@Fiorano
Usch då! Tur att hon inte är påverkad av det, inte var det vackert inte!
KL
Idag har jag varit iväg med ponnyn och dels har hon fått massage och dels har vi provat dressyrsadlar. Hon var lite låst i höger bog, lite stel i nacken och i länden höger sida och lite i vänstra delen av ryggen. Stämmer väldigt överens med både vad jag trott och var dressyrtränaren sagt. Så det är bara att träna vidare! Ska dock börja massera henne med arnika på bogen när jag ridit.
Provade fyra dressyrsadlar varav en var okej och en var bra! Började med en Globus, inte alls bra, usch. Sen en Trainers Jessica som kändes bättre men inte bra. En Tekna som var lite stor, jag gillade den inte riktigt heller för den var för hård. Hon svarade dock väldigt exakt på sittbenen och vikten i den sadeln, men det märktes att den var för stor både för hästen och för mig. Provsadeln var en 17", skulle väl haft 16,5" kanske. Det blev liksom stötigt i den, svårt att säga om det var pga att sadeln var hård eller om hästen var missnöjd. Och sen en till som bara var BLÄ. Så vi lade på TJn igen och då var det som att komma hem. Helt underbart mjuk sadel, hästen blev nöjd och började frusta och fick ett helt annat gung i steget. Jag satt mycket bättre i den också och fick igång ridningen mycket bättre. Har ju knappt suttit i en dressyrsadel så det tog väl ett tag att vänja sig och få ner benen.
Men den sadeln satt verkligen bra och jag gillade den massor! Hon tar in dem nya, men tyvärr låg den såklart över budget för mig... Så jag hoppas jag kan hitta en begagnad, dock inte nu genom en snabb sökning. Men jag för väl leta vidare.
I övrigt var vi ute på ett konditionspass här om kvällen. Red till travbanan och kom dit precis när ägaren var ute och körde en av sina hästar. Så vi joggade runt banan och bara pratade i säkert fyra-fem varv innan han skulle hem. Då galopperade jag två varv åt båda håll och sen hem. Pigg och fräsch häst med fantastisk bjudning. Väldigt taggad och glad över sällskap, och när man har sällskap blir hon inte alls lika spänd och tittig utan kan helt enkelt jobba på framåt. Var verkligen klockren träning att bara trava runt banan i jämnt tempo i flera varv. Jag behövde inte driva ett steg och hon blev kalasfin i formen och tog verkligen för sig uppåt framåt. Kändes jättebra även i galoppen sen efteråt. Jättekul!
Sen har hon dragit igång pälssättning episod två och blir svettig av att gå i hagen, så snart åker klippmaskinen fram.