07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har också siktat in mig på Hööks rea:D. Eftersom det inte bir nåt Falsterbo så får jag shoppa lite där istället:p. Men jag har siktet mest på deras ziptröjor och ev nåt schabrak.

@sommarminne Säger som de andra, går svullnaden ner av rörelse och han känns ren så skulle jag rida på som vanligt.

Min gick ju lindad dygnet runt från mitten av november till mitten av februari, först pga griffelbensfrakturen och sen såret, som gjorde henne toksvullen från hasen och ner till hoven. Hon var dock bara störd av det några dgr vid varje skadetillfälle men svullnaden gav sig inte. Hon var trots lindning, lite tjock men efter ridning alltid renare. Tog när såret nästan var läkt, några dagar utan lindning tills hon var helt ren.
Så hon svullnade lite efter all lindning när hon väl fick gå olindad, men som sen la sig.

Och jag tänkte storshoppa i Falsterbo. :D Min schabraksamling börjar sjunga på sista versen, typ 90% av dom så det ska det bli några stycken. Hjälm funderar jag på och nya fårskinnspaddar. Min har krympt i tvätten. :o Lila ridbyxor vill jag ha och ny tävlingsskjorta.

Hm, utöka budgeten lite låter det som... :p

Apropå Falsterbo så hade jag tänkt åka dit i år. Men sedan brakade det ju ihop igen med hästen, nya jobb dök upp, ev flytt ska planeras osv. Nu vet jag inte hur nåt ska sluta, och har dessutom sagt åt pojkvännen att jag inte kan boka nån semesterresa pga att jag inte vet hur livet ska bli framöver. Så jag antar att det inte är populärt att jag åker till Falsterbo med den motiveringen att jag måste hålla i slantarna och dessutom inte vill vara bortrest i onödan :o

Tur att Hööks rea finns för oss som inte kan åka iväg :angel:

Idag fick min polle en gulstjärna:up: Skötte sig super när kompisen tömkörde och gjorde en så himla fin galoppfattning så både hon och jag jublade haha. Vi kollade massa på den där himla tjocka foten men han visar verkligen ingenting utan hon tyckte precis som jag att han kändes ärtigare och fräsigare i bakbenen med sulorna på så nu ska jag sluta fundera på den och rider bara på så länge de inte blir värre givetvis.

De va himla kul att se honom galoppera på töm idag för han har haft jätteproblem med att balansera upp sig i den utan ryttare innan men nu början han verkligen förstå och min kompis gör ett toppenjobb:bow:. Himla bra variation och nyttigt att se honom från marken:banana:.

@stjarnfrugt jag hittar inte heller något om rean:confused:

@stjarnfrugt @sommarminne Hööks rea kommer varje sommar efetr midsommar, inför nya katalogsläppet. Är personal som berättat att den börjar imorgon och rean kommer troligen synas efter tolv i natt på hemsidan. Dom smyger alltid med det innan den är igång:p.

Idag har Barbie gått sitt första pass i nya ridhuset. Underlaget är fortfarande väldigt djupt och det kommer ta ett tag innan det sätter sig. Men det kom såna helt galna skyfallsskurar så att rida ute var inte ett alternativ. Red bara i 20 minuter och skrittpausade mycket. Galoppen blev jobbig för henne men traven kändes över förväntan därinne. Pigg och fräsch ponny!

Hade egentligen tänkt tävlingsuppehåll nu ett tag för henne. Men Bello ska gå en LA1 första helgen i juli och då får Barbie hänga med och också gå den. Tänkte att det ändå känns rätt bra att hon får en enkel uppgift inne på banan:).

@Fiorano Aha, det förklarar saken.

Så idag ringde pojkvännen och sa att han ska till Öland 6 juli och att vi kunde ju åka nån dag till Falsterbo när han är klar med sitt golfande där. Jaha, jag som uteslutit Falsterbo för att 1. min pojkvän uttryckligen sagt att han är trött på att jag bara vill åka på hästrelaterade utflykter ihop 2. att jg inte vågat säga att jag ahde lust att åka till Falsterbo för att jag inte vågar åka nånstans utan honom då han uttryckt att han blir tjurig då med 3. för att jag med min hästs nya skada insett att det är osäkert vad jag ska/kan/behöver köpa när jag inte vet varken hennes framtid eller min ekonomiska framtid. Vi får se hur det blir. Jag hade nog gärna varit hemma i stallet sista semesterveckan, och definitivt inte varit på Öland och betalat hotellvistelse flera dagar pga knepiga svägerskor som vägrar ha besökare i huset. Men Falsterbo är lockande...

Så idag ringde pojkvännen och sa att han ska till Öland 6 juli och att vi kunde ju åka nån dag till Falsterbo när han är klar med sitt golfande där. Jaha, jag som uteslutit Falsterbo för att 1. min pojkvän uttryckligen sagt att han är trött på att jag bara vill åka på hästrelaterade utflykter ihop 2. att jg inte vågat säga att jag ahde lust att åka till Falsterbo för att jag inte vågar åka nånstans utan honom då han uttryckt att han blir tjurig då med 3. för att jag med min hästs nya skada insett att det är osäkert vad jag ska/kan/behöver köpa när jag inte vet varken hennes framtid eller min ekonomiska framtid. Vi får se hur det blir. Jag hade nog gärna varit hemma i stallet sista semesterveckan, och definitivt inte varit på Öland och betalat hotellvistelse flera dagar pga knepiga svägerskor som vägrar ha besökare i huset. Men Falsterbo är lockande...

@stjarnfrugt var i sverige håller du till? kan du inte va hemma när han är på öland och sen åka till falsterbo bara någon dag med hästkompis?

förlåt, men dax att försöka se NÅGOT soligt och ljust i sammanhangen som uppkommer osv? Jag tycker verkligen det, förlåt men jag MÅSTE bara uppmana dig att faktiskt försöka skriva ngt lite roligt och positivt ibland, för att du faktiskt KAN känna dig glad över NÅGOT? Det MÅSTE finnas positiva saker i ditt liv? :(

@sommarminne Jag bor i Mälardalen. Poängen var väl att han ville göra nåt ihop, drar jag dit med en hästkompis blir det nog husihelvete ;) Men nu visade det sig att han hade tänkt vara på Öland till onsdag och det blir för tajt för mig som börjar jobba på fredagen.

@mackan Klart att det finns positiva saker i mitt liv. Jag tyckte inte att mitt inlägg var negativt, men ironi och dråpligheter är jag bevisligen inte bra på att få fram i text ;) Det "roliga" bestod i att min pojkvän inte alls ville göra nåt hästrelaterat ihop då han gnällt över det, jag uteslutat Falsterbo som aktivitet och sedan helt plötsligt så vill han dit. Jag tyckte det var lite skrattretande på nåt vis men jag lyckades ju inte förmedla det speciellt bra :o Vanligtvis håller jag mig i tyngre tider uppe mkt tack vare min galghumor, men den är lite svårförmedlad...

Senast ändrad:
@stjarnfrugt alltså, jag har aldrig sett ngt glatt "bara för att" för att uttrycka glädje från din sida om små positiva saker osv. Galghumor är för mig inte ngt glatt även om det har humor med glimt ngnstans i bakgrunden. Men inte att förvirra med att självklart får du skriva precis vad du vill, ber om ursäkt för min reaktion men jag blir bara så himla frustrerad att du aldrig är glad, det är så jag läser alla dina inlägg i denna tråd sen år nu, och jag är som jag skrivit tidigare en sån person att jag blir frustrerad över att inte kunna bemöta när ngn skriver om jobbiga saker, med ngn konstruktiv kommentar eller försök till förslag eller lösning tankemässigt eller tipsmässigt osv. Så utifrån det så alltid när jag ser att du postat ngt så blir det lite per automatik att du vill förmedla ngt ledsamt, jobbigt eller negativt, och som sagt - galghumor kan man ha men från mitt perspektiv så skriver du ju ändå inget som verkligen är glatt eller ger dig glädje från din sida? :(

Jag hade sett din pojkväns erbjudande som en gest att han vill gå dig till mötes och vill att ni ska umgås, även om han inte delar dina önskingar i sammanhanget? :(

@mackan Den större delen är negativa antagligen, eftersom jag ofta behöver ventilera det nånstans, samt givetvis understryks det väl av att jag är ganska negativ som person. Vissa bara är sådana, jag har lärt mig att skratta åt det ganska ofta även om det sällan förmedlas att jag kan roas av sånt. Man får lära sig helt enkelt när man är en butterkaka i grunden, att det finns roliga saker med det också. Och jag tar motgångar oerhört dåligt som alla vet och märkt vilket ofta ventileras här.
Men nog har jag skrivit positiva saker också, när min häst gick bra perioden innan hon skadade sig tyckte jag att jag skrev ofta att hon gått bra på träning osv och att det kändes bra att se fram emot tävlingssäsongen är det äntligen lossnat för oss.
Men det är klart att när hon är skadad, dryg som konvalescent osv så är hon inte så rolig att ha. Speciellt inte nu när det dessutom grusat mina planer på byte till ponny. Det känns inte jättekul med hästeriet för tillfället.

rfast man är inte bara neagtiv eller butterkaka osv, man väljer faktiskt själv och även om det är tungt osv så finns det faktiskt alltid positiva saker man kan se, och gör man det inte så är det även så ibland självklart så är det för oss alla och inte bara 100 dagar om året eller mer ! Har du några riktigt goda vänner du kan bara ösa ur dig och få lite frid i det att kunna allmänt?

Det är väl mer att du bara alltid skriver så negativt här hela tiden och med invit till att du vill ha respons och reflektioner osv och att du samtidigt flaggar väldigt tydligt att du mår jättedåligt.
Tror @Jfrelin skrev ngt för länge sen om att heller inte hon visste riktigt hur hon ska bemöta dina inlägg eftersom hon tänker så olika och råd inte verkar funka osv. Jag tänker nog samma sak, att det är bättre att jag inte svarar på dina inlägg eftersom jag varje gång jag gör det vill bemöta och lösa och det funkar inte riktigt utan du skriver nog mer för att skriva av dig om jag tolkat dig rätt?

@stjarnfrugt Min första reaktion när du skrev att din pojkvän föreslagit Falsterbo var "åh, vad kul, då får hon kommit dit iaf och vad gulligt av honom att föreslå det". Sen läste jag resten och blev lite ledsen för att det just kändes så negativt när det egentligen var en ljusglimt i allt det tråkiga och vardagen.
Jag förstår hur du menar med det ironiska i det hela men det framkom inte alls om du egentligen faktiskt blev åtminstone lite glad.

Jag hoppas du nappar på det och för om så bara för någon dag kan få göra något kul hästrelaterat. :)

Ja, jag har vänner på den nivån men de flesta bor 100 mil från mig. Tyvärr blir det då lätt att man skriver här för att få ner tankarna i ord. Jag har inte heller privilegiet att mina närmaste vänner är insatta i hästlivet så det blir svårt att diskutera och få andras reflektioner över det hästmässiga. Många förstår ju inte hur påverkad man blir av hur hästeriet fungerar, att det faktiskt är mer avgörande för mig än hur mitt förhållande med pojkvännen fungerar tex.
Det tycker jag är bra med den här tråden, att det hjälper en att få lite perspektiv. Speciellt på sistone då jag stått i stall där ingen haft direkt samma syn på hästeriet som mig, det har varit svårt att då ha någon att direkt diskutera hur man ska göra med sin häst utifrån situationen som råder, då de flesta på lösdriften hade sina hästar till 80% som hagprydnander. Blir då svårt att få någon input i sammanhanget att det är jobbigt att inte kunna träna osv.
Dessutom är tycker jag att forum är en utmärkt kunskapsbank vad gäller saker man inte vet så mkt om. Man har ju inte haft alla skador på sina egna hästar, men här finns oftast någon som vet.

Jag lägger ner detta för idag, bevisligen kan jag inte uttrycka mig nåt vidare begripligt ändå.

Tror det är jättebra för dig att skriva här, jag frågar mig var du skulle varit om du INTE hade skrivit här där du iaf får någon slags respons.
Men jag ska glatt erkänna att jag fick för mig att du dumpat pojkvännen! Kändes som du var själv nu, syftar på nåt inlägg där du hade haft med dig massa saker från honom till din lägenhet och att du ingen annanstans hade att sova...
Ang Falsterbo så nu när han ska vara längre på Öland än du kan så varför inte följa med dit och sen åka till Falsterbo själv och sen hem?

@stjarnfrugt
Jag blev också alldeles glad när jag såg att din pojkvän föreslagit en tripp till Falsterbo. Men om han ändå skulle vara på Öland för länge kan du ju med gott samvete åka hem tidigare och ta Falsterbo på vägen?

Kl
Jag blev faktiskt också alldeles förvånad över min sambo igår när jag tänkte högt om dagens Hööks-rea. Jag är en sån som gärna skriver listor och sen prioriterar vad jag behöver mest. Han sa åt mig: "Men åk dit och kolla, är det nånting du tänkt köpa som är nedsatt halva priset är det väl bara dumt att inte köpa det, du lär ju ändå köpa det senare när det verkligen behövs och då har du ju gått back på det". Jag blev alldeles förvånad! :o :D Så snart styr jag kosan mot Hööks!

Igår var jag ut med Queenie igen. Red till travbanan i hopp om lite konditionsträning, men det hade regnat lite för mycket så den var hal och lös på sina ställen. Utnyttjade det till övergångar istället. Hon var halvt hysterisk emellanåt och såg troll i allt, tittig och extremt pigg, riktigt letade saker att få vara rädd för. :meh: Jag försökte träna vidare från dressyrträningarna, men det är svårt! Försöker sitta med händerna framme och rida in henne i handen, men ute blir hon så okoncentrerad när hon är på det humöret och tar det som en invit till att få springa som hon vill. :crazy: Ja, såklart är det jag som gör nånting fel, och jag blir så frustrerad på mig själv. Bitvis släppte jag stigbyglarna och bara koncentrerade mig på min sits och inverkan, i början var hon i det blå men så började det lossna och korta bitar blir hon så överjävligt fin att sitta på! Ni vet sådär att man känner hur rätt man sitter och allt bara klaffar. Men så blir det nåt snedsteg, jag spänner mig nånstans också är vi tillbaka i giraff-mode istället. Jag fick ge upp lite och lät henne vara. Jag hamnar så fel när jag har korta läder på sadeln så det blir bara spänt och konstigt.

Så ja, superfin ponny ca 5% av turen, när jag faktiskt hittade känslan. Summa av det: köp en dressyrsadel!

Fråga: När ni rider ut, kräver ni då en viss form hela tiden/delvis/ingenting? Queenie skulle med glädje rejsa runt med huvudet i vädret hela tiden om jag inte stoppade henne, men det känns som att jag blir lite låst i mitt rund-och-bärig-tänk...

En annan positiv sak: Ponny har nu gått dygnet runt på gräs i flera dagar, kliar med min andra häst och går lugnt och betar med sina nya kompisar. Har inte märkt några fångtecken så det verkar faktiskt *peppar peppar* funka bra... Hon har dock redan gått upp i vikt så det blir till att hålla igång ridningen ordentligt... :o

@Maja_Kandi Vad jag kräver av hästen på uteritterna beror främst på vad jag kräver av mig själv :o Ibland är man ju inte lika motiverad, och min häst gör inget gratis så jag kan då inte heller förvänta mig att hon går klockrent. Däremot är hon inte en häst man kan sitta och slörida på, och av erfarenhet vet jag att hon är trevligast att rida om jag själv anstränger mig. Så oftast jobbar vi på som vanligt ute, är noga med övergångar, flyttar mkt sidvärts, halter osv.
Tar jag dressyrsadeln ute rider jag i regel som vilket dressyrpass som helst. Hoppsadeln kommer jag sällan till ridning i och då blir det därefter - kassa övergångar och svårt att ha känslan att hästen är framför mig. Ska jag ut och galoppera tar jag hoppsadeln i vilket fall, men då är ju fokuset lite annorlunda i passet.

Men min häst är ju rätt tacksam på så vis att hon sällan går och stretar ute, hon kan vara tittig och laddad men så mkt stjärnkikare blir hon inte. Däremot när hon är som värst laddad och explosiv, så är det en hårfin gräns mellan hur mkt tryck jag kan sätta i henne för att ha henne framför skänkeln, utan att hon brallar iväg eller blir frustrerad på mig för att hon måste lyssna.

Visst har vi våra helt slöa turer också, men de blir när jag känner att min häst är på det humöret som tillåter det. Är jag slö själv men hästen är supertaggad, måste jag helt enkelt rida ordentligt för att inte hamna på backen...

@Novali01 Ja, jag har flyttat ut därifrån kan man säga. Bodde hos honom en period när min lägenhet rotrenoverades men inte längre, är där ibland när vi inte är osams åtminstone. Men ett sammansvetsat par är vi inte i närheten av och kommer antagligen aldrig att bli. Vi har våra gräl och vid ett av dem bestämde jag mig för att inte ha några saker kvar där, för att slippa känna mig låst dit pga det. Men jag tycker att jag haft alldeles för mkt att rodda den här våren för att göra förhållandet till ett projekt det med, så det får väl flyta på som det vill vid sidan av. Vi jobbar ju ihop några månader till så jag vill inte bli mer osams än vi redan är periodvis, jag är rätt nöjd om vi kan vara kompisar faktiskt. Om jag nu flyttar till Östersund så får vi väl se då vad som händer, det är iaf inte aktuellt för honom att flytta med. Just nu är mitt fokus på att lösa min outhärdliga jobbsituation samt se vad som ska ske med min häst, alla saker som är direkt beroende av min insats enkelt enkelt. Pojkvännen är väl det enda vars existens inte är beroende av att jag är huvudperson så därför är det inte högst prio att underhålla honom för tillfället :o

Jag kan inte åka till Falsterbo själv eftersom pojkvännen vill att vi gör nåt ihop. Han är inte jätteglad att jag varit i Norrland i 2,5 vecka ensam. Jag orkar inte tjafsa med honom om att åka till Falsterbo ensam då det tappar hans poäng att vi ska göra nån liten tripp ihop innan semestern är slut.

*kl

Jag spanade in Hööks rea på nätet. Ska åka förbi idag och titta på några schabrak och ett ylletäcke. Inte nåt jag iofs känner att jag verkligen måste ha. Några fina träns fanns det, är lite svag för crockomönstrade tränset, och hade ju varit ypperligt om jag visste att jag skulle ha ponnyn att köpa täcken, träns osv.
Kanske har de några saker som inte är med på nätet... typ bettpolish är väl det jag är i störst behov av nu. Och gelesitsen ska jag verkligen köpa, då jag antar att den kommer att behövas inför kommande skritt-igångsättnings-följetång :meh:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 077
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv