07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska förresten berätta att Bruces mamma är såld och har åkt nu, och det verkar på Bruces ägare som att hon inte är så sugen på att sälja Bruce nu längre. :) Såsmåningom ska han såklart säljas, men hon ser gärna att jag har kvar honom ett tag till.

Han blev vaccinerad efter vi varit iväg på stranden så nu i början av veckan har han några lugna dagar och sedan är det träning igen 6e och 7e Juni.

Sedan ser min tävlingsplanering ut såhär:

14 eller 15 Juni LA:4 och MsvC:1 eller LA:3 och MsvC:2
22 Juni MsvC:1 + ev LA:3
5 Juli MsvC:1 och MsvC:2 (Om jag lyckas slingra mig ur kusinens konfirmation. Eller, snarare om jag orkar åka själv eftersom mamma formodligen kommer vara på kusinens konfirmation :angel: )
16-19 Juli Meeting i Lilla Edet, Silvercupen, LA:4, MsvC:1 och MsvC:2 :banana:

Det enda jag velar på lite nu är hur jag ska göra helgen den 14-15e, tänkte eftersom det bli MsvC:1 helgen därpå är det kanske bättre att ta MsvC:2 där, men sedan vill jag ju hellre rida LA:4 än LA:3... Eller så ska jag ta och köra dit 2 dagar och bara rida MsvC-klasserna alt LA:4+MsvC:1 lördag och MsvC:2 söndag. Fast eftersom det blir tävling igen helgen efter kanske det är onödigt att rida tre klasser. Eller så tar jag bara en klass helgen därefter så slipper jag rida den förbaskade LA:3an som aldrig går bra ändån. Fast sedan så går han ju alltid bättre i andra klassen... Dessutom blir det efteranmälning till den 14e-15e så det blir ju jäkligt dyyrt att rida tre klasser. Iofs då kan jag ju lika gärna vänta lite till och kanske hinna se vilka domare jag helst vill rida för :angel:.

@Gabby_Ossi Kommer du till Lilla Edet så får jag nog åka och se er live. Det ligger ju bara ett stenkast från mig :)
Nu kom jag på att det kanske finns fler Lilla Edet :o

Kul att du verkar få behålla honom ett tag till. Ni verkar passa ihop!

Hur har det gått för er???

Imorgon blir det kliniken igen med min vårföljetång. Håll tummarna att det går bra, och framförallt att den ev intresserade vill ha henne. En av dem har jag räknat bort pga ekonomiska problem. Lite irriterad är jag att det inte talades om till mig innan, men är som det är. Nu har jag bara en livlina kvar, annars får hon bli kvar här i följetången eller så får jag annonsera och hoppas på det bästa.
Ponnyn vill jag ha oavsett, men det kompliceras ju en hel del om jag måste stå med två hästar på olika ställen här eller om jag ska flytta. Jag har dock plats för dem oavsett, får bara bli lite mera havregrynsgröt och bönor för min del.

@Gabby_Ossi
Vad roligt att du får behålla honom längre! :)

@stjarnfrugt
Hur har det gått för er?

KL
Igår var vi ute länge och red till travbanan, överallt annars är det stenhårt. Hon var som vanligt rätt okoncentrerad, som vanligt får man ta tag i henne ordentligt en gång och sen vips så är hon kanonfin igen. Tokponny... :cautious: Idag tömkörde jag hemma på lägdan, tokfin var hon! :love: Lite svårt att få stopp ibland, hon har väldigt mycket lättare för gas än broms... ;)

I övrigt går hon nu på bete dagtid (i en mindre gräshage där 10an gått några dagar innan och ätit ner det värsta) och i en väldigt nerbetad skogshage nattetid. Har funkat jättebra hittills! Hoppas att hon efter midsommar ska kunna gå på bete dygnet runt. :) Då ska hon även få gå med dom andra hästarna eftersom den hagen blir så pass stor att de kan komma undan varandra lätt.

• Gilla
Reactions: oxo
Jag har hållit mig undan av förklarliga skäl. Jag har inte ens orkat starta datorn. Nu har dock håglösheten infunnit sig så nu kan jag försöka fatta mig sakligt utan att svära för mkt och gapa om att döden kan hämta mig omgående. Vilket jag ärligen känner och barnsligt nog gärna uttrycker när jag blir tillräckligt avigt inställt till livet.

Halt båda fram, dock mer på höger. Sprutad kortison i hovleder och kotleder. Ont i ryggen. Röntgad hela ryggen, kotleder, hovleder och strålben. Röntgenförändring strålben höger fram dock ej gravt men tyder på en pågående process i hoven, ett tätliggande tornutskott i ryggen (övergång mellan länd och rygg) dock inom normalspannet.
När han sa att det är förändring på strålbenet bröt jag ihop. Min enda erfarenhet av det är att det är kört. Det är av rtg att döma något som utvecklats under längre tid, frågan om år.
Ryggen förvånar mig mindre eftersom hon har en svag länk där men att det hållits i schack med inriktad medveten ridning och ET. Hon har aldrig haft ont i ryggen, utan bara varit spänd i musklerna. Jag sa också att jag aldrig uppfattat denna häst som en med ryggproblem utifrån hur hon arbetat, musklat sig och aldrig visat den typen av istadighet som jag tycker att rygghästar gör (enligt min erfarenhet av dem). Det visade ju även rtg att det inte är några stora skelettrelaterade problem i sig i ryggen. Allt annat är bra på annat håll. Bra att ha uteslutit det iaf.

Hans prognos är iaf att det inte är kört. Det går att göra nåt åt detta men det kommer krävas tid, engagemang och att man är hyfsad på att rida. För tidigt nu att säga exakt hur det kommer att se ut, men uppskattningvis 6 mån fram och tillbaka till klinik och sedan 6 mån rehab i någon form. Återbesök 27 juni och därefter lägger vi en ny konkret plan. Nu är det boxvila 3 dygn, sjukhage 4 dagar och sedan ut som vanligt fram till 27 juni. Detta får hon göra på rehabstall, jag varken har möjlighet eller lust (faktiskt) att sköta detta själv. Jag tar hem henne när hon kan gå på lösdriften. Tills dess försöker jag att låtsas som att denna situation är en mardröm som inte existerar.

Jag är helt mållös.
Kan någon ge mig ett svar på hur min häst kan ha dessa problem, utifrån denna bakgrund:
Uppfödd på lösdrift från föl-4,5 års ålder. Inriden enligt regelboken med viloperioder osv, mestadels uteridning på varierat underlag varvat med ridbana och träning för instruktör. En hippolog har fött upp och utbildat, ingen kret pleti.
Sedan 4,5 års ålder: Varierad träning, varierande underlag och mkt uteridning, reglebunden ridning för tränare från C-nivå upp till GP-ryttare/beridare. Bra foderstat, bra hovslagare, regelbundna besök av ET/fysioterapeut, tandläkare, mkt utevistelse, vila i lagom dos, genomgången av sadelmakare/utprovare regelbundet... Dvs skött till punkt och pricka och jag har alltid fått beröm för att hon är fin och utvecklas rätt, även om jag periodvis tyckt själv att hon är pest.
Hon har aldrig gått så bra som innan hon skadade sig i februari. Stadig och trevlig, framåtbjudningen inget fel på.

Efter skadan i boxen igångsatt extra försiktigt, skritt 6v, vila 1v, trav rakt spår 2v, någon enstaka galopp i slutet för att känna på.
Sedan skada vid betessläppet och därefter halt höger fram vid återbesök 10 dagar sedan. Men detta lär ju knappast ha gett dubbelsidiga ledinflammationer och ont i ryggen som kvarstår efter 10 dagar i hagen..?

Jag undrar, hur ska man bete sig för att hålla sin häst frisk? Hur ska man rida? Hur ska man träna? ska man rida alls, eller bara låta dokumenterade proffs göra det? Hur noga ska man vara med allt runtikring?
Jag måste vara den mest talanglösa ryttare och hästägare som finns. Jag trodde att jag gjort precis allting rätt, och ändå är min häst helt jävla trasig. Hur är det möjligt? Jag tycker inte att jag är en sån fruktansvärt kass ryttare, om än långt från proffs, men man ska väl för helsike ändå kunna ha en frisk häst på min nivå?

Jag har gråtit och förbannat mig själv och mitt hästintresse hela gårdagen. Veterinären måste tycka att jag är galen, men jag är så fruktansvärt trött på mitt liv och att INGENTING går åt rätt håll. Någonsin. Och när jag då väl insett att jag måste byta inriktning i hästeriet, och att denna häst inte ska vara kvar hos mig. Då får jag istället inse att jag har en häst som är helt osäljbar antagligen for ever och att jag nu ska ta nya tag med att rehabilitera henne i 6-12 månaders tid med tömkörning osv.
Jag har INGEN motivation till detta i dagsläget. Alls. Denna häst är ett helsike att ha konvalescent, och än värre att sätta igång. För att inte tala om allt djävulskap hon ska dra på sig under tiden. Och till syvende och sist har vi ju inte varit BBFs däremellan heller, och jag vet inte om vi någonsin kommer att bli. Men denna häst är bevisligen mitt öde att ha, och hennes öde är att ägas av mig.

Jag har faktiskt lust att lägga ner hela hästeriet. Sälja allt jag har, lobotomera mig och radera alla minnen av hästar i mitt liv. Sedan kan jag stirra in i väggen tills jag försvinner.
Men det lär ju inte ske, så istället ska jag låta sanningen sjunka in. Att jag kan glömma den där ponnyn, att jag kan glömma att flytta 50-60 mil härifrån, att jag kan glömma att denna häst ska säljas. Och att jag nu ska stanna kvar här där rätt veterinärer finns, för att inleda en lång och segdragen rehabprocess för en häst som kanske inte ens kommer att passa ihop med mig ens den dagen den kanske blir frisk. Om jag nu ens får den frisk med min bevisligen otillräckliga förmåga. Och för att ha råd med detta så ska jag fortsätta gå till mitt arbete som får mig att gråta en timme innan jag ska iväg, för att jag avskyr det så mkt och får sådan ångest att jag bara vill gräva ner mig.

Slutligen, jag avskyr att säga "vad var det jag sa". Men den där sena kvällen då jag fick samtalet att min häst suttit fast i boxgallret, då tänkte jag att "Detta är bara början på en väääldigt lång följetång av eländen, följdskador och komplikationer". För jag insåg redan där och då att så enkelt är det inte, att den vilar några veckor och sedan går allting åt rätt håll igen soma att ingenting har hänt. Och jag kunde ju inte haft mer rätt.

Ehm, det blev plötsligt lite konstigt detta. O_o
Skrev ju förut att jag hade spekulant ute på 10an i torsdags, och hennes kompis blev alldeles såld på Queenie. Då sa jag att hon inte är till salu men eventuellt kunde jag låna ut henne för tävling, hon sa då att hon nog inte var intresserad av att låna nån häst pga alla risker hit och dit, vilket jag förstår. Men nu ringde spekulanten på 10an upp igen och sa att hennes kompis fortfarande var väldigt intresserad av ponnyn och att hon gärna ville provrida henne. Men att hon fortfarande hellre köpte, om det blev nåt låneavtal skulle vi isf diskutera upplägg och så innan provridning så alla är överens.

Men, hur blev det såhär!? Ska jag stå här med bara en häst helt plötsligt!? O_o Det är den perfekta familjen om jag ska låna ut för tävling, en superduktig mamma med en son på 11 år som vill tävla både dressyr och hoppning. Så hon kommer alltså både utbildas av jätteduktig förälder och tävlas av barnet. Men det är så mycket som gör mig så tveksam... För det första, alla risker med att låna ut, vad händer om pålle skadar sig? För det andra kommer jag ju inte få ha henne hemma, oj vad själviskt, men ändå... Sen är ju sonen som sagt bara 11 och alltså kommer han ha mååånga år framför sig på tävlingsbanan, och då kommer jag kanske inte få hem henne på jättejättejättelänge! :nailbiting:

Vad göra? Vad skulle ni göra?

@Maja_Kandi Låna förfan inte ut den. Varför skulle du göra det? Har du inte Q för att du älskar ponnyn och tycker att hon är toppen att rida och träna? Varför skulle du låta någon annan få henne istället? För att vara snäll?

Hästen struntar blankt i om den blir tävlad eller inte. Och vill du ha henne tävlad, varför inte göra det själv?

Nej dom kan hitta en annan fin att köpa.

@stjarnfrugt
Alltså ursäkta uttrycket, men ta bort hästen. Det är så himla många faktorer som säger att du inte ska ha den kvar, och är det nu 12 månaders rehab men en så oviss prognos skulle jag faktiskt inte ens tveka i ditt läge. Det låter såklart bryskt, men så skulle JAG ha gjort i ditt läge.

Ang Queenie så är väl grejen att jag gärna hade fått henne meriterad innan hon ska in i avelsboxen, och det vet jag inte om jag själv kommer lyckas med. Visst kan jag kravla mig runt en 90-bana och kanske styra runt en LA, men hon har så mycket mer kapacitet i alla discipliner så det känns nästan själviskt av mig att inte låna ut henne när en så perfekt familj är intresserad...

Jag håller tyvärr får jag väl ändå säga helt med @Maja_Kandi . Ödsla inte din energi och mer pengar på henne. Du mår ju uppenbarligen inte alls bra av detta och jag hade nog tänkt att pengar är "bara" pengar men välmåendet är värt så ofantligt mer! Lider verkligen med dig!

Jag har hållit mig undan av förklarliga skäl. Jag har inte ens orkat starta datorn. Nu har dock håglösheten infunnit sig så nu kan jag försöka fatta mig sakligt utan att svära för mkt och gapa om att döden kan hämta mig omgående. Vilket jag ärligen känner och barnsligt nog gärna uttrycker när jag blir tillräckligt avigt inställt till livet.

Halt båda fram, dock mer på höger. Sprutad kortison i hovleder och kotleder. Ont i ryggen. Röntgad hela ryggen, kotleder, hovleder och strålben. Röntgenförändring strålben höger fram dock ej gravt men tyder på en pågående process i hoven, ett tätliggande tornutskott i ryggen (övergång mellan länd och rygg) dock inom normalspannet.
När han sa att det är förändring på strålbenet bröt jag ihop. Min enda erfarenhet av det är att det är kört. Det är av rtg att döma något som utvecklats under längre tid, frågan om år.
Ryggen förvånar mig mindre eftersom hon har en svag länk där men att det hållits i schack med inriktad medveten ridning och ET. Hon har aldrig haft ont i ryggen, utan bara varit spänd i musklerna. Jag sa också att jag aldrig uppfattat denna häst som en med ryggproblem utifrån hur hon arbetat, musklat sig och aldrig visat den typen av istadighet som jag tycker att rygghästar gör (enligt min erfarenhet av dem). Det visade ju även rtg att det inte är några stora skelettrelaterade problem i sig i ryggen. Allt annat är bra på annat håll. Bra att ha uteslutit det iaf.

Hans prognos är iaf att det inte är kört. Det går att göra nåt åt detta men det kommer krävas tid, engagemang och att man är hyfsad på att rida. För tidigt nu att säga exakt hur det kommer att se ut, men uppskattningvis 6 mån fram och tillbaka till klinik och sedan 6 mån rehab i någon form. Återbesök 27 juni och därefter lägger vi en ny konkret plan. Nu är det boxvila 3 dygn, sjukhage 4 dagar och sedan ut som vanligt fram till 27 juni. Detta får hon göra på rehabstall, jag varken har möjlighet eller lust (faktiskt) att sköta detta själv. Jag tar hem henne när hon kan gå på lösdriften. Tills dess försöker jag att låtsas som att denna situation är en mardröm som inte existerar.

Jag är helt mållös.
Kan någon ge mig ett svar på hur min häst kan ha dessa problem, utifrån denna bakgrund:
Uppfödd på lösdrift från föl-4,5 års ålder. Inriden enligt regelboken med viloperioder osv, mestadels uteridning på varierat underlag varvat med ridbana och träning för instruktör. En hippolog har fött upp och utbildat, ingen kret pleti.
Sedan 4,5 års ålder: Varierad träning, varierande underlag och mkt uteridning, reglebunden ridning för tränare från C-nivå upp till GP-ryttare/beridare. Bra foderstat, bra hovslagare, regelbundna besök av ET/fysioterapeut, tandläkare, mkt utevistelse, vila i lagom dos, genomgången av sadelmakare/utprovare regelbundet... Dvs skött till punkt och pricka och jag har alltid fått beröm för att hon är fin och utvecklas rätt, även om jag periodvis tyckt själv att hon är pest.
Hon har aldrig gått så bra som innan hon skadade sig i februari. Stadig och trevlig, framåtbjudningen inget fel på.

Efter skadan i boxen igångsatt extra försiktigt, skritt 6v, vila 1v, trav rakt spår 2v, någon enstaka galopp i slutet för att känna på.
Sedan skada vid betessläppet och därefter halt höger fram vid återbesök 10 dagar sedan. Men detta lär ju knappast ha gett dubbelsidiga ledinflammationer och ont i ryggen som kvarstår efter 10 dagar i hagen..?

Jag undrar, hur ska man bete sig för att hålla sin häst frisk? Hur ska man rida? Hur ska man träna? ska man rida alls, eller bara låta dokumenterade proffs göra det? Hur noga ska man vara med allt runtikring?
Jag måste vara den mest talanglösa ryttare och hästägare som finns. Jag trodde att jag gjort precis allting rätt, och ändå är min häst helt jävla trasig. Hur är det möjligt? Jag tycker inte att jag är en sån fruktansvärt kass ryttare, om än långt från proffs, men man ska väl för helsike ändå kunna ha en frisk häst på min nivå?

Jag har gråtit och förbannat mig själv och mitt hästintresse hela gårdagen. Veterinären måste tycka att jag är galen, men jag är så fruktansvärt trött på mitt liv och att INGENTING går åt rätt håll. Någonsin. Och när jag då väl insett att jag måste byta inriktning i hästeriet, och att denna häst inte ska vara kvar hos mig. Då får jag istället inse att jag har en häst som är helt osäljbar antagligen for ever och att jag nu ska ta nya tag med att rehabilitera henne i 6-12 månaders tid med tömkörning osv.
Jag har INGEN motivation till detta i dagsläget. Alls. Denna häst är ett helsike att ha konvalescent, och än värre att sätta igång. För att inte tala om allt djävulskap hon ska dra på sig under tiden. Och till syvende och sist har vi ju inte varit BBFs däremellan heller, och jag vet inte om vi någonsin kommer att bli. Men denna häst är bevisligen mitt öde att ha, och hennes öde är att ägas av mig.

Jag har faktiskt lust att lägga ner hela hästeriet. Sälja allt jag har, lobotomera mig och radera alla minnen av hästar i mitt liv. Sedan kan jag stirra in i väggen tills jag försvinner.
Men det lär ju inte ske, så istället ska jag låta sanningen sjunka in. Att jag kan glömma den där ponnyn, att jag kan glömma att flytta 50-60 mil härifrån, att jag kan glömma att denna häst ska säljas. Och att jag nu ska stanna kvar här där rätt veterinärer finns, för att inleda en lång och segdragen rehabprocess för en häst som kanske inte ens kommer att passa ihop med mig ens den dagen den kanske blir frisk. Om jag nu ens får den frisk med min bevisligen otillräckliga förmåga. Och för att ha råd med detta så ska jag fortsätta gå till mitt arbete som får mig att gråta en timme innan jag ska iväg, för att jag avskyr det så mkt och får sådan ångest att jag bara vill gräva ner mig.

Slutligen, jag avskyr att säga "vad var det jag sa". Men den där sena kvällen då jag fick samtalet att min häst suttit fast i boxgallret, då tänkte jag att "Detta är bara början på en väääldigt lång följetång av eländen, följdskador och komplikationer". För jag insåg redan där och då att så enkelt är det inte, att den vilar några veckor och sedan går allting åt rätt håll igen soma att ingenting har hänt. Och jag kunde ju inte haft mer rätt.

Jag har inte samvete att ta bort en häst utan att ge den en chans. Det här är ju nya skador, inget vi behandlat tidigare eller som krånglat och återkommit. Det finns ingen veterinär i världen som dömer ut en häst vid första anblicken av ett problem. Och det är som sagt inte allvarligt, men kräver rehab. Jag har ett stort ansvarskännande inför det jag skaffar mig.

Däremot känns det i hjärtat, när man tänker på hur man försökt sköta och träna sin egen häst hållbart i flera år. Och så ser man de som sitter och rider i fel form, 1-2 timmar flera dagar i veckan, på ridbanan eller i ridhuset, månad ut och månad in. Och deras hästar är ute 6 tim/dag i tråkiga hagar oftast utan sällskap. De har sällan eller aldrig kollat upp eller reflekterat över sin utrustning. Vissa anlitar inte ens tränare utan de "kan bäst själva".
Och ändå är min häst den som är skadad... :(

@Maja_Kandi Bor dom långt borta? Kan dom inte ha den som delfoderponny?

Fast jag tycker faktiskt ändå att den fått så väldigt många chanser, nej visst, kanske inte för just den här skadan, men hur mycket pengar och lidande ska du lägga ner på henne innan du till slut blir tvungen att ge upp? Hon ger dig ju bara mardrömmar, skyhöga veterinärräkningar och allmänt dåligt mående. Hon drar ju bara ner dig mer och mer för varje dag! Jag skulle låtit henne somna in. Du har ju själv sagt att hon inte är nån häst som gillar vare sig konvalescens eller igångsättning, nu handlar det om ett helt år TILL ATT BÖRJA MED. Sen då? Tänk tre gånger, jag förstår verkligen hur du känner inför henne, det gör jag. Men jag hade ändå tagit ett steg åt sidan nu. Med tanke på allt som varit så tror jag visst att det kan finnas veterinärer som kan döma ut henne. Låter som sagt hårt, men så hade JAG resonerat.

De bor ca 30 mil bort så det är inte riktigt läge... Och som jag förstår det så vill sonen satsa på ridningen och vill träna regelbundet och har föräldrar som verkligen stöttar och hjälper. Så hon skulle få alla möjligheter till riktigt bra utveckling. Nu har de ju bara sett hästen i hagen än, men mamman är som sagt jätteintresserad och vill provrida...

Vi börjar med återbesökt om 3 veckor oavsett. Sedan får vi se. Veterinären kan inte säga i inledande skedet hur det kommer att te sig framöver, men han antydde att det kan ta tid och kraft. Men långt ifrån omöjligt är det. Jag ser inte hästen och skadorna som det omöjliga, utan att min egen motivation är det som sätter käppar i hjulet. Och nån annan lär ju inte vilja ta sig an detta heller, och aldrig i livet att jag låter vem som helst göra det heller bara för att jag ska bli av med problemet.
Det känns hemskt ur en moralisk synvinkel, att min motivation ska bestämma om hästen ska leva eller inte. Det borde istället vara hennes egna förutsättningar. Säger veterinären att det inte går, eller är jävligt komplicerat, då jag kan släppa det. Men jag ska ju kunna leva med mig själv också, och det kan jag i dagsläget inte göra om den stora anledningen att ta bort henne är för att jag har tröttnat.

Ptja, låta dom provrida kan du ju alltid. Men med tanke på min egen historik och tursamhet med hästar, så hade jag hållit benhårt i en häst jag kände så starkt för och fick så mkt positivt av som du förmedlar att du får av Q.

@Maja_Kandi Låna inte ut Queenie är mitt råd. Det är inte så himla noga med att ponnyston är meriterade i avel för att kunna sälja ungarna. Nog för att det känns mer seriöst för dig som uppfödare osv. Men dom få tusenlapparna du eventuellt skulle få för avkommorna hade för mig inte varit värt risken med att låna ut. Sälj isf och begär bra med pengar!

Jag har egentligen inget emot att låna ut hästar, jag lånar ju själv. M en barnfamiljer hade jag aldrig nånsin lånat ut till.

@stjarnfrugt Sätt INTE ditt liv på vänt bara för att hästen är dålig. Det finns veterinärer uppåt också. Det är inte på ngt sätt värt att vara kvar på en plats både fysiskt och psykiskt för en häst skull. Det är inte rimligt.

Ta bort henne eller bara hyr in henne hos Maja_kandi ett år och glöm bort henne.

@stjarnfrugt Fy F-N vilken otur du har med den där hästen. Kan absolut inte se något som du gjort fel för att få de så här, du har fått en riktigt måndags ex tyvärr. Säger som många andra att du måste sätta dig själv först nu, vilket kanske betyder att hästen måste bort på ett eller annat sätt. Du har gett henne många chanser!

Min häst rida förfarande av beridaren. Själv har jag bara skrittat ut henne och då är hon nöjd. Hon har gått helt ok fram tills i dag. Har haft ett ordentligt sadeltvång men annars sköt sig. I dag ville hon inte gå in från hagen och va mkt ovillig vid ridningen trots att de stod hoppning på schemat. Troligen är hon på väg in i brunst igen.:down:

@Charlotte1975
Vad tjatigt när de har så extrema brunster att det påverkar så mycket! Jag har knappt märkt att Queenie brunstat nån gång, kanske att hon kickat mot skänkeln nån gång extra nån gång...

@stjarnfrugt
Ja avvakta du till nästa återbesök, men ibland måste man liksom bara känna att det inte längre är värt det. Visst kanske du mår dåligt av att släppa henne, men å andra sidan kommer du må dåligt av att ha kvar henne också. Så antingen erkänner du för dig själv att du verkligen gett henne alla förutsättningar (för du har verkligen pedantskött henne, det kan ingen säga nåt om) och låter henne gå. Ja, det kommer kännas uselt efteråt. Men att vänta i ett år och DÅ kanske behöva ta samma beslut, samtidigt som man får ha ångest deluxe hela vägen dit, nej. Det hade inte jag gjort. Jag hade antingen tagit bort henne nu, försökt ge bort henne som avelssto, eller glömt bort henne i en hage nånstans... Som @Fiorano skriver får du gärna glömma bort henne här. Jag kommer ha kuperad lösdrift med småttingar till sällskap så hon kommer ha att göra med att hålla efter dom. Vill du hellre ha henne på box med innetider 21-04.30 så funkar det också, jag kommer ha en eller två boxar över.

@Fiorano
Nej jag har också hört att det inte är så viktigt, att folk inte bryr sig i stammen osv. Men det känns ju som sagt bättre för en själv att ha en meriterad häst i avelsboxen istället för en som bara tränat. ;) Nu älskar jag verkligen den här hästen, (hon är för övrigt MIN nu! :banana:) och vill verkligen inte sälja henne. Då får de betala mycket pengar. Mycket. Så det är väl lite så att skulle hon lånas ut så vore det för seriös tävling i ett par år. Den här familjen är inte vilkasomhelst. Mamman är duktig unghästutbildare och hon sa när hon var här att sonen kommer få träna och hon kommer rida och utbilda när inte han gör det. Så på så vis får man ju lite både och också. Men det bär emot............... Hon skulle höra av sig i veckan så får vi väl se.

@stjarnfrugt ; vad tråkigt med din häst. Men sätt inte livet på paus för hästens skull, det finns ju som sagt veterinärer norröver också- iaf i ö-vik /östersundstrakten. Jag kan ju dessutom bara tänka mig att det är betydligt billigare att hålla en konvalescent norrut. Och byt jobb för sjutton om du kan, ingenting (inte ens skifttider) är värt nog för att ha ett jobb man gråter innan man ska till. Och ibland kanske man måste ta beslutet att avliva, men skulle inte heller fundera på det utan en utdömning- men kommer de diskussionerna upp med vet framöver så ge för sjutton inte allt du kan för den där hästen, varken ekonomiskt eller själsmässigt. Krasst sätt är ju en död häst är ingen olycklig häst, en häst som mår dåligt av konvalescens är en olycklig häst.

Jag låter till viss del hästen styra mitt liv då jag omöjligt kan flytta till min hemstad och samtidigt behålla hästen pga kostnaden för både bostad och häst där jag är ifrån. Då trivs jag ändå med min häst, har ett jobb jag längtar till efter 1 veckas semester och trivs bra i min bostad. Ändå funderar jag ibland på om det är värt det, trots allt positivt, du kan inte leva som du gör längre, du kommer ju bli helt trasig till slut!
När var intervjun?

Ehm, det blev plötsligt lite konstigt detta. O_o
Skrev ju förut att jag hade spekulant ute på 10an i torsdags, och hennes kompis blev alldeles såld på Queenie. Då sa jag att hon inte är till salu men eventuellt kunde jag låna ut henne för tävling, hon sa då att hon nog inte var intresserad av att låna nån häst pga alla risker hit och dit, vilket jag förstår. Men nu ringde spekulanten på 10an upp igen och sa att hennes kompis fortfarande var väldigt intresserad av ponnyn och att hon gärna ville provrida henne. Men att hon fortfarande hellre köpte, om det blev nåt låneavtal skulle vi isf diskutera upplägg och så innan provridning så alla är överens.

Men, hur blev det såhär!? Ska jag stå här med bara en häst helt plötsligt!? O_o Det är den perfekta familjen om jag ska låna ut för tävling, en superduktig mamma med en son på 11 år som vill tävla både dressyr och hoppning. Så hon kommer alltså både utbildas av jätteduktig förälder och tävlas av barnet. Men det är så mycket som gör mig så tveksam... För det första, alla risker med att låna ut, vad händer om pålle skadar sig? För det andra kommer jag ju inte få ha henne hemma, oj vad själviskt, men ändå... Sen är ju sonen som sagt bara 11 och alltså kommer han ha mååånga år framför sig på tävlingsbanan, och då kommer jag kanske inte få hem henne på jättejättejättelänge! :nailbiting:

Vad göra? Vad skulle ni göra?

förlåt men jag förstår inte varför du skulle låna ut Q när du aldrig haft en tanke på det eller velat annat än ha henne själv tidigare? som jag fattat det iallafall?
Att bli smickrad av bud osv tycker jag har väldigt lite med saker att göra så det ska man ju inte låta bli en variabel i sammanhangen öht om du inte redan tänkt att det är en möjlighet, men det kanske du har och jag har missat det?

@stjarnfrugt alltså det är ju superdrygt och jättetråkigt med din häst allmänt och nu denna rapport osv. Men: mitt råd till dig skulle vara att det är helt meningslöst att öht älta eller spendera tid på varför den inte hållt trots konstens regler i fråga om uppfödning, utbildning osv. Det spelar faktiskt väldigt lite roll i sammanhanget gällande häst ofta - skadar de sig så skadar de sig, och blir det komplikationer osv så blir det, det kan hända alla, hur fläckfritt hållna och ridna osv de än må vara faktiskt. Det finns ingen mening att ens ödsla tid på att älta hur och varför ang. det. Gör dig själv en tjänst och släpp den biten helt. Verkar som du lätt faller in i såna tänk allmänt så ytterligare utifrån det - gå inte den vägen när det inte gör ngn som helst skillnad i sammanhanget.
Jag förstår att det är otroligt tungt, det är det när man har skadade hästar som det verkar gå troll i långa perioder osv, men i sammanhanget om du haft din häst i 28 ngnting månader totalt är det faktiskt INGENTING i det stora hela.
Ta det som en poäng i helhetsbilden det jag försöker illustrera, och inte som ngt personligt som gäller dig. Om DU känner utifrån dina 28 ngnting månader med denna häst att du inte orkar, inte har lust, är trött på alla skador osv, så är det så det är. Men det jag försöker säga är att det inte är på ngt sätt ngt unikt i sig, väldigt många har skador som sträcker sig som dina under ngt halvår, sen frisk ngt år, sen ngn annan skada osv, och kanske har hästen/hästarna i fyrdubbla minst årtalen jmf med dig. Det är nog att knäcka de flesta rent allmänt så jobbigt är det med skador när de infinner sig och kräver jobbig konvalecens osv. Men det är inte jätte unikt eller jättedrasiskt att ha ngt halvår med otur och tunga diagnoser osv i sig, ngt halvår här eller där, om man bara haft hästen i ngt 1,5 år drygt som exempel - många har väldigt mkt större problem, även om det givetvis inte hjälper dig i sak.

Bara en reflektion på dina tankar att din häst på ngt sätt skulle vara otroligt skadebenägen eller att tidsrymden skulle vara ngt osedvanligt i sig för väldigt många.....Även om det verkligen inte är roligt. Om din hästs skador hade handlat om ridrelaterade problem dvs konstanta skador och inflammationer pga regelrätt dålig ridning och slitning under belastning ridmässigt, hade det väl funnits betydligt större anledning att möjligtvis älta. Nu gör det ju inte det, så släpp det du inte öht kunnat påverka eller haft ngn inverkan över, som trots allt skett. Det är inget som faller på dig öht och därmed bör du inte ödsla tid på att älta det, det blir så destruktivt och totalt meningslöst och slösar bara din egen energi.

@mackan
Jag har aldrig nånsin tänkt tanken att sälja henne! Att få smickrande bud har jag mest sett som just smickrande. Men tanken har funnits där om hon kanske skulle ha lånats ut för tävling om någon vettig dök upp. Men det är ju sällan man stöter på någon som är tillräckligt vettig för att låna ut till. Just den här tjejen med son skulle jag känna mig helt trygg i att lämna iväg hästen till, men å andra sidan vill jag ju liksom lite själviskt ha henne hemma också... Nu har vi ju kommit igång med dressyr och hoppning och det är så himla kul att träna, då känns det himla snopet att lämna iväg henne. Samtidigt kanske det här är den bästa chansen jag får på den fronten. Nu eller aldrig liksom.

Jag får ta en diskussion med tjejen som är intresserad så får vi se vart det leder.

@stjarnfrugt
Jag kommer vara väldigt krass nu. Ber om ursäkt. Ta bort hästen! En död häst lider inte det är endast vi människor som har känslor om det och det betyder INTE att du inte gjort det du kunnat. Det är ingen skam i att inte orka hålla på att rehaba en häst under en lång tid med osäker prognos.
Det kommer kosta en massa pengar och min erfarenhet är att en skadad häst tar mer tid än en frisk häst.
Varför skulle du behöva ha en veterinär som dömer ut henne? Det behöver du ju endast för att få ut försäkringspengarna. Hon är inte värd något nu och kanske aldrig kommer bli värd mer än 50000 kr om hon blir frisk med tanke på fynd och historik. Dessutom är ju det där inget att avla på. Däremot kommer du tjäna både tid och pengar om du tar bort henne.
Man måste inte kämpa i motvind hela tiden med en häst. Hon är inte en frisk häst och varför hon inte är det spelar som Mackan säger ingen roll. En del är bara sjuka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka