07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi Det är för att små ponnyer alltid är mkt sötare än stora hästar ;)

@Fiorano Träligt. Vilken klinik har du varit på? Jag har ju sökt två jobb i området, så det är intressant att veta vart man kan vända sig, om jag ska flytta upp till dina krokar.

@stjarnfrugt Jag har varit på Bergsåker. Har varit där mycket förut med mitt föl som hade en felställning fram, med tandbesök och även i höstas med barbie. Är dock första gången jag gör en hältutredning med denna veterinären. Vi är som sagt inte alls särskilt överens och han blev nära nog rätt sur när jag nu senast hade rätt när Jyno blev så mycket bättre av hovledsbehandlingen. Veterinären var inte alls nöjd med att ens behöva röntga hoven. Annars är jag egentligen nöjd med kliniken och veterinären som gjorde Barbies utredning var kalasbra. Vet inte riktigt om jag kanske ska be om henne om jag nu skulle få för mig att åka tillbaka till den kliniken...

Visst gör rätt sadel skillnad! Jag har provat en Equipe CC idag på Barbie. Buuu sa hon. Travade ett halvt varv och det var inte ens lönt att fortsätta. Så bytte sadel och himmel vad fin hon var på träningen! Red igenom MsvC1 och skolorna är väl inte direkt fantastiska men galoppdelen kändes jättebra idag! Är så glad över att den förvända känns så bra nu. Får tom till samlingen:).

Lite bilder från tävlingarna (blev inte jättemkt fotat så kunde inte vara så petig med bilderna, så fick bli några med näsan bakom lod och bajsnödig sits också...)

Ystad:
DSC05478r_zps945c2aa8.jpg

DSC05483r_zpsf508a15e.jpg

DSC05484r_zpsef32d8fa.jpg

DSC05488r_zps7ad37490.jpg

DSC05490r_zpsb1b84801.jpg

DSC05491r_zps52f980d2.jpg

DSC05506r_zpsd4b8a22a.jpg

Ribban:
DSC05515r_zpsfd9a3d95.jpg

DSC05517r_zps7a81dfce.jpg

DSC05531r_zps8e801beb.jpg

Igår var jag och Nova på terrängritt med husarerna! Jättetrevligt!
Fina lilla Nova skötte sig jättebra. Det var nog ett 40 tal hästar som var med och Nova har ju aldrig varit ute med så många hästar innan.
Eftersom musikkåren spelade under tiden man red runt och väntade på sin start trodde jag Nova skulle hetsa upp sig, men inte!
Inte alla hästar som knappt bryr sig när det var blåsinstrument och trummor precis bredvid en.
Red en runda på 15km och Nova tyckte allt var jättekul. Efteråt var det middag och Nova fick stå i transporten under tiden. Hon bara lufsar in och ställer sig och sover! Trots orkestern som spelar!
Jag har nog aldrig haft en häst som är så himla smidig att ha med sig överallt, man blir helt varm i hjärtat av henne!:love: Älskade lilla häst!

@stjarnfrugt
Visst gör rätt sadel skillnad! Jag har provat en Equipe CC idag på Barbie. Buuu sa hon. Travade ett halvt varv och det var inte ens lönt att fortsätta. Så bytte sadel och himmel vad fin hon var på träningen! Red igenom MsvC1 och skolorna är väl inte direkt fantastiska men galoppdelen kändes jättebra idag! Är så glad över att den förvända känns så bra nu. Får tom till samlingen:).

Hon måste vara känslig...
Även om det var huge skillnad på min nuvarande och förra sadeln, så upplevde jag inte att hästen sa så mkt om skillnaden. Det var väl mer det att jag kom till ridning. Att hon var trist i ridningen emellanåt innan hade nog mer med skolningen att göra, antar jag, eftersom det släppte redan då jag fortfarande satt och red i hoppsadeln dagligen.
Men ptja, vad vet man. Hon var ju halt på kliniken sist, och jag anser inte att hon var det innan då jag red henne i början på den veckan. Antingen har jag ingen ryttarkänsla alls, eller så var hon det inte från början...

Här är filmerna från igår, kopierade texten från tävlingstråden också...

Red först MsvC:1 och låg på mestadels 6 och 6,5 i traven, en 7a på högervolten. 6 på ökade skritten och 5,5 på mellanskritt, var lite öjämn och spänd. 6 och 6,5 i mesta av galoppen också, 7 på en fattning och på andra förvända med kommentaren "Snyggt!" :D. 6,5 på Gångarter ("Spänstig m mer frihet"), 6,5 Framåtbjudning ("Energisk m mer mjukhet"), 6 Lösgjordhet ("Ganska påverkbar men ej liksidig"), 6,5 Ryttaren ("Trevlig ridning, ej full effekt i liksidheten"), 7 Korrektheten ("Noggrann!"). Slutade totalt på 63,7% vilket är nytt pers i programmet och kom 9a av 28 så 2a utanför placering. Känns som att vi höjt lägstanivån ett snäpp! :)

Sedan var det dags för andra MsvC:2. 6 på inridningen som var sidan om linjen och på dubbla spår, men sedan trillade det in lite 7or! 7,5 på mellantraven, 7 på båda öppnorna, första "krumeluren", ökade traven och första skrittbiten innan vändningarna. Men sedan blev vändningarna inte alls så bra som vi ändå har gjort dem innan, 4 och 5,5. Slutorna orkar han inte riktigt så där tappar han lite flyt, 6,5 och 6 och andra krumeluren blev lite ojämn så 6,5. 6 på skritt och mellangaloppen, sedan fick vi avbrott i galoppserpentinen, 4 på den... Han precis fatta galopp igen och få till ett enkelt byte som ändå blev en 6a. Andra galoppserpentinen och enkla bytet 7! Sedan ett till avbrott nere i hörnet och så skuttade han iväg litegrann när jag kickade till honom, en 4 till. Men sen jäklar bar det iväg i ökade galoppen, 7,5! Upptaget blev det inte så mycket med däremot, omslag bak och allmänt blaj, 5,5. 6,5 och 7 på avslutningen.
7 på Gångarter ("Trots skritten"), 7 på Framåtbjudning, 5,5 på Lösgjordhet ("Tappar galopp, står emot, lite spänd"), 7 på Ryttaren ("Mjuk sits") och 6,5 på Korrekthet ("Tänk på hörnen").
Slutkommentar: "Härlig häst med utstrålning och stor potential. Litet spänd idag. LYCKA TILL."
Blev 64% och med så många missar är jag jättenöjd med det resultatet! slutade 6a av 13 i klassen.

@stjarnfrugt Ja Barbär känslig med sadlar. Köpte ju en Amerigo Vega till henne först som låg till synes helt perfekt. Men hon ville inte röra sig i den. Men Childericen har hon hela tiden gått kalasbra, men jag stör mig lite på att den egentligen inte ligger perfekt. Är väl bara att inse att ponnyn vill ha den sadeln oavsett vad jag tycker:p.

Din kuse har troligen blivit halt efter att du ridit. Tror inte du skulle missa det när du red.

Ja, hon kanske gillar att de är så mjuka...

Jag hoppas verkligen det. För min skull.
Vi får se vad kliniken hittar på måndag. Och jag hoppas så innerligt att någon av de två intresserade vill ha henne efteråt. Det hade varit skönt, då kan jag ta hem ponnyn. Nu har jag inte ens löst försäkring eller bokat besiktning, eftersom jag inget vet om framtiden.

*kl

Jag har blivit kallad på intervju i Ösd v24.
Jag har även hittat lösdrift åt båda hästarna, oavsett jag skulle hamna i Ösd eller Ö-vik. Men det hade varit skönt om någon ville låna den stora som sagt, nytt jobb och ny ort tror jag tar tillräckligt mkt på energin i början. Är ju inte gratis heller att ta upp dem med lastbil, och jag vågar inte köra 50 mil i trailern. Min är vanligtvis enkel att transportera, men senaste svängen till kliniken var inte alls rolig. Och hon har heller aldrig åkt så långt i släp. Ponnyn har heller aldrig åkt så långt.

@Gabby_Ossi Han har verkligen blivit flott!
Jag ska ärligt erkänna att jag tyckte tidigare för ngt år sen att han var rätt medioker i fråga om utstrålning osv - brun häst typ, punkt slut. Men nu börjar han verkligen komma till sin rätt och är superflott! Grattis, superkul och jättefin häst :)

@Marvin Hur funkar det när du rider utan stigbyglar?

Jag har liknande problem periodvis, då kortar jag ett hål och slipper stå på tå och spänna mig. Sedan känner jag väldigt tydligt när det känns för kort igen, och då länger jag. Det finns säkert nån fysiologisk förklaring, att min häst inte släpper ner mig på ryggen lika bra eller att jag är kort i mina egna muskler. Men det är så jag löser det.

Utan stigbyglar kan jag komma ner efter ett tag, men så fort det händer nåt spänner jag mig och börjar studsa igen, och då är det kört att ta sig tillbaka. :banghead:

Idag gick det inget bra att ha det kortare hålen, blev väldigt svårt i traven. Men efter att jag galopperat en bra stund helt utan stigbyglar gick det betydligt bättre, men med de vanliga hålen. I morgon på framridningen tänker jag trava fram i de kortare läderna, ev galoppera på lite också. Sen sätta mig och galoppera utan stigbyglar så att jag kommer ner ordentligt, så kan jag ta traven sen, men länger då ett hål igen.

Jag har varit väldigt frånvarande ett tag nu i och med intro på nya jobbet och avslutning av terminen på universitetet samtidigt. Herrn har i alla fall skrittat i skrittmaskinen ca 45-90 min/dag i två veckor och såret ser bättre och bättre ut. Har slutat smörja med salva på prov och idag satt jag på honom för första gången på sju veckor. Travade ett varv åt vardera håll och även om han är obalanserad som en 3-åring (vilket han blir av att vila) och har tappat rejält med muskler runt bogpartiet och rumpan så kändes han helt ren och fräsch. Suddigt bildbevis fick jag i alla fall (från mobilfilm för att själv kunna se hur han rörde sig).

10311750_10152151654111299_8773945422797837624_n.jpg

Den andre tuffar på. Red en fälttävlan förra helgen med mellanmjölk i dressyren, en volt i hoppningen och en fantastiskt fin känsla i terrängen. Sedan gick han en LA:3 dagen efter med minst sagt blandat resultat, allt mellan 4 och 9 som poäng. Hoppade lite högre banor med honom på hoppträningen i veckan (för första gången sedan jag hade honom förrförra året) och han kändes riktigt trevlig på slutet. Red en LA:3 idag med många småmissar och spänd häst, men nyttigt för honom att komma ut och slutade med strax över 61%. Var lite jämnare prestation än förra veckan i alla fall. Imorgon ska han tävla en debutant fälttävlan. Ska sätta mig och kika på tävlingsterminen nu när jag har fått mitt schema också, och lägga in lite fler tävlingar framöver.

Idag fick jag se både soluppgång och solnedgång, lång dag! Vaknade redan kl 03 och kunde inte somna om. :crazy:
Framridningen full med små ettriga flugor som attackerade. Hästen blev arg när hon inte fick springa som hon ville och glo på folk och hästar... På banan springer hon både omkring, samtidigt som hon inte går fram, och jag lyckas inte lösa det. Så fort vi byter riktning passar hon på att dra upp huvudet och se plågad ut, jag försöker rätta framåt, men hon tar inte skänkeln. Gah!

Sen blev hon glad när det dök upp hinder, hoppade jättefint på framridningen och var rätt fin även inne på banan, men blev arg efter hinder nr 5 när jag tog i henne och ville bestämma lite och ruskade en del på huvudet inför de andra hinderna. Dock gick vi runt felfritt! :banana:

Sen terrängen, där var hon lagom taggad på framridningen, hoppade bra på de små mesiga hinderna som fanns där. Jättefint ur startfållan, stod emot inför andra hindret (alla ekipage jag såg, och det var ganska många stod emot där), men gick över. Galopperade på bra och sen kom då den förjordade blågula lådan som jag ramlade av på förra året. Jag vet att hon tycker den är otäck, hon stannade på den även när vi var där och tränade i förra veckan. Så jag var som en igel, med massa ben och även röst. Men hon bestämde sig i absolut sista sekund att hon inte vågade och tvärnitade, och gissa vem som ramlade av, igen? :banghead::banghead::banghead:

Sen åkte vi hem.

Tror inte jag ska tävla mer där?
Jag har för fasen inte trillat av henne en enda gång, inte ens i närheten, sen förra året på exakt samma hinder, och då har vi ändå gått igenom en lång konvalescens och sen igångsättning där hon har farit runt en del.

Väl spenderad dag. Det var knappt att hon fick följa med oss hem igen.

Hon verkade dessutom väldigt förvånad och lite besviken (eller läser jag in för mycket mänsklighet i henne nu) att inte få hoppa mer.

Klart hon var förvånad?? Hade väl inte tänkt att du skulle reagera SÅ våldsamt på hennes lilla stopp....:D. Skämt åsido, det är inte roligt när det blir sådär, alla vi som tävlar FT har varit med om sånt och vissa hästar tycker verkligen att det är konstigt med målade hinder i terrängen. Du har ju försökt verkligen, genom att åka dit o träna, men tävlingsmoment är ju så mycket mer med alla nerver som spelar in. Men kanske du skulle testa o ta det riktigt lugnt istället på såna hinder hon blir lite rädd för, dels är det lättare att sitta kvar om det ändå blir ett stopp och dessutom hinner hon ju titta ordentligt på hindret innan hon är framme. Kommer man i normal galopp så blir ju det ju ett snabbt tempo när det är ett titthinder. Kanske inte alls funkar men normal galopp har ju inte funkat heller så man kan ju prova?

usch känner mig lite bedrövad. Kom hem frpn Mallorca igår och skulle ut och rida nu på morgonen och upptäcker då att hasen är stor som jag vet inte vad. Varm på insidan men igen ömhet eller hälta. Vi har ingen aning om hur länge han gått med de då jag varit iväg i 8 dagar så i morgon blir det att ringa kliniken. Stor stor suck :-(

Klart hon var förvånad?? Hade väl inte tänkt att du skulle reagera SÅ våldsamt på hennes lilla stopp....:D. Skämt åsido, det är inte roligt när det blir sådär, alla vi som tävlar FT har varit med om sånt och vissa hästar tycker verkligen att det är konstigt med målade hinder i terrängen. Du har ju försökt verkligen, genom att åka dit o träna, men tävlingsmoment är ju så mycket mer med alla nerver som spelar in. Men kanske du skulle testa o ta det riktigt lugnt istället på såna hinder hon blir lite rädd för, dels är det lättare att sitta kvar om det ändå blir ett stopp och dessutom hinner hon ju titta ordentligt på hindret innan hon är framme. Kommer man i normal galopp så blir ju det ju ett snabbt tempo när det är ett titthinder. Kanske inte alls funkar men normal galopp har ju inte funkat heller så man kan ju prova?

Det jag har märkt på träning är att hon blir väldigt misstänksam när jag börjar bromsa henne inför lite tittigare hinder. Å andra sidan som du säger, om man då bara får ett stopp och sitter kvar så får man ju iaf prova igen. Men det där med känsla för tempo är ju inte helt lätt på tävling, blir lätt fartblind och tycker att man tar tillbaka jättemycket, men det gör man kanske inte.

Mitt spontana förslag var att spränga den jäkla lådan en mörk natt. :angel: Den ingår även i lätt klass-banan. :p

Vi utnyttjade att det var sista dagen man får rida på stranden igår! Jättehärligt och helt perfekt med lite halvblöt sand som var fast så vi kunde galoppera alla 3 i bredd, små pölar som man kunde gå i och plaska lite i innan man gav sig ut i vågorna och som även satt ihop med havet en bit fram så att man kunde smita ut utan att bli anfallen av svallvågor ;) Bruce tyckte allt var jätteläskigt först men små steg i taget och sedan var han ute och badade med vatten ända upp till magen :love:

10362935_10152136351494290_3932556821122435556_n.jpg

10376859_10152137842169290_3764437472316335814_n.jpg

10366248_10152137842094290_1872818350966545912_n.jpg

Fegsnöret fick åka på...
10440286_10152137842029290_5314081175459271807_n.jpg

10372631_10152137841379290_5903555998232663467_n.jpg

10407256_10152137841704290_7799714738263676315_n.jpg

Sedan fick man äta lite gräs på parkeringen också!
10246520_10152137841974290_2004506973879187442_n.jpg

10433271_10152137841879290_8629738362308678395_n.jpg

@Gabby_Ossi men vad underbart med strand och bad - avis! :love:

KL
Jag red dubbel dressyrträning igårkväll på både 00:a och 07:a. Hade 07:an "levererad" och klar när jag ridit häst nr 1 - lyx ;) Jättenöjd med bägge två, men min egen 00:a ligger mig närmast om hjärtat, han är ju min egen och har haft honom så länge nu, han har tagit jättekliv framåt i utvecklingen senaste månaderna och det bara "klaffar" just nu och känns väldigt stabilt, så man ser fram emot varje ridpass, så himla peppande och roligt!
I morse släppte vi alla hästarna i sommarhagarna. De går ju bara på halvdygnsbete allihopa då vi dels till merparten har tävlingshästar, och dels inte obegränsat med bete för heldygns vistelse en hel sommar, men vi byter ändå hagar så vinterhagarna får vila och de får gå på mera gräs nu till oktober. Blev otroligt minimalt med spring, superskönt, alla hade skorna kvar och inga tok-rejs öht ;) Min 00:a sprang bara runt och showade och kadenstravade - har påpekat för honom att det nu är så uppenbart att han kan få till mera schwung så nu finns det inga ursäkter ridmässigt ;)
Sen har jag suttit med vännerna på Norrköping Horse Show hela långa dagen i gassande sol och skaffat mig fin bränna samt tittat på fina hoppehästar i 1.40 hoppningen samt finalen. Extra kul var det att min favorit för ögat, så fort den kom in på banan, vann, samt även vann meetinget totalt. Superfin Cardento-pålle och otroligt väl lotsad av sin ryttare.
Många fina ritter öht, och många fina kvitton från proffsiga ryttare som visade uppskattning för sina hästar, och klappade när det blev ngt missöde som hästen redde ut jättefint, trots att de var mitt i 1.40 banan fortfarande. Sånt är så himla fint att se!

@sommarminne men vad tråkigt. Håller tummarna att det bara är en smäll och inget allvarligt.

@Gabby_Ossi ser ju inte alls härligt ut. Inte alls :p

@Marvin sådana lådor borde sprängas.

@mackan vad härligt när så mycket klaffar och man går framåt. Vad är det för nivå du och din häst tränar på? Typ MSV B-A va?

Har också varit iväg på hopptävling idag men endast lokal. Divan var ofokuserad och ville bestämma själv. Hade 2 dåliga språng och då rev hon. Hon ville inte alls komma tillbaks och hann inte upp fram. 8 fel totalt. Är väl typ som att rida 58% i dressyr. Det var 1.10 hon gick.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka