07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skriver sällan här i tråden då mitt sto var skadad ett par månader i vår (eller skadad och skadad, min hovslagare pajade henne med sömtryck som hängde i länge, samtliga söm i framhovarna satt för långt in.) Från att vara helt underbar ena dagen till totalt oridbar nästa. Nu är detta utläkt, jag har bytt hovslagare, bytt skomodell runt om (har ju haft ringskor runtom sedan konvalecensen förra sommaren med kotledsinfl) men nu går hon med aluminiumskor (överrullning) fram och egg bar bak. Och
hon är så jävla fin! Har ridit för instruktör i 4 veckor nu och det går framåt med stormsteg. Har mest jobbat med markarbetet men började hoppa lite förra söndagen. Dags igen imorgon och längtar! Min instruktör älskar henne och det är ju alltid kul att rida för någon som berömmer en själv och hästen :) Hon är superkänslig för hjälperna och har så mycket framåtbjuding att jag numera sitter med ett stort leende när jag rider henne :)

Jag följer i alla fall med och läser här i tråden flera gånger per vecka, förhoppningsvis kommer även vi igång ordentligt snart så att det kan bli nån Pay and Jump i slutet av sommaren... Fast min tränare anser ju att hon även borde tävla dressyr pga sina fina gångarter, men det ligger inte in mitt intresse... Kanske nån medryttare i framtiden...

Tänkte hinna med en ridtur innan jobbet i morse och möttes av det här. :D
Lite bildbomb

10450689_10152520155984784_2756176223773549836_n.jpg

10405271_10152520156079784_4691204085155640876_n.jpg

10405271_10152520156079784_4691204085155640876_n.jpg

10006439_10152520156144784_2899243393227474104_n.jpg

10455227_10152520156294784_1042378800475819768_n.jpg

10336587_10152520156389784_5602840985133905585_n.jpg

10462500_10152520156524784_1100565919890641072_n.jpg

Undra just vilket midsommarparty de haft? :D De verkligen toksov även när jag gick runt dom. Kompisen tom smågnäggade och rörde sig i sömnen, som om hon drömde.
Efter rullningen så var det dock dags att vakna tyckte hon så vi kom ut på vår lilla ridtur till slut. :)

Senast ändrad:
@Kirre
Men vad söta dom är! :love: De verkar ha haft ett jäkla hålligång! :D

KL
Här har jag återigen lite dåligt samvete över pållen som inte gjort nånting sen dressyrträningen i onsdags. Tränaren tyckte att hon kunde få lite vila nu när hon gått så bra, det håller jag visserligen med om. Men jag har sån fångest så jag blir ju galen. :nailbiting: Men vädret hjälpte vilan på traven. I torsdags åkte jag iväg med 10an och således var hela den dagen borta. Fredag och lördag har varit äkta pissväder som ingen vill göra nånting i. Det var hela 2 varma grader med ihållande snålblåst igår kväll så Queenie firade midsommar med vintertäcke på. :down: Imorse snöade det. :sneaky:
Igår ändrade jag hagarna så det varit bara en tråd mellan Queenie och de andra två så att de skulle få nosa på varandra över staketet. Det blev lite omflyttningar som var jättepopulärt och hästarna hade världens tokrace. Men så fort man tar upp telefonen så slutar dom såklart springa. :p Konstaterade återigen att jag har världens finaste ponny. :love: Idag släppte jag ihop dom på hela stora lägdan, 2 ha. Det gick ganska smärtfritt faktiskt. Hon pep och skrek och sparkade några gånger men inte så farligt som jag varit rädd. Nordisvallacken är knäpp och stoppade huvudet under svansflärpen på täcket och gick som en svans efter henne, så han får banne mig skylla sig själv när hon blev förbannad på honom efter några minuter. :meh: Men det var som sagt väldigt smärtfritt. De betade tillsammans bara några minuter senare. Nu har de precis fått komma in för att sova. Regnar fortfarande på tvären och är bara 4 grader ute. Svensk midsommar när den är på topp!

Hade väl kanske inte gjort så mycket med den här vilan nu när vädret är som det är. Men det är ju hoppträning på tisdag så det vore ju fint om hon gjort nånting sen i onsdags innan dess. O_o Känns bara vrickat att åka på träning en gång i veckan och däremellan göra ingenting. Tisdag är dock sista inplanerade hoppträningen, dystert värre. Jag vill träna mera!

• Gilla
Reactions: oxo
Här är det också verkligen en kall midsommarhelg! Jag som planerat att skritta med Juno som handhäst idag också skippade det.o. Hela eftermiddagen ägnades åt att i varierande regnstyrka fixa till gräshagen istället. Imorgon ska dom äntligen få komma ut där och fotograf är bokad. Bara för det kommer dom väl bara att mula i sig mat och inte röra sig en millimeter:p.

KL

Tänkte uppdatera läget om Avalon lite. Blir inte mycket här tyärr :P
Men hon blir bättre och bättre. Provade kandaret förra veckan för första gången sen i vinter. Då sprang hon bara och gapade och var oridbar. Nu har jag hittat rätt bettkombination som det verkar. Hon sög bra på betten och skummade tom lite. Super fin. Dock skulle jag velat haft lite mindre ringar på bridongen samt liite bredare stång. Men så länge hon tycker det känns bra så får hon ha dessa nu. Vi ska starta en Msv C1 och C2 i mitten av Juli. Väldigt spännande. Min tanke är , ju högre program ju mer måste jag rida och ju mer måste hon underhållas. Det blir lätt i ex en LB;1 att jag som ryttare "åker" häst ist för att rida och det går ju inte på en dam som "muppa" :) Och hon har hittils klarat sig bra mot kliandet tack och lov.

20140612-125230-46350787.jpg

Har ridit ett "riktigt" pass idag för första gången efter klinikbesöket men har tyckt att han har känts ruggigt fin med sulorna bak i veckan på våra småturer ute och joggingpass på banan. Har nästan lite dåligt samvete över att jag inte lagt sulor på honom innan för det är uppenbarligen ett större problem för honom än vad jag och hovslagaren anat innan. Han känns jämnare i både kontakten och bjudningen men de där himla bakbenet blir jag inte riktigt klok på. :banghead:
Svullnaden försvinner så gott som helt efter ridning men den är där igen på morgonen när han stått inne över natten. Tycker i och för sig att den minskat något sedan förra veckan men den stör mig verkligen. Känner ingenting på honom alls mer än att han har dom där småsåren. Jag får väl rida på och se om det verkar bli bättre...

@sommarminne Nu ska du ju definitivt inte lyssna på mig vad gäller skador, jag försöker peppa mig och tänka positivt och likförbannat har min häst bara värre och mer omfattande saker varje gång vi är till kliniken. Så med den statistiken är väl min filosofi inte speciell framgångsrik ;)

Men jag rider på så länge hästen känns fräsch. Även om hon är tjock i nåt ben, för det är hon emellanåt. Självklart skulle jag vara mer bekymrad om det var i en led, för eran del är det väl hasen som är svullen? Är den varm också eller bara allmänt svullen?
Visst hade du varit till kliniken med den också?

@sommarminne Tycker som de andra att det bara är att rida på:). Jag hade nog lindat om natten också för ökad cirkulation.

Vad intressant att det blev så stor skillnad med sulorna bak! Juno hoppade ju på en sten här för nån vecka sen och blev halt. Veterinären tyckte att han skulle skos med en sula på den bakhoven, men jag och hovis gjorde en annan bedömning. Så nu är han ändå sullös:o. Men det är ju ett problem med bjudning och kontakt med honom när han varit igång. Är kanske värt att prova dra på ett par sulor nästa skoning för at testa!

Tack alla för att ni hjälper mig att va mindre orolig. Jag försöker tänka precis som ni:D
@stjarnfrugt svullnaden i hasen gick ner direkt nu är det mer på kotleden haha. Han lyckas ordentligt :wtf:

@Fiorano
Jag är faktiskt förvånad över att det gjorde sådan skillnad för jag har fått höra så fort någon ny har skott att han har väldigt tunna sulor och det liksom bara "är" ju så. Att han är lite ömfotad och känslig för stenar har jag liksom bara accepterat på något vis.
Han har haft så himla mycket tappskor så vi har inte ens sett de som ett alternativ att slå på sulor men jag har nog hela tiden tänkt att dom gör mest nytta fram men den hovslagaren som skodde denna gången tyckte att dom kändes tunnast bak och tyckte vi kunde testa där först. Det är ju faktiskt ingen dyr sak att testa egentligen så jag grämer mig lite. Sen tror jag att det gör en hel del med den nya sadeln med. Den ligger verkligen stilla på honom och inte ett hårstrå har rört sig under efter ridningen vilket tyvärr aldrig har hänt innan. :bow:

Jaha, så var man tillbaks på botten igen... 60% i MsvC:1 och 59% i LA:3 :crazy:

Hade en liten incident på stallgången igen när vi knoppade, ett schabrak som hängde bredvid gled ner och Bruce blev rädd, dels satte han sig på hasorna och skrapade sig och sedan lyckades han få ena frambenet över uppbindningen och satt fast där ett tag innan jag kom fram och fick loss panikhaken. Han var inte halt eller så men tyckte han stod emot, vet inte om det kan ha något samband... :(

@Gabby_Ossi Han har säkert sträckt sig. Dom är ju ena riktiga klantar dessa djur, och bevisligen mer ömtåliga än man vill tro. Det finns ju en anledning till att det finns ET, kiro, fysioterapeuter osv... man borde vara en själv, hade nog haft fullt upp med husbehovet.

@sommarminne Om svullnaden vandrat ner från hasen till kotleden är det ju bara jordens dragningskraft, helt naturligt att vätskan ska ta vägen någonstans ;) Jag hade definitivt inte oroat mig utan bara tutat och kört. Är nog inte fel att linda eller ha BoT under natten om han ändå står inne.

@Gabby_Ossi Han har säkert sträckt sig. Dom är ju ena riktiga klantar dessa djur, och bevisligen mer ömtåliga än man vill tro. Det finns ju en anledning till att det finns ET, kiro, fysioterapeuter osv... man borde vara en själv, hade nog haft fullt upp med husbehovet.

@sommarminne Om svullnaden vandrat ner från hasen till kotleden är det ju bara jordens dragningskraft, helt naturligt att vätskan ska ta vägen någonstans ;) Jag hade definitivt inte oroat mig utan bara tutat och kört. Är nog inte fel att linda eller ha BoT under natten om han ändå står inne.

Haha han va svullen över hasen på höger bak och är nu svullen på vänster bak kotbenet haha så tyvärr är de fel ben. Han är verkligen en klant!

@sommarminne jag hade också kört på och bara hållt koll på svullnaden, om den sväller av vid rörelse och ridning och känns helt obesvärad så finns ingen anledning att inte rida, just att de sväller av vid rörelse är ett väldigt bra tecken. Dessutom har den ju tydligen småsår och grejer, då är det de som orsakar svullnad, jag som har fullblod kan säga att minsta lilla skrapsår orsakar svullnad alltsomoftast, det är inget att bry sig om så länge det som sagt sväller av vid rörelse och man givetvis håller uppsikt och verkligen också kan känna /se om hästen på ngt sätt är besvärad ens det minsta rörelsemässigt. är den inte det så är det bara att rida på enligt mitt tycke.

KL
Hoppas alla haft en jättefin midsommar! Det har jag! Ridit båda fina hästarna över helgen mellan all avkoppling och umgänge med familj och vänner över god mat och dryck osv. Bägge har varit jättefina så de får guldstjärna bägge två.

@sommarminne jag hade också kört på och bara hållt koll på svullnaden, om den sväller av vid rörelse och ridning och känns helt obesvärad så finns ingen anledning att inte rida, just att de sväller av vid rörelse är ett väldigt bra tecken. Dessutom har den ju tydligen småsår och grejer, då är det de som orsakar svullnad, jag som har fullblod kan säga att minsta lilla skrapsår orsakar svullnad alltsomoftast, det är inget att bry sig om så länge det som sagt sväller av vid rörelse och man givetvis håller uppsikt och verkligen också kan känna /se om hästen på ngt sätt är besvärad ens det minsta rörelsemässigt. är den inte det så är det bara att rida på enligt mitt tycke.

KL
Hoppas alla haft en jättefin midsommar! Det har jag! Ridit båda fina hästarna över helgen mellan all avkoppling och umgänge med familj och vänner över god mat och dryck osv. Bägge har varit jättefina så de får guldstjärna bägge två.

Min har ju mycket fullblod i sig så jag antar att det är därifrån känsligheten och dom platta fötterna kommer ifrån. Han ska tömköras i morgon av min kompis så då kan jag verkligen kolla ordentligt om han verkar se besvärad ut :)
De är så himla bra att ha buke att bolla tankar med:bow::banana:

@sommarminne Ja, jag lovar påstå att det där kommer från hans far. Jag säger som mackan - det är fullblodet.
Av fullblodet har min enbart ärvt känsligheten i form av svullnad i ben, vita hår där hon haft sår och värmeknölarna under sadeln. Tyvärr har den nätta typen inte slagit igenom alls :o

@sommarminne ja säkert!
Om den ska tömköras i arbete och du ska kika på den utöver småskavankerna osv, så be kompisen att verkligen jogga den på lösa tömmar osv regelbundet under hela passet så att du verkligen ser osv! Viktigt att inte låta dem luta sig på tömen om man verkligen vill se ngn liten minsta grej för det döljs rätt lätt på en ambitiös och snäll arbetsvillig häst annars, men det vet du ju säkerligen osv. Jag hade inte varit ett dugg orolig att du ska se ngt konstigt, eftersom han verkar jättebra annars ridmässigt. Men kolla ändå ;)

@stjarnfrugt : fast alla fullblod är långtifrån nätta ;) Det finns två olika typer bland annat - lång och kortdistansare och allt däremellan typ ;) Min är inte nätt på ngt sätt - 170 hög, 155 i täcken och biffig, ofta tror folk som inte kan fullblod eller sett så många, att han är halvblod då han är så kraftig i stommen osv. Men oavsett typ så brukar de vara känsliga ändå på många olika sätt inkl sår osv.

@mackan Ja, så är det väl. Hon har Lauries Crusador bakom sig, tyckte inte han såg så biffig ut på de bilder jag sett men han kanske är det för att vara fullblod... Hon har i vilket fall gener från broilermodellen ;) Plattfotad är hon också, men det är enligt uppfödaren från mamman.

Kl
Ikväll blev det äntligen bättre väder idag, underbart! Det firades såklart med en tur! Queenie var pigg såklart, men med de nya verktygen från dressyrträningarna är det så mycket lättare att komma förbi hennes spärr och hitta en gnutta koncentration. Jag red lite upprepning från sista träningen, lite skänkelvikningar och att variera formen. Jag faller lätt tillbaka till att kontrollera med tyglarna när jag vill ha upp henne i form istället för att rida in henne i handen, speciellt om hon försöker smita ifrån och blir spänd. Men nu kommer jag på mig själv och så fort jag gör rätt blir det ju så mycket enklare. :) Några bitar här och där hittade vi ett underbart gung i traven, hon är så fin min lilla grå. :love: Det finns mycket potential att plocka fram, skräpet i sadeln ska bara återvinnas först. ;)

IMG_20140622_202012_zpslvb845uh.jpg

IMG_20140622_202002_zpsb0zou7ds.jpg

Var förresten på Hööks idag och tänkte shoppa ett nytt regntäcke, men då var de snälla och upplyste mig om att det skulle vara jätterea på tisdag, så jag ska åka dit då! :D Ska kolla på fler schabrak, ett träns, lädergrimma, regntäcke och stalltäcke. :) Hoppas jag hittar nåt bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka