07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi Med en häst som du tycker så mycket om finns det inven anledning att låna ut. Rid själv och njut av din ljuvliga ponny. Det är klart som sjutton att du kan tävla och meritera henne själv! Om jag kan få en ponny hyfsat utbildad till motsvarande FEI dressyr så kan absolut göra precis samma sak!

@stjarnfrugt Mackan har verkligen så räät i attdet är helt onödigt att älta varför det blivit så här med kusen. Du har verkligen gjort allt rätt, men ibland blir det skit ändå. Se på mina, Barbie blev behandlad i höstas och Juno är också ett riktigt sorgebarn. Honom har jag haft i två år och han är knappt hjälpligt grundriden. Men det hjälper att ha åtminstone en som fungerar:p.

@mackan Precis så. Jag vet att detta är ingenting som, sett ur ett perspektiv hur ett normalt hästägande ter sig, är unikt. Därför kan jag liksom inte bara klubba ner henne med gott samvete. Aldrig. Sen att jag tycker att det känns förjävligt att stå med en häst som kanske kräver en rehab som jag kanske inte ens är förmögen att göra det bästa av, det är en av de saker som känns tungt. Jag är ingen stjärna på att tömköra, om det ska vara grunden i en rehab så tvivlar jag direkt på hur resultatet ska bli.

Jag frågade rakt ut om hon inte bara kunde vilas i form, men det lät snarare lönlöst enligt veterinären. Det hade ju varit det enklaste för mig, och jag hade ju valt det även om det tagit dubbelt så lång tid, bara för att kunna ägna mig åt en annan häst under tiden. Nu vet jag inte om det är de bästa förutsättningarna i ett nytt hästägande, att dessutom vid sidan av ha en krävande konvalescenthäst. Jag vet inte. Därav att jag känner att detta grusar alla mina ponnyplaner.

Vad gäller skadornas art så är det klart att man undrar vartfan de kommer ifrån. Ledinflammationer har jag åtminstone alltid sett som tecken på dålig ridning. Men så som hon gick innan hon fastnade i boxen så kan iaf inte jag, men min kompetens, se att hon skulle ha haft dem då. Och är det så att hon hade dem innan så är det ju givetvis tyngre än om hon fått dem till följd av skadan i boxen.

@Maja_Kandi ok då har jag tolkat rätt, men sak samma egentligen: om du inte haft tankar att låna ut henne sen tidigare så varför nu bara för att ngn spekulant på en annan häst visar ngt intresse? Jag tycker du verkar ha jättekul med din häst och aktiv osv och verkligen vill ha henne just för det själv, så om du som sagt inte aktivt planerat att låna ut henne varför skulle ngn spekulant på en annan häst förändra den bilden?

@stjarnfrugt
Men om hon inte kan vila sig i form kan jag inte se hur hon ska kunna hålla sen heller... Faktiskt. Om en häst inte ens kan stå i hagen och bli bättre så finns det väl inte så mycket man kan göra? Med tanke på hennes historik, hur rolig hon är att både ha konvalescent och under långsam igångsättning, så förstår jag inte hur det kan vara värt att prova. Du har precis hittat din drömponny och såg så fram emot att få hem den. Hade jag varit du hade jag rent krasst tagit bort den här och köpt ponnyn. Det skulle ge dig så väldigt mycket mer. Självklart kommer man alltid älta de fina uttrycken "om" och "men", men det gör ingen skillnad ändå. En död häst är som tidigare sagt ingen olycklig häst, men din häst under de förutsättningarna ger både en olycklig och frustrerad häst och en ägare som snart trillar av stolen.

@Fiorano
Tack, vad gulligt sagt. :o :) Jag ska som sagt diskutera med tjejen så får vi se. Men jag tror inte ponnyn åker nånstans...

Tack allihopa för pepp. :)

@stjarnfrugt jag har nog svårt också att se hur hästen inte skulle kunna vila sig i form om det handlar om en skada som isåfall läker utifrån det med möjliga odds osv.
Tömarbete osv förstår jag inte riktigt i sammanhanget du skriver varför det skulle vara en variabel i hästens skadeprognos osv som nödvändigt? Säger som de andra: släpp ut hästen hos ngn isåfall om det enligt vet prognos finns möjlighet att den isåfall kan funka. eller så är prognosen så dålig och kräver om den ska lyckas tillsyn a la detalj 24/7 och om en timma i 24/7 misslyckas blir prognosen sämre och isåfall får du ju lämna det åt den möjligheten..... Jag säger inte att du ska ta bort din häst, jag förstår din ångest över det utifrån det du svarade mig på, men ändå så tycker jag i sammanhanget att du ska bortse från exakt vad folk skriver i sig och se till helheten....

@stjarnfrugt
Det är heller ingenting ur ett hästägande synsätt unikt att ta bort en häst med minst 6 månaders konvalescens och osäker prognos. Nu kanske jag är lite luttrad som stor del av mitt liv haft häst på större anläggningar i stockholm, men där är det nog inte så ovanligt att såna hästar som din får vandra vidare eftersom man helt enkelt inte kan/vill/orkar ha en häst för de pengarna, som dessutom blir ännu dyrare under lång tid. Jag tog bort min första storhäst pga en lättare senskada, nu blev han visserligen utdömd i kombination med andra medicinska problem som skulle förvärrats rejält av en konvalescens (kissing spines), men visst hade jag kanske kunnat lägga ytterligare ett år på att tömköra 5 x/vecka, åka 3 mil till klinik för ET behandling var 14:e dag , aldrig kunna resa bort då han krävde special treatment med täckespassning och daglig motion och av det få ut att kanske om 6 månader igen få rida 2 gånger/vecka.
Han hade säkert fått att hålla några år till, men jag orkade inte, inte plånboken eller motivationen heller.

Ska man ha ett liv som hästägare så kommer man ställas inför såna dilemman med jämna mellanrum, så funkar det oavsett vi vill eller inte.

Ang tömkörningen så syftade han antagligen på ryggen. Att den ska byggas upp utan belastning och att göra hela hästen stark utan belastning uppifrån, för att spara benen. Givetvis spelar det roll vad återbesöket visar. Vi behandlade inte ryggen nu utan hoppas på att allt annat kortison hon fått i benen även gör sitt för ryggen.
Och som sagt förstår jag inte alls vart ryggen kommer ifrån då det man ser på rtg inte borde kunna ge så öm rygg som vet säger att hon har. Hon har aldrig haft problem med ryggen alls, mer än att man ska vara medveten om hennes exteriör och ha det i åtanke. Precis som med alla hästar vi rider på, alla kräver sitt i form av riktad träning utifrån deras egna förutsättningar.
Däremot kan jag tänka mig att om hon har ont i benen så spänner hon sig vilket går upp i ryggen. Nåt annat kan jag inte se. Jag har inte ens haft sadel på henne på 10 dagar och inte ridit henne hårt sedan januari. Att hon ska ha ryggproblem relaterade till träningen måste vara osannolikt.

Sedan sa man ju ha klart för sig hur slut jag är mentalt just nu. Och att ta in allt detta nytt igår var då helt omöjligt då jag i princip grät mig igenom en halv dag. Så jag har nog missat att delge en hel del detaljer, bara för att jag inte tagit in dem. Jag tror att det är lättare att ha en klar bild om tre veckor.

Jag hoppas att ponnyns uppfödare kan ge mig uppskov tills nästa återbesök är gjort. I annat fall är det nog vansinne att ta risken att köpa en till häst, innan jag vet vad som sker med den här. Oavsett jag vill ha kvar denna eller inte så måste jag veta vad jag kan vänta mig i form av tid och pengar om jag väljer att ha båda. Då jag nu inte kan ha tanken att den stora kan säljas om det kniper.

Helst av allt skulle jag önska att jag hittade en lösning för den stora någonstans, så att jag med gott samvete kunde köpa ponnyn och glömma allt annat. Men så väl lär det inte vara. En av de intresserade är så kär i min häst att hon funderar ut och in på hur hon ska göra, men jag kommer antagligen att få stå för försäkring och i viss mån veterinärkostnader för henne isåfall. Men det kanske är värt det, för sinnesron att jag gjort vad jag kunnat, inte tar bort henne pga mitt ego och för att slippa arbetet med henne.

@stjarnfrugt
Men om du har en tjej som vet förutsättningarna men ändå är intresserad, så varför tveka? Försäkring och veterinär skulle du ju fått betala ändå, men om nån annan har henne hemma med allt vad skötsel och annat innebär så har du ändå vunnit på det både mentalt och ekonomiskt skulle jag säga. :) Håller en tumme för att den tjejen är villig att ta henne!

Har nästan inte vågat skriva någon uppdatering om min men som det ser ut just nu så tippar kliniken på ett bett eller stick av något slag. Inget halt och svullnaden går ner helt under dagen och under natten blir han bara lite fylld så han ska hållas igång lite lätt och så avvaktar vi och ser vad som händer. Red första gången idag och han kändes väldigt pigg och fräsch så jag hoppas innerligt att det håller i sig:nailbiting:
Jag känner fortfarande lite ökad värme på insidan men med tanke på hur halt han kan bli för minst lilla så känns de som att han borde va halt om det va värre. Hästar brukar visst bli väldigt halta av vrickade haser så vi håller tummarna:)

@stjarnfrugt Jag känner att vi är väldigt långt ifrån varandra när det gäller din situation och hur den ska lösas och i åsikter om hur/när/varför man tar bort hästar så jag kommer inte kommentera detta mer.
Jag är en problemlösare på gott och ont. Även i mitt yrke. Jag klarar inte av att läsa saker som du skriver utan att komma med lösningar.
Nu känns det inte som om du vill lösa problemet riktigt, för det finns ju verkligen en lösning och det är ju att ta bort henne eller ger bort henne om någon fortfarande vill ha henne, och då känns det som om det är bättre för både mig och dig att vi inte lägger tid på varandra om du fattar vad jag menar :p
Man är ju helt olika människor men jag kan för mitt liv inte förstå varför du ska lägga tid och en massa pengar på att rehaba en häst som du bara tycker om när den är fullt igång och som verkligen inte är din drömhäst. Det är vansinne enl mig. Hästar kostar för mycket i tid och pengar för att hålla på med något bara för att man ska bevisa något. Jag har inte heller fattat vad du försöker bevisa och varför du måste göra det. Hästen bryr sig verkligen inte om att du rehabar den eller inte och om den kan bli ridhäst igen. Hästar tänker inte så. Den lever i nuet och tänker endast på att få mat, sova och omsorg. Hästar ska inte ha ont och jag tycker alltid folk i själviska som rehabar hästar som har ont under en period för att de ska bli friska och kunna användas fullt ut som ridhäst igen. Man gör det INTE för hästen skull utan för sin egna skull. Det ska man ha klart för sig. Jag skulle lätt rehaba Divan också men jag skulle göra det för MIN skull inte hennes. Hon skulle må bäst av att inte ha ont alls och få somna in vid allvarligare skador. Hon bryr sig knappast om hon har 10 år kvar på tävlingsbanan eller inte.

Jag hoppas det löser sig för dig på det bästa sättet det kan lösas! :D

@Maja_Kandi Jag tycker inte att du ska låna inte ut din fina ponny. Så som du skriver om henne så tycker jag att du ska rida henne själv och ha kul!

@stjarnfrugt Trist med din häst. Hade det varit min så hade det varit droppen som fick bägaren att rinna över. Känslomässigt svårt, ja! Men du drömmer ju om ponnyn. Vill tjejen ha henne så ge bort henne.

Kl
Dressyr på stora banan idag med min plutt. Longerade lite innan och han var riktigt fin och mjuk idag. Kul att rida! Han går på bete nu men stod snällt vid bilen när jag gjorde i ordning honom:)
EACD7367-5499-404F-A94A-A53BFC86D70F_zpslmejphos.jpg

Men nu blir det munkorg för herrn. En häst i stallet fick fång idag och det vill jag verkligen inte vara med om så nu är det motion och munkorg som gäller. Kanske kommer han se riktigt fin ut om nån månad :D

Var och red dressyrträning ikväll, åååh så kul! I början kändes hon stel och tråkig men så lossnade det och hon blev så himla fin! :love: Fortfarande bara fokus på lösgörande med lång och låg. Idag gick det lite fortare än sist och hon bar sig jättefint i alla gångarter. I början blev det springigt och stelt men sen var hon så mjuk och härlig! Hon får en helt annan gång när hon slappnar av och jobbar genom ryggen! Konstigt va? :idea: Kul när man får känna så tydlig skillnad under samma pass!
Mest är det såklart min ridning som ställer till det. Tränaren är jättebra och påpekar hela tiden sitsen och för varje litet verktyg hon ger mig blir det så positiv förändring på hästen. I galoppfattningarna och avbrotten framför allt, vilka ju varit vår akilleshäl hela tiden, blir det sanslös skillnad. Så himla kul! Men det är helt annam ridning än jag hittills fått inpräntat. Ni vet den med stark och orubblig yttertygel mot stadig innerskänkel. Nu får jag lära mig att släppa kontrollen och låta hästen själv komma till jobb. Ja, det låter säkert löjligt enkelt för andra men den varianten har jag aldrig fått lära mig förut. Jättekul att det blir sån tydlig skillnad! :)

Och nej, inte kan jag låna bort den här glädjespridaren... :love::love::love:

@stjarnfrugt Så jättetrista besked för er. :( Jag håller också med de flesta här i vad för åtgärder som finns att göra, men ha inte kvar hästen själv. Finns ju risk att allt du älskar och brinner för med hästeriet kommer att tas död på av det här.

@Maja_Kandi Var snurrade du när du funderade på att låna ut henne? :p Tur du tog ditt förnuft tillfånga. :) En sak är väl att ha kvar hemma men låta någon duktig tävla för att få meriterna men helt och hållet låna ut ditt hjärtas häst lät ju tokknas.

I dag har jag bokstavligen tröstshoppat till hästen efter en hyfsat deprimerande dag. Åt lunch med min cancersjuke vän, och även fast de är kul att se henne känns de jobbigt att se henne tvina bort. En annan väns 1 1/2 åring vaknade inte på morgonen, utan hade somnat in för gott under natten. :cry: Född med mkt ovanlig sjukdom. Sen får sambon åka in till akuten pga att hjärtat rusar och blir inlagd med blodtryck 220-137 och ska röntga hjärnan. Kändes skönt att få en paus i allt skit och åka till stallet och mysa lite med hästen. Tur man har mormor som ställer upp. I morgon är de en ny dag och den kan bara bli bättre.....

I dag har jag bokstavligen tröstshoppat till hästen efter en hyfsat deprimerande dag. Åt lunch med min cancersjuke vän, och även fast de är kul att se henne känns de jobbigt att se henne tvina bort. En annan väns 1 1/2 åring vaknade inte på morgonen, utan hade somnat in för gott under natten. :cry: Född med mkt ovanlig sjukdom. Sen får sambon åka in till akuten pga att hjärtat rusar och blir inlagd med blodtryck 220-137 och ska röntga hjärnan. Kändes skönt att få en paus i allt skit och åka till stallet och mysa lite med hästen. Tur man har mormor som ställer upp. I morgon är de en ny dag och den kan bara bli bättre.....

Hua, vilken hemsk dag! :crazy:

@mackan Charlottes dag var helt och alldeles jättehemsk-tro inte för en sekund att jag förminskar det. Dock så skrev hon att hon tröstshoppade och jag blev nyfiken. Jag valde mao att lägga fokus på vad som tröstade i ett helt horribelt sammanhang. Sen kan ju du få döma mig hur mycket du vill för det (och allt annat jag skriver och gör), vilket du uppenbarligen har som någon form av livsmål.

Om du @Charlotte1975 tog illa upp av min kommentar ber jag naturligtvis väldigt mycket om ursäkt. Var inte min mening att vara oförstående utan det var som sagt för att lägga fokus på det enda positiva i sammanhanget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv