07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorgon blir det kliniken igen med min vårföljetång. Håll tummarna att det går bra, och framförallt att den ev intresserade vill ha henne. En av dem har jag räknat bort pga ekonomiska problem. Lite irriterad är jag att det inte talades om till mig innan, men är som det är. Nu har jag bara en livlina kvar, annars får hon bli kvar här i följetången eller så får jag annonsera och hoppas på det bästa.
Ponnyn vill jag ha oavsett, men det kompliceras ju en hel del om jag måste stå med två hästar på olika ställen här eller om jag ska flytta. Jag har dock plats för dem oavsett, får bara bli lite mera havregrynsgröt och bönor för min del.

@Jfrelin haha, tack ;) Nej herregud, inte MSVA, vi har för svårt för bytena ens i MSVB för det, han har haft så himla svårt med bytena men det har lossnat sista året men är långt ifrån MSVA haha ;) Men det börjar lossna lite, men jag skulle nog säga att vi är inget mer än MSVC alls faktiskt ;) Jag tävlar ju inte sen senaste årtiondet som du vet, har lagt ner det, men tränar gör vi desto mer och jag är perfektionist så jag vill ha det bättre hela tiden och det är ändå inte bra, haha ;) Även om jag slutat tävla så rider jag som om jag tävlar, så har det varit hela tiden - folk tycker det är jättemärkligt haha ;)

Du får även komma ihåg att jag rider fullblod. Det är visserligen ett fullblod av mer "ridsportmodell" än man brukar tänka generellt kanske när man tänker fullblod, (plus har aldrig löpt), men han har inte haft ngn naturlig trav i sig själv öht från början, även om de andra gångarterna varit bra, men traven har gått att rida fram så den har utvecklats mer och mer och nu börjar den bli riktigt hyfsat bra, får tillochmed till lite häng i frambenen i travökningarna nuförtiden :)
Till sin fördel pga att han är lite mer "ridhästmodell" så har han att han är ganska taktmässig i sig själv. Men just i detta har han samtidigt varit lite svår att "variera", faller gärna in i sin taktmässighet och när man vill ändra kvickt och hela tiden har han blivit lite perplex och varit lite svårpåverkad att få till det på rätt sätt utan att han blir för het, men nu börjar det bli fint och han har fattat och dessutom tycker det är jätteroligt.
Vi har börjat trampa lite och det har han tagit väldigt bra och börjat förstå :) Jag vill ha lite mer kadens i traven nu som är på G så fint, det är det vi fokuserar på nu, i kombo med helt rena byten stadigt :)

Senast ändrad:
@mackan Tror knappast ni är på MSV C nivå :D Det är svårt när de är så där taktmässiga. Kan bli svårrubbade. Har ju haft lite samma problem med Divan i traven men det har börjat lossna nu.
Jag gillar verkligen fullblod. Vi har 2 st i vårat stall som rör sig riktigt bra.

@sassiball såg din placering med GP i rapport här förresten: stort grattis vad roligt! Det var välförtjänt!
Tack!
Det är ju jättekul att få en placering och inte ens den sista nu, det var 10 plac och vi kom 6:a. Fick många snälla kommentarer bl a att jag rider prydligt och noggranna vägar. Det var roligt att läsa :)

Körde dock ifrån priset, kunde inte vänta då jag ju har en liten bebis hemma så ville hem i tid.

Låter som om du haft en toppenhelg också, det är alltid roligt att se bra ridning, oavsett gren.

Mackan jag tycker det är lite synd att du inte tävlar, det är alltid roligt att se andra hästar än rena halvblod på tävlingsbanan.

@stjarnfrugt hoppas det går bra imorgon.

Jo
@mackan Tror knappast ni är på MSV C nivå :D Det är svårt när de är så där taktmässiga. Kan bli svårrubbade. Har ju haft lite samma problem med Divan i traven men det har börjat lossna nu.
Jag gillar verkligen fullblod. Vi har 2 st i vårat stall som rör sig riktigt bra.

Haha, tack men jag lovar i min värld och rent realistiskt är det MSV c typ ;)
men precis - du förstår precis vad jag avser då med problematiken, men visst är det härligt när det lossnar och de förstår och blir så med på vad som menas? :)

Ja fina fullblod är underbara :)

Senast ändrad:
Idag fick jag se både soluppgång och solnedgång, lång dag! Vaknade redan kl 03 och kunde inte somna om. :crazy:
Framridningen full med små ettriga flugor som attackerade. Hästen blev arg när hon inte fick springa som hon ville och glo på folk och hästar... På banan springer hon både omkring, samtidigt som hon inte går fram, och jag lyckas inte lösa det. Så fort vi byter riktning passar hon på att dra upp huvudet och se plågad ut, jag försöker rätta framåt, men hon tar inte skänkeln. Gah!

Sen blev hon glad när det dök upp hinder, hoppade jättefint på framridningen och var rätt fin även inne på banan, men blev arg efter hinder nr 5 när jag tog i henne och ville bestämma lite och ruskade en del på huvudet inför de andra hinderna. Dock gick vi runt felfritt! :banana:

Sen terrängen, där var hon lagom taggad på framridningen, hoppade bra på de små mesiga hinderna som fanns där. Jättefint ur startfållan, stod emot inför andra hindret (alla ekipage jag såg, och det var ganska många stod emot där), men gick över. Galopperade på bra och sen kom då den förjordade blågula lådan som jag ramlade av på förra året. Jag vet att hon tycker den är otäck, hon stannade på den även när vi var där och tränade i förra veckan. Så jag var som en igel, med massa ben och även röst. Men hon bestämde sig i absolut sista sekund att hon inte vågade och tvärnitade, och gissa vem som ramlade av, igen? :banghead::banghead::banghead:

Sen åkte vi hem.

Tror inte jag ska tävla mer där?
Jag har för fasen inte trillat av henne en enda gång, inte ens i närheten, sen förra året på exakt samma hinder, och då har vi ändå gått igenom en lång konvalescens och sen igångsättning där hon har farit runt en del.

Väl spenderad dag. Det var knappt att hon fick följa med oss hem igen.

Hon verkade dessutom väldigt förvånad och lite besviken (eller läser jag in för mycket mänsklighet i henne nu) att inte få hoppa mer.

Låter som en jobbig dag det där ;) Bättre lycka nästa gång är allt jag kommer på att skriva. Har inga vidare tips tyvärr.

fick rapport från stallet och svullnaden har nästan försvunnit helt under dagen så jag vet inte vad det kan va. kompisens familj gissar på ormbett eller getingstick men jag ringer och rådfrågar kliniken i morgon för säkerhetsskull men de känns väldigt skönt att de vänt så himla fort!

@sommarminne men vad tråkigt. Håller tummarna att det bara är en smäll och inget allvarligt.

@Gabby_Ossi ser ju inte alls härligt ut. Inte alls :p

@Marvin sådana lådor borde sprängas.

@mackan vad härligt när så mycket klaffar och man går framåt. Vad är det för nivå du och din häst tränar på? Typ MSV B-A va?

Har också varit iväg på hopptävling idag men endast lokal. Divan var ofokuserad och ville bestämma själv. Hade 2 dåliga språng och då rev hon. Hon ville inte alls komma tillbaks och hann inte upp fram. 8 fel totalt. Är väl typ som att rida 58% i dressyr. Det var 1.10 hon gick.

Vi har programtränat idag och i mn förvirring kring vilket program jag skulle rida anmälde jag mig till "fel" program. Så domaren var inpluggad på MsvC2 och jag på C1an. Så jag red C2an och det kändes att jag inte var så förberedd på det. Känslan överlag är ganska bra, men jag är inte så nöjd när jag ser filmen:/.

@Marvin Jag är så imponerad över hur ambitiös du är som far så långt till träningar och tävlingar! Attans mögel med den där lådan:(.

@sassiball Grattis till placeringen! Riktigt härligt att bjudningen satt inne på banan:).

@Jfrelin Hon ser onekligen ut att tycka det är roligt att vara hoppehäst:D. Men hon gör sig allt bäst på dressyrbanan;).

@stjarnfrugt Lycka till på kliniken:)!

@Fiorano Ja hon älskar att hoppa men tekniken kommer ju stoppa henne på typ 1.30 tror jag. Men så länge hon kommer över hindren så spelar det ju ingen roll om hon har kameror i frambenen eller inte :)
Hoppningen är ett sånt sjukt bra komplement nu när vi är på denna nivå i dressyr. Hon får galoppera på och vara lite busig. Dessutom kommer hon inte vifta på örat på dressyrbanan. Har man varit på lokal framhoppning så klarar man allt :D Nästa höst, om allt går som man vill och gud vill osv, så kanske vi rider mot MSV A så då kanske det blir knepigare att kombinera med hoppning.
Om 2 veckor ska hon debutera 1.20 är det tänkt. Kommer bli lite mer hoppning nu de 2 kommande veckorna.

@Jfrelin Herregud ja, lokal framhoppning är troligen ett av dom läskigaste platserna på jorden! Bara tanken på att rida in på en sån får det att vända sig i magen på mig! Jag borde kanske vara mer engagerad och hoppa Barbie mer. Men jag tycker det är svårt att klämma in och prioriterar att busa i skogen de dagar vi inte dressyrar. Misstänker dock att Barbie hade tokgillat att få hoppa mer.

@Fiorano Finns det ingen duktigt hoppryttare som kan hoppa åt dig? Någon duktig ponnyryttare?

Kollade filmen och hon ser ju inte lika lösgjord och igenom ut som hon brukar men hon är ju sjukt lydig och gör allt på rätt plats. Förstår att du blir ställd när du fick byta program sådär :)

@Jfrelin Nä lösgjordheten satt inte idag. I synnerhet inte i skolorna. Blir bara så himla besviken på att jag inte rider bättre. Sjukt frustrerande.

Finns inte ett unge häruppe som kommer inärheten av att hoppa lilla dressyrprinsessan. Jag gör det gärna själv-det är rätt kul ibland och med ponny är det inga stora hinder:p.. Är mer att jag inte får in det i hennes schema eftersom det är så lågt prioriterat för mig.

Oj vad ni skriver! Grattis till er som varit ute och tävlat och gjort bra ifrån er :)
Även kul att läsa om alla som är nöjda över träningar. Måste inflika att min nästa häst ska nog ha fullblod i sig eller vara ett fullblod om jag hittar rätt häst. Jag gillar deras känslighet och att dom ofta är mjukare i sin personlighet än halvbloden. Kan bero på att min ponny är fullblodskorsning och att min förra häst hade fullblod på mammans sida.

Idag har jag iofs lekt att jag suttit på ett fullblod för det blev mycket galopp idag. Han släpptes ut på bete igår och hade lite popcorn i huvudet när jag skulle rida idag så jag bestämde mig för att han bara skulle få rulla på i trav och galopp för att börja slappna av. Det gav resultat och ridpasset kändes bra även fast vi inte gjorde något avancerat:)

@Marvin Jag är så imponerad över hur ambitiös du är som far så långt till träningar och tävlingar! Attans mögel med den där lådan:(.

Jag är helt flängd, helt enkelt. :p:banghead:

Nu tror jag att jag har släppt terrängen, och fokuserar på att nojja över dressyren igen. :crazy: Det känns inte bra, och jag vet inte vad jag ska göra för att få det att bli bättre.

Här kommer filmen från hoppningen iaf:

@Marvin Men du, den där galoppen i slutet ser ju urfin ut! Jättefin form! Blir nästan lite sur när du bara släpper tyglarna och lallar iväg i traven:p.

@Fiorano Haha! Jag brukar inte låta henne lalla på det viset hemma eller på träning, men jag blev så chockad över att speakern sa att det var en felfri runda att jag glömde bort att rida... :o

Det jag har märkt på träning är att hon blir väldigt misstänksam när jag börjar bromsa henne inför lite tittigare hinder. Å andra sidan som du säger, om man då bara får ett stopp och sitter kvar så får man ju iaf prova igen. Men det där med känsla för tempo är ju inte helt lätt på tävling, blir lätt fartblind och tycker att man tar tillbaka jättemycket, men det gör man kanske inte.

Mitt spontana förslag var att spränga den jäkla lådan en mörk natt. :angel: Den ingår även i lätt klass-banan. :p

Vilken bra idé!!:bump: Om man gör så med alla titthinder som just din häst tittar på så blir det ju fina stockbanor kvar sen....:D

Näe, alltså jag tänker att du på ett tidigt stadie ska ta ned till kort och ärtig hopp-galopp istället. Inte bromsa så mot hindret att hon blir skrajsen utan tidigare ändra tempo, hålla henne stadig mellan hand o skänkel, t om i ett fastare grepp än vanligt, och sen "vara med" henne ända fram. Öva på det hemma ska du se, då lär hon sig att gå ur det tempot och dra på mot hinder precis som mot banhoppningshinder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka