07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin Går det inte att dela av hagen då? Hyra in henne på helinack nånstans under den värsta perioden då ordinarie stall är tomt? Det kan ju inte bara finnas detta alternativ i hela Blekinge? Antar att det var där du bodde... tom här i Norrbotten är ju utbudet större.
Om inte annat måste du ju kunna lösa det med stallpassen? Jag har ju åkt två ggr per dag till stallet för att kolla sår, före och efter nattskift osv. Bökigt och jobbigt ja, men kan ju inte jämföras med en allvarlig skada.

Med tanke på att du vet hur roligt det är att stå med skadad häst länge, så hade jag aldrig tagit den risken.
Blir min nu frisk inom en överskådlig tid, kommer jag drastiskt att göra radikala inskränkningar i mina värderingar vad gäller "kuperad hage, gå ute med många kompisar, helst lösdrift osv". Känns surt, och jäkligt bökigt då jag gärna har min överenergiska häst på lösdrift. Men det har varit så Inte värt att stå med henne skadad nu. Det får bli tråkig plan hage framöver, det är hur man än vänder och vrider på det, betydligt tråkigare att ha galen häst konvalescent.

Kl
Här går vi från toppen till botten, Batman som var igång och träna och tävla igen efter spatt diagnos förra året vart nu väldigt mycket sämre och är nu utdömd :(
Fanns inget mer vi kunde göra för han och han har ont, så någon gång snart är det tyvärr dags för han att vandra vidare.

Är synd hur fort det kan gå och lätt är der inte.

@Mish Usch vad tråkigt:(.

@Marvin Riskerna är lite onödiga håller jag med om. Jag är lite av samma tanke på Stjarnfrugt att bete inte heller är så nödvändigt för hästar i vår ålder.

@Gabby_Ossi Jag hade strukit mig från LAn åtminstone. Känns väl rätt meningslöst att rida den om den inte ens blir en uppvärmning som du tänkt dig? Nu är ju Brucen en snygg kille men jag hade nog dött lite ponnydöd om jag och Barb (eller den prickiga:D) skulle ridit in på en tävlingsbana efter Frans Andreo:D. Tur jag bor i Norrland-sånt händer inte här:p.

@Fiorano jag gör kanske det, kan ju vänta och se hur det känns efter första klassen. Det sura är ju att man redan betalat för den jäkla klassen, men i det sällskapet har vi nog inte så stor chans att vinna tillbaka några pengar så det är kanske lika bra att åka hem :p

Äntligen har jag fått tummen ur och köpt ett flugtäcke så nu har jag inte en häst utan en ...
1A89BD2C-0F60-4D30-8E5A-4569C1B4B7F0_zpsbhqhfgpj.jpg

Lite långt då det bara fanna 155 kvar men han får överleva med att det hänger lite där bak :D

@Mish: Så himla tråkigt! :(
@oxo: Söt!!

@Fiorano: Jag håller inte med om att 7-åriga hästar inte inte behöver gå på bete. Jag tror att de allra flesta hästar mår bra av att göra det, även bara för en kortare period, speciellt när de bor i ett stall med så crappy utetider som vi har.

Hade det funnits ett stall med fungerande helinackordering på rimligt avstånd så hade min häst redan bott där.

Idag hade det lugnat ner sig i hagen, Chatsi slutat att ställa upp sig för valackerna och alla gick lugnt och betade som det ska vara. Jag skulle kunna få ha henne ihop med min terrängtränares två fyraåringar, men hon bor 5 mil ifrån mig, det blir inte praktiskt möjligt i längden. Hon får vara kvar där hon är nu, när de har coolat ner sig lite.

• Gilla
Reactions: oxo
Äntligen har jag fått tummen ur och köpt ett flugtäcke så nu har jag inte en häst utan en ...
1A89BD2C-0F60-4D30-8E5A-4569C1B4B7F0_zpsbhqhfgpj.jpg

Lite långt då det bara fanna 155 kvar men han får överleva med att det hänger lite där bak :D
Åh ett sådant har jag funderat på också. Tycker du att det verkar fungera?

Kl
Här går vi från toppen till botten, Batman som var igång och träna och tävla igen efter spatt diagnos förra året vart nu väldigt mycket sämre och är nu utdömd :(
Fanns inget mer vi kunde göra för han och han har ont, så någon gång snart är det tyvärr dags för han att vandra vidare.

Är synd hur fort det kan gå och lätt är der inte.

fy vad ledsamt! Jag har inte följt er så jag har dålig koll på bakrunden men jag har haft 3 hästar med spatt så jag vet precis hur bedrövligt de är :down:

Åh ett sådant har jag funderat på också. Tycker du att det verkar fungera?

Nu har jag inte sett det på under så lång tid. Men under den tiden jag sett det på honom så hade han iaf betydligt mindre flygfän på sig än hagkompisen. Hon i affären sa att dom blir nerringda av kunder som vill ha dom och att folk säger att det är skillnad mellan de hästar som har vanliga och dessa. Så jag hoppas att det blir bra. Men jag kan komma med en utvärdering om några dagar :)

Nu har jag inte sett det på under så lång tid. Men under den tiden jag sett det på honom så hade han iaf betydligt mindre flygfän på sig än hagkompisen. Hon i affären sa att dom blir nerringda av kunder som vill ha dom och att folk säger att det är skillnad mellan de hästar som har vanliga och dessa. Så jag hoppas att det blir bra. Men jag kan komma med en utvärdering om några dagar :)

De får du hemskt gärna göra:) Vilket märke är de på ditt? verkar som att det kommer fler och fler med de mönstret!

@Marvin Jag vidhåller ändå att om man får välja mellan stor skaderisk och att inte gå på bete alls, så är bete inget livsnödvändigt måste för en sjuåring. Men det är ju skönt att dom har lugnat sig.
Min har klarat sig bra med att vistas i stor gräshage 12 tim/dag under somrarna sedan hon blev 5. Dessförinnan har hon gått i grupp av varierande storlek på lösdrift alla somrar.

Nu i rehabstallet går hon i gräshage 7-23, tråkigt nog ensam men det är lika bra just nu känner jag. Även om jag helst vill ha henne med kompisar osv så måste jag inse att för oss just nu är det säkrast med en mer styrd utevistelse. Jag vill vara säker på att när vi kommer till återbesöket, får vi se hur skadan ser ut utan spekulationer om vad som kunnat vara annorlunda om man haft henne optimalt. Detta är så nära optimalt jag kan komma, har läget försämrats är det inget jag kunnat göra bättre ändå.

@stjarnfrugt: Jag letade ju som en galning förra året efter ett ställe där hon kunde gå på gräs dagtid och inne nattetid, utan att hitta nåt. I vårt hemma-stall är hästarna ute 8-15.30, och hagen väldigt nerbetad. Tycker att det är lite tråkigt för dem sommartid.

@Marvin Jag trodde helt ärligt inte att det kunde finnas så dåliga förutsättningar till att ha häst i södra delen av landet. Tänk att man lär sig nåt nytt varje dag :o

Bruce ligger inte på plussidan idag kan jag lova...

Först for han runt i hagen som en tok och bockade och slideade bara för att jag släppte min 6-åring i en hage där han inte brukar gå, men sedan verkade han lugna ner sig så de två fick vara kvar ute medans vi tog in och red de andra tre hästarna.

Men medans vi red hade han väl fått något ryck igen för när en av de andra tjejerna hade ridit klart kom hon sedan in i ridhuset och sa att Bruce tagit sig ur hagen och stod ett par meter från vägen, som är en 70-väg men där det lika gärna kan komma någon som blåser förbi i 100+... :nailbiting:

Men sen är det iaf Bruces tur att bli riden också så tar ut och ställer honom i skötspiltan, helt svettig är han såklart redan och fortfarande lite vimsig, men han står ändå snällt medans jag håller på och borstar, tills jag sätter mig på huk vid ena frambenet där han skrapat sig på kotan och knät (snubblade omkull när vi skrittade på grusvägen häromdagen). Jag skulle titta hur såren såg ut så var väl inte riktigt så uppmärksam som jag borde ha varit, för PANG så har han knäat mig rakt i tinningen så att det svartnar för ögonen. Måste nästan ha tuppat av en millisekund för sedan ligger jag på golvet, Bruce blev rädd själv så han har kastat sig bakåt och hänger i uppbindningarna innan säckabandet han har i grimman går av. Jag är sån som blir förbannad så fort jag slår mig och skriker på hästen som såklart blir ännu mer hysterisk. Kommer upp och när jag väl lugnat ner mig brister det på andra hållet och jag börjar gråta istället :cautious:. Men då hämtar han upp sig lite i alla fall och kommer fram och snusar mig lite försiktigt på kinden och stoppar ner huvudet i famnen. Tur för honom att han är så söt och go, annars hade man tappat tålamodet med honom för längesedan :wtf:

Blev ingen ridning, kändes inte riktigt som att det var något lönt med huvudvärken och allt... :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025