07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Charlotte1975 Vilken fruktansvärd dag :( Jag lider med dig... herrejösses.

@Maja_Kandi Verkligen rätt beslut att inte låna ut! Vill du ha dressyrryttare så ställer jag upp from hösten förutsatt att jag flyttar upp :angel: Men bommarna får du hålla dig till själv ;)

Alla andra:

Rehabtjejen vill ha henne och kommer mest troligt att ta henne. Hon ska överlägga en sista gång med sin sambo och meddela mig på fredag. Jag kommer att stå kvar som ägare åtminstone första året och stå för försäkring och återbesöket nu i juni (givetvis eftersom jag ändå räknat med det).
Vi gör en deal att hon gör sitt jobb med rehaben, och håller hästen för ridning så gör den det. Annars tar vi det när det visat sig. Att ha henne långtidskonvalescent utan att hon får vettigt utlopp för sin energi är inte ett alternativ och där är vi helt överens. Då får hon gå bort. Men just nu är det inte ett alternativ att inte ge henne en chans.
Jag kommer inte att propsa på att få tillbaka hästen om den håller för ridning och tjejen vill ha henne åt sig själv när allt är klart. Men är hon fullt igång och håller, men ryttaren tycker att hon är tråkig eller inte passar henne ridmässigt kan jag ta tillbaka henne då. Jag hade ju ändå tänkt ha två hästar. Det är en deal som ger henne tryggheten i att få behålla hästen efter allt jobb hon kommer att lägga ner, det ger mig tryggheten att hästen får en chans och jag vet vad som händer med den. Men framförallt ger det sinnesro och en känsla av att jag gjort allt rätt för hästen och jag vet att hon inte får det bättre någon annanstans. Jag är inte rätt för henne just nu för jag har inte den här tjejens kompetens. Det känns hårt att ge bort en fin häst men samtidigt är läget så nu. Jag får svälja mitt ego och att jag kanske går miste om henne, men jag vet att jag är delaktig på mitt sätt och jag vet att hon inte kan få det bättre.

@stjarnfrugt
Låter verkligen som ett helt perfekt alternativ! :)

@Charlotte1975
Men vilken fruktansvärd dag! :cry: Jag lider verkligen med dig, skickar en stor stor kram och hoppas att sambon mår bra igen. <3

@Kirre
Haha, jag vet inte vart jag var påväg riktigt... Kan ju inte ha tänkt klart! Nej då får @stjarnfrugt ta å flytta hit och dressyra lite istället så kan jag kanske skutta med hennes nya plutt istället. ;)

Vilken himla bra lösning! grattis :-)

@Charlotte1975 Vilken fruktansvärd dag :( Jag lider med dig... herrejösses.

@Maja_Kandi Verkligen rätt beslut att inte låna ut! Vill du ha dressyrryttare så ställer jag upp from hösten förutsatt att jag flyttar upp :angel: Men bommarna får du hålla dig till själv ;)

Alla andra:

Rehabtjejen vill ha henne och kommer mest troligt att ta henne. Hon ska överlägga en sista gång med sin sambo och meddela mig på fredag. Jag kommer att stå kvar som ägare åtminstone första året och stå för försäkring och återbesöket nu i juni (givetvis eftersom jag ändå räknat med det).
Vi gör en deal att hon gör sitt jobb med rehaben, och håller hästen för ridning så gör den det. Annars tar vi det när det visat sig. Att ha henne långtidskonvalescent utan att hon får vettigt utlopp för sin energi är inte ett alternativ och där är vi helt överens. Då får hon gå bort. Men just nu är det inte ett alternativ att inte ge henne en chans.
Jag kommer inte att propsa på att få tillbaka hästen om den håller för ridning och tjejen vill ha henne åt sig själv när allt är klart. Men är hon fullt igång och håller, men ryttaren tycker att hon är tråkig eller inte passar henne ridmässigt kan jag ta tillbaka henne då. Jag hade ju ändå tänkt ha två hästar. Det är en deal som ger henne tryggheten i att få behålla hästen efter allt jobb hon kommer att lägga ner, det ger mig tryggheten att hästen får en chans och jag vet vad som händer med den. Men framförallt ger det sinnesro och en känsla av att jag gjort allt rätt för hästen och jag vet att hon inte får det bättre någon annanstans. Jag är inte rätt för henne just nu för jag har inte den här tjejens kompetens. Det känns hårt att ge bort en fin häst men samtidigt är läget så nu. Jag får svälja mitt ego och att jag kanske går miste om henne, men jag vet att jag är delaktig på mitt sätt och jag vet att hon inte kan få det bättre.

Idag har jag beställt sadel till pollen:nailbiting: En passier abs så håll tummarna för att den passar!
Hade bokat in date med en kompis idag som skulle tömköra men det fullkomligt pissregnade på morgonen så han fick vila idag. Nästa helg är det tävling så det känns som att det verkligen är dags att börja komma igång med lite seriös ridning efter två veckors vilande:angel: Jag håller fortfarande tummarna för att det inte händer något mer med hasen. Den har hållt sig väldigt fin som tur är:)

Har tuggat grus i eftermiddag jag.... Fast inte från fall från häst utan platt fall på backen :o
Hämtade in 00:an från hagen och ledde honom på grusvägen mot stallet, när jag helt oförklarligt av ngn anledning, lyckas snubbla till på mig själv, kommer i otakt i snubblandet, och håller på ni vet typ sådär flera flera sekunder med att fortsätta snubbla och hitta balansen. Men nix, det gjorde jag inte, utan jag stöp i backen. Herr häst blev ju rädd såklart, och såklart hade jag grimskaftet i ett envist grepp dessutom (fattar inte att jag alltid har greppreflex i det sista, är så himla dumt), men inte så rädd som jag hade kunnat tro att han skulle bli, han skyggade bara bort från mig, och när jag släppte så vände han först på en liten volt helt om, men ändrade sig sen och kom tillbaka och stod stilla och väntade medans jag kravlade mig upp.
Men så sjukt pinsamt :o och kunde ju faktiskt gått illa att jag blivit trampad eller tillkickad om hästen blivit räddare än han blev. Som tur var, var klockan bara runt 16 snåret så inga sommarstugegäster i syne och inga bilar heller som såg mig.....
Har skrapat upp mig rejält på armbågen och knäet samt har en lårkaka bak på ena skinkan, kommer nog vara lite halt i morgon känns det som, red ut en timma i skogen sen och när jag satt av sen kändes det att det börjat stelna till så att säga ;) Är dock nöjd över min fina fullblodis som är så snäll när det händer grejer :love: Grannens getter hade rymt när vi kom förbi efter skogsturen, en sekund funderade han på om han hade anledning att skita knäck, men sen direkt konstaterade han att nej det hade han inte, och skrittade lugnt förbi på långa tyglar.

Senast ändrad:
Har tuggat grus i eftermiddag jag.... Fast inte från fall från häst utan platt fall på backen :o
Hämtade in 00:an från hagen och ledde honom på grusvägen mot stallet, när jag helt oförklarligt av ngn anledning, lyckas snubbla till på mig själv, kommer i otakt i snubblandet, och håller på ni vet typ sådär flera flera sekunder med att fortsätta snubbla och hitta balansen. Men nix, det gjorde jag inte, utan jag stöp i backen. Herr häst blev ju rädd såklart, och såklart hade jag grimskaftet i ett envist grepp dessutom (fattar inte att jag alltid har greppreflex i det sista, är så himla dumt), men inte så rädd som jag hade kunnat tro att han skulle bli, han skyggade bara bort från mig, och när jag släppte så vände han först på en liten volt helt om, men ändrade sig sen och kom tillbaka och stod stilla och väntade medans jag kravlade mig upp.
Men så sjukt pinsamt :o och kunde ju faktiskt gått illa att jag blivit trampad eller tillkickad om hästen blivit räddare än han blev. Som tur var, var klockan bara runt 16 snåret så inga sommarstugegäster i syne och inga bilar heller som såg mig.....
Har skrapat upp mig rejält på armbågen och knäet samt har en lårkaka bak på ena skinkan, kommer nog vara lite halt i morgon känns det som, red ut en timma i skogen sen och när jag satt av sen kändes det att det börjat stelna till så att säga ;) Är dock nöjd över min fina fullblodis som är så snäll när det händer grejer :love: Grannens getter hade rymt när vi kom förbi efter skogsturen, en sekund funderade han på om han hade anledning att skita knäck, men sen direkt konstaterade han att nej det hade han inte, och skrittade lugnt förbi på långa tyglar.

Hahaha du gjorde min kväll här mackan haha. Satt o ammade och skrattade så tårarna sprutade :laugh: Hur i all sin dar kunde du få en lårkaka av att ramla platt fall på en grusväg ? haha det bästa jag läst på länge :D Maken tittade på mig och när jag berättade undrade han om du inte var ovanligt tung eller i annat fall kanske gjord av glas. Dottern kom springande och undrade var det var för färg på grimskaftet. Hon är i den åldern nu när hon önskar sig grimskaft osv. Ja jösses o sen när jag kom till raden där hästen skulle "skita knäck"

Och när du beskrev hur du snubblat i flera sekunder så ser jag framför mig hur en snubblande fotomodell på högklackat försöker reda ut situationen (ja ni har väl sett sådana filmsnuttar misstänker jag ;) )

Alltså jag tror helt enkelt jag är lite trött nu när jag börjat jobba igen.

GP är i medryttarens händer den här veckan, kanske hela månaden, får se vad jag hinner med och orkar.

Förresten du hade inte höga klackar på ridstövlarna ;) ?

@mackan HAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!! Du gjorde min dag :o

@Maja_Kandi Det låter som en deal. Jag föredrar aktiviteter på marken :angel:

@sommarminne Håller tummarna för hasen. Jag tycker vi fyllt skadekvoten i den här tråden redan... Hoppas nya sadeln passar. Har han växt ur den gamla eller varför byter du?

@sassiball hehe, kul att ngn blev road :D
Lårkakan är helt logisk eftersom jag efter snubblandet och när jag stöp i backen fortfarande höll i grimskaftet och hästen slängde sig ju bakåt så jag landade först på knät och armbågen och sen drogs jag runt "lite" så lårkakan på skinkan skapades ;)
Nej inga höga klackar idag, jag har bara (host harkel) lite veka vrister och har dessutom brutit ena fotleden en gång för 15 år sen ca, när jag åkte rollerblades och en cyklist cyklade in i mig så hela benet vred sig men foten blev kvar i pjäxan ;)

Men jag HAR snubblat i höga klackar också en gång för ca 15 år sen - det var när jag bodde i USA och promenerade till jobbet i kjol och klackar och sneddade över en byggarbetsplats. Ramlade framför 10 byggarbetare, det kändes lite pinsamt det också :D

Kanske ska spara några historier till nästa gång du sitter och ammar och vill ha lite läsnöje? :up:

Hälsa mannen att jag är lång och smal, och dottern att färgen på grimskaftet är svart :) ;)

Jag har haft enorma kval idag ang min häst. Inte lätt detta, och då handlar det ändå inte om att hon ska avlivas utan bara om att hon nog inte ska vara kvar hos mig. Herregud, jag är glad att det inte är hennes liv jag ska fatta beslut om med tanke på hur dåligt jag mår över detta "lilla"...

Tycker ni att det är orimligt om man lägger till en punkt i överenskommelsen, att jag kan lösa ut henne för en summa pengar ifall jag ångrar mig? Dvs så att rehabtjejen inte ska gå back på detta, att jag liksom betalar henne för arbetet hon gjort om jag nu får sån ångest att jag vill ha tillbaka hästen om ett år när den är igång?
Jag vet att jag låter som en velig fjortis. Men jag försöker bara göra rätt för alla parter. Även om jag nu tror att allt kommer kännas bättre när det är klart, jag har ny häst osv så skulle det kännas bra för mig just nu att ändå känna friheten att jag kan få ångra mig utan att det blir något bråk eller orimligheter :o

@stjarnfrugt : jag tycker det är orimligt det du vill göra.
Isåfall får du ju stå för exakt alla kostnader för hästen under tiden du lånar ut henne, om du vill ha klausul att du sen kan ta tillbaks henne, om än mot en viss summa, när hon är helt igång och frisk osv eventuellt, eller ångrar dig rent allmänt.
Hur ska du ngnsin kunna hitta en summa som skulle gå att väga som kompensation för att du först vill skänka bort en häst pga att den är skadad, till ngn som vill ta sig an och rehabba den? Det är ju inte bara pengar man pratar om i ett sånt fall, tjejen gör det ju för att hon verkligen vill ha hästen?

@stjarnfrugt det är väl ingen orimlig önskan, men du får ju fråga tjejen om hon tycker det är rimligt och hur mycket hon tycker jobbet är värt i så fall. Kan ju vara att hon bara bryr sig om hästen och då tycker jag inte du kan kräva det heller.

@stjarnfrugt Min passier som jag har är rätt gammal och är lite liten för mina ben så jag har letat efter annan ett tag och denna va så himla fin i skicket så jag kände att jag va tvungen att testa :-)

@mackan Även jag skrattade och såg framför mig väldigt tydligt hur det gick till. :D

Skulle tömkört idag men när jag väl kom till stallet så öppnade sig himlen. :grin: Jag var två timmar sen från jobbet pga att jag skulle vara duktig och göra lite skrivjobb som jag samlat på mig i veckan, medan det var i någorlunda färskt minne. Schysst att hälla ut regn lagom tills jag var klar. Blev bara lite puss i hagen.
:)

@mackan :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl: Jag döööööör.
Fast det kunde gått illa. En tjej snubblade i grannstallet igår när hon betade sin häst och benet gick av ovanför knät :eek:

Verkar som många haft regn idag. Stockholm hade strålande sol. Jag red dock i ridhuset då jag behöver lite väggar just nu...
Imorgon är det sista tävlingen för denna termin. Känner mig halvtaggad. Har liksom ställt in mig på första utanför placering igen....
Dessutom körde jag ett Tough Vikingpass på lunchen där det ingick armgång så jag hoppas Divan inte är så stark imorgon :D

Divan har tappat massa i hull senaste 2 veckorna. Fattar ingenting. Hon har exakt samma mat som hon haft hela vintern plus att hon går i gräshage ett par timmar om dagen. Suck. Måste vara hormoner.

@Charlotte1975 Kram!

@Jfrelin yepp kunde gått mkt illa som sagt men nu klarade jag mig och mkt tack vare än ändå väldigt snäll häst som är otroligt explosiv och markskygg dessutom allmänt, en av hans nackdelar, men han är klok samtidigt på väldigt många plan och otroligt vettig så väldigt glad att det var han idag och inte ngn annan av jippona i stallet dessutom är det alltid otroligt bättre om det är ens egen häst och inte ngn annans oavsett vad som händer, när det sker ngt konstigt som skulle kunna bli en olycka....

kram igen även från mig till @Charlotte1975 i det fruktansvärda jobbiga och ofattbara :(

Givetvis kan jag inte Kräva tillbaka hästen. Min tanke är mer att ställa en öppen fråga hur hon skulle ställa sig till det ifall det sker, vilket jag inte tror att det gör när all separationsångest lagt sig. Jag är aldrig odiskutabel. Hästen kommer ju heller inte att skänkas bort, utan stå där på någon sorts fodervärdskontrakt minst ett år till att börja med.
Eftersom hon driver ett företag med denna inriktning tänkte jag att det kanske inte är en orimlig kompensation att betala för sig om det skulle bli så. Jag ser ingen större skillnad på att betala för tjänsterna under tidens gång, och på att betala för dem efteråt. Endera får hon ju hästen eller så får hon ju pengar. Men jag skulle ju aldrig klampa in där och kräva tillbaka hästen, utan att prata vettigt om saken innan. Uttryckte mig väl som vanligt oklart...

Min häst skaffade sig ett stort balltramp på hoppträningen i måndags. Har gått med galoppbandage sen dess, men det glipade igår fortfarande rejält. Hon är inte halt, ingen feber och inte öm, men det känns som att hopptävlingen på söndag är i fara.

Min nya duktiga stallkompis tömkörde C i tisdags, tyckte hon var stel i ryggen. Nu har jag masserat och stretchat och hon börjar bli lite mjukare. Provred i kompisens dressyrsadel i onsdags, en Röösli Pilatus (sån som jag velat ha hela tiden, men som inte passat). Med den "magiska dynan" låg den ok. Största skillnaden var att den "klämmiga" känslan när jag börjar trava inte fanns där. Hästen travade på, och jag kände inte att jag behövde klämma med benen, istället kunde jag slappna av i dem.

Min egen, wellingtonen, ligger bra, men uppenbarligen är hästen hindrad av den på något sätt. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv