07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin Av erfarenhet så är det inte alls säkert att en sadel som ser ut att ligga perfekt är den som hästen går bäst i. Om du dessutom blir mindre klämmig är nog en sån sadel mer att föredra även för hästen.

@Marvin Av erfarenhet så är det inte alls säkert att en sadel som ser ut att ligga perfekt är den som hästen går bäst i. Om du dessutom blir mindre klämmig är nog en sån sadel mer att föredra även för hästen.

Nä, precis, jag kommer ju ihåg några av dina sadelturer. Absolut ska hon ha en sadel som hon känner att hon kan gå fram i, allt annat är ju puckat. Det svåra är ju att hitta det. Nu har jag iaf äntligen fått sålt både min Jensen och min Ordo, så nu har jag åtminstone inte en hel sadelbutik hemma. :angel:

Har ju en amerigo farouche hopp, funderar på att prova en amerigo alto dressyr. Tänkte prova rööslin igen också.

Igår hade vi lite galoppträning på ängarna, och jag passade på att testa min nya pryl som gör mobiltelefonen till en actionkamera. Kvaliteten blir ju lite sådär, speciellt när man laddat upp den på tuben, får fortsätta pyssla lite med det.

Ganska häftigt blev det ändå. :D

Filmen är från tredje intervallen, så vi börjar bli lite matta bägge två. Dax för mig att ta tag i joggandet igen, det har fallit bort nu under senare delen av våren.

@Marvin fräckt! Hur och var har du fäst telefonen?

Vi skulle egentligen ha tränat både idag och imorgon men en bit in i träningen när vi skulle jobba med lite mer samling och göra någon ökning märkte vi att han inte var riktigt ren bak :( Så nu får han ta det lugnt några dagar så provar jag om det blivit bättre i slutet av nästa vecka...

@Marvin det kan inte vara så att din häst är känslig i det att den vill ha rejält med bogfrihet? En sadel kan ju ligga superbra, men är hästen sån att den vill ha stor bogfrihet, eller om den har allmänt kraftiga bogblad, så blir de tryckiga direkt om sadeln inte erbjuder det, är min erfarenhet?

fräsigt!!! och vilka fina vägar ni har.

I morgon blir första passet på banan med min efter ledighet och svullen has. Hoppas innerligt att allt känns ok!

Igår hade vi lite galoppträning på ängarna, och jag passade på att testa min nya pryl som gör mobiltelefonen till en actionkamera. Kvaliteten blir ju lite sådär, speciellt när man laddat upp den på tuben, får fortsätta pyssla lite med det.

Filmen är från tredje intervallen, så vi börjar bli lite matta bägge två. Dax för mig att ta tag i joggandet igen, det har fallit bort nu under senare delen av våren.

Men gud så häftigt. Jag som älskar öronbilder blir helt salig. En öronfilm. Och vilken otroligt härlig ridslinga :love:

Men åh blir riktigt avundsjuk på eran härliga galoppslinga! Önskar att vi hade det närmre.

Min häst blir kvar hos mig, rehabtjejen hade inte möjlighet att ta henne fullt ut redan från nu. Möjligtvis senare men det får vi se då.
Det känns både tråkigt och skönt. Jag kommer ha henne kvar i rehabstallet dock fast som en vanlig inackordering. Blir tyvärr väldigt lång färdväg för mig dit, men jag kommer inte behöva åka dit varje dag. Dessutom kommer jag att få hjälp med hennes rehab på plats och det känns skönt.
Det tråkigaste med detta är dock att jag inte kommer att kunna köpa ponnyn :(

Känns som att det är väldigt mkt just nu, jag är helt slut. Jag avslutade dagen med att åka till Strömsholmstävlingarna och shoppa loss. Ett dressyrträns till min häst (jag måste tänka positivt att hon blir bra och då ska hon vara fin), en grimma, ett par plommonfärgade Pikeur Ciara för 740 kr(!!!!), en boxväska från Sjöhagen och en Back on track softshelljacka.

Knappen
Ibland blir man lite trött ang. att sälja häst...
Hovstallet skulle komma ut och titta på 07:an nu i månaden var det bokat sen länge. Sen ringde de nu och sa att de redan köpt 2 hästar för hästägarna hade kommit upp själva för att visa dem på plats.... Jamen vad fint - det hade ju vi också kunnat göra med glädje om det var det som var önskvärt, men eftersom de tidigare kommunicerat att de skulle "on tour" och man knappast spontant tror av sig själv att de vill ha kreti och pleti där med hästar bortsett från det, så har vi ju inte spontant frågat om det. Men nu var det tydligen så att jo det hade gått jättebra men vi hade ju inte frågat.
suck.
men de skulle köpa in fler i höst var budet så vi får väl se.... Under tiden går han kvar här, är till salu, och tränas under tiden. En otroligt fin häst, jag lovar att sekunden han säljs checkar min 00:a in ngn dag för sent, hade köpt honom själv för länge sen annars har ju sett honom sen föl och föjt och varit med sen dess..... (och nej - ingen smygannons - jag vill helst ha han själv ;)

@Marvin Gud så härligt! Ang sadeln så är det precis sim många andra säger att det inte alltid är den som ligger bäst som hästen vill ha. Jag har aldrig haft någon annan sadel än den jag har på Divan så det är möjligt att hon skulle röra sig som 1 miljon i någon annan :D

@mackan Men vad drygt. Men ändå kul för dig att han blir kvar ett tag till.

Var ju och tävlade idag. Gick inte alls bra. Ofokuserad på framridningen och sprang runt och tittade på massa grejer så fort hon fick chansen. Dock bättre innan jag skulle in på banan men inte alls på hjälpen eller framme på bettet.
Det märktes så klart inne på banan och vi red i sämsta formen på hela säsongen. Fick så klart mycket nedslag på det och många kommentarer. Dock lyckades vi få en 8 på en mellantrav igen och 7,5 på den svåraste skänkelvikningen så det var ju kul. Hade en del missar och vårat paradnummer förvänd galopp var i framstupa sidoläge.....
63,8% och 7:a med 5 placerade. 5 poäng från 5:an.
Nya tag i höst. Nu har hon 2 hopptävlingar kvar.

@Marvin
Åh vad häftigt! Och vilken underbar galoppväg! :love:

@mackan
Jaha det är alltså så man ska göra nu för tiden, leverera hästen på plats för provridning... :cautious: Usch vad drygt!

@stjarnfrugt
Vad tråkigt att inte tjejen kunde ta henne nu, men om hon kan ta henne senare så kan du ju fortfarande köpa ponnyn om den finns kvar. Annars finns ju som sagt många andra fina ponnysar i vårt avlånga land. Flyttar du hit får du som sagt gärna hjälpa mig att rida mina! :) Är det pga ekonomin som du inte kan köpa ponnyn?

KL
Var ut på tur ikväll, åh så skönt det var! Men Queenie försökte intala mig att hon var alldeles för trött för det och var så ofantligt mysig innan vi skulle ut. När jag tog av grimman tryckte hon huvudet mot min mage och stod alldeles still med slutna ögon, ni vet sådär som man läser om i böcker. Jag smälte.... :love: Lade kinden mot hennes panna och bara klappade hela huvudet, så stod vi länge, nästan så jag fick tårar i ögonen... Min fina fina ponny! :love:
Jag fick till slut rycka upp mig och tvinga oss båda ut i skogen. Som vanligt piggnade hon till direkt jag var uppe och sen var hon räserponny för hela slanten. Jag fokuserade mycket på det som vi gjort på dressyrträningarna. Framför allt på min sits, men kommer jag ihåg att ha skänklarna rätt i övergångarna så glömmer jag ju bort magen och vice versa. O_o Hon kändes superfin, men blir lätt springig och vill öka tempot hela tiden. När jag får hela kroppen på plats och gör rätt blir hon fantastisk att sitta på! :love:

Hemma var hon genomsvettig, stackars stollan!

@Maja_Kandi Ja, det är dels pengar och dels hur mitt liv ser ut nu. Min häst står ju nu i rehabstallet, 3 mil enkel väg från mig. Blir jättedyrt bara i bensinkostnad. Lösdriften och grannstallen jag tittade på ligger ca 1 mil från mig. Så bara skillnaden i tid och pengar för att transportera sig blir enorm, det går inte att ha två hästar så.
Om min häst blir så pass bra att jag kan ställa henne 1 mil från mig och inte kostar multum i veterinärkostnad + en massa extra tid för rehab, då går det att ha två. Men jag kan inte köpa ponnyn nu när jag inte vet någonting om hur mitt liv ska bli. Det är inte en bra utgångspunkt att köpa en ny häst som man vill lägga ner tid på att lära känna osv, när man har detta hängande över sig.

Känns jättetråkigt med ponnyn, verkligen. Och det känns jättetråkigt att jag inte har möjligheter att hålla igång min ridning ordentligt nu framöver. Känns som ett jäkla slöseri rent ut sagt, när jag äntligen kommit igång och är tillbaka till nivån innan jag slutade rida 2002. Nu ska jag liksom bli ringrostig igen. Frustrerande.
Och visst kan jag väl fortsätta rida i mitt gamla stall på de ponnyerna, men jag är SÅ jäkla trött på att rida andras krångliga ponnyer någon gång var tredje vecka, och få göra hundjobbet och sedan när jag kommer tillbaka tre veckor senare är inget av det kvar. Det känns varken roligt eller givande faktiskt...

Nu blev det ju iaf så att tack vare att min häst står kvar i rehabstallet så kan jag åka hem till Norrland på semestern. Så jag kommer att åka norrut imorgon och sedan vara borta till efter midsommar när vi ska ha återbesöket. Jag måste härifrån. Jag blir vansinnig av att sitta här och rulla tummarna, vara frustrerad över min situation och dessutom inte ha nåt att rida på. Jag måste få landa mentalt, jag är helt jäkla slut i skallen av allt som varit nu senaste tiden. Jag har säkert gått ner 5 kg sedan vintern pga all ångest och stress.

@stjarnfrugt Semester låter verkligen välbehövligt för dig! Du är välkommen hit på vägen förbi anytime:).

Hemmatävlingen idag då alltså och Barbie sprang MsvC2. Hon är lite rolig för hon blir tokladdad när hon kommer in på banan. Lite kul, men blir jobbigt när hon piper iväg i galoppen. Hursom var traven okej, fick en 7a på ena slutan minsann. Lyckades även få en 7a på ena bakdelsvändningen. Sen blev det tjall i galoppen och vi fick ett omslag i den vänstra för att jag red dålig. Så då sjabblade jag hela det enkla bytet också och fick en 1a på det. Lite dumt på en koeff.

Trots det så skrapade vi ihop 60,1% och jag är så glad att vi var på rätt sida 60-sträcket:D.

(Den prickiga gick La3 och skötte sig fint, fick 60,7% med lite missar här och var)

@Fiorano Kul! Såg att du fått en 1a i Equipe så jag undrade vad som hade hänt. Och ja jag stalkar dig och får notiser när du ridit :D

Vi hade bakluckeloppis idag. Massa säljare med superfina grejer. Sprengerbett för halva priset, OS pannband för halva priset osv. Tyvärr kom det väldigt lite köpare. Var nog för bra väder :(
Jag kapade nog bäst. Håll i er nu.... ett set med vita typ oanvända Veredus Piaffe Revo skydd (kostar ord. 1499 kr per par man kan hitta lite billigare ibland) samt en Lister Star clipper maskin (nypris 3400-3700kr) med nyslipade skär OCH helt nya skär som bara de kostar 600 kr (prislapp satt kvar) för totalt 2500 kr. Jag tror jag smäller av hahahaha

Divan fick hoppa lite sen. Det tar sig teknikmässigt fram

Man kan även hoppa med bommen framför sig :D

• Gilla
Reactions: oxo
@Jfrelin Hahaha, kul med en stalker:D! Det är bara jag som ska skämmas för den där 1an. På framridningen gjorde hon kalasfina enkla byten och jag var tramsigt nöjd med henne:p.

@Fiorano Kul! Såg att du fått en 1a i Equipe så jag undrade vad som hade hänt. Och ja jag stalkar dig och får notiser när du ridit :D

Vi hade bakluckeloppis idag. Massa säljare med superfina grejer. Sprengerbett för halva priset, OS pannband för halva priset osv. Tyvärr kom det väldigt lite köpare. Var nog för bra väder :(
Jag kapade nog bäst. Håll i er nu.... ett set med vita typ oanvända Veredus Piaffe Revo skydd (kostar ord. 1499 kr per par man kan hitta lite billigare ibland) samt en Lister Star clipper maskin (nypris 3400-3700kr) med nyslipade skär OCH helt nya skär som bara de kostar 600 kr (prislapp satt kvar) för totalt 2500 kr. Jag tror jag smäller av hahahaha

Divan fick hoppa lite sen. Det tar sig teknikmässigt fram

Man kan även hoppa med bommen framför sig :D

Hua :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka