07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har min syster varit på besök så hon kunde filma och fota oss lite. Hade dock oturen att det kom världens störtskur så vi va precis genomsura och tyglarna bara gled hela tiden men jag fick med lite iallafall. Fick med första bytet vi gjort inför "publik" så jag är stolt som en tupp:bump::banana: Inget märkvärdigt alls egentligen men eftersom jag hört att man inte ska hålla på att mixtra med att lära in bytet själv utan hjälp så har jag varit lite orolig över att han bytt orent eftersom jag inte vet hur det ska kännas:angel:.

Trav, lite början till slutor och skänkelvikning

@stjarnfrugt Vad roligt! Kul att det blir lite förändring i ditt liv och jätteskönt att det såg bättre ut än förväntat med hästen. Håller alla tummar att det blir lite medgång nu. :)

Idag blev det planerade lugna 30-40min-passet på banan ett pass på 75 min och en långdragen kamp om att kunna flytta undan vänster OCH gå framåt samtidigt utan att köra huvudet i vädret och bli en ostbåge. SUCK!! Undan höger är inga bekymmer alls, där får jag bromsa både rumpa och tvärning.

Undan vänster var det frustande och kastande med huvudet, gick inte fram alt 90grader utåt, bakåt. Lite lustigt när det går fint ute på grusväg i skogen.
Så efter en timme och tio minuter så var det plötsligt som hon inte gjort annat. Morr! :banghead:

Då avslutade jag med ett par vändor som blev bra, hade nog inte kunnat pressa henne till samma flyt som undan höger där men hon travade hyffsat jämnt framåt med jämn tvärning, gick inte emot skänkeln och jag kunde stötta upp på hö tygel.

Kom tio min för sent till jobbet pga detta men det hoppas jag att det var värt. :p

@sommarminne jag tycker din häst är jättetrevlig och arbetsvillig dessutom osv, men det ser lite matt ut, skulle vilja att hästen (även om den är stor och kalvig av sig ännu utifrån det, vilket jag vet enligt vad du redovisat osv) kom till lite bättre arbete och bar sig lite bättre och med mera energi i fråga om variation i form och tryck i takt, energi osv :) Även formen utifrån det tycker jag borde vara lite mera energi och lite rundare med variation osv utifrån det om jag får kommentera det jag ser.
Har du hittat ngn bra tränare du kan rida för regelbundet osv? (kommer inte ihåg från tidigare du skrivit, minns bara att du efterlyste lite motivation på träningsupplägg osv för egen del) :)
I övrigt tycker jag han är jättefin och du rider intro på skolorna föredömligt som jag kan se det, dvs fokus på balans och takt och inte värning i sig osv. Fint att se !

Idag har Barb fått ett svullet öga:(. Misstänker att det är irritation av insekterna eller möjligen att hon fått in nåt skräp i ögat. Det rinner en del och slemhinnan ser irriterad ut. Vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt. Hur gör ni andra om hästen har ett svullet öga? Tänkte avvakta och se hur det ser ut imorgon och blir det sämre får hon förstås åka till kliniken. Men vågar inte riktigt hålla på att skölja och fixa med risk för att irritera det ännu mer.

Juno har förmågan att plocka av henne insektsluvan hela tiden så idag har jag retirerat till 90-talet och köpt flugpannband:p. Hoppas det hjälper en del iaf.

@sommarminne jag tycker din häst är jättetrevlig och arbetsvillig dessutom osv, men det ser lite matt ut, skulle vilja att hästen (även om den är stor och kalvig av sig ännu utifrån det, vilket jag vet enligt vad du redovisat osv) kom till lite bättre arbete och bar sig lite bättre och med mera energi i fråga om variation i form och tryck i takt, energi osv :) Även formen utifrån det tycker jag borde vara lite mera energi och lite rundare med variation osv utifrån det om jag får kommentera det jag ser.
Har du hittat ngn bra tränare du kan rida för regelbundet osv? (kommer inte ihåg från tidigare du skrivit, minns bara att du efterlyste lite motivation på träningsupplägg osv för egen del) :)
I övrigt tycker jag han är jättefin och du rider intro på skolorna föredömligt som jag kan se det, dvs fokus på balans och takt och inte värning i sig osv. Fint att se !

Tack för input! Jag håller med till till hundra procent :D Han har så himla lätt för att hitta ett litet mellanmjölkläge och han är jobbig som attan att sitta på så då blir det lät att jag bara sitter och åker med:banghead: Känns dock som att jag har fått en hel annan jämnhet i kontakten så det känns verkligen som att det är dags att höja allt ett par snäpp!
Har tyvärr ingen jag tränar för än och känner att jag verkligen behöver de ganska omgående:nailbiting:

@sommarminne Vad duktiga ni är och vilket fint byte! Tycker galoppen ser mycket bättre ut än innan och takten i traven är jättehärlig. Till skillnad från mackan hade jag inte riktigt våga trycka på mer just nu utan velat stärka honom mer i just denna takten. Och så förstås rida mycket tempoväxlingar i traven, men inte forcera fram mer trav i jättehästen. Då får han nog svårt att hålla reda på dom där långa benen, Det klär honom med lite sommarhull också:).

Tack för input! Jag håller med till till hundra procent :D Han har så himla lätt för att hitta ett litet mellanmjölkläge och han är jobbig som attan att sitta på så då blir det lät att jag bara sitter och åker med:banghead: Känns dock som att jag har fått en hel annan jämnhet i kontakten så det känns verkligen som att det är dags att höja allt ett par snäpp!
Har tyvärr ingen jag tränar för än och känner att jag verkligen behöver de ganska omgående:nailbiting:

:) ja definitivt tycker jag du ska träna för ngt ! Det är en fin och arbetsvillig häst men du behöver få en skjuts på vägen!

@Fiorano : absolut skölja ögat med massor av koksalt lösning , inte vara rädd för att det irriterar ögat och gör det sämre, det gör det inte även om ögat så klart blir irriterat för stunden av sånt. men om det är bakterier, eller om ngt kommit in i ögat vilket det ofta är en av de två om flugorna varit framme eller om ngn liten gräsflisa kommit in osv, så skölj skölj skölj är det man gör i första hand , det skadar inte på ngt sätt. Sen gör du som du tänkt och ser utifrån det hur det verkar närmsta dygnet.

Ang Sommarminnes häst har du nog gravt missförstått mig... Jag har inte avsett ngnstans att hästen behöver tryckas på mera? Tryck/ändringar i takt osv har ju inget att göra med att den ska tryckas fram mera i sig eller framför allt inte ngn ökad takt framåt? det handlar ju om att variera takten i sig utifrån där hästen befinner sig, och det gör man ju hela tiden via sitsen och även som du säger givetvis, vilket var underförstått för min del, övergångar osv. Fast framför allt menade jag just takten - utan att då rida på i ökad spruta som tydligen mitt inlägg tolkades som vilket inte alls är vad jag avsett.

Senast ändrad:
@Fiorano tack:banana: Förstår ditt tänk och det är väldigt känsligt på honom dedär med att trycka på för hans balans är inte katigt bra utan han ramlar gärna iväg och blir lite älg:p Och angående hullet är jag överlycklig. Första sommaren som han faktiskt lägger på sig lite och ser allmänt välmående ut. Tror de kan bero på linfröet som lugnat ner hans mage en hel del:)

@ Fiorano Skölj! Så mycket du kan och får. Har haft många svullna ögon på min där en ordentlig sköljning räckt. Sen vill man ju helst kolla att det inte blivit ngt sår och det får man väl "tyvärr" ta ut vet för. Vet inte om det går att få tag på sån färgningsstrip som privatperson.

@Maja_Kandi Jag kan hyra en box i stallet för mina grejer också ;)

Jag oroar mig för boendet, mina föräldrar ska komma ner och hjälpa mig att flytta. Vore inte kul om man inte har en lägenhet att flytta in i då, för de kan ju inte komma ner flera ggr för att dels flytta upp mina möbler en helg och sedan flytta in i en lägenhet någon vecka senare. Det känns rörigt, och jag hade gärna velat hamna nånstans där jag kan bli kvar. Inte flytta runt som det blivit här. Är så oerhört trött på det efter allt rännande i den här stan :(
Men det är väl det nya moderna, att man inte ska kunna ha en fast punkt ens när man är 30. Så jäkla less är jag på detta eviga provisorium :banghead:

@Kirre Ja, det behövs verkligen en förändring. Även om förändring är det jag är mest jäkla less på just nu, vill helst ha lite lugn och ro i vardagen. Längtar till jag kommit på plats, installerat hästen och förhoppningsvis fått någon permanent bostad.

Red min häst idag, ensam. Först på banan och sedan ut en liten sväng. Hon var pigg och glad men inget tjafs, nån brunst är dock på gång för hon är rätt så ofokuserad.
Så när vi red ut kände jag att hon blev mer och mer energisk även om hon skötte sig, men till slut tippade det över igen. Ner i diken och studsa, dock inte lika jäkligt som igår då hon aldrig gav sig. Idag kom hon ner på jorden igen innan hon hunnit skutta för mkt, men hon var iaf in i en vägskylt, ner i ett dike och upp igen...

Blir så jävla less. Blir ridbanan några dagar framöver, då sköter hon sig mkt bra. Men man har ju nån tanke att om man ändå bara får tråkrida kan man ju iaf rida på ett mindre tråkigt ställe än fyrkantspåret, men tydligen inte. 1,5 vecka kvar... :(

@stjarnfrugt
Självklart! Pålle kan få en egen hage, grejerna kan få en box och du kan få ett rum! :up: Har lagt ut lite trådar om lägenhet. Jag förstår att du vill ha ditt eget direkt! Hoppas det dyker upp nåt! Men jag är helt seriös i frågan om tillfällig bostad. Du får gärna slafa här om det blir kris, långt till jobbet tyvärr, men det finns iaf som backup. :)

Tråkigt när hon är så himla energisk... Förstår ditt dilemma. Tänk om man bara kunde förklara för dem vad som gäller... :cautious:

@sommarminne
Jättefin! :love: Så stor! Tänkte också på att han blivit riktigt fin i hullet nu! :)

@Fiorano
Tråkigt med ögat, men jag håller med de andra. Så länge du för för henne så skölj skölj och skölj.

KL
Red ut en sväng igår. Taggad okoncentrerad ponny. Blev mycket skritt med fokus att hon själv skulle bjuda fram till kontakt med bettet, jag faller så lätt tillbaka till att fånga upp och kontrollera med tyglarna, speciellt när hon gärna ger allt annat än mig all uppmärksamhet. Blev bättre med lite skänkelvikningar, då kan jag dessutom träna på att sitta rätt för att få in rätt flyt. Senare i passet släppte jag stigbyglarna då jag kommer ner bättre i sadeln, red mycket övergångar först skritt - trav. När hon väl lyssnar går hon hur bra som helst och jag får fram henne till handen utan att bli låst själv. Sen tog vi lite trav - galopp också med fokus på att räkna språng, bara galoppera tio och sen tillbaka i trav. Det fick jag en riktigt aha-upplevelse på kursen när vi hade mini-clinic och tränaren visade tydlig skillnad på hjälperna i övergångarna. Jag såg mig själv såååå väl när hon släppte fram handen efter övergången, oavsett om det var framåt eller tillbaka, antingen drar ju då hästen iväg i högre gångart i mer öppen och okontrollerad form, eller också blir övergången neråt kass och lång och flack. Ååååh vilken ögonöppnare! Så igår tänkte jag verkligen på hur jag gjorde med handen i övergången från trav till galopp. Mycket riktigt släpper jag efter en övertydlig eftergift vilken Queenie sväljer med hull och hår och drar iväg i glad öppen galopp. Men så gjorde jag som tränaren visade, höll kvar utan att bli hård i handen, nästan som att genast göra halvhalter i nya gångarten, och vips så gick ju ponnyn kvar hur fint som helst i form utan att rinna iväg, kontrollerad och fin galopp som var väldigt lättreglerad och avbrotten kom exakt när jag ville. Jag kunde ju ha smackat mig själv i skallen alltså... Haha! Tänk vad nyttigt det är med kurser! Och vad roligt det är att rannsaka sig själv! Men jag blev så paff att det funkade uppåt så jag slarvade neråt. När hon bryter av behöver hon mer stöd av mig för att orka hålla in sina långa bakben, så hon skulle alltså behöva att jag håller emot ännu mer efter avbrottet, men nej, då släpper jag ju iväg igen... :banghead: :p

Som sagt, det är så roligt att rannsaka sig själv!

Idag var jag låg så jag skippade ridning. Imorgon är det dressyrträning igen! :banana: Har med mig fotograf också, woopwoop! Ska bli så intressant att se hur det går, jag ska övertänka på mina händer och den där jäkla överdrivna eftergiften. ;)

Jag har ju då ett sto, med lite selektivt minne... O_o Red på banan idag också för att inte ha gårdagens pass ogjort och för att se om någon polett trillat ner och jodå, betydligt trevligare än igår men hon har sjukt svårt för att trava framåt och gå åt sidan, åt höger. Gå framåt ELLER åt sidan, inga bekymmer och inget snett bakåt idag men det blir liksom för mycket när hon väl flyttar och ber jag henne gå fram så blir det rakt fram. Jag begär ytterst lite tvärning, vänder in mitt på kortsidan och vill hamna på bortre halvan på långsidan på 55m-bana.

Det man tränar på blir man bättre på så bara att fortsätta nöta. :)

Stoet kommer fram när jag petar med sporrarna, då spänner hon emot och säger fuck you och går jag på igen så kan det bli tvärnit istället för framåt. Där var vi en del igår. Lite mildare idag och det kom mer i galoppen. Jaja, hon är ju tämligen timid i det mesta annat så jag får väl respektera att använda sporrarna med eftertänksamhet, hon skickar ju inte av mig i tjurighet iaf. :p

@Maja_Kandi Gulligt av dig. Jag ska ha det i åtanke :)
Däremot kommer min häst stå i stallet jag fått tag i utanför Ås. Det blir fjärde hemmet för henne sedan april, så jag känner inte att jag vill flytta runt henne mer än nödvändigt.

Jag har ikväll fått ett erbjudande om att hyra en möblerad etta på en lantgård i närheten, ca 5 km från stallet. Jag får ha den fram till nästa sommar. Det känns som ett bra alternativ, även om det inte är permanent så slipper jag iaf kånka runt på mina möbler utan får försöka hitta ett förråd att hyra in dom i. När jag är på plats är det ju lättare att leta efter lägenheter.
Men jag är fruktansvärt spökrädd, så jag hoppas verkligen att det inte är nåt sånt där nu när jag inte ens har hunden med :o

@stjarnfrugt det låter ju superbra :) Och vem vet vad som öppnar sig sen i fråga om bostäder osv - fram tills nästa sommar är länge i sammahangen :) stort grattis vad roligt!

@stjarnfrugt Så himla kul att läsa att både boende för dig och häst har löst sig:). Nu är det bara till att hålla i dig under konvalescensen så kan vi köra Buketräff på framtida dressyrtävlingar häruppe:D.

@stjarnfrugt
Låter ju som ett lysande alternativ! :up: Vad härligt att boende är löst, sen blir det ju som sagt lättare att leta när man är på plats också. :)

KL
Jag har ridit dressyrträning ikväll igen! :D Jääääävlar vad jag fick rida! Jag är så otroligt underbart lyckligt lottad som har den här fantastiska ponnyn! :love: Hon har blivit så stadig och fin i den lägre formen, så idag plockade vi upp henne en nivå till mot förra gången, och satan i gatan vilken gång det finns där inne!!! När hon verkligen kliver på så skjuter hon iväg mig så jag inte orkar sitta ner mer än 15 steg, sen måste jag rida lätt, haha! :D Tränaren är fantastisk och ser verkligen ALLT, varenda liten detalj, så himla värdefullt! Jag har utvecklats från skogsryttare till att nu kunna plocka upp hästen i msv-form, jag är så tacksam och så glad för detta! Visst, vi plockade inte upp henne länge, kanske fem minuter på hela passet, mer orkar hon inte än (och definitivt inte jag, haha) men oj oj oj vilken utveckling vi har gjort!

Det är bara i mig det sitter, men nu när jag börjar få ordning på grejerna och faktiskt sitter hyfsat så funkar ju den låga formen, när jag så hamnar rätt i sadeln med hjälperna på rätt ställen så säger det "SWISCH" i hästen och vips så är vi där! :love: Oftast blir jag då så paff så jag tappar nån del av kroppen igen också faller vi isär igen, men jag orkar ju inte hålla ihop mig själv, haha! Vi kanske får till en halv volt åt gången, men den där halvan alltså, woow vilken häst jag har!

Idag fick jag rida och hålla i en pinne för att få händerna på plats, så jäkla nyttigt! Jag blev ju såklart spänd vilket återspeglades direkt i hästen men sen när jag började hitta tillbaka kom även hon rätt och då började vi hitta varandra igen. Jag är verkligen galet nöjd med den här tränaren, nu har hon semester tre veckor men sen ska jag terra henne igen! :D

Jag hade med min medryttare som både fotade och filmade, jag ska faktiskt bjuda på film, okonstlat och naket och fritt för kommentarer, jag är otroligt självkritisk och har självdistans och kan ta kritik. Så feel free. ;) Men jag vågar nog påstå att jag redan vet vad som felar med min ridning, så försök titta på min fantastiska ponny istället! :love:

Film kommer strax! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 076
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar