07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen tävling för oss idag, och nu börjar jag bli orolig inför nästa helg. Såhär såg balltrampet ut igår:

Hästen helt obekymrad, inte ens öm när man trycker där, inte halt, ingen feber.

@Marvin Spola ur med koksalt och skydda med ett bandage hade jag gjort. Inte kul att få flugor och skit i sår.
Men min häst hade jag antagligen tvättat med Hibiscrub, men hon är ju extremt känslig för minsta lilla skit så får hon telefonstolpeben direkt...

@Marvin
Usch, såg inte kul ut! Så stort balltramp har jag nog aldrig sett tror jag. :crazy:

KL
Det här gjorde vi ikväll! :love:
IMG_20140608_193408_zpsxyxsfjlt.jpg

Väldigt trött pålla innan vi gav oss iväg. 20 grader varmt och vindstilla klockan sju på kvällen... Hon var typ svettig redan när jag hämtade henne från hagen stackarn. Så jag lade om planen, hade tänkt rida en helt annan väg och tränat övergångar, men det blev alltså årets första tur och Queenies premiärtur ner till den lilla stranden! :D Nere vid sjön var hon himla tveksam först, ryggade för vågorna. Men så sa jag åt vovvan att hoppa i (hon älskar att bada) och då följde Queenie efter direkt. :p När hon väl klivit i var det jag som fick stoppa henne från att inte gå ut för långt så sadeln och allt skulle bli blött. :D Efteråt var det en superspeedad ponny som gick på högvarv hela vägen hem. :laugh: Hemma var både hon och hunden helt torra igen, det är ändå bara tjugo minuter.

Min älskade glädjespridare, åh vad jag tycker om min fina grå! :love:

Ingen tävling för oss idag, och nu börjar jag bli orolig inför nästa helg. Såhär såg balltrampet ut igår:

Hästen helt obekymrad, inte ens öm när man trycker där, inte halt, ingen feber.

min polle lyckades med ett hmm bentramp (skalade av en bit kött av baksidan av frambenet) förra året och han fick också ett sådant fult sår. den lösa "köttbiten" dog sedan och kunde klippas bort men han gick lindad ett par månader för att inte få in skit i såret. han va också ohalt och inget svullen trots att han brukar va uberkänslig för de annars så jag tror att a och o är att hålla de rent och är hon inte besvärad så rid på:-)

Hur går det för alla i sommarvärmen eller har ni smält bort?

Vi har provat sadel idag. En nyare modell av Passiersadlar och jag tror faktiskt att det blir köp. Inte riktigt optimalt att provrida i nästan 30 graders värme och en miljon flugor men det kändes ändå himla bra. Ska prova igen på torsdag och rida ett mer ordentligt pass! Brukar ha problem med att alla sadlar ligger och guppar lite över länden på honom men denna kändes som att den låg helt still överallt och han hade mer plats för manken än i sin optimum han går med idag.

Snygg sadel! Jag har ju lärt mig att älska min Passier och vet ju hur du gillar din andra så verkar det ok så go for it!:banana: Hur ligger den utan pad?

@Fiorano Påwnien börjar bli himla snygg! Svårt att se på bilder hur helheten var, på vissa bilder ser hon ut som en miljon i uppförsbacke o på andra så ligger hon i framstupa sidoläge...:p. Roligt iaf att det går bra för er.

@Marvin Om hon inte är halt av såret behöver du nog inte bekymra dig så mycket. Hade ett likadant på min gamla häst, jag såg ut så här: :eek: när jag såg det men han var helt obekymrad. När det läkt ett tag kunde man klippa bort fliken och sen läkte resten raskt ihop. Jag är lite mot strömmen men tycker inte du ska ha bandage på det om hon inte går i jättelerig hage.

@Novali01 den ligger väldigt bra utan också men jag är lite insnöad på den där padden :-P kanske lite lite vid men de är så himla lite så jag tror att han musklar på sig lite till nu med dom här panelerna. jag älskar verkligen passier :-D

Snygg sadel! Jag har ju lärt mig att älska min Passier och vet ju hur du gillar din andra så verkar det ok så go for it!:banana: Hur ligger den utan pad?

@Fiorano Påwnien börjar bli himla snygg! Svårt att se på bilder hur helheten var, på vissa bilder ser hon ut som en miljon i uppförsbacke o på andra så ligger hon i framstupa sidoläge...:p. Roligt iaf att det går bra för er.

@Marvin Om hon inte är halt av såret behöver du nog inte bekymra dig så mycket. Hade ett likadant på min gamla häst, jag såg ut så här: :eek: när jag såg det men han var helt obekymrad. När det läkt ett tag kunde man klippa bort fliken och sen läkte resten raskt ihop. Jag är lite mot strömmen men tycker inte du ska ha bandage på det om hon inte går i jättelerig hage.

@Novali01 hahaha exakt. Just den här tävlingen var typ sämsta på säsongen så det är ju skönt att få hyfsade poäng även fast det känns dåligt och hästen kryper ihop och inte är framför skänkeln. Men det tar sig!
Senaste dagarna har vi jobbat mycket med tempoväxlingar i galopp och trav. Nu börjar hon verkligen bli 6 växlad och inte 3 växlad :) hade sån sjukt fin samlad galopp igår men självklart ingen med som kunde filma :p
Sen hade vi en diskussion om böjning i hö diagonal sluta. Den ska nog diskuteras idag igen :D

@sommarminne supersnygg sadel! Ser ut att ligga i fin balans. Blir avis på alla som har så fina sadlar. Min är så ful men finns ingen anledning att byta när hästen trivs.

@Marvin skulle inte heller bry mig så mycket om hon inte gör det. Skulle inte heller ha bandage utan tvätta varje dag och hålla rent. När Divan hade sitt mastodontsår förra sommaren tyckte veterinären att hon absolut inte skulle ha bandage. Trots flugor.

@Jfrelin tusen tack! kändes som att den låg ruggigt bra och med tanke på hur många sadlar jag testat som legat illa så va de ett litet halleluja-moment :bow:

De tråkigaste med ny sadel är att man inte vinner ett dugg fler tävlingar. mycket märkligt haha:D

Tycker för övrigt att du och Divan har väldigt hög lägsta nivå och önskar att vi kunde komma ihop oss lite mer också. hur ofta tränar du för tränare?

@sommarminne supersnygg sadel! Ser ut att ligga i fin balans. Blir avis på alla som har så fina sadlar. Min är så ful men finns ingen anledning att byta när hästen trivs.

@Marvin skulle inte heller bry mig så mycket om hon inte gör det. Skulle inte heller ha bandage utan tvätta varje dag och hålla rent. När Divan hade sitt mastodontsår förra sommaren tyckte veterinären att hon absolut inte skulle ha bandage. Trots flugor.

@sommarminne Va? Jag trodde det var utrustningen som gjorde det? Vad ska jag nu göra med alla märkesgrejer :p

Ja lägsta nivån har verkligen höjts. Jag tror vi alla har varit lite för hetsiga med att våra unghästar ska göra resultat. Förra året var jag ju så himla besviken fast vi faktiskt red stadigt på 62% i LA och blev placerade en gång. Jag jämförde mig med alla andra som var ute och tävlade.
Nu har hon musklat på sig och kommit i fas och börjar komma mer till sin rätt. Jag är ju ingen proffsryttare så jag fattar inte varför man jämför sig med dem. Har man inte hästen 100% lösgjord varje pass så är det klart att det tar längre tid att sätta styrka, ridbarhet och rörelser. Om du kollar i vilken klass som helst så är majoriteten 10-12 år och när Divan är 10-12 år kommer vi rida bra mycket högre än LA så jag fattar inte varför jag jämförde mig med de hästarna som går LA år ut och år in. Det är klart att en 10-12 åring är stabilare i LA än vad vi är. Det vore ju konstigt annars :)
Din häst är stor och det kanske kommer ta honom hela detta år innan ni kommer ihop er och det är ju helt okej. Nästa år är han fortfarande bara 8 år. Sen behöver man ju träna på att tävla. Jag tror jag varit ut ca 20 ggr nu sen hon var 4 år. Det är alltså i snitt 7 starter om året. Jämför med en 10 åring som haft 21 starter till på sig, om man räknar 6 starter om året, det är klart det kommer vara lugnare och mindre tittiga och ofokuserad.
Men för att svara på din fråga :) Jag försöker träna 1 gång i veckan men det blir oftast inte så. Brukar bli 3 ggr i månaden ungefär. Nu under sommaren blir det mindre. Däremot har jag sjuk disciplin när jag rider. Jag rider alltid ordentligt och tränar verkligen på något. Tuffar aldrig bara runt, om jag inte rider ut. Förra veckan tränade jag bara halvhalter t.ex för jag märkte att det brast ganska ordentligt när jag var och tävlade helgen innan.
Nu vill jag testa att sätta bytena till midsommar så då har jag tränat halvhalter, tempoväxlingar, enkla byten och rappa bakben i förvänd galopp i måndags och igår. Idag ska jag testa byten. Man måste liksom ge sig själv och hästen en chans att lyckas.
Man kan inte tro att förvänd samlad galopp kommer bli bra om man ridit ut och galopperat fort i 3 dagar innan liksom.
Slut på uppsats hahaha

@Jfrelin Just det här med att jämföra sig med andra är ett ständigt "problem". Jag blir också frustrerad över att man aldrig är tillräckligt bra. Men det blir ju å andra sidan bättre och bättre, men precis som du säger är det så lätt att glömma bort.

@Novali01 Tja, det är väl så det ser ut i verkligheten också. Stundvis är det jättebra med fin uppförsbacke och stundvis orkar vi inte hålla oss där. Men det är en konstant utveckling:)

Idag har vi hoppat lite:D! Fanns lite småhinder på banan som vi hoppade runt och jag lovade mig själv att vi ska göra det lite oftare:p. Vann ett presentkort för en hopptränare som kommer hit sista helgen i juli, så jag tänkte vara med på en hel helgs träning då. Det är samma helg som det är connemara-SM men mellan Junos veterinärräkningar och att min bil dog så jag var tvungen att skaffa en ny så blir det varken nåt csm eller Falsterbo i år. Så då stannar vi hemma och tränar istället, inte så tokigt det heller faktiskt:).

Igår hade jag ett riktigt "bad-parent moment". Red ut i skogen med Barbie och hade hinden med mig. Men jag tappade bort hunden:o. Hon missade troligen vilket håll jag red i ett vägskäl för att hon var upptagen med att snusa på nåt intressant. Så jag galopperade i väg i ganska friskt tempo men tyckte det var jättekonstigt att hon aldrig kom ikapp oss. Vände tillbaka och ropade och ropade, till slut kom hon som ett skott från den andra vägen. Jisses vad shitty jag kände mig:o. Hunden var dock lika lycklig för det:p.

Ponnisarna har fått nya täcken idag också:)
10174869_10203168282039803_1917362841608961370_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka