07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@cirkus Kul att hon är dräktig! Tror att du kommer få ett fantastiskt fint föl :)

Kl
Här händer det inte mycket. Jag hinner verkligen inte rida så den där vilan han inte gjort sig förtjänt av blir av ändå. Nu har han iaf fått på sig en munkorg för att hålla valkarna i ordning.
Idag fick han iofs komma in på natten för nu har båda han hagkompisar skadat sig. Den skadade sig redan igår iofs och då sa vi till ägaren att ta dit veterinären för att sy och att hon inte borde linda benet som hon gjort, men då snäste hon och sa att hon minsann kunde sånt. Idag hoppade hästen på tre ben så nu var hon tvungen att få dit vet. :banghead: Stackars häst och dumma människa!

Så nu får väl min bli inne på nätterna. Jag vill inte ha honom ute själv.

Divan har blivit ormbiten idag :nailbiting: Måste vara orm. Mitt emellan ganascherna. Hon mår dock fin fint så det var nog ingen huggis.

@cirkus
Grattis!!! Vad kul! Verkligen ett buke-barn! :)

@Fiorano
Jättefina bilder på fin ponny! Låter kul med träningshelg! Och vad söta dom är med matchande täcken! :p

@Jfrelin
Hon är så fantastiskt fin din häst! Men hu vad otäckt med ormbett! :nailbiting:

KL
Här hade jag en riktigt bra dag igår! Först och främst fick jag besök av @stjarnfrugt, kul att få träffas, prata häst och dregla över ponnysar på nätet! :d Sen på kvällen var det hoppträning, och det är så KUL! För äntligen känner jag verkligen framstegen för varje gång vi äntrar en bana! Jag var alldeles otroligt bortskämd med två frivilliga hästskötare som dessutom var frivilliga kameramän, har aldrig hänt förut! Har nog aldrig stått så göralös nån gång tidigare. :p Frugtis filmade och min lilla medryttare fotade, har inte hunnit fixa med filmerna, men bilderna har jag precis fått! Nyttigt att se sig själv både på film och bild. Det värsta med min sits är höger skänkel och vänster hand. Vad i hela friden den handen gör vette tusan! På dressyrträningarna får jag skäll hela tiden, så numera sitter jag ofta och stirrar ner på handen, så plötsligt måste jag ta tag i att få upp blicken igen också, jag som nästan tränat bort det... :cool: Sen vrider jag hela bäckenet snett så att jag alltid sitter med vänster sida framför, och därmed far höger skänkel alldeles åt skogen för långt bak och fladdrar. När jag tänker på det och sitter om blir det såklart en otrolig skillnad på hästen. Som sagt, VÄLDIGT nyttigt att se sig själv!

Igår var det sanslöst varmt ute, 25 grader när vi åkte hem klockan 21! Ponny är dessutom brunstig och slog lite mot skänkeln i nån galoppfattning, men hon har aldrig varit så fin! Tog som vanligt en stund innan vi kom igång, men sen kunde jag bromsa för sätet och fick en så himla fin känsla utan nånting i handen. För första gången var avstånden inga som helst problem, jag var färdig till varje språng och hon var så himla lyhörd och helt underbar! Vissa språng får man sån himla wow-känsla, fick fina kommentarer av en annan ryttare, alltid lika kul! :) Den runda formen börjar falla på plats nu också, så kul med så tydliga framsteg! På slutet var vi trötta båda två, hon blev lång och stark och jag glömde bort mina skänklar och det blev mer framåt neråt än uppåt. Så den avslutande banan kändes inte så jättebra, men känslan i övrigt kommer jag leva på länge! :love:

Här kommer en smärre bildbomb, min fina fina ponny! :love:

IMG_4809_zps5d835b7a.jpg

IMG_4866_zps61c48a5c.jpg

IMG_4872_zps9ecfb114.jpg

IMG_4894_zps740c687c.jpg

IMG_4913_zps78e9cd7a.jpg

IMG_4922_zpse7405561.jpg

IMG_4929_zpsd2a6d9c0.jpg

IMG_4943_zpsa313cf5f.jpg

IMG_4947_zps436ef105.jpg

IMG_4963_zpsf4f65c62.jpg

IMG_4967_zps6fc6d432.jpg

IMG_4971_zps4df5cde3.jpg

IMG_4997_zpsfc336812.jpg

IMG_5008_zpsa3b9f23a.jpg

IMG_5022_zps21bf39b6.jpg

Efteråt fick hon en heldusch innan vi åkte hem, det var nog himla skönt! Hon är verkligen en riktig ängel på alla plan, duschade hela huvudet och allt, hon försökte dessutom dricka ur vattenslangen. :p

IMG_20140610_205542_zpse1fnauh7.jpg

Slut på bildbomb! ;)

@Maja_Kandi älskade bild 3 & 4. Blir ju själv sugen på ponny när jag ser dina och Fioranos bilder.
Vad mycket ni gått framåt på kort tid. Den där får du inte göra dig av med! Ska bli kul att se film.
Roligt med bukebesök. Skulle också vilja träffa folk från den här tråden.
Tror att @cirkus och jag har träffats för ca 100 år sen.

Divan hälsar och tackar. Hon är en riktig tuffing så ormbett är inga konstigheter :D

@Maja_Kandi Hon är ju så fin din lilla grå! Frambenstekniken är bara för söt:D.

@Jfrelin Ponny är tramsigt roligt! Och det ÄR mycket enklare att rida och utvecklas, åtminstone för mig:o. Tycker den prickiga känns enorm att rida även om jag börjar vänka mig. han är 1.46m... Läskit med ormbett-i synnerhet efter att ha läst en artikel om det nyss. Skönt att det inte var en huggorm!

@cirkus Klart jag har koll när du gör så bra hingstval;). Ska bli jättespännande att se vad det blir:).

@Jfrelin
Ponny är ju underbart! Så lättsamt och roligt på alla plan, som det känns nu kommer jag inte skaffa mig nån stor häst igen. ;)
Vad roligt att framstegen syns! :) Jag är så himla glad åt att det äntligen händer nånting på den fronten! Känns som vi stått still och stampat ett bra tag, men efter bara två dressyrträningar har det verkligen börjat lossna, så kul!
Jag tyckte det var jättekul att få bukebesök! Håller med om att det vore roligt att träffa fler från den här tråden. :) Tycker vi är ett härligt gäng!

@Fiorano
Tack! :D Och ja, hon är ursöt! :love: Bästa i världen, fattar inte vad jag svalt för konstigt den där dan när jag funderade på att låna ut henne... :confused: Nej, hon kommer bli kvar här, alltid!

Och jag tycker typ tvärtom, rider en liten ponny nu och shit vad svårt det är! :p. Men det kanske är ner till en viss gräns, min ponny är kanske FÖR liten ;). Har hela tiden sagt B-ponnyn men igår hade jag faktiskt framme tumstocken och verkar som att hon snarare är minst 133...

Har nu äntligen kommit hem till norr. Efter 160 mil i bil sedan söndag och turnéer runt i Ö-vik och Östersundsregionen några dagar. Kollat på stall kring båda orterna och varit på intervju i Östersund igår. Lite förvånande tycker jag, så ser det ut att finnas bättre hästmöjligheter runt Östersund än Ö-vik. Trodde det skulle vara betydligt bättre vid kusten, men jag kanske har haft otur med de stall jag tittat på. Verkar vara lite si och så med träningsmöjligheterna också, jämfört med Östersund där det inte ser ut att vara nåt större problem.
Ö-vik är bättre placerat rent geografiskt med tanke på hemresor för mig, men man ska ju kunna stå ut även där man bor...
Nåväl, först och främst ska jag ju få nåt av jobben. Men en plan vill jag ha i vilket fall så att man inte står där helt oförberedd.

Jag har fått rapporter om att min trasiga häst numera går i stor hage. Ensam. Hon sköter sig fint och håller inte på att härja omkring utan äter gräs och håller sig i skinnet hela dagarna och verkar nöjd. Är nog lika bra att hon går ensam den här perioden så att hon kanske läker ihop någon gång. Ska bli intressant att se vad återbesöket leder till.

Jag har ju aldrig haft liknande skador på någon av mina hästar. Är det någon här som har någon aning om vad man kan förvänta sig? Hon har ju inte varit mkt halt egentligen, men dock dubbelsidigt.

Senast ändrad:
@Gabby_Ossi Jag skulle säga att det handlar dels om vana och dels om hur lång man är själv, om man tycker det är lättare eller svårare med ponny. Givetvis är det svårare om man får fel tyngdpunkt, vilket jag känner av på tex b-ponny. Med en stor häst har man ju så mkt framför sig, vilket man inte har på ponny och det känns ju vingligare.
Däremot tycker jag, som är liten själv, att det är mkt lättare att komma åt en ponny och därför blir det mesta i ridningen för mig mkt lättsammare än på häst. Speciellt om det kommer till bus eller attitydproblem som jag aldrig har några tvivel om att jag reder ut uppe på en ponny. Jag känner mig betydligt mer utsatt på min stora, om än hon är mkt lindrigare i sina "utbrott" än vissa ponnyer jag sitter på emellanåt.

@stjarnfrugt det som är svårt med den här ponnyn tycker jag är att benen går så fort och man kommer aldrig ner och kommer till ridning, det är liksom svårt att inverka med sitsen, det finns liksom inget gung i steget som man kan komma in i och sedan påverka. Sedan finns det ju ponnyer med lite större gång och då blir det väl lättare. Men det är klart att det spelar in vad man är van vid också. Jag är 158 men ponnyn är vääldigt lätt i modellen så jag ser ut som en jätte på henne :o

@Gabby_Ossi Ja, just avsaknaden av gung i steget är en del av det svåra tycker jag också. Det är antagligen för att man är van vid storhäst. Men man vänjer sig, speciellt när ponnyn blir stadigare. En vinglig symaskin är jättesvår att påverka. Jag brukar fokusera på att få ponnyn stadig först, annars är det i princip omöjligt att komma ner och rida i steget... Eller hur man nu ska förklara det :o

En av mina projektponnyer är förvisso maxad D, men oerhört vinglig, ligger hårt i handen (eller stjärnkikare och inte alls) och springer. Då går halva passet åt att få henne följsam och stadig på volter och diagonaler. När man kan rätta in bogarna och få henne att gå dit man vill, så blir hon helt plötsligt ridbar och mindre symaskin. Egentligen har den ponnyn rätt trevlig gång, men spänner sig och går runt och trippar så fort hon kommer ur gängorna... är bara att glömma att komma till ridning då.
Kruxet med denna är just att hon kräver oerhört mkt ridning för att man ens ska kunna komma tll ridning :crazy: Alla är ju inte välsignade med en ponny som den @Maja_Kandi har :o

@Maja_Kandi Åh hon är bedårande! :love:

@Jfrelin Otäckt med ormbett. Troligtvis är den första hästen som " skadade" sig i min hästs hage ormbiten, men då av huggorm. Han blev väldigt dålig och fick stå på klinik ett tag och är fortfarande svullen men bättre.

Kl
Motionerade faktiskt min pålle idag. Blev avsuttet men han verkade nöjd över att få röra sig lite :)

@Jfrelin

Men blääää va äckligt med en fästing i med haha!
Tycker för övrigt att ditt inlägg du svarade mig med var det klokaste jag läst på länge och det ska jag gå tillbaka och läsa när jag har en dålig dag :D
17523860-2746-4435-823C-E6983C7CFB7F_zpsdz6lpl2t.jpg

Idag fick jag till ett riktigt bra pass och jag vet inte om det beror på sadeln eller om det beror på att jag planerar min ridning mycket mer men jag fick en väldigt bra känsla idag och kände att jag hamnade i en bättre position där jag kan sitta kvar även när han ålar sig ur ramen. Märkte att det va mycket lättare att få in honom i den igen om jag kunde va stadig och driva in honom igen. Va tvungen att testa att byta lite idag med och det verkar fungera :angel:
Jag har bestämt mig för att behålla nya sadeln och det känns kalas!

Vet inte om "kl" behövs längre men skriver ändå ;)

Det är så himla kul att läsa om er alla, men givetvis också tråkigt för er som fått negativa besked! Blandad kompott och jag känner så himla mycket med er som har skadade hästar, vet hur det känns!

Jag själv börjar komma tillbaka lite nu, klarar av vardagen bättre och bättre, jag kan fortfarande bli ostadig på rösten och få tårar i ögonen när jag pratar om henne men jag kan tillåta mig att skratta och ha roligt nuförtiden, det har tagit ett tag!

Fått betygen på mina kurser nu och det gick över förväntningarna, att ta bort en häst, gå ifrån sin sambo och att min morfar avled - allt under samma vår har tagit på krafterna och jag är STOLT att jag fick ihop mina kurser tillslut :)

Nu väntar en höst med lite Rättspsykiatri och annat spännnade innan det är dags att börja högskola till våren 2015 om jag kommer in! :)

Känner att jag absolut inte är redo för häst just nu, kanske smart med ca 5 års studier framför mig, men var iväg och tömkörde ett par hästar för nån vecka sen och suget efter den där 180cm´s Irlänska skimmelvalacken finns ju där alltså! ;) ;) ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur