07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano Kul att det kändes så bra! Såg att du varit ute med den prickiga också. (ja,jag stalkar också lite. ;) )

@sommarminne Men så himla tråkigt att det strulade sådär dagen innan precis när man laddat så. Hoppas verkligen att det inte är någon stor och långdragen grej.

@Maja_Kandi Det är så kul att läsa när du skriver om din lilla tjej, du låter typ tokkär. :D

@stjarnfrugt Jag har inte så mycket att komma med men jag läser och lider med dig och dina beslutskval. Hoppas att du får jobbet i Östersund så du kan få hjälp av Maja. :)

@Kirre
Hihi, ja men jag ääär ju kär! :love:

@sommarminne
Men vad tråkigt att det gått åt det hållet. :( Håller tummen för att det går lätt att fixa!

KL
Idag red jag till travbanan. Ska försöka fatta mig kort (alla vet väl vid det här laget hur bra jag är på det :angel:). Jag red dit eftersom alla grusvägar är stenhårda, men banan brukar alltid vara fin. Idag var den också lite för hård för att kunna galoppera på som jag egentligen hade velat, tog ett varv åt båda håll i början och bara lät henne rulla på lite lagom. Men så tog vi och busade runt och härjade på en massa mindre skogsstigar och gamla småvägar runt ikring istället, galopperade genom stooooora vattenpölar, hoppade över mindre vattenpölar, skuttade små stockar, dundrade snabbt på kringelkrokar så matte fick björklöv i ansiktet. :D :love: Efter bus tog vi ett par varv till runt banan och hon var så otroligt lätt och fin att rida, alldeles lagom stöd i handen och så lätt att reglera bara för sitsen! Hon låg kvar så stadigt i den där runda låga formen och samlade upp sig till skritt-tempo, sen fram, tillbaka, fram igen. Hela tiden kvar i form! Snacka om att vi har utvecklats massor senaste tiden, det är så jäkla roligt! På hemvägen fuskade vi och travade i kanten på lägdorna där det är nyslaget. Hon blir trippig och kort på vägen när det är hårt, man känner hur hon spänner sig när man skrittar. Men när hon fick trava på gräs tog hon ut steget rejält och travade på med precis samma fina känsla som på banan, alldeles mjuk och lätt med härligt driv och precis lagom mycket häst i handen.

Hemma stretchade hon, det var konstigt först, sen var det så skönt att hon lyfte upp fötterna själv för att få göra mera. :D

Jag älskar min lilla grå. :love: :love: :love:

Vi tränar på här. Rent fysiskt går det bara framåt (hoppas jag). Visst, vissa dagar kan jag noja om hon snubblar till bak eller går lite spänt nerför men nästa dag är det som bortblåst så då andas jag ut.
I måndags och idag satte jag upp samma studsserie som på träningen och hon blir tokglad och hoppar in i serien trots travbom innan. Jag känner dock tydligt när orken tar slut där bak så då tar jag serien en gång till och sen avslutar. På torsdag är det ny träning för tränare. Att få ta sig över några upphöjda bommar kan vara så kul. :p

Det vi "trasslar" med är hennes tittighet och oförmåga till fokus på mig när vi rider ut. Nu när jag dessutom ställer högre krav på form och arbete så blir det ett evigt "bråkande" (men det är ändå sjukt mycket bättre "bråk" än i vintras). Inte får jag hjälp av slumpen heller utan för många gånger så kommer förstärkning av hennes beteende utifrån. Typ tittar på en stooor sten, jag kräver fokus och PANG smäller någon i en bildörr. "Du ser matte, det VAR farligt!" Eller jag vill bryta av och precis när jag bryter av så hoppar någon ut på vägen från skogen = tvärnit, dvs jag sa till henne att stanna för det kom ju något att reagera på. Jag rider ju mycket i ett strövområde och försöker vara trevlig och skritta när man möter någon, vilket självklart hjälpt till att hon alltid tvärstannar så fort hon ser någon en bit fram så jag har faktiskt delvis slutat stanna och fortsätter trava kontrollerat förbi men håller ordentligt avstånd.
Upp över backkrön har också blivit en grej, att hon bryter av innan och tittar stoooort för det kan ju vara något och om jag går på henne för att hålla galoppen tex upp PÅ krönet, tro tusan att det kommer en familj med en barnvagn och det blir tvärstopp istället och jag ligger på halsen. Sådana här saker händer x antal gånger varje ridtur och är lite frustrerande.
Så, lite kräks men i övrigt så går hon riktigt trevligt och jobbar på bra. :) Det var tom häromdagen när jag red i paddocken så att stallägaren ropade över halva stallplan att lillskit blivit så himla fin. Då blev jag väldigt glad. :)

Lite bonushäst nu. Var på roadtrip till Skåne förra helgen för att hälsa på lillskits mamma. Det är långt och tar tid men det är sååå värt det. Hon lever ett fantastiskt pensionärsliv och den lilla ridturen jag brukar ta när jag hälsar på tycker vi nog båda är lika kul. Hon blev 21 år den 1 maj. Jag letar och väntar på att hitta stället häromkring där jag kan ge henne samma liv, någorlunda, så att jag får ha mitt hjärta hemma de sista åren.
Bilder
10360759_10152482421779784_4844841935162338521_n.jpg

Laddar för galopp :D
10383677_10152482421949784_4470668394362259450_n.jpg

Kompisgänget
10455858_10152482421614784_1929506592244241679_n.jpg

Min 10a måste ha nån mystisk dragningskraft... Förra veckan var det nordisen som hoppade över tråden in till honom, och nyss var det visst Queenies tur. Han och hon tycker om varandra, han är tokkär i henne. De har ju bara en tråd mellan sig och de brukar nästan alltid sova bredvid varandra och kliar över tråden, betar gärna bara en bit ifrån osv. Men jag hade inte planerat att de skulle gå i SAMMA hage. O_o Varför hålla på och hoppa över för... Kaptenen åker till en spekulant på torsdag, så det vore sådär lagom kul med skador nu... Vore han inte bortlovad skulle jag släppt ihop dem. Tur att jag inte hunnit somna, jag hörde hur det började dundra ute och tittade ut. Det hann inte bli mer än "wihooo", glad att det inte hann bli en massa tid för att hälsa och prata under lugnare former för då brukar det som sagt smälla från lilla grå. Ååååh, hästar alltså... De var jätteglada och sprang runt i fullt ös när jag kom ner för att ställa tillrätta. Jag hade tänkt att Q skulle få gå kvar i beteshagen inatt men nu fick hon vackert gå över till skogshagen ändå. Hur jag ska lösa det imorgon vette tusan, mina långa stolpar gick åt till att förstärka staketet på andra sidan mot nordisen... Suck! :crazy:

• Gilla
Reactions: oxo
Nu är vi mitt inne i årets stalltvätt. Det innebär att pållsen får sova ute några nätter. Jag gillar verkligen inte att ha dom ute på natten:/. För en herrans massa år sen rymde min allra första egna häst från betet och sprang sen igenom ett lågt kostaket med stålvajer och skar upp sig så illa att hon fick avlivas när vi hittade henne. Det sitter kvar i mitt huvud som tusan:(.

Har iaf hittat bästa medlet ever för smidig stalltvätt! För alla dom där fettiga områdena som dom har kliat sig mot, vid galler och på väggar har jag sprayat Cillit Bang-inget skrubbande krävs-skiten bara rinner av! Yey!

@Fiorano: Usch!
Jag har släppt min på bete idag, och är jättenervös att nåt ska hända med henne. Hon har gått där 3 somrar i rad, och det har funkat bra, förutom gaffelbandsskadan förra sommaren, men den vet vi inte när den uppkom.
I år är det mycket stökigare i flocken tycker jag. Det gamla ledarstoet verkar ha lämnat över till de andra och en ny liten ponny har jagat Chatsi hela eftermiddagen, och 2 av valackerna visar obehagligt intresse och puckot brunstar förstås. :nailbiting::nailbiting:

Nu blev det för mörkt och dimmigt för att se dem, så jag åkte hem och hällde upp en stadig drink istället. :angel::crazy:

@Fiorano Ska definitivt prova det eftersom jag har en klihäst utan like....hon skrubbar hela sig mot väggarna och det är ju aptråkigt att försöka skura bort. Jag målar ju dessutom mitt stall varje sommar, vill inte att det ska sunka ned sig utan hålla sig fräscht eftersom det redan är ett gammalt, slitet stall. I år måste jag dessutom mura på lite murbruk då hon på nåt underligt sätt verkar gräva ut små käcka hål i lagom noshöjd??? Vad gör hon??:banghead: Hopplösa krake.

Divan gick också ut dygnet runt igår. Jag tycker det är jätteskönt och hon gillar att få vara häst :p Intalar mig själv att skador händer lika lätt annars också :)

Nu så har vi varit på kliniken efter mycket om och men. Tanken va att min ordinarie hovslagare som jobbar på kliniken skulle skott och sen skulle dom kolla bakbenet men hon hörde av sig idag vid lunch i panik då hennes bästa tävlinghäst som gått allt hon kan i hoppning hela vägen med breeders och falsterbo hade knäckt nacken i boxen och dött idag.:cry:
Fruktansvärt! Jag va så sjukt illa berörd av detta och lider verkligen med henne. Det va dessutom en egen uppfödning så jag kan bara tänka mig hur hon mår stackaren. Hon kunde med andra ord inte åka till jobbet och på kliniken va de kaos så vi får åka dit i illfart och Knatte blev skodd av en annan hovslagare som hittade en liten liten början till hovböld på den hoven han varit knackig och han tyckte dessutom att han hade väldigt tunna sulor så han skoddes med sulor och långa traktarmar bak för att förhindra avtrampning av skorna fram och ge extra stöd för trakten. Ska bli väldigt spännande att se hur detta känns!

Pga kaoset på kliniken så fanns det inte riktigt tid för oss men veterinären kollade och trodde med all säkerhet att det va de lilla såret som blivit infekterat och gett svullnaden och tyckte jag skulle avvakta ett par dagar till och om det inte gav med sig tyckte hon att det räcker med anitiinflamatoriskt ett par dagar. Longerade när jag kom hem och han såg faktiskt fräsch ut iallafall så jag hoppas på att det inte blir mer än såhär och att svullnaden ger sig. Väldigt speciell dag och jag fick mig verkligen tankeställare. Man ska vara glad varje dag man får med sin häst för man kan aldrig veta när oturen är framme.

Så snygg kavaj! Men usch vad tragiskt med din hovslagares häst:cry:

Kl
Jag klappar bara på mina hästar jag. :D Min fick gå ut på bete igen då den första av dom skadade kompisarna blivit såpass frisk att den kunde gå ut dygnet runt igen. Nu får vi hålla tummarna för att den andra kryar på sig snabbt så dom blir tre stycken i hagen igen. Lite jobbigt med unghästar som inte vill gå ensamma.
Men nu längtar jag tills vår flytt och renovering är klar så vi kan flytta in i huset och jag kan gå utanför dörren och gosa med min ponny som går i hagen utanför :love:

Min stod förvånande nog på alla fyra i morse, och även nu ikväll. Det har lugnat sig något, men jag tror att valackerna turas om att klättra på henne, och hon ställer villigt upp sig. :banghead:
Tror inte de kommer åt att betäcka henne så hon har världens största svansflärp på täcket, men jag är mindre road ändå.

@sommarminne Instämmer att kavajen är urläcker! gud så hemskt med din hovslagares häst. Ibland blir man påmind om hur skört livet är. Jag hittade ju en av våra lösdriftshästar död i hagen i slutet på maj...

@Marvin Jag hade aldrig vågat ha mitt sto med såna valacker :crazy: Det är ju inte bara om dom stoppar in den dom kan bli skadade. Min blev ju klättrad på av en valack förra våren, med en svullnad och ömhet vid sidan av manken som följd. Kunde inte rida henne på flera dagar då det var under sadeln, men väldigt lindrigt med tanke på vad som kunnat hända.
Han visade inga tendenser alls till intresse för henne och vice versa, tills dess att brunsten kom igång. det skedde väldigt snabbt på bara en dag. Har inte vågat ha henne med valack igen sedan dess även om hon gått med en valack innan som fungerat.

@Marvin : men herregud - förlåt, men hur i hela friden vågar eller ens vill du släppa ihop i blandflock på det viset om det strular och valacker klättrar, hingstar, och stoen är brunstiga osv? Klart det blir stor risk för skador?
Jag hade aldrig ens tänkt tanken, nu vet jag inte hur din häst går resten av året, men tolkar ditt inlägg som att det släppts ihop i en ny flock pga att de nu ska gå på bete dygnet runt osv? ALDRIG säger jag. Hade aldrig ens tänkt tanken!

förlåt - men verkligen så är det jag resonerar. Faktumet att du är orolig och upplever oro för egen del är väl nog om inte annat tänker jag? varför gör du det? Har du ingen valmöjlighet där du står uppstallad osv?

Jag har ju inackar osv sen många år och en av de stora fördelarna hos oss i fråga om trygghet, stabilitet osv och därmed låg omsättning på folk som tränar/tävlar sina hästar osv samtidigt som de vill ha vettiga förhållanden i fråga om utevistelse osv på sina hästar, är just att vi aldrig ngnsin byter hagkompisar bara för att de släpps i sommarhagar osv.... vi har tillräckligt med hagar så samma hästar som går tillsammans i vinterhagarna, går tillsammans i sina sommarhagar. Vi har typ noll skadestatistik sen decennier pga det hagskademässigt hos samtliga hästar. Aldrig att ngra hos mig hade ens tänkt tanken att flytta in om de under sommaren skulle behöva släppa ihop ston och valacker och hästar i allmänhet just för bete, som inte tidigare gått tillsammans osv....

Här är det dressyrträning imorrn. Mitt schema är helt fullspäckat. Jag red Queenie lördag och söndag, men igår var det storm och idag hade jag först ett uruselt pass på 10an, sådär så man bara vill gräva ner sig, så det var ingen idé att ens försöka sätta sig på Queenie, det hade bara slutat i katastrof. Så nu ska jag alltså träna efter att pålle stått i två dagar, verkligen optimalt... Hon och 10an sover inne inatt för min egen ros skull, de klagade inte ett dugg på att få komma in.

@stjarnfrugt och @mackan
Hon har gått i den flocken (i lite olika konstellationer) sommartid 3 eller 4 somrar i rad, utan några som helst problem tidigare. Aldrig sett några tendenser till betäckning innan.

Vi har ingen möjlighet till sommarbete i hemmastallet. Vi får vara kvar hemma, men då de flesta flyttar blir det väldigt många stallpass för de som är kvar och jag har ingen ork/möjlighet att fixa det. Är ju dessutom 1,5 mil till stallet. Nu går hon på bete 3 km hemifrån mig, vilket har varit oändligt skönt när det har funkat tidigare år.

Här är det dressyrträning imorrn. Mitt schema är helt fullspäckat. Jag red Queenie lördag och söndag, men igår var det storm och idag hade jag först ett uruselt pass på 10an, sådär så man bara vill gräva ner sig, så det var ingen idé att ens försöka sätta sig på Queenie, det hade bara slutat i katastrof. Så nu ska jag alltså träna efter att pålle stått i två dagar, verkligen optimalt... Hon och 10an sover inne inatt för min egen ros skull, de klagade inte ett dugg på att få komma in.

Att hästen stått i två dagar är inga problem frågar du mig ang att träna en jättebra träning för det handlar ju om ryttaren i detta fallet inte hästen eller hur ? Är de i full kondition och allmänt tränas så går det ypperligt inte bara en gång utan alltid om det skulle behövas. Den kunde stå en vecka utifrån det minst ;) Inte sällan går det dessutom väldigt mkt bättre rentav utifrån det om ryttaren hakat upp sig :)
klokt att strunta i det om du kände som du gjorde mentalt, ibland kan det bli så och ingen ska ju rida OS nästa vecka vad jag vet här så enligt ovan lär det funka ypperligt med det resonemanget och känslan. ;)

@mackan
Nej det är klart, hon överlever... Det är väl bara en själv som tycker det känns dumt. Som du skriver är det ju mest skräpet i sadeln som ska rensas, inte hästen. Hon var magiskt fin både lördag och söndag så det är väl nästan bara bra att hon vilar istället. Hade tänkt en lugn jogg-tur bara ändå så.

Nu senaste åren har jag lärt mig att om jag är på dåligt humör/frustrerad så är det lika bra att strunta i att rida, det blir bara pannkaka ändå.

Tack för pepp. :)

Ok, ville bara spy lite galla men här kommer först det positiva: Bruce verkar helt OK nu, märks ingen ojämnhet!

Och så till gallan: Ska tävla på söndag och anmälde till tråååk-programmet LA:3 bara för att jag märkt på senaste tävlingarna att han går mycket bättre i andra klassen så ville att han skulle gå en klass innan MsvC:1. Men nu har listorna kommit och då går såklart MsvCn före LAn :banghead:. Dessutom är det en domare som brukar ha oss förhållandevis lågt, så jag är inte jättepepp på den klassen nu... Och just det ja, så startar vi precis efter nygodkända hingsten Frans Andreo II också...

Och sedan är nästa träning lagd samma helg som jag hade tänkt starta MsvC:1 och MsvC:2 på lördagen, plus att min gamla ponny som annars bor i Dalarna är nere i Laholm och tävlar så hade gärna velat hälsa på honom på söndagen... Och ja, sedan är det såklart min kusins konfirmation och min klubbs hemma-hopptävlingar också samma helg.

Så nu vet jag inte om jag ska ta tävling+titta på ponnyn eller träning den helgen! :crazy:

@Marvin Jag hade inte på nåt vis tyckt att det var värt riskerna du beskriver, oavsett om hon gått i flocken tidigare utan problem samt krånglet att ha henne hemma. Bevisligen fungerar det ju inte. Finns det inga andra stall du kan hyra in henne på? Vuxna hästar behöver inte gå på bete på det viset, och det kan ju aldrig vara värt det med den skaderisken. Någonsin.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka