07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte om "kl" behövs längre men skriver ändå ;)

Det är så himla kul att läsa om er alla, men givetvis också tråkigt för er som fått negativa besked! Blandad kompott och jag känner så himla mycket med er som har skadade hästar, vet hur det känns!

Jag själv börjar komma tillbaka lite nu, klarar av vardagen bättre och bättre, jag kan fortfarande bli ostadig på rösten och få tårar i ögonen när jag pratar om henne men jag kan tillåta mig att skratta och ha roligt nuförtiden, det har tagit ett tag!

Fått betygen på mina kurser nu och det gick över förväntningarna, att ta bort en häst, gå ifrån sin sambo och att min morfar avled - allt under samma vår har tagit på krafterna och jag är STOLT att jag fick ihop mina kurser tillslut :)

Nu väntar en höst med lite Rättspsykiatri och annat spännnade innan det är dags att börja högskola till våren 2015 om jag kommer in! :)

Känner att jag absolut inte är redo för häst just nu, kanske smart med ca 5 års studier framför mig, men var iväg och tömkörde ett par hästar för nån vecka sen och suget efter den där 180cm´s Irlänska skimmelvalacken finns ju där alltså! ;) ;) ;)

Ja just det, världens bästa sommarjobb och lite småweekends med närmaste vännerna hägrar också!

va jätte jätte jätte tråkigt de är att komma ut i stallet dagen innan tävling och hästen har fått lymfangit...:down:
Bara att bryta ihop och avboka och träna som en idiot i sommar tills tävlingarna drar igång igen :banghead:

@sommarminne Vad kan han ha fått det ifrån? Min är ju överkänslig för allt, oftast ser man inte ens orsaken till varför hon sväller upp. Men jag har alltid Hibiscrub hemma och tvättar benet vid minsta misstanke, det brukar fungera bra. Så länge hon inte är halt rider jag, hon brukar inte få temp.

@sommarminne Vad kan han ha fått det ifrån? Min är ju överkänslig för allt, oftast ser man inte ens orsaken till varför hon sväller upp. Men jag har alltid Hibiscrub hemma och tvättar benet vid minsta misstanke, det brukar fungera bra. Så länge hon inte är halt rider jag, hon brukar inte få temp.

han hade ett litet litet sår och när jag tvättade med hibiskrub såg man att det va väldigt rött runt de så de är säkert någon skit i. min brukar peppar peppar inte heller bli halt men idag va han inte katig när han skulle ur boxen.
fick tips om att sådan överkänslighet ofta kommer ifrån insidan och att en kompis hade haft väldigt bra resultat på mjölksyrebakterier.
hennes häst hade innan han fick de problem precis som min emellanåt med tjocka ben och mugg. någon som testat?

Intressant. Gav hon mjölksyrebakterier i fodret menar du? Jag har gett jäst, mage och tarmbalans och irish mash (inte allt samtidigt men alltid nåt av dem) men jag märker ingen skillnad på just benen eller läkeförmågan för andra småsår.
Min har iofs inga direkta problem med mugg, men däremot får hon gärna telefonstolpsben för småsår. Har varit så hela livet antagligen, men det har inte märkts av då hon i huvudsak gick på lösdrift innan jag köpte henne.

Någonting som däremot känns lite märkligt är att hon enligt rehabtjejen har oerhört torra och fina ben nu så länge hon stått där, trots att hon stod på boxvila resp sjukhage i en vecka och nu går i stor hage sedan tisdag. Trodde att om det var någon gång benen skulle svälla så var det nu... Inget som har med lymfangit att göra dock, bara en allmän reflektion ang ben.

Fil med acidofilusbakterier brukar funka bra, inte så svårt att få i dom och har funkat på ett par hästar jag haft som fått lymfangit i samband med mugg. Är ju ofta en obalans i magen som ger mugg.

Eftersom jag inte har nåt att göra nu när jag är ledig och hästlös, så har jag roat mig med att läsa trådar på buke om hovledsinflammation. Ingen rolig läsning. Jag känner mig illamående och lätt uppgiven.
Synd att det inte går att dra fram klockan så att jag får åka på det jäkla återbesöket snart. Jag blir galen av att vänta i ovisshet. Har tusen frågor till veterinären, jag var så chockad sist vi var inne och upptäckte detta att jag inte ens tänkte på hälften av dem.

Jag vill ha någon form av framtidsplan att förhålla mig till. Nu när jag bara sitter här och rullar tummarna pendlar det ganska frisk kring hur jag vill göra och inte. Jag har ju sagt åt ponnysäljaren att jag inte kan köpa den, men hon tyckte att vi ska avvakta och se hur det går framöver. Finns den kvar så finns den kvar. Till en början uteslutade jag alla ponnyplanerna för att istället helhjärtat ägna mig åt att försöka ta reda på det som går att göra åt min stora. Men ju mer tiden går ju mer gnager det i bakhuvudet att tänk Om jag kan köpa ponnyn ändå, tänk Om det går att ordna osv. Blir galen. Hade varit mkt enklare om jag bara kunde ha tunnelseende och helt inrikta mig på att det är denna häst jag ska ägna mig åt, enbart. Då slipper jag kalkylera med nåt annat.

Och samtidigt tänker jag kring min stora, att detta kanske går över snabbt och tänk om hon liksom går att sätta igång i höst? Isåfall har det ju inte varit lång tid av livet som gått åt fanders. Och så känns det lite mer ljust. Men sedan svänger det tillbaka igen och jag läser om andras erfarenheter, månader och år av rehab och igångsättningar som går i vågor fram och tillbaka. Ibland blir det bra och ibland blir hästen utdömd efter flera år av försök. Och så strikt plant underlag och hejsan svejsan hit och dit. Jag kan inte garantera en helt plan hage, jag har ingen egen gård jag kan schackta ur till perfekt underlag.
Jag känner mig som världens sämsta hästägare, men jag har ingen lust att gå igenom flera år av försök :o Inte med den här hästen. För det handlar inte bara om tid och pengar, det handlar om en häst som inte är i närheten av rolig att ha konvalescent. Och under tiden ska jag inte heller ha nåt att rida på, för jag tvivlar ju på att jag kommer kunna ha två hästar om en ska ta oerhörd tid och ekonomiskt utrymme för rehab. Jag är ju ensam och jobbar heltid, ingen avlastning varken ekonomiskt eller med arbetet.
Medryttare ja, men jag är SÅÅÅ trött på att rida andras hästar sporadiskt.

Nu ska man inte måla fan på väggen, men jag har ingen annanstans att bolla och ventilera detta än här...
Det som känns värst för mig är isåfall mina egna känslor. Jag har så oerhört dåligt samvete för hur jag känner inför ett eventuellt dåligt besked med lång konvalescens och rehab. Jag har ingen lust, och jag har enorma samvetskval pga det. Speciellt när man hör och läser om de som lägger ner hela sin själ, åker till tre olika kliniker och behandlar igen trots att hästen redan blivit utdömd... Jag kände så med min förra häst, dels för att jag älskade den hästen mer än mig själv men också för att jag inte hade upplevt samma utdragna åratal av motgång. Jag var helt enkelt inte lika less. Men jag känner nu att jag är trött på att sitta fast med problem.
Jag vill liksom komma vidare i mitt hästeri, inte alltid fastna på att jag inte har en häst som håller eller för att (som när jag var yngre) ingen delade mitt intresse hemma. Jag vill rida, jag vill komma ut på tävlingar och jag vill njuta av att ha häst. Jag har ju inte kunnat göra det nånsin, utom kortare perioder då denna häst gått bra och vi inte kämpat i motvind pga att vi haft samarbetsproblem. Men större delen av mitt hästägande har alltid grusats av nånting hela tiden. Jag är 30 år och jag anser att jag kan rida hyfsat och jag har ambitioner, men jag har aldrig ens kommit ut och ridit en LB!? Jag undrar hur länge mitt engagemang och intresse kommer att hålla i sig, när det bevisligen inte är meningen för mig att få komma framåt...

Fruktansvärt självisk och egoistisk känner jag mig, som tänker mer på min bortkastade tid än på min stackars häst som har ont i lederna. Jag vet också att jag kommer aldrig att kunna ta bort min häst utan att den är utdömd. Det handlar inte alls om pengar för jag får så lite av försäkringen så det är försumbart, utan om att jag inte kan stå inför mig själv och säga att jag helt enkelt avlivar hästen för att Jag inte orkar rehabba. Om en veterinär säger att det är kört, då kan jag ta det. Men jag vill inte känna att hästen dör för att jag är lat och oengagerad.

Nåväl. Det var dagens urladdning. Jag vet som sagt att jag inte ska ta ställning till nåt före återbesöket, men det är svårt att låta bli att grubbla när man har 24 tim/dygn till att göra ingenting. Jag hatar att ha semester och inte ha nån häst. Vad fan gör folk som inte har häst? Jag blir galen...

Barbie har startat MsvC1 idag och det var ett himla kul program att rida! Inte lika snirkligt som C2an. Skolorna är vi inte tillräckligt starka i än och dom enkla byten vet jag inte vad jag håller på med... Missar helt skrittstegen utan hastar bara iväg. Trots detta red vi ihop 61,3% vilket jag är jättenöjd med! Får jag bara till skolorna och byten så blir det långt bättre!

Om det inte är en ligamentskada så kommer din häst bli frisk relativt fort från sin hovledsinflammation. Är det en ligamentskada är prognosen genast mycket mer osäker och tar mycket längre tid.
Om du fortfarande har råd så köp ponnyn. Då får du fokusera på nåt som är roligt och det hjälper dig att tackla alla dina andra problem både med häst och liv! :)

@Fiorano Grattis! Vad roligt :)

@Novali01 Dom sa inget om nåt ligament. Men jag var ju helt väck och ville helst sjunka genom jorden när vi var på kliniken sist, så jag kan ärligt säga att jag faktiskt inte har koll på precis allting. Men nån ligamentskada var det ingen som sa nåt om.
Dock funderar jag på om detta kan komma av att hon vrickat sig i mitten på maj? Hon var ju inte halt, direkt varm eller tjock alls i benet första 3-4 dagarna, så jag tyckte ju att såret var huvudfokus och tänkte inte att hon vrickat sig. Bara att hon skurit sig på nån sten.

Om jag har råd eller ej med ponnyn, beror på utgången av detta med den stora och det är ju svårt att sia om i dagsläget. Ska hon stå i ett rehabstall 3 mil enkel väg från mig så går det verkligen inte att ha två hästar. Den extra hästkostnaden försvinner ju bara i bensinen. Och ska hon stå där på helinack om jag har ponnyn närmare så blir det så dyrt att jag definitivt inte har råd att ha båda.
Synd att rehabtjejen inte kunde ta henne på foder. Jag skulle nog ärligt tycka att det vore skönt om jag fick ett av jobben norrut, kunde ta med ponnyn dit och sedan lämna den stora på plats. Jag hade verkligen behövt en helt ny start, känner jag ju mer jag tänker på det. Stallet jag tittat på i Östersund, har hyror som möjliggör att jag har råd att ha två. Men frågan är som sagt hur tidskrävande min stora ska bli, jag tror att det kan bli övermäktigt med nytt jobb, ny ponny och en stor häst som kräver timtals per dag i rehab.

@stjarnfrugt
Blir det jobb i Östersund och den stora inte kräver överdrivet mycket specialbehandling så får den som sagt gärna stå här så kan du fokusera på den lilla istället tills du kommit in i allting nytt.

Kl
Red ett kort pass i hagen ikväll barbacka. Vi hade gjort i ordning för att fota, hade klänning och grejer, men då strejkade såklart kameran och lade av helt... Tycker så synd om min kompis, hon har precis köpt den, en snordyr superkamera... :(
Hon gick därför in men jag red ändå ett kortare pass. Lilla grå gick helt underbart bra! Så galet mjuk och lyhörd. Rund och bärig och jag kunde utan problem lägga ner henne jättelågt. Hon höll formen i alla gångarter, genom övergångarna, i skänkelvikningar, i halter... Hon var magisk ikväll! :love:

@stjarnfrugt Det är tydligen väldigt svårt att se om det är ligamentskador i hovleden. Hade ju hovledsinflammation på min gamle när han var utlånad men den läkte ut på 3 månader och sen satte jag igång honom under ytterligare 6 månader. Han hade inga problem från denna skadan sen men fick ju cystor i kotsenbenen 1,5 år senare o fick tas bort. Vet ju inte om han skulle fått nåt problem senare. Veterinären som behandlade honom berättade ingående för mig vad jag hade att förvänta mig, är ju ett bra tag sen men som jag minns så sa han att en hovledsinflammation oftast beror på att de halkat, kanske pga slitna skor, vrickat sig, eller gjort nån vridning av hoven. Och om då inget ligament blivit skadat/inflammerat så var det som en vanlig kotledsinflammation. Dvs man skrittar igång under en period, galopperar sedan och travar så lite som möjligt under igångsättning. Raka spår gäller. Just det här med att galoppera istället för att trava har jag fått som info på både kot och knäledsinflammationer. Sparar tydligen mer på kroppen än trav.

@Novali01 Då låter det inte helt otroligt att hon fått detta av allt härjande i hagen. Speciellt när hon kom ut på lösdriften. Jag kunde inte vara med vid betessläppet pga mitt jobb men den hagen är väldigt kuperad och det är inte otroligt att hon vrickat sig om dom farit omkring. Däremot känns det som att en vrickning skulle leda till värme och svullnad? Hon var lite tjock dag 4 men det hade gått ner rätt bra till dag 5. Varm var hon inte alls.
Såret på köger kota skulle ju dock mkt väl kunna vara en indikation på att hon fastnat med just hoven, och vridit till. Som sagt så är hon tidernas klantigaste häst och borde väl gå i en harvad paddexhage som är rund och vadderad :meh:

Ja, galoppen är skonsammare, är jag helt införstådd med. Dock ser jag inte fram emot en igångsättningsfas ute i galopp med min häst, men man ska inte ta ut nåt i förskott. Det kanske dröjer fram tills nästa sommar innan hon ens är i den fasen, och på sommaren är hon lite av naturliga skäl slöare.

@Maja_Kandi Åhh det hade ju varit fantastiskt smidigt :) Får bara hoppas att det inte blir nåt krav på strikt plant underlag. Då blir det väldigt svårt att ha henne med till Östersund öht, för att inte tala om Ö-vik :crazy:

liten snabb uppdatering. tycker min nästan va sämre i benet idag och jag undrar om de inte är något annat. känns inte omöjligt att det skulle kunna va hovböld. han har haft de ett par gånger innan med liknande symptom. hovslagaren kommer på tisdag och hittar hon inget får det nog bli en runda till kliniken. så himla tråkigt!:wtf:
trodde verkligen att det va lymfangit men den brukar vända väldigt fort

@sommarminne Usch vad tråkigt med kusen:(: Extra jobbigt är det också alltid när man inte vet vad problemet egentligen är.

@Vogue Härligt att livet känns bättre:). Det är en sorgeprocess att ta sig genom att ta bort sin häst. Inte bara för att hästen i sig är borta utan för att alla förhoppningar, planer och drömmar man haft med hästen tas ifrån en.

@stjarnfrugt Juno hade också en hovledsinflammation nu i vår. Troligen fick han den i halkan i vintras och har gått med den ett ganska bra tag. Han hann ju få sekundära inflammationer i båda bakknäna också. Men på bara en behandling i hovleden så släppte den. Har också läst alla skräckhistorier om hovledsinflammationer men väljer att hålla hoppet högt;). Fördelen är förstås som vanligt att jag har två hästar och det blir mindre katastrofalt att den ena är dålig.
Tror att Juno aspirerar för att vara med i klantklubben. Förra helgen hoppade han runt i hagen och landade troligen på en sten och blev tvärhalt. Var tack och lov bara ett blåmärke under hoven så förhoppningsvis börjar vi igångsättningen nästa veckan.

@Fiorano Låter lite hoppfullt efter att ha läst tråden här idag om era erfarenheter. Jag har hållit hoppet uppe genom denna vår, och inför varje klinikbesök har jag ju egentligen tyckt att hon inte är så farligt halt och att det nog är enkelt och snabbt åtgärdat. Men varje gång har det ju visat sig vara nåt nytt eller nåt värre än jag tänkt, så lite nedslagen har jag blivit. Vågar knappt åka på återbesöket nu 27e, med tanke på den trenden :crazy: Men det ska bli skönt att få det gjort också, så att man får veta vad man har framför sig.
Det känns som att antingen vill man att det är grönt och tuta och köra, eller så vill man få ett besked att man kan glömma nån vettig ridning alls för all framtid. Men det är ju mer troligt att det blir nån utdragen mellanmjölk under närmaste året. Känner mig inte så pepp på det, inte med den här kusen som inte är så rolig att ha konvalescent. Hade isåfall underlättat enormt om hon bara kunde gå och vila sig på nån lösdrift, då jag isåfall kan ha ponnyn vid sidan av. Ska hon ha aktiv rehab och duttas hit och dit är det ju värre, bara en häst och en tråkig sådan dessutom. Vet inte hur jag ska stå ut och än mindre hålla min hästintresse vid liv :crazy:

Menmen, man får försöka ha is i magen helt enkelt och bara låta tiden gå till 27e...

Min häst och Juno kunde nog ha blivit bästisar. Finns det en enda sten i hagen lovar jag att hon trampar på den...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur