07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en förmåga att ta ut saker i förskott, ja. Men samtidigt är det rätt skönt när det visar sig vara bättre än befarat. Hellre det än tvärtom. Detta var mitt bästa veterinärbesök någonsin, jag var förberedd på en lång trälig konvalescens med osäker utgång. Istället fick jag ett igångsättningsschema och återbesök för att kolla upp så inget gått åt fel håll om 7 veckor. Det känns mkt bra. Betydligt bättre än de gånger jag varit på kliniken och tänkt att "det här går nog bra" och så har det varit döden och elände istället. Jag föredrar att bli positivt överraskad än tvärtom.

Red 40 min idag enligt plan. Min häst var på jättefint humör och inga dumheter alls, jag tog inte ens med mig gramanen eftersom jag tyckte att hon var så snäll igår, och jag vill inte ha onödigt mkt i händerna för jag tycker jag rider mkt sämre då.
Det blev ridbanan igen för säkerhets skull. Även om det blir rakare spår ute så tänker jag att det är bättre med fyrkantspår och sansad häst än high chaparall ute. Dessutom ny miljö som sagt, då är hon alltid lite studsig tills hon lärt känna vägarna.
Hon skötte sig exemplariskt och gick i en fin form och stretade inte lika mkt som igår. Tyckte dock att hon var lite snubblig fram men kanske är man bara överkänslig. Skrittade ut sista 5 minuterna och då vaknade hon till liv med allt nytt hon aldrig sett.
Imorgon ska jag rida ut med stallägaren eftersom jag inte känner till några ridvägar alls. Lite skeptisk är jag med tanke på att min häst är laddad i kombination med stallägarens häst som tydligen kan vara rejält spattig. Men vi får se, i värsta fall får vi väl gå hem igen.

@stjarnfrugt Alla har olika copingmekanismer hur man hanterar problem och situationer som uppstår. Du uppfattas månne som ganska negativ här på Buke men med viss eftertanke så förklarar jag det med att detta i princip är din enda ventil för allt elände som händer med hästen.

Hursomhelst har jag och Barbie provat rida för en ny tränare idag. Min vardagstränare är inte utbytbar men nu när klubben väl tar hit någon så tycker jag det är bra att vara med. Dessutom är det alltid nyttigt med nya ögon. Eftersom det var första gången var det ganska mycket avcheckning på vilken nivå vi är och vad hon kan kräva,

Red genom skolorna och fick godkänt för öppnorna men måste jobba med tvärningen i slutorna. Sen körde vi genom lite enkla byten och fick som uppgift att skritta ganska många steg för att vi inte ska hamna i den där låtsasskritten som drar ner poängen så mycket utan verklligen hittar den riktiga skritten.

På slutet provade vi lite byten och det funkar från vänster till höger, visserligen efer bak men hon byter på hjälpen. Från höger till vänster var det först inge reaktion alls. Sen bytte hon åtminstone fram på hjälpen:p. Fick i uppgift att fortsätta testa oss fram md bytena och inte bry mig så mycket om att det inte är så prydligt.

Är överlag riktigt nöjd med träningen och jag fick bra tips och hon var på mig med mina brister i sitsen. Tror det blir jättebra att ha denna tränaren som komplement om vi ska ta oss upp i MsvB:).

1970987_10203316648668876_5277630660122473612_n.jpg

Har en liten fundering. I mitten av augusti är här en stor dressyrtävling i dagarna tre. För mig och Barbie finns det möjlighet att rida MsvC alla tre dagarna. C2 på fredagen och sen C1 både lör och sön. Men jag vet inte om det är lite mycket med tre dagars tävlande? Misstänker att hon kan bli lite trött och funderar på att bara rida C1orna.

Hur resonerar ni med flera dagar på raken? Tävlingen är bara en halvtimmes bilfärd bort så hon kommer att vara hemma som vanligt.

@Fiorano jag tycker inte det är några som helst problem att gå en klass om dagen i 3 dagar, hästen är ju både i kondition och van att vara ute och tävla osv. Inget som stör öht som jag ser det.

• Gilla
Reactions: oxo
@mackan Nä jag tycker ju egentligen inte heller att det är för mycket. Men ibland tvivlar man på sig själv:p. Vi får galoppträna upp kondisen lite extra! Vill ha så många möjligheter som möjligt att få kvalen till MsvB klara så jag inte behöver tänka på det nästa år.

haha @Fiorano ja det gör man ju ibland (tvivlar) men jag hade faktiskt snarare tänkt tvärtom i ditt fall, och särskilt om du är orolig att det är mycket osv, att inte lägga in ngt kondishöjande eller träningsökande bara för att du ska rida ett 3-dagars med en klass om dagen där hästen sen åker hem och sover hemma. hästen är i kondis redan och fullt igång, samt van att åka på tävling till olika ställen osv. Den rids en klass om dagen i några minuter totalt i tre dagar, och åker sen hem och tar det lugnt. Jag hade snarare utifrån det ridit på precis som vanligt och inte lagt in ngn extra kondisträning osv pga ett sånt meeting. Hon kommer orka fint. Särskilt om hon väl ska ha lite vila nu några veckor innan augusti emellan tävlingssäsongerna.

Då hade min häst dragig av sig en sko. Han kommer få gå och skrota fram till torsdag då min andra ändå ska skos, tänkte att jag tar runt om på honom också.
Men det svullna benet ser bra ut ialla fall :)

Jag har ridit träning ikväll efter några veckors uppehåll då tränaren varit iväg och det varit lite mycket i schemat som rubbat min annars ganska stadiga träning en gång/vecka. Har ju ridit på för egen maskin under tiden och det har känts väldigt bra faktiskt, upplever att det ibland är nyttigt att sitta på egen hand ngn kortare period och fnula på sig själv, hästen och vad man har för "uppgifter" att jobba på, har hänt roliga aha saker under tiden, men idag var det alltså träning igen och det var superkul på alla sätt :)
min 00:a är det jag avser nu som förtydligande.
Vi har ju börjat trampa honom liiite senaste tiden och nu känns det som han verkligen har fattat. Dessutom tycker han det är superroligt :) - bästa stunden på hela passet idag tyckte han när tränaren gick med brevid och vi växlande mellan att trampa lite och sen fram igen, sen tillbaka lite senare igen osv. Var så otroligt glad och hjärnan jobbade på som aldrig den i fråga om att ta in vad "alla sa" - matte däruppe på ryggen och sen tränaren brevid, och "säg vad jag ska göra, jag gööör det, vad säger ni nuuu - jag gör't bara jag fattar" typ. Härlig är han min lilla mupp och han får guldstjärna idag för den han är, min lilla (stoora) kamel till fullblod som han ju är oddsen emot sig i fråga om att vara dressyrhäst, haha ;)

@mackan Barbie vilade i princip hela förra veckan och denna veckan har hon skrittats och gick bara kort på banan i onsdags (med @stjarnfrugt i sadeln). Red första riktiga passet på banan i fredags. Så hon har haft den vila hon får i sommar. Hon behöver oavsett tredagars nog galoppera mer i skogen-det börjar synas att hon går på gräs om dagarna nu...

Min lilla grå har tagit det väldigt lugnt nu sen i tisdags. Gick en lugn tur med medis igår men annars har hon bara vilat. Hon sover ganska mycket så jag tror den här lilla vilan var bra för henne. :) På onsdag blev det ordnat en till dressyrträning så jag lär väl kanske rida igång henne imorgon och tisdag. Tror inte hon tar skada av att ta det lugnt, snarare tvärt om. Nu är min sommarhage så nerbetad som jag vill ha den så nu är jag ganska lugn med tanke på fångesten. Snart åker lilla ettåringen hem igen och då kan Queenie och nordisen gå på det här perfekta snålbetet hela sommaren. :) Hur bra som helst! :)

@stjarnfrugt
Vad härligt att höra om nya klinikbesöket! Underbart! Hoppas du får bra besked från kontoret imorron så du kan flytta snart. :)

@Fiorano Den korta sessionen på banan i onsdags kan ju snarare räknas som vila. Eller barnridning :angel:

Jag tycker att du ska köra på alla tre klasserna. Det blir ju inte mer ridning än vanligt, dessutom är hon ju van att åka bort. Skulle det mot förmodan kännas segt kan du ju stryka dig en av dagarna.

@Maja_Kandi Ja, det hade varit skönt att kunna flytta i augusti. Men jag behöver hitta nånstans att bo, det verkar vara det största problemet :crazy: Jag hoppas hitta nåt i Lugnvik eller därikring eftersom jag är gruvligt trött på att pendla till stall och jobb med all tid och inte minst pengar det kostar. Som det är nu äter ju extrautgiften för 6 mil tor till stallet i princip upp en till stallhyra... Samtidigt vill jag hitta nånstans att bo direkt, jag är så trött på att flytta runt. Dessutom har ju min familj inte all möjlighet i världen att komma ner var och varannan helg för att flytta mina saker :o

Jag kollade upp flyttfirmor, men verkar hutlöst dyrt. 9500 kr har jag tex fått en offert på. Finns inte en chans att jag betalar det för mina möbler motsvarande 40 kvm. Då tar jag vad som ryms i hästsläpet och slänger resten till loppis. Lutar mot det i vilket fall, eftersom jag är skeptisk till att köra 60 mil med hästen i ett streck. Då kan hon åka lastbil för 4000 kr och jag tar hästsläpet till möblerna, det ska ju ändå köras upp.

Jag har ikväll suttit och glott igenom alla mina ponnyfilmer för jag vet inte vilken gång i ordningen. Har sån lust att köpa den nu när det inte verkar bli nåt dyrt och segdraget med min stora. Men samtidigt har jag aldrig haft två egna hästar på heltid samtidigt, och inte heller i kombination med nytt jobb och allt vad det innebär. Det kanske inte blir nån bra kombo? Jag vill ju inte vara helt slut och inte kunna ta mig an nya jobbet ordentligt. Man får ju ha i bakhuvudet att jag redan varit inne i väggen rätt hårt en gång, och jag har inte samma ork som "vanligt" folk.

Jag har ikväll suttit och glott igenom alla mina ponnyfilmer för jag vet inte vilken gång i ordningen. Har sån lust att köpa den nu när det inte verkar bli nåt dyrt och segdraget med min stora. Men samtidigt har jag aldrig haft två egna hästar på heltid samtidigt, och inte heller i kombination med nytt jobb och allt vad det innebär. Det kanske inte blir nån bra kombo? Jag vill ju inte vara helt slut och inte kunna ta mig an nya jobbet ordentligt. Man får ju ha i bakhuvudet att jag redan varit inne i väggen rätt hårt en gång, och jag har inte samma ork som "vanligt" folk.

jag hade avvaktat där du befinner dig helt klart. och friskförklarad häst osv i sammanhanget. det krävs en del tid att se osv. koncentrera dig på det positiva att du fått jobb där du vill, hästen du har är bättre, du ska flytta konkret osv, och sen finns all tid i världen att ägna sig åt dina övriga tankar och önskemål osv.

Min häst skötte sig så himla bra idag, trots att stallägarens spattiga sto dök ner i diken och betedde sig allmänt illa. Min vände inte på örat. Och där satt jag med gramanen på och skämdes för att jag sagt att hon kunde vara lite dryg. Vi passerade kor, bilar med släp, hästar i hage utmed vägen och ingenstans gjorde hon en ansats till att ens bry sig...

...så skulle vi rida hem, och passerade alla kor osv utan problem. Jag sa att det är verkligen skönt att ha en stabil häst och att det där med att backa ner i diken har vi ju slutat med för flera år sedan. Så skulle vi gå förbi hästarna igen, och jag verkligen hatar lösa hästar i hage bredvid där jag ska rida men det gick ju bra innan så jag tänkte inte på det. Så får min häst nåt jävla ryck och börjar skutta omkring, baklänges ner i dikena, upp igen, ner på andra sidan studsar över vägen och slingrar sig så jag har henne varken framför eller bakom skänkeln. Som en jävla orm. Och jag var så jävla arg på henne, men framförallt arg på att vi bara får skritta och nu går min häst i alla gångarter samtidigt upp och ner ur dikena...:rage:
Och så de där Jävla hästarna i hagen bredvid som såklart inte kunde hålla sig gjorde ju inte saken bättre. Självklart var hagen flera hundra meter lång också så de sprang ju såklart längs med och vi blev aldrig av med dem :mad: När min häst gjort några turer ner mot taggtråden på andra sidan och upp igen var jag tvungen att hoppa av och gå med henne. Då gick hon i bästa fall i skänkelvikning i passage. Annars försökte hon preja mig med bogen ner i diket.

Jävla jävla jävla häst! Och jävla värdelösa satans igångsättning. Jag är så OERHÖRT trött på detta :banghead: Vanligtvis sätter jag sporrarna i henne och rider full fart framåt och då ger hon sig. Men nu får man ju inte ens det, utan ska försöka hålla henne i skritt. Jo tjena, frustrationen ett faktum och hästen börjar hoppa istället som en jävla gunghäst.

Ska bli intressant att se vad dessa 1,5 nästkommande veckor leder till. Jag tyckte ju inte ens att hon var dum idag, inga som helst indikationer på sådant humör. Snarare tvärtom, hon var precis som normalt när hon är fullt igång och så detta jävla bryt. Jag förstår att hon är frustrerad och less, men hon fattar ju inte att såhär kan vi inte hålla på för då kommer vi aldrig ur detta jävla igångsättande :(

Hur ska man lösa såna här situationer när de uppkommer? Med en häst som bara får skritta, men där man vet att det enda som hjälper är att få henne framåt innan hon börjar hoppa.

Min häst skötte sig så himla bra idag, trots att stallägarens spattiga sto dök ner i diken och betedde sig allmänt illa. Min vände inte på örat. Och där satt jag med gramanen på och skämdes för att jag sagt att hon kunde vara lite dryg. Vi passerade kor, bilar med släp, hästar i hage utmed vägen och ingenstans gjorde hon en ansats till att ens bry sig...

...så skulle vi rida hem, och passerade alla kor osv utan problem. Jag sa att det är verkligen skönt att ha en stabil häst och att det där med att backa ner i diken har vi ju slutat med för flera år sedan. Så skulle vi gå förbi hästarna igen, och jag verkligen hatar lösa hästar i hage bredvid där jag ska rida men det gick ju bra innan så jag tänkte inte på det. Så får min häst nåt jävla ryck och börjar skutta omkring, baklänges ner i dikena, upp igen, ner på andra sidan studsar över vägen och slingrar sig så jag har henne varken framför eller bakom skänkeln. Som en jävla orm. Och jag var så jävla arg på henne, men framförallt arg på att vi bara får skritta och nu går min häst i alla gångarter samtidigt upp och ner ur dikena...:rage:
Och så de där Jävla hästarna i hagen bredvid som såklart inte kunde hålla sig gjorde ju inte saken bättre. Självklart var hagen flera hundra meter lång också så de sprang ju såklart längs med och vi blev aldrig av med dem :mad: När min häst gjort några turer ner mot taggtråden på andra sidan och upp igen var jag tvungen att hoppa av och gå med henne. Då gick hon i bästa fall i skänkelvikning i passage. Annars försökte hon preja mig med bogen ner i diket.

Jävla jävla jävla häst! Och jävla värdelösa satans igångsättning. Jag är så OERHÖRT trött på detta :banghead: Vanligtvis sätter jag sporrarna i henne och rider full fart framåt och då ger hon sig. Men nu får man ju inte ens det, utan ska försöka hålla henne i skritt. Jo tjena, frustrationen ett faktum och hästen börjar hoppa istället som en jävla gunghäst.

Ska bli intressant att se vad dessa 1,5 nästkommande veckor leder till. Jag tyckte ju inte ens att hon var dum idag, inga som helst indikationer på sådant humör. Snarare tvärtom, hon var precis som normalt när hon är fullt igång och så detta jävla bryt. Jag förstår att hon är frustrerad och less, men hon fattar ju inte att såhär kan vi inte hålla på för då kommer vi aldrig ur detta jävla igångsättande :(

Hur ska man lösa såna här situationer när de uppkommer? Med en häst som bara får skritta, men där man vet att det enda som hjälper är att få henne framåt innan hon börjar hoppa.

jag hade frågat veterinären om lite lugnande! bara en liten dos men så att du känner dig lugn och hon sköter sig. finns ju massa smidiga lösningar med gele och sådant man lägger i maten

Saken var den att hon var inte sådär laddad som hon kan vara. Hon var lugn och stabil och ingenting konstigt alls. Och på ridbanan har hon ju gått som ett ljus, så där är behovet av lugnande inte alls befintligt.

Frågan är också hur mkt eller lite hoppande man ska tolerera? Det är ju ändå en häst liksom, att den hoppar till för en fågel eller liknande tycker jag inte är någon fara. Men att den galopperar på stället... nja. Hon är heller inte sådan varje dag, så det är ju träligt om man ska måsta droga henne varje dag för att hon flippar var 10e. Jag vet inte vad som är rimligt, jag har aldrig haft behovet tidigare. I grund och botten handlar det väl mest om hur mkt man kan tolerera utan att äventyra tillfrisknandet. Hon går ju i stor hage, och att hon springer runt där har ju veterinären godkänt så det är ju knappast nolltolerans. Så frågan är om man måste droga henne då vid ridning? Det handlar ju inte om 40 minuters hoppandes omkring, det känner jag ganska snabbt om hon är dryg och då går vi in på banan där hon sköter sig.

Jag har tackat ja till jobbet. Börjar i augusti. Problemet är dock att jag inte fått tag i någon bostad... blir ju svårt att börja om man inte har nånstans att lasta in hela flyttberget.

Jag har tackat ja till jobbet. Börjar i augusti. Problemet är dock att jag inte fått tag i någon bostad... blir ju svårt att börja om man inte har nånstans att lasta in hela flyttberget.
Tycker du gjorde rätt i att ta jobbet. Bostad ordnar sig nog. Va glad att de inte är Sthlm du ska flytta till...

@Charlotte1975 Ja, det fanns inte så mkt att fundera kring. Här trivs jag ju inget vidare. Jag tvivlar nu när jag har semester, för det är ju som sagt rätt besvärligt att flytta. Men jag vet att så fort jag kommer tillbaka på jobbet på måndag så kommer det kännas rätt skönt att veta att det har ett slut...

Visst ville jag hellre flytta hem, men det fanns ju inget alternativ därikring. Jag får se detta som ett trevligt och meriterande arbete under tiden. Det kan ju bli några år till i väntan på, då är det ju kul om man trivs. Dessutom är det bra att få de här arbetsuppgifterna som jag saknar på nuvarande jobbet, för det kompletterar mitt CV väldigt bra om jag ska söka mig vidare. Men nu hoppas jaga tt jag stannar där ett tag, jag är så less på att flytta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 076
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv