07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Shudde
Jag förstår precis!!! Jag har ju haft min egenuppfödda -10a hemma tills för bara en vecka sen. Han har alltid varit till salu i mina ögon (när jag betäckte sa jag att "blir det en hingst är den till salu!) så från början tog jag distans och tog honom inte "till mig". Klyschigt jag vet. Så blev jag tvungen att sälja ögonstenen, storebror -08, då det blev för många hästar och 10an blev kvar. Så lämnade mammahästen jordelivet -11 och sommaren -12 förlorade jag min hjärtehäst lillebror -11... :cry: Så stod jag alltså där med bara -10an kvar. Den som liksom alltid varit till salu men som nu "tvunget" skulle vara kvar eftersom bröderna och mamman ju var borta och jag ville så gärna ha en liten del av familjen kvar... Men vi har verkligen inte klickat. Han är helt underbart trevlig, en riktig myspropp, jättesnäll i hantering, har massor med kapacitet i dressyr och har sådär perfekt go i sig för att passa på banan. Elektrisk och känslig men sååå snäll från marken. Men nej, jag har aldrig riktigt fallit för honom, känns så konstigt att inte riktigt älska sin lilla bebis sådär mycket som man egentligen borde...? Man känner sig liksom dum för att man inte riktigt vill ha honom... Visst är han trevlig att rida, och som sagt jättesnäll från marken, men ändå är det nånting som inte riktigt säger "ja"... Sen har jag inte ambitionerna att göra honom rättvisa på nån bana heller. Så nu är han för tillfället ute på prov hos en jätteduktig dressyrryttare som jag hoppas vill köpa honom. :)

Så flyttade Queenie hit. En PONNY som varit i familjen från att hon var 2,5, som jag ridit in och grundutbildat men sen inte sett så jättemycket eftersom hon stått hos syrran. Men oj vad hon vuxit in i hjärtat på mig... :love: Och nu är hon bara liksom DEN hästen, ni vet. Sådär så man blir löjligt glad av henne liksom. Dåliga dagar har vi såklart också, men vad gör väl det. Spelar ingen roll om man ridit som en kåldolme, ponny ställer upp och rättar och står ut med klumpen på ryggen. Och när vi båda är på rätt humör och gör rätt tillsammans så är det liksom bara SÅ underbart att rida! :love: Det är ju inte förrän jag verkligen började älska den här lilla grå som jag förstod hur mycket jag inte kände för -10an... Som sagt, svårt att förklara. Men som du säger, den där extrakänslan finns inte för -10an, den fanns för mammahästen, för lillebror och nu finns den för grållan!

Sen är det såklart svårt att säga hur du ska göra med din häst. Men jag känner att jag gjorde helt rätt val som behåller Queenie och säljer -10an. I mitt hjärta känns det rätt för mig, även om man på ett annat sätt gråter lite över att man mister "sin" hästfamilj.

@Maja_Kandi Skönt att du förstår. Min sista ponny var det sådär med, jag var löjligt kär varje gång jag hade ridit. Jag ångrar än idag att jag sålde honom när jag var 18 och det äntligen började gå bra, hade lätt kunnat rida msv (120) på honom som storhäst oxå. Min andra storhäst (den första ärvde jag mer el mindre;)) hade jag samma känsla med, vad han än gjorde hade jag alltid en så positiv grundinställning till honom. Tyvärr drabbades han av en väldigt ovanlig tumör som 8-åring och var tvungen att tas bort ganska akut 2009(från första lilla symtom till avlivning tog det 5 veckor).

efter honom red jag andras hästar tills jag köpte min och fick tävla och träna ändå, sen har jag ju haft min sen hon var ganska nyinriden som 4-åring och jag gillar henne verkligen, men jag får inte "den" känslan. Jag vet att det är fånigt när allt annat just nu funkar så bra, men på nåt vis är hon bara en häst. Och vi hobbyryttare kanske vill ha mer än det..

Jaha. Då var det gjort. Jag tog med mig frågelistan och hästen och åkte till kliniken, väl förberedd på vad veterinären förra gången sa att jag kunde förvänta mig - 6 mån av återbesök och rehab i form av markarbete osv. Kan inte påstå att jag kände mig inspirerad.

Så, efter böjprov samtliga ben säger han att det direkt ser bättre ut än sist. Efter longeringen säger han att jag kan sätta igång hästen... What liksom. Jag var förberedd på lååååång vila och tråkig rehab.
Hon har alltså svarat så bra på första behandlingen att hon inte behöver fler. Han hade fått de svar han var ute efter, och det var att hältorna kommer av att hon vilat för länge pga hasen. Det enda han ser är att hon är svag bak, och det kommer ju rätt naturligt till följd av att hon inget gjort. Så nu ska hon igång. 2 veckor skritt, 2 veckor jogging på rakt spår och stora böjda spår och sedan 3 veckor samtliga gångarter enligt samma upplägg. Dvs mer jogg än arbete.
Återbesök om 7 veckor och har vi tur då är hon frisk. Jag vågar knappt tro att det är sant.

Det var däremot 2 grader halt på båda fram förra gången. När jag ringde kliniken och frågade sa assistenten 1 grad höger, men tydligen hade journalen inte uppdaterats eller nåt från förrförra gången. För det hade varit 2 grader båda när hon sprutades.
Angående röntgenfynden sa han att jag ska låta bli att tänka på dem. Håller hon så håller hon, men hon ska bara skötas och ridas som en vanlig häst efter igångsättningen. Blir hon halt i framtiden får det utredas då. Inget fjollande med plant underlag, specialträning dvs utan bara sunt förnuft som för alla hästar. Man kan ändå inte påverka allt sa vet, och det var ju väldigt skönt för en sådan som mig att få höra :o
Däremot fick jag rådet att rida med fokus på att jobba genom hela kroppen, mkt galopp, och framförallt inte mkt böjda spår. Men det är ju sånt jag tycker är allmänt för alla hästar, så det ändrar inget i mitt upplägg över huvud taget. Känns skönt att man tänkt rätt redan innan.

Väl hemma fick hon en genomgång och behandling av ryggen av rehabtjejen. Jag ville göra det innan jag börjar rida henne, så att man inte belastar något som är skevt. Man har ju inte kunnat rida loss något senaste 4-5 månaderna så jag tyckte att det behövde manipuleras lite.

Jag tror att jag var rätt chockad, för när jag kom hem, ätit middag och väl slappnade av i soffan, så fick jag magsjuka :crazy:

Vad härligt @stjarnfrugt !

Jag har alltid jobbat mkt galopp med mina, min första storhäst hade ks, han galopperades 2-3x/vecka, antingen på täby galopp eller hemma i skogen. Sen har jag fortsatt med det med de andra 2, min galopperade 15-30 min 2-3 x/vecka hela vintern när vi inte hade sadel och satan vad bra det blev när jag väl fick en sadel ;). Hon kommer fortsätta galopperas.

Krya på dig!

Nu var det dags för min häst att skada sig lite. Visserligen inget stort men ändå. Sår utsidan vänster bak och lite svullen. Men inte halt så han får gå kvar ute så får jag hålls koll på det så det inte blir värre.

Härligt med din häst @stjarnfrugt mindre kul med magsjuka!

@stjarnfrugt jättegrattis!!!! Verkligen kul att allt äntligen vänder. Njuuuuut!:banana:

Hos oss går de lugnt till med tanke på ständigt regn. Mycket tröttsam! Pollen känns dock fin men muggen har fullkomligt exploderat nu från att va en ärta till 4a 5:or typ. Är så less på de men en tröst är att han inte är lika svullen längre utan de verkar börja torka ihop. Någon som ska till falsterbo? Jag är sugen på att åka på tisdagen och kolla på en kompis som rider i 5 års med en häst om jag hittar någon som vill hänga på:)

@stjarnfrugt Ibland undrar jag....har nämligen också varit med om mirakelåterfrisknande hästar! Och eftersom jag är väldigt skeptisk av naturen så undrar jag då om den första diagnosen kanske var lite VÄL pessimistisk? Känns faktiskt lite så i ditt fall frugtis, och det är ju bara positivt men kanske lite jobbigt för dig att hantera eftersom du varit så inställd på vad vet sa första gången.

@sommarminne Nope, inget Falsterbo i år. Är rätt mätt på det känner jag och dessutom är det ju så hiskligt dyrt inträde?? Har aldrig kommit undan med mindre än flera tusen kronor...känns som rena Ullared! ;):D:D

@sommarminne Den prickiga i stallet har tidigare haft jätteproblem med mugg. Stod på penicillin i omgångar våren för två åren sen. Men äntligen fick jag möjlighet att testa om zink i fodret funkar:D. På honom gjorde det faktiskt det. Kommande höst och vår med lera i hagen så fick han aldrig något återfall trots att inget annat förändrades. Så det kanske är värt att testa:)?

Jag är för fattig för Falsterbo. Hoppas att det kommer nån liten tv-sändning därifrån. Hade gärna sett Patrik och Deja.

@stjarnfrugt Det är så himla härligt att ni kan komma igång nu! Jag tror som Novali att prognosen var onödigt pessimistisk förra besöket. Hoppas att igångsättningen blir lugn och behaglig;).

@stjarnfrugt Skänt med så positivt besked.

Själv är jag mitt i packning för 5 veckors semester. :crazy: Red ett dressyrpass i går, och Elle uppförde sig exemplariskt så jag tror jag hoppar över att rida i dag för att sluta på topp. Hon kommer avmaskas i dag då hon hade mkt mask (950) och sen blir de 3 veckor helvila för henne. Läser vad ni gör under sommaren men troligen inte så mkt uppdatering från mig.
Lite bilder från i går.

Vårt svåraste, skritt.

Klapp, klapp

Länk till alla bilder: http://s73.photobucket.com/user/Charlotte1975/library/?sort=3&page=1

Precis hemkommen från tvådagars "läger" med dressyrinriktning. Hur kul som helst! Tyvärr hade jag inte med mig Queenie utan min 10a stod redan där så jag red honom lite men tittade mest på de andra. Jättekul, så inspirerande! Bland annat körde vi en lektion/clinic när tränaren red en häst och vi i mindre grupper skulle diskutera fram olika övningar som vore bra för just den hästen just den dagen, sen skulle vi komma med bra förklaringar till vad, varför och hur. Jättekul! Som sagt väldigt inspirerande och mycket som jag känner att jag kan ta med mig till Queenie. Men åh vad jag saknar att inte ha nån riktig ridbana här hemma... Nog för att det funkar bra att rida ut, men det är så KUL att kunna rida igenom nånting ordentligt på bana också. Nu är jag så taggad att prova lite, men jag skulle helt klart haft vettigt underlag att rida på. Får nog ta och tjata till mig en ridbana snart... :angel: :D

Förutom hästarna fick vi även prova på zumba och sen lite yoga, främst med inriktning på stretchning bra för ryttare, så himla bra! Jäklar vad det tog emot och spände. :o Efter det blev det trerätters middag, bastu och bad. Snacka om minisemester! ;)

@Fiorano Just de!!! Jag vet att jag letade efter zink i höstas men hittade ingen utan köpte zink-pasta och kleta på muggen och det försvann faktiskt av de.:up: Var någonstans hittar du zink i foderform?

@sommarminne Bellos ägare köpte zink i hälsokostaffär. Det är inte så dyrt och tror hon gav typ 5 tabletter/dag. Vet inte exakt vad hon gav men tror hon räknad människodos som för 70 kg och sen då upp till hästens vikt om du förstår hur jag menar?

Precis hemkommen från tvådagars "läger" med dressyrinriktning. Hur kul som helst! Tyvärr hade jag inte med mig Queenie utan min 10a stod redan där så jag red honom lite men tittade mest på de andra. Jättekul, så inspirerande! Bland annat körde vi en lektion/clinic när tränaren red en häst och vi i mindre grupper skulle diskutera fram olika övningar som vore bra för just den hästen just den dagen, sen skulle vi komma med bra förklaringar till vad, varför och hur. Jättekul! Som sagt väldigt inspirerande och mycket som jag känner att jag kan ta med mig till Queenie. Men åh vad jag saknar att inte ha nån riktig ridbana här hemma... Nog för att det funkar bra att rida ut, men det är så KUL att kunna rida igenom nånting ordentligt på bana också. Nu är jag så taggad att prova lite, men jag skulle helt klart haft vettigt underlag att rida på. Får nog ta och tjata till mig en ridbana snart... :angel: :D

Förutom hästarna fick vi även prova på zumba och sen lite yoga, främst med inriktning på stretchning bra för ryttare, så himla bra! Jäklar vad det tog emot och spände. :o Efter det blev det trerätters middag, bastu och bad. Snacka om minisemester! ;)

Jisses va roligt och härligt det där lät!!!

@Fiorano Beställt! hittade på nätet vilka tillskott som innehöll mest zink så nu håller jag tummarna för att de blir bra:)
Satt precis och funderade på hur det kommer sig att han bara haft problem med mugg nu sista året och kom på att han fick tillskott för hovarna innan och det innehöll ju faktiskt zink! Slutade dock med det när jag bytte hovis för att fötterna blev så mycket bättre:cool:.

Ja, jag har också funderat på hur den förra prognosen kunde förändras så drastiskt. Men jag klagar inte ;) Nu hoppas jag bara att hon håller sig från fler onödiga skador så att vi kommer igång ordentligt. Bevisligen är det ju inte en häst man vill ha stående i onödan...

Red idag, 40 min skritt på grusbanan. Egentligen ska jag väl rida på rakt spår, men jag känner min häst och vet att hon behöver sysselsättas för att hålla sig på backen. Så vi red lite halter och sånt som hon fick tänka lite på, hon verkade iaf nöjd även om hon var irriterad på att det bara var skritt och tråkigt. Hon var rejält laddad och jätteglad över att få bli riden iaf. Inga dumheter, men jag hade inte velat rida ut på premiärturen och dessutom i ny miljö :angel:

Men herregud så tjock hon har blivit i sommar. Jag har fått spänna ut nästan en decimeter på täckesgjordarna. Hoppas nu verkligen att jag kan rida henne och att det inte blir nåt mer krångel, hon bevhöver ju inte alls bli mer rund än såhär... Jag tänkte dock att det skulle göra henne lite lugnare att bli tjock, men det kände jag då inte av idag :o

@sommarminne Jag har inte tackat ja, jag vill tala med mitt lönekontor först så att jag har exakt koll på vilka datum jag kan säga upp mig utan att behöva betala tillbaka semesterdagar. Igår vad jag på kliniken och hade inte tid, och jag kom inte från Norrland förrän torsdag em.
Men jag kommer att ta det, jag kan inte tänka mig nåt annat. När flytten blir av är beroende på vad lönekontoret säger, men jag vill komma iväg så snabbt det går så jag kommer att förkorta min semester för att ligga bättre till med dagarna.
Jag är även i behov av flytthjälp då mina föräldrar kan komma och hjälpa mig, så det blir antingen i mitten på augusti eller i början på september. Jag hoppas på augusti, vill ju inte komma dit upp när vintern står för dörren...

Ja det var mkt kul att äntligen få rida. Även om det inte blir nån ridning att tala om, så är det iaf ett tecken på att vi är på gång. Jag kommer i vilket fall att ta det ganska lugnt med henne i år. Givetvis rida henne så att hon byggs upp igen, men inte med sikte på nånting så att det blir forcerat. Kommer att rida ut mkt, klättra osv så fort jag får klartecken från veterinären att hon kan sättas igång fullt ut.

Blir inget Falsterbo för mig. Jag har inget större behov av shoppingen just nu, och jag vill hålla i alla slantar jag har. Har ju inte riktigt kunnat släppa tanken på att köpa ponnyn, och då vill jag inte slösa pengar i onödan ifall det kommer en möjlighet till det. Är alldeles tillräckligt dyrt att flytta, och ska jag dessutom köpa och flytta upp en häst till i samma vända så är det nog att leva som en kyrkråtta som gäller.

@stjarnfrugt grattis vad roligt ang de goda beskeden!
ytterligare en anledning att man aldrig ska lägga sig och ta ut allt i förskott, för det löser sig faktiskt ofta till det bättre :)
Hoppas allt ordnar sig nu på bästa sätt och framför allt roligt att du verkligen kan rida igång din häst igen och slipper krångel runt att den är skadad osv utifrån tidigare :)

maja: vilken härlig kurs det låter som - intressant och lite unikt upplägg :) Kul att det kändes bra och var nyttigt :)

Allt är bra på min front: 07:an ska ridas av beridar tränaren på onsdag som ridit en gång i veckan nu och fått lite provision på att sälja honom, för en A-tränare här hos oss. Ska bli superkul :)
Min 00:a har gått jättefint i helgen och under veckan som varit - i morgon är det träningsdax för bästa tränaren och vi peppar deluxe :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 076
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp