Undrar hur alla här lägger upp träningen? Jag fastnar så himla lätt i att bara irra runt på banan så fort jag anmäler mig till en tävling. Har ni alltid en plan för passen på banan eller hur tänker ni?
Jag har alltid en idé om vad jag vill ta igenom när jag går in på banan för att rida ett pass. Nu har jag exempelvis två saker som jag måste få igenom med den lille. Dels rider jag pass där jag fokuserar på sidvärts, skolor och skänkelvikningar. Han måste bli kvickare för skänkeln och mjukare i sidorna. Sedan rider jag även pass där jag fokuserar på rakriktning och övergångar i galoppen. Och ett pass kan mycket väl innebära nästan bara galopp för att göra det sistnämnda, eller bara trav och skritt för att få igenom det första. Eller så värmer jag upp, rider igenom programmet i sin helhet direkt och sedan tar jag igenom de delar som kändes mindre bra efteråt. Eller så är planen bara att rida lösgörande och jogga en stund i rund och låg form i lättridning, och då gör jag det även om hästen kanske känns som en miljon och jag helst bara skulle vilja göra allt och lite till. Så - jag har alltid en plan men jag planerar sällan specifika övningar utan rider så att jag får igenom dagens mål. Sedan kan jag ge mig efter 15 min eller sitta i en timme, allt beror på hur snabbt hästen svarar och ger mig det jag vill.