigt bra i skritt och trav, galopperade ingenting. Jag har ju oroat mig för att ridbaneunderlaget inte passar oss, men nu har jag hittat en lösning - vinterhagen har en del som är slät och plan, och där red jag idag. Hästarna går ju inte där förrän i höst utom kortare perioder, vilket innebär att jag kommer att ha underlag att rida på när det är torrt och varmt. När det sedan blir blött kan jag rida på ridbanan, för då är det helt okej och inte lika stenhårt. Jag ska fixa lite koner och ställa ut så att man kan stega upp en liten bara där :)
Min häst kändes fantastiskt fin idag, trots att jag rider henne som jag gör. Om nu bara benet håller framöver så tror jag faktiskt att den här konvalescentperioden gjort henne gott. Hon är väldigt arbetsvillig och pigg på ett bra sätt (iaf när man håller sig till dressyren).

Benet såg okej ut, lite galligt men inte hårda gallor. Lindade idag igen och ska imorgon fråga veterinären på kliniken vad jag ska göra framöver. Det har blivit finare under lindan, men jag vill helst ha henne utan linda när såret fått bättre skorpa. Är så varmt och flugväder nu.

Flyttade två av fyra hästar till en annan del av hagen idag. Den behöver betas ner av halvbloden innan cobbarna får gå dit. Allt gick väldigt lugnt och det märks verkligen att flocken lugnat ner sig, tycker iaf jag. Hoppas så otroligt mkt att övriga tycker det också, och godkänner en ponny till mig :o

Jag red idag en halvtimme. Kändes väldigt bra i skritt och trav, galopperade ingenting. Jag har ju oroat mig för att ridbaneunderlaget inte passar oss, men nu har jag hittat en lösning - vinterhagen har en del som är slät och plan, och där red jag idag. Hästarna går ju inte där förrän i höst utom kortare perioder, vilket innebär att jag kommer att ha underlag att rida på när det är torrt och varmt. När det sedan blir blött kan jag rida på ridbanan, för då är det helt okej och inte lika stenhårt. Jag ska fixa lite koner och ställa ut så att man kan stega upp en liten bara där :)
Min häst kändes fantastiskt fin idag, trots att jag rider henne som jag gör. Om nu bara benet håller framöver så tror jag faktiskt att den här konvalescentperioden gjort henne gott. Hon är väldigt arbetsvillig och pigg på ett bra sätt (iaf när man håller sig till dressyren).

Då hade du ett bättre ridpass än mig idag då ;) Det stället du var o kollade på lät inte så kul ändå, tänk att inte kunna åka iväg o träna på flera månader.

Idag hade GP eld i baken hela ridpasset, grannen höll på att snickra/såga/fälla träd som han ofta pysslar med kvällstid... Samtidigt sprang sto med föl och vrålade i högan sky efter GP eftersom jag ändrat om lite i hagarna nu när ponnyn snart ska föla. Så det var lite si och så med koncentrationen och GP eldade upp sig mer o mer vartefter. Ush , då är jag verkligen en dålig ryttare. Visst är det kul när hästen är pigg och framåt men när det bara blir spänningar och inte en enda förhållning går igenom då är det inget roligt. Det positiva var att för en gångs skulle hade vi jättebra flyt i skänkelvikningarna, kändes hur lätt som helst!

Nu står gänget inne eftersom ponnyn snart ska föla och det är lättare att ha koll på dem inne, annars har det varit dygnetruntbete nu en vecka ungefär.

Idag fick jag o GP till ett riktigt bra pass, så skönt efter gårdagen. Hon var ganska laddad även idag men jag valde att inte rida på fältet jämte grannen, fick nog av det igår. För att mjuka upp henne red jag mycket tempoväxlingar i skritt, och gjorde även små volter, några bakdelsvändningar och skänkelvikningar. Sen även tempoväxlingar i trav o galopp.

Hon är riktigt pigg trots värmen och det är ju skönt, gäller bara för mig som ryttare att lära mig ta tillvara på den energin.

Ännu ett inlägg i glädjens tecken från mig. Men ni böjar ju bli vana, pinsamt nog :o

Fredagen 23 maj var en dag man kan stryka ur historien. Den började med att jag hittade en av de andra hästarna död i hagen. Väldigt otrevligt. Måste ha hänt under natten, inga synliga tecken på den. Låg bara stendöd i gräset.

Efter det var det dags att åka till kliniken för återbesöket för hasen. Min häst har aldrig varit så besvärlig att transportera förr, galopperade i transporten halva vägen. Kunde vrida ur henne när vi kom fram, tom benskydden var genomblöta av svett. Vet inte vad det tagit åt henne, om det var värmen (25 grader stekande sol) eller att hon inte ville åka ensam från flocken. Ingen aning, hon har aldrig varit svår att köra i trailer men nu började hon sparka redan då vi åkte från stallplan.

Hasen var bra. Tvärbandet kommer alltid att vara skadat men veterinären sa att det inte behöver betyda att hon är oanvändbar. Det viktiga är att det inte stör sträcksenan genom ärrbildning eller sammanväxning, och det gör det inte enligt vad han kunde se. Ingen galla på fel ställe som misstänkliggör något sådant. Ingenting som syns på UL.
Men, det finns ju alltid ett men när det gäller min häst. Frambenet hon skadade i söndags är inte alls bra. Jättehalt i trav i longering, halt i trav rakt fram som veterinären kunde se (inte jag dock). Såret ser okej ut, men kotleden är skadad. Antagligen en inflammation.
Vi beslutade att inte spruta leden, utan avvakta 10 dagar och då göra en utredning. Tills dess vila i hagen. I den mån hon nu tänker vila, antagligen inte alls. Det är ju tur att jag har en ny tid inbokad, så att jag med jämna mellanrum kan visa upp alla nya skador hon drar på sig medan de gamla läker ut...

JAG VILL GÅ OCH GRÄVA NER MIG. Det saknas ord för hur jävla less jag är, jag trodde inte att det kunde bli värre. Det kunde det. Såklart. Givetvis. Absolut. Det är ju ett måste, när det gäller oflytet för mig i livet i allmänhet men definitivt för hästeriet i synnerhet.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Luften har helt gått ur. Igen. Jag kan utan tvekan säga att 2014 är det hittills mest motgångsdrabbade året i hela mitt liv. Det var tom bättre när jag låg på sjukhuset och väntade på döden, då hade jag iaf något framför mig. Detta är bara vakuum. Kvicksand, motvind, monsunregn. Och upprepade smällar på käften.

Så. Jag har sovit 4 timmar inatt. Övrig tid har jag tänkt på vadfan jag ska göra av mitt liv. Inte långsiktigt, utan nu. Jag måste göra något för att stå ut. Nu.
Jag måste göra mig av med den här jävla hästen, hon tar kål på mig. Jag är så TRÖTT på att hela tiden tänka på hur jag ska lösa det för henne. Stall, lösdrift, superplanerad träning, pedantisk skötsel, dutta hit och dutta dit. Hela tiden är det nåt nytt trots allt man vrider och vänder och försöker fixa och dona och ställa till rätta. Bara evig motgång.

I natt har jag kommit fram till att jag har ägt den här hästen i 28 månader, av dom är det 9 som jag känt att det gått framåt och varit roligt mestadels. Övrigt tid mest motgång, slit, hårt arbete, förtvivlan, känslokval och nu senast skador. NIO MÅNADER. Det är helt jävla sjukt. Jag tänker inte ens försök räkna ut vilka pengar jag lagt på att känna som jag gjort, och på hur lite utdelning det gett i form av tillfredsställelse. Det hade varit förödande att få det svart på vitt.

Nu är frågan vad jag ska göra. Jag har sagt åt uppfödaren att om hon vill ha ett föl på henne så betalar jag transporten dit (4000 kr) bara jag blir av med hästen. Om det så är för lån 1-2 år eller att jag får ge bort henne är skitsamma i dagsläget. Det är ändå billigare för mig både ekonomiskt och känslomässigt, jämfört med att ha henne här och bara behandla nya uppkomna klanterier i hagen hela jävla tiden. Hade jag velat avla på henne hade jag gjort det, men jag vill inte ha ett halvblodsföl. Jag vill rida. Jag vill träna. Jag vill komma framåt. NU. Men mest av allt vill jag känna hur det känns att inte alltid uppleva hästeriet som en enda evig tung jävla uppförsbacke med vägtullar var hundrade meter...

Jag antar att uppfödaren inte vill ha henne. Jag har försökt förr. Då är frågan vad som är plan B? Hur blir man av med en häst som har en senskada i hasen, kotledsinflammation fram, inte har några tävlingsmeriter, och dessutom är en av planetens största klantskallar som ideligen skaffar sig nya skador? Säg inte att jag ska skjuta henne, för så känslokall är jag inte. Även om det är tabu så har tanken slagit mig sista dygnet, att det hade varit mer passande om det varit min häst som hittades i gräset igår morse...

Sedan är nästa sak som jag ska fatta beslut om. Ponnyn. Jag måste lämna besked nästa vecka. Jag känner två saker 1 Tacka nej till den för att jag måste lösa situationen med min nuvarande häst. Känns bittert, men möjligen klokast då jag inte vet någonting om hur jag ska göra med henne 2. Köpa ponnyn och hoppas att det kanske är min tur att ha någon form av glädje i tillvaron. Om man ens vågar tänka så. Det skulle ju helt ärligt talat inte förvåna mig det minsta om jag har lika bra flyt med den. Då står jag här med två fyrbenta problem. Vågar man ta den risken?

Jag har dessutom sökt ett jobb i Östersund. Jag har inte alls bestämt hur jag ska göra om jag får det. Det är jobbigt att flytta och börja om på nya kula helt ensam där man inte har någonting. Men jag känner mig ärligt talat inte så jävla lycklig här heller. Däremot kan det ju vara jäkligt otaktiskt att stå med en skadad häst jag inte blir av med, flytta 60 mil till ingenting, och dessutom köpa på sig en till häst. Samtidigt.
Hur ska man lösa det med stallplatser för två tex, bostad, komma in i nytt jobb osv. Det känns enormt stressande. Men det är rätt stressande som det är nu med - skadad osäljbar häst som jag inte ens vet om jag vill ha om den blir frisk, ett jobb jag vill gråta innan jag går till, en förhållande som är på upphällningen, en bostad mitt i en byggarbetsplats vilket gör att jag inte kan sova speciellt bra pga mitt jobb..... Det är bra hästmöjligheter här. Men vad gagnar det mig i dagsläget liksom? Den enda fördelen med mitt liv här, är att jag inte behöver anstränga mig för att komma på ny kula då jag redan har en existerande tillvaro.

Det kan ju bara bli bättre för dig. Att köpa ponnyn är nog det bästa då du har något att se framemot istället. Om inte uppfödaren vill ta föl på henne så kanske någon annan vill? Skänk bort henne till avel eller till någon som du känner kan ta hand om henne. Bestäm dig för Östersund OM du får jobbet, innan dess ägna ingen tid åt att älta det ena eller det andra. Om du känner att du inte vill flytta till Östersund så låt bli men kanske du kan flytta nån annanstans i din stad så du slipper byggarbetena om det ska pågå en längre tid.

Det är vad jag tänker när jag läser dina inlägg.

Så tänkte jag sist också, att det kan bara bli bättre. Men det blev sämre. Jag hade helt ärligt kunnat ta ett negativt besked, att hasen inte läkt, bättre än att det nu är en helt ny oberoende skada som i sin tur kräver sitt. Det blir liksom aldrig ett slut på elände.
Jag vet inte om jag orkar tro att det bara kan bli bättre, jag blir tröttare för varje gång motsatsen visar sig. Bäst är väl att vara helt likgiltig, jag hopps att jag är på väg dit.

Jag måste få besked från stallet innan jag kan köpa ponnyn. Det känns inte som att det är en jätteprioriterad fråga för de andra just nu, med tanke på chocken efter dödsfallet. Men jag hoppas att jag får veta något ändå imorgon. Blir jag av med min stora är jag inte beroende av lösdriften längre, men jag måste ändå ha nånstans att parkera ponnyn tills dess att jag vet om jag blir av med den stora, eller jag vet om jag ska flytta. Eller vet något alls.

Ja, jag kan flytta inom stan. Att jag inte redan gjort det beror på att jag varit helt instläld på att flytta hemåt. Men det sket sig ju. Det med. Som vi vet.
Nu bor jag kvar eftersom det ligger bra till för stallet, och för att jag helt enkelt har en naiv tanke om att jag ska stå ut tills de är klara efter årsskiftet. Jag har klarat mig hittills tack vare att jag kunnat bo hos pojkvännen priodvis. Men jag har väl inte kvar honom heller så länge till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30