07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
De får du hemskt gärna göra:) Vilket märke är de på ditt? verkar som att det kommer fler och fler med de mönstret!

Detta var ett horseguard. Dom hade detta och bucas. Halva priset mot bucas täcket så jag valde det billiga eftersom han går tillsammans med ungdomar, så täcket kan ju lika gärna vara tuggat på i morgon:idea: Men det satt bra i bogen tyckte jag och jag gillade stretchdetaljen vid halsen :)

Detta var ett horseguard. Dom hade detta och bucas. Halva priset mot bucas täcket så jag valde det billiga eftersom han går tillsammans med ungdomar, så täcket kan ju lika gärna vara tuggat på i morgon:idea: Men det satt bra i bogen tyckte jag och jag gillade stretchdetaljen vid halsen :)

Ja streschdetaljen såg himla smart ut!

Jag har också köpt zebra täcke. Har tröttnat på HW halsarna som sitter som ett hopknycklat skinn nere på halsen på henne.
244add071df746efba58c2850ae824ad_zps2c615459.jpg

Min häst har gått riktigt bra med beridaren denna vecka. Börjar bli lite sugen på att rida själv snart. Hon kommer snart få 3 veckors helvila, vilket jag tycker hon förtjänar nu. Hon har inte vilat något sen januari och nu har hon gått ganska tufft. Som de ser ut nu kommer hon va inne på nätterna för jag vill inte byta hagkompis för en kortare period. Hennes kille har lätt för att bli tjock och kan inte släppas ut på riktigt bete. Så de får gå på gräs ca 6-23, vilket känns som en bra lösning.
029e3d6ceec1f3fa5b6f428dc8a92892_zps40d17463.jpg

@stjarnfrugt: Jag letade ju som en galning förra året efter ett ställe där hon kunde gå på gräs dagtid och inne nattetid, utan att hitta nåt. I vårt hemma-stall är hästarna ute 8-15.30, och hagen väldigt nerbetad. Tycker att det är lite tråkigt för dem sommartid.

när du skrev det tidigare inlägget ang. taskiga utetider osv så såg jag framför mig att de typ gick ute 09-13.
De utetider du beskriver är ju högst vettiga om du står på anläggning osv. Utifrån det så behöver verkligen inte en 7 åring i sig gå på dygnet runt bete tre månader på sommaren och ffa inte om det innebär så stora risker som det verkar göra för dig, med hopsläpp i blandflock och hej och hå pga brunster och valacker osv. Jag köper inte det öht, men alla väljer ju givetvis själva och har sin tro.

kan inte vara svårt skulle snarare säga tvärtom, att det är väldigt mycket vanligare på anläggningar att de INTE går ute dygnet runt men ändå i gräshagar, och ffa att man inte behöver släppa ihop med kreti och pleti för att gå på gräs sommartid om allt man vill ha är gräs dvs vistelse på gräs, inte bete upp till kotorna?

Hon går alltid i blandflock.
Jag har ingen praktiskt möjlighet att ha kvar henne i hemmastallet över sommaren, så hon hade i vilket fall fått släppas ihop med nya hästar, om jag nu hade hittat någon annanstans att ha henne. De hästarna hon går med nu känner hon sen tidigare år. Förra sommaren var hon i perioder hemma hos min dressyrtränare, då fick hon vara inne på natten. Inte heller det är ett alternativ hela sommaren pga avståndet.

Ang utevistelse/bete på sommaren så kanske man ska tänka på att det måste passa alla parter. I Marvins fall så har hon försökt lösa det på ett bra sätt som passar både henne o hästen, i nån annans fall så kanske det skulle ha funkat att åka många ggr per dag till gamla stallet. Tycker inte man ska vara så kategorisk och säga att det är bättre si eller så för vi har alla olika livssituationer och måste anpassa oss efter det.

@Charlotte1975 Elle är väl ganska bred över bogen? Passade Bucas täcket bra? Lilla Svarta är löjligt bred där fram, mitt Mark Todd hänger ned o hon måste ha bogskydd under vilket jag tycker är trist.

Ang utevistelse/bete på sommaren så kanske man ska tänka på att det måste passa alla parter. I Marvins fall så har hon försökt lösa det på ett bra sätt som passar både henne o hästen, i nån annans fall så kanske det skulle ha funkat att åka många ggr per dag till gamla stallet. Tycker inte man ska vara så kategorisk och säga att det är bättre si eller så för vi har alla olika livssituationer och måste anpassa oss efter det.

@Charlotte1975 Elle är väl ganska bred över bogen? Passade Bucas täcket bra? Lilla Svarta är löjligt bred där fram, mitt Mark Todd hänger ned o hon måste ha bogskydd under vilket jag tycker är trist.
Ja hon är rätt bred, och tycker de sitter riktigt bra.

Ja så är det ju givetvis @Novali01 , nu skrev ju Marvin om sin hästs situation och att hon var orolig över det osv, så det är ju utifrån det som folk har skrivit svar osv. Jag ser inga konstigheter med det öht, och har även skrivit att givetvis är det upp till var och en hur man vill göra.

Vad söta hästarna är i zebra-täcken. :p Är det alltså färgen som gör så stor skillnad från vanliga?

Kl
Var på tredje och sista inplanerade dressyrträningen igår kväll. Ponny var såååååå fiiiiiiin! :love: Det har verkligen hänt massor nu bara den sista månaden. Nu väljer hon automatiskt att gå i den långa låga formen direkt utan att jag behöver kämpa för det. Så igår började vi att ur det plocka upp henne lite till den formen hon är van vid sen innan, men med samma ridning. Dvs att jag ska sluta vara så kontrollerande med tyglarna, hon ska själv söka sig fram till bettet och gå där utan att jag ska behöva korrigera med handen. Det har vi verkligen hittat i den låga formen, men det blev lite steg ett nu igen då hon skulle upp, det märks såååååå väl att hon väntar sig att jag ska ta i och visa vägen. Det blev studsigt och fult ett par varv, men så plötsligt hittade vi varandra och oj oj OJ vilken fin ponny jag har! :love: Tränaren är verkligen helt suverän, jag är otroligt nöjd och hoppas att jag kommer kunna fortsätta rida för henne mer. Fick mycket beröm för vår utveckling och hon sa att det syntes att jag verkligen tänkt på sitsen, jättekul att höra! Hon är så bra på den biten, hon ger mig ett verktyg i taget och när hon ser att jag börjat kunma hantera det så får jag nästa. Sen är hon inte rädd för att komma fram och handgripligen VISA hur hon vill att jag ska sitta. Så himla nyttigt! Bara en sån sak som att när vi i början av passet gjorde lite enkla skänkelvikningar i trav i den låga formen så gick det inte så bra. Queenie blev som en banan och det gick lite överilat. Tränaren sa bara enkelt att "sitt om sådär istället, nu gör du så och då måste hon kompensera sådär". Och vips så gick det hur bra som helst! :D

Sen får jag som vanligt mycket fina ord om ponnyn, så himla kul! :love: Hon var som alltid en pärla. Åkte helt själv och fick knyta fast henne utanför transporten när jag gjorde iordning, hon stod alldeles lugnt och väntade. :)

Imorgon drar jag till ett av de stora länderna i väster i 2 veckor. Divan går ute dygnet runt och meningen var att medryttaren skulle rida lite medans jag var borta men hon har pajat ryggen så nu blir det helvila i 1,5 vecka till medryttaren får rida.

Vi avslutade vårsäsongen med att sätta 2 byten åt varje håll i går. Hurra! Har tränat byten aktivt de sista 2 veckorna och hittills har hon bara bytt BAK på hjälpen men igår kom fram med. De var inte så snygga men rena :D Innan hade vi en liten diskussion om korta tyglar. Vi är inte helt överens om hur korta tyglar man ska ha och vara i ramen samtidigt.

Hoppas ni alla får en skön midsommar!

Har varit och hopptränat idag. Har varit som ett barn inför julafton och räknat ner dagarna i veckan. :p
Egentligen var tanken att jag skulle varit med igår när det var markarbete men jag jobbade så fick bli träningen idag istället och då blev det mer bana än jag planerat men lååågt och vi tog bara rundan en gång.

Värmde upp över fem galoppbommar som medvetet var lagt lite kort, på 3m, för att hon i serien skulle behöva korta sig och sätta sig mer på bak och därmed få styrketräningen hon behöver. Fick till det riktigt bra efter ett par försök och detta är ju något jag lätt kan träna på hemma. Tränaren tycker det är viktigt att rida mycket övningar på rakt spår för att stärka henne jämnt och rakt.

Sen var det en liten bana som sagt, med lite böjda linjer, hinder snett ut mot staket, relaterad rak och någon tillbakasväng. Så många bra träningsmoment, utan att det krävdes massor i fysik, på vår höjd. Märks dock att ffa jag är sjukt ringrostig och har svårt att komma till ridning, jag följer mest med. Men vi tog plättlätt fem språng på linjen på 21.5m och jag har ju i princip bara ridit kort och kontrollerad galopp hittills så blev lite förvånad hur lätt vi nådde fram på rätt antal utan något jättearbete.

10475219_10152514909139784_1955100449699064198_n.jpg

Sen skäms jag lite men måste ändå berätta. När jag kom fram till träningen och gick in i släpet för att tränsa, då inser jag att jag vare sig tagit bort grimskaftet jag lastade henne med (skickar in henne) och således inte heller satt fast henne. Så där har hon stått med ett grimskaft hängande (vill inte tänka på vad som kunnat hända) helt lös hela vägen. Tur hon vet vad hon gör därinne.

vill också önska alla en jättefin Midsommar! Allt är bara fint med mina 2 (eller 1 1/2 iallafall) hästar vi tränar på ;)

ha det bäst alla över Midsommarhelgen :)

måste tillägga @Kirre : vilken glädje det är att läsa dina inlägg och att du har din friska häst efter allt jäkla s-kt rentutsagt. Vad du har jobbat! Men löst det så himla bra - och se vad bra det gått :) stor glädjehälsning till dig verkligen !

ha det fint nu alla i helgen som sagt! jag ska koppla av över god mat, umgänge och avkoppling, med vänner och familj och söta brorsbarnet 3 månader som jag är gudmor åt dessutom och ska bära fram på dop nu i juli stor glädje på alla sätt :) men även rida fina hästarna över helgen däremellan :)

Tack! @mackan Det känns helt fantastiskt! :)

Tänk om jag gått på första veterinären, då hade hon kanske inte funnits idag. :eek: Jag vågar dock inte ropa hej fullt ut än och jag blev tokskraj idag ett par gånger när vi kom lite fel och hon tog i extra och tänkte att nu sket det sig och kände efter i flera galoppsprång efter om det kändes konstigt. Det gjorde det givetvis inte men jag behöver öva upp mig på att lita på att det håller också så jag vågar rida ordentligt, men det kommer, tror jag. Och tränaren är så bra på att inte forcera utan lägga höjden, som idag, på något hon kan gå över och inte behöver anstränga sig för, utan bara att vi får känna på lite hinder igen.

Hade för en gångs skull sällskap med mig så här får ni lite film på spektaklet. Vingligt och lite ringrostigt som sagt, men snart är vi inne i systemet igen. :p
Bommar inne

Fråga inte vad som händer i slutet... Jag hade tänkt byte, ställde lite utåt och tja... :o

Och så lite bana ute

Glad midsommar på er allihop!

Här är midsommar en kall tillställning för året. Har just varit ute och skrittat en sväng och hade på mig fleecefodrade ridbyxor och flera lager tröjor... Barbie har vilat hela veckan i samband med stalltvätten och att de sovit ute. Igårnatt fick dom komma in och sova igen och det var nog uppskattat. Båda var helt täckta i spån som dom har verkligen gonat ner sig och sovit gott:D.

Juno fick följa med som handhäst för första gången på ca fyra månader. Så tacksamt med snäll ponny som trots den långa vilan är hur snäll som helst att ha med sig. Tänkte att fortsätta skritta Barbie resten av veckan och ha med mig Juno också.

Nästa vecka kommer de förhoppningsvis ut i sommarhagen. Har tagit ett tag att få den klar eftersom det föll så otroligt mycket träd där i vinterns stormar.

Det där med att försöka få två hästar att posa är heeelt omöjligt:p.
10273420_10203249566911874_4511910341329141972_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka