07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu kan samtliga notera att följande inlägg bara är positivt ;)

Jag fick jobbet i Östersund!!!!! Halleluja Amen.

Känns helt fantastiskt. Nu har jag förvisso inte tackat ja, utan sagt att jag ska fundera ett tag. Men jag tror inte att det är så mkt att fundera kring, det är bara praktiska detaljer som flytt osv. Beror mkt på vad veterinären säger på fredag, och vad mitt lönekontor säger på måndag.
Vill ha lite koll på detta med semesterdagar osv, jag vill ju inte betala tillbaka en massa dagar i onödan. Men samtidigt vill jag flytta så snart det går, om jag ändå är på väg är det bara drygt att vänta. Jag vill liksom gärna hinna upp medan det ännu är något sånär sommar kvar. Den enda fördelen med att vänta är som jag ser det, att hästen får mer tid i rehabstallet och ev återbesök hos samma veterinär. Men för min egen del hade jag gärna bara åkt ner och packat och sedan dragit.

Förvisso erbjöd de en lägre lön än jag begärt men jag tog i rätt hårt i min löneanspråk. Dock är deras erbjudande ändå 900 kr mer än jag har i dagsläget. Jag tänkte förhandla upp det till 1000 kr mest för magkänslans skull. En av anledningarna till att jag grubblar om lönen är att det är mindre skiftgång utslaget per år i Ösd jämfört med nu, vilket sänker den totala årslönen. Däremot blir det en lägre stallhyra så pengarna i plånboken kanske går jämnt upp, men då var det ju de eventuella planerna på att skaffa en till häst...

Menmen, första steget är att höra vad veterinären säger på fredag. Sen får jag gå vidare i tanken efter det.

grattis deluxe ! ! !
självklart för mig har inget med häst osv ngt att göra med det du förmedlat i alla par år nu att du ska tacka nej till det pga ngn häst som är skadad osv! stort grattis du har ju precis uppnått det du längtat efter som mest och bra jobb och lön osv. grattis som sagt !!

@oxo Vi har bägge väldigt vanliga namn, men visst, han kan ju misstänka att jag bor i kvar i staden jag bodde i sist.

Det är skumt med den här mannen, under hela vår tid har han gjort saker som att ringa till min hemtelefon en dag när jag borde vara på jobbet, men just den dagen var hemma. Hört av sig för första gången på typ 6-7 månader dagarna efter att ett förhållande jag var i tagit slut, och det här var ju långt före facebooks tid, han har helt enkelt bara känt det på sig. Därför känns det konstigt att han dök upp. Alla andra vänförslag i listan har mellan 3-20 gemensamma vänner, men vi har inga.

Scary.

Ja shit vad ni skriver :eek:

Ang Falsterbo och shopping så har jag ju haft en liten ponny på utbildning så jag tänkte att de pengarna skall jag shoppa upp på Falsterbo :D. Har biljetter till hoppläktaren Fredag och skall stå i SWBs monter onsdag och fre-lör. Tänkte kanske åka dit tisdag också och titta på unghästdressyren, känner att det börjar bli fullsmockat den veckan :nailbiting:

@oxo Vi har bägge väldigt vanliga namn, men visst, han kan ju misstänka att jag bor i kvar i staden jag bodde i sist.

Det är skumt med den här mannen, under hela vår tid har han gjort saker som att ringa till min hemtelefon en dag när jag borde vara på jobbet, men just den dagen var hemma. Hört av sig för första gången på typ 6-7 månader dagarna efter att ett förhållande jag var i tagit slut, och det här var ju långt före facebooks tid, han har helt enkelt bara känt det på sig. Därför känns det konstigt att han dök upp. Alla andra vänförslag i listan har mellan 3-20 gemensamma vänner, men vi har inga.

Scary.

Stalker:o :nailbiting:
Rätt som det är står han väl utanför fönstret när du är ensam hemma.

Det är ju inget att fundera på! Komsi komsi! Jippie vad kul! :banana: Då kan vi ju träna tillsammans i vinter, för det är klart att du ska köpa ponnyn nu när du flyttar upp! Kan inte stora hästen bo kvar i rehabstallet längre även om du flyttar upp innan? Så kan du hämta henne efter ev återbesök? :)

Ja, rent teoretiskt kan hon göra det. Men frågan är hur omfattningen av hennes rehab kommer att bli både i form av arbete samt ekonomiskt. Ska jag betala full rehabkostnad för henne så kommer hon antagligen att kosta mig runt 6000 kr/mån inkl allt med hovslagare, försäkring, skötsel och vård. Då kan jag glömma att ha en till häst som ska stå och kosta pengar.
Om hon följer med mig, men kommer att kosta som en vanlig häst och ta en massa extratid i form av rehab, vet jag inte om det är rimligt att tro att det är ett bra läge att skaffa en till ny häst ovanpå allt vad det innebär med nytt jobb och flytt.
När hon dessutom har kända rtg-förändringar osv och vi inte vet hur det slutar när (om) hon kommer tillbaka i full träning, så kan jag heller inte luta mig mot självklarheten i att hon går att sälja om jag plötsligt en dag hamnar i en sits att jag inte kan ha kvar båda hästarna. I bästa fall kan jag sälja ponnyn om det går, i värsta fall är det väl nåt med ponnyn då som gör att jag står med två problem. Jag vet inte om jag vågar ställa mig i den sitsen riktigt, eftersom jag är ensam att ro runt det.

men som sagt, vi får börja med att höra vad som sägs på fredag.

@mackan Jag kommer antagligen inte att tacka nej till jobbet pga hästen. Men det har en ganska avgörande betydelse för hur och när flytten kan genomföras, beroende på vad veterinären säger om framtiden.

Kl
En sak jag glömde fråga. Jag har ridit Queenie på ett rakt bett med fasta ringar vilket hon funkat allra bäst på hela tiden. Men sist på dressyren sa tränaren att jag borde prova rida på ett delat för att kunna få till ställningen lite bättre. Har därför bytt till ett vanligt tränsbett med lösa ringar. Men jag tycker inte att jag får samma sug framåt till bettet som innan... Märktes tydligt idag på hoppningen och när jag reflekterar över det så känns det som att det kan ha en hel del att spela in i mina sista pass hemma också... Hon lägger sig inte lika fint i handen utan backar hellre. Hon gillar alltså inte det här bettet. Någon som har tips på andra varianter att prova?

@Maja_Kandi Fast ring kan vara ett bra förslag. Men kanske även ett lock-up eftersom hon verkar trivas med rakt. Det kanske helt enkelt tar i gommen. Har du provat tredelat? Vad säger tandläkaren om hennes utseende i munnen? En låg gom brukar inte gå bra ihop med tvådelat tex.

Vad har hon för bettstorlek? Ska jag ändå flytta norrut har jag en hel hög med bett du kan låna och prova utan att slippa köpa dyra bett. Har två- och tredelade med lös resp fast ring. Samt tvådelat Sprenger Dynamic lös ring och oledat Sprenger med tungfrihet.

Lör-sön menade jag såklart att jag ska stå i montern... Plus att jag ska försöka hinna bort om Skanör någon av dagarna också och hälsa på Bruces mamma Athena som flyttat dit nu! Sedan ska jag såklart hålla igång Bruce eftersom vi ska iväg på meeting veckan efteråt, och "min" älskade ponny ska bo hemma hos oss för hans Dalarna-familj ska vara i Falsterbo de också och åker direkt från NF-SM i Laholm. Så jag måste ju hinna med att rida på honom en liten sväng också :love::love:.

@stjarnfrugt Jättestort grattis till jobbet!! Men tänk inte ens tanken att tacka nej till det! Alltså jag tycker inte att hältorna/reaktionerna på din häst var så katastrofala att du ska behöva stå och betala multum för rehabstall. Blir intressant vad som sägs på hennes åb.

@Marvin Hade du varit huvudrollen i en romantisk komedi hade detta betytt att han är Mannen i ditt liv och universum (alltså Facebook) gör sitt bästa för att förmedla detta till dig;).

Ha ha ha EXAKT vad jag tänkte! Eller åtminstone så kanske HAN tycker att han är mannen i Marvins liv och gör allt för att få henne att begripa detta...:D

Grattis frugtis!:bump: Så himla roligt för dig! Jag antar att du jobbar inom vården på nåt sätt eftersom du pratar om att få betala tillbaka semdagar? Men du borde ju ha tjänat in så många att du inte behöver betala tillbaka några alls om du jobbat 1 år på samma jobb även om ni får förskottssemester inom vårdavtalet?

@Fiorano Det handlar väl mer om att jag tvivlar på min förmåga att rehabba henne lika bra som andra kan :o Och så beror det ju på vad som sägs om underlag osv. Men min veterinär är väldigt vettig och förespråkar inte boxvila och sjukhage i onödan. Jag hoppas att hans "släpp ut henne i storhage/lösdrift efter en vecka" betyder att hon inte är en av de hovledshästar som sedan ska gå på strikt plant underlag under konvalescensen... Men ska hon tex tömköras och duttas flera dagar i veckan, skritta vid hand och hej och hå då känner jag nog faktiskt inte för att göra det själv. Speciellt inte om det kommer till hösten när det blir kallt. Hade hon varit 20 cm mindre ja, men hon nu är hon stor och stark och ganska otymplig för mig när hon blir besvärlig och överenergisk.

@Novali01 Jag jobbar inte inom vården. Jag jobbar inom energibranschen och enligt mitt fackförbund blir jag återbetalningsskyldig för de dagar som jag hunnit ta ut i förskott om jag säger upp mig före 31/12. Man jobbar in ca 2 dagar per månad och säger jag upp mig from 1/9 borde det ju då bli 8 dagar att betala tillbaka om jag tagit ut 25. Men jag ska tala med mitt lönekontor på måndag, dom borde veta exakt.

Var inne en sväng på hööks idag för att kika på rean. Fick med mig en munktröja från JH. Riktigt skön mörkblå. Stod och velade mellan den och den cerisa men det fick tillslut bli den blå. Hade funderingar på att köpa båda men kände att jag får snåla lite om jag nu skulle få för mig att åka ner till Falsterbo.
Är det någon som vet om dom har kvar team chasingen där nere? Eller någon fälttävlan öht? Kan bara läsa mig till den klassen där dom hoppar lite på banan och sen tar några hinder ute och kommer tillbaka.

Just det jag köpte en militär mönstrad grimma också. Det var den enda med lite mjukt på sidorna för min skavkänsliga sak. Får se om den funkar.

@stjarnfrugt Grattis till jobbet. Tror de blir bra för dig med nytt jobb....

@Marvin lite läskigt med ex. Lovern. Antingen stalker eller mannen du ska gifta dig med.:D

Har hyrt hus med tjejkompisar hela Falsterbo veckan 3 minuters promenad från tävlingsområdet. Längtar enormt mkt. :banana:

Va en sväng förbi Hööks i går. Köpte vita lackboots med ludd, 2 piketröjor och ett skärp allt på halva priset. Sen blev de hovsmörja till ordinarie.

I går red jag min häst själv för första gången på säkert en månad på banan, efter vår lilla break pga strul. Hon kändes superfin och mkt av de som varit svårt tidigare kändes mkt bättre. I dag blev de löshoppning på morgonen, och sen skulle hon skos och få sig en genomgång av ET. Skickade även i maskprov i dag. En annan häst i stallet har tydligen haft supermkt mask, så att de kom ut med avföringen. :eek:

@stjarnfrugt
Hon har 9,5 på betten. Har du bett i rätt size så provar jag jättegärna! :) Sist hon var hos tandläkaren var hon fin i munnen, skulle ha 9,5, vet sa ingenting om ovanligt låg gom men förespråkar alltid tredelat eller rakt. Kollade ju henne i höstas då jag tyckte att hon hängde sig i ena tygeln, men det var alltså inte tandproblem (snarare skräp-i-sadeln-problem + inte tillräckligt stark pålle).

+ @Kirre Jag har mest bara fasta ringar på alla mina bett men de flesta är 10,5. Det här vanliga tvådelade med lösa ringar är ett jag har använt som första bett till unghästarna, det passar, men jag gillar inte lösa ringar. Det var som sagt dressyrtränaren som föreslog just ett sånt. Men jag ska kolla lite på vad som finns att få tag på hyfsat billigt. Hon har ju totalratat det mesta jag provat förut men med facit i hand har ju de betten varit lite för stora så det kan ju mycket väl fungera i rätt storlek.

KL
Nu är jag så gott som anmäld till årets första tävling, den åttonde augusti. :o :p Det blir hoppning på hemmabanan där vi brukar träna (Östersundstravet), tänkte hoppa 70 och 80, alltså LD och LC, känns lagom som första start på riktig tävling för både hästen och mig. :) Sen ser det ut som om det kommer vara fler bra tävlingshelger längre fram i sensommar/höst så jag hoppas vi tar oss upp i 90 och kommer ut på nån dressyrbana också. :) Bara 10an blir såld så ska jag investera i en dressyrsadel också!

Är nu tillbaka efter 184 mil i bilen och 2,5 vecka i norr. Åkte direkt till stallet för att få en uppdatering om min häst inför klinikbesöket imorgon. Hon har blivit tjock trots att hon står inne nattetid och går på (i mitt tycke) klenare bete. Så det gör väl sitt att hon inte rör sig lika mkt som på lösdriften samt står ensam. Men inte mkt att göra åt. Huvudsaken hon håller sig frisk.

Rehabtjejen har slutat promenera med henne eftersom hon återtog sitt gamla vanliga vilo-jag efter 1-2 veckor, och flippade ur ett antal gånger. Så nu går hon bara i hage och det är bäst för alla. I vardagshantering håller hon sig ju snäll så de där promenaderna med galen häst ser jag ingen vits med alls då hon inte sköter sig. Intressant att hon går fint i grimma mellan stall och hage, men är förjävlig att försöka promenera...

Håll tummarna för oss imorgon.

Grattis @stjarnfrugt !

Vi rullar på, tränat 1 x/vecka nu sista månaden och det märks. Däremot börjar jag mer och mer fundera på om min häst är en häst för mig ändå. Jag har haft 4 hästar tidigare varav 2 verkligen var "MINA" hästar, typ som @Maja_Kandi verkar känna med queenie. Jag tror aldrig jag kommer få den känslan med den här hästen, det är mest en ständig oro att hon ska skada sig (vilket hon lyckas med i tid och otid, på 3 år har jag haft ute DV lika många gånger för sårskador/feber som jag haft sammanlagt på mina tidigare 14 år som hästägare..) och att vi kanske inte riktigt passar ihop. Samtidigt är hon en häst om är rolig att rida nästan varje dag, har en mkt trevlig ridbarhet och som kapacitetsmässigt matchar mina ambitioner perfekt (kan gå 120 hopp och msv C dressyr + lättare FT klasser utan större ansträngning).

Svårt att förklara, men jag saknar lite extrakänslan för den här hästen. Vad gör man av det? Njuter av ridningen som ändå är rolig och att man har en trevlig häst? Förstår ngn vad jag menar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 076
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp