07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@oxo: Hur är HG-zebratäcket?

Vi har tränat några gånger för vår nya stallkompis, och det känns jättebra. Vi har tagit ner tempot och rider långsammare i traven, vilket gör att jag inte behöver klämma och trycka på henne, utan bara rida lätt rakt upp och ner utan spänningar. Mycket fokus på mjukhet i hand och armar, samt att peta in bogarna på plats. Vi gör massor med övergångar och hästen är rätt trött efter ett pass. Jag får henne redan mycket kortare och rundare.

Hopptränade igår och jag var på henne som en igel att gå fram på distanserna utan att stoppa in några extra språng, vilket lyckades!
Red bla en övning på ett mjukt böjt spår med 2 studs, 3 galoppsprång, oxer, 3 galoppsprång, 2 studsar. Tyvärr fick jag rejält ont i min rygg igen, så låsningen som naprapaten fixade förra veckan är tillbaka. :( Hasar runt som en gammal tant. :crazy:

Fliken på balltrampet har krympt ihop och kommer att ramla av så småningom. Tyvärr råkade hon trampa på det igen när vi var ute på midsommardagen. Hade lite psykbryt där ett tag, lite lagom dagen efter, trött, hungrig och kissnödig och när jag sitter av är hästens ben, benskydd och mage täckta med blod. :crazy::cry: Som tur var slutade det att blöda när hon stod stilla, och nu ser det fint ut igen.

@Marvin Roligt att du hittat ett system som verkar fungera :)

Rider du inte med boots fram? Jag gör det periodvis med min häst, eftersom hon vid några tillfällen trampat upp såna där flikar, dock inte så omfattande som din. Nu när vi däremot bara ridit i skritt och lite trav rakt fram på grusväg, har jag låtit henne gå helt utan skydd.

@stjarnfrugt: På hoppträningen igår hade jag galoppbandage med silvertejpförstärkning och boots. Balltrampet hon har nu är det första hon har fått, jag brukar bara ha boots vid terränghoppning. Just nu vill jag inte ha boots, för det ligger emot och skaver över såret, men visst är risken större att hon trampar där igen just nu när det sticker ut mer än vanligt.

@Marvin Än är jag nöjd. Han har inte fått skav än iaf och han är ju skavkänslig. Halsen sitter uppe som den ska. Den enda är väl att jag tycker att magplattan hamnar några cm för långt bak på honom. Men det beror nog mer på att det är en storlek för stort egentligen.
Han har betydligt mindre flygfän på sig än kompisen men om det beror på ränderna eller inte det vågar jag inte svara på.:)
På min förra häst hade jag det vanliga bucas utan ränder och det är bra det också tycker jag.

Kul med ny tränare och att det går bra för er!

Red världens pass idag på morgonen. Va helt lyrisk efteråt:love: Väldigt nöjd med både mig och hästen som alltid är kanonfin dagen efter tömkörning så de är guld värt att göra de någon dag i veckan.
Drog sedan in till Hööks-rean och fyndade 2 par grimmor, 2 funktions t-shirtar, lackboots m ludd och lite sårspray. Tyckte dom hade en hel del faktiskt! Stod och drog lite i en del täcken men jag behöver inte några för jag har alldeles för många:angel:
Hans svullna fot va mycket bättre idag men nu har muggen brutit ut så det är säkerligen de som legat där och grott... Mugg är inte roligt:banghead::devil:

@sommarminne Härligt det lät med ett så bra pass:)

Kl
Jag längtar tills jag hinner börja rida ordentligt igen. Får barnvakt ikväll och då blir det antingen en liten tur eller så tömkör jag. Känns nästan bättre att tömköra när han gått så sporadiskt som nu men jag vill ju upp på ryggen så vi får se vad det blir.

@Marvin Än är jag nöjd. Han har inte fått skav än iaf och han är ju skavkänslig. Halsen sitter uppe som den ska. Den enda är väl att jag tycker att magplattan hamnar några cm för långt bak på honom. Men det beror nog mer på att det är en storlek för stort egentligen.
Han har betydligt mindre flygfän på sig än kompisen men om det beror på ränderna eller inte det vågar jag inte svara på.:)
På min förra häst hade jag det vanliga bucas utan ränder och det är bra det också tycker jag.

Kul med ny tränare och att det går bra för er!

Hon har två flugtäcken nu, ett rambo sweet itch hoody, som är superbra, och ett prickigt från Shires, där halsen glider ner hela tiden. Bägge börjar bli slitna nu, men mest Shire-täcket. Brukar försöka byta så att hon har rambotäcket på sen kväll och natt, när knotten är mer på, och det andra dagtid för skydd mot bromsar och flugor. Behöver kanske byta ut bägge denna säsongen, funderar då på att byta shirestäcket mot ett zebratäcke att ha på dagen.

För er som gillade öronfilmer (@SkorpSmulan ?) kommer här en till från vår lilla terrängträning i förra veckan. Fokus på smalhinder och tekniska linjer. Det tråkiga är att hinderna ändå ser små ut, fast kameran sitter längre ner än en hjälmkamera. Soffan som är sista hindret är maxad för lätt klass och det sög i magen första gången vi red på det.

@Marvin
Vad häftigt!!! Det där är väl det närmaste jag kommer komma att rida fälttävlan... :angel: Det pirrar ju i i magen bara av att sitta i stolen och titta! :D

KL
Fyndat på Hööks-rean idag! Fick hålla i hatten för att inte köpa för mycket. Blev två schabrak, ett regntäcke, ett innetäcke, en rumpvärmare (åååh vad jag saknade en sån i vintras!) och ett pannband med bling. Tyvärr var det inga av tränsen jag gillade, inga ridbyxor med helskoning och det var inga lädergrimmor i rätt storlek utan en massa fult bling på. Stod och fingrade både på nya fleecelindor, många fler schabrak, fler täcken, borstar... Ja ni vet. ;) Ganska roligt att gå på rea när man har en ponny, alla vanliga 145-storlekar försvinner direkt men mina 125 finns kvar. :D Har dock inte provat täckena än, ska göra det senare.

Ikväll är det hoppträning! :bump:

Himmel vad det skrivs här i tråden:D!

Jag har också varit på Hööks idag, men det blev en ganska lugn shopping. En knallcerise ziptröja, en vindjacka, ett stalltäcke och två par strumpor. Hade ev kunnat tänka mig ett av tränsen till Juno, men han har precis fått ett annat träns.

@Marvin Coolt! Och vad rakt hon går. Min hade gjort tredubbla s-kurvor mot flera av hindren. :p

Vi drog fram galoppbommar idag och jag konstaterade att jag är usel på att stega. :o Fick justera ner flera gånger för att få det korta avstånd vi hade på träningen i tors. Nu gick jag dock tomtesteg efter att jag mätt så får bli den mätmetoden nästa gång. I övrigt gick hon finfint och jag är nästan lite sugen på att testa ngn programridning. :nailbiting:

@Maja_Kandi: Kul att det funkar!
@Novali01: Ha, vi har två banor nu!
@Kirre: Just att hon är så rak i terrängen är en av hennes styrkor, kommer vi snett på smalhinder så skruvar hon så att hon hamnar innanför flaggorna. :up:

Idag var vi ute på äventyr! Klippte av den lilla flärpen på ballen idag då den hade dragit ihop sig rejält. Den luktade gammal skunk. :yuck:
Red en runda med rätt mycket backar upp och ner, först på lite hårdare grusväg där vi tar det i trav, sen på grusväg med gräsmitt där vi tar det i snabb galopp. Någon hade lagt några stora stenblock över vägen, Chatsi satte sig på rumpan när hon såg dem, de var inte där sist vi red den vägen. För typ 1 år sen, suck.

Jag tänkte att stora stenar är perfekta hinder (det gick att gå emellan, men det är tråkigt), så vi provade att hoppa över, och hon smet vid sidan av. I mitt huvud hörde jag min tränare skälla på mig för att lära min häst att man kan gå vid sidan av smalhinder. :banghead: Red på det i trav och hon krånglade sig vid sidan av några gånger, innan hon fattade och hoppade över stenen istället. Bra test av inramningen! Sen hoppade vi stenen i galopp några gånger, utan någon tendens till att hoppa snett. :banana:

Nästan hemma kom vi till en stängd grind in till ängarna. Rida tillbaka och ta en annan väg hem hade varit 5,5 km omväg, och det var vi inte så sugna på, så jag klättrade av, öppnade grinden och gick igenom. Hoppades att korna inte var släppta där ännu. Det var de ju såklart och hästen blev lite till sig där ett tag, men när varken jag eller korna reagerade så skrittade vi rakt genom koflocken på hängande tygel, låtsades som att det regnade, hoppade av vid nästa grind och sen hem. Sist jag red igenom en kohage var med min förra häst, då blev vi jagade av hela flocken. :crazy:

Bara för att det är roligt så får ni en filmsnutt till från terrängträningen, där vi hoppar banken, stora trippelbarren (1,10 m), breda graven till trippelbrush, spetsen och galoppsträcka till stora lådan och sen traktordäcken.

Helt off topic, men jag har insett att facebook känner mig bättre än jag tror!
Nu ikväll dök plötsligt en av mina gamla älskare (vi hade aldrig nåt riktigt förhållande, men var KK av och till under flera år) upp som "people you may know" i min feed.
Vi har inga gemensamma vänner, inga gemensamma intressen (längre :angel:), har bott i samma stora stad och pluggat på samma universitet, men läst olika utbildningar där. Vi bor nu i olika delar av landet, och kommer från helt skilda platser. Ingen har egentligen vetat om vårt "förhållande" även om det inte var direkt hemligt. Han har reggat sig under ett annat efternamn. WTF?

Universitetet har typ 30 000 studenter löpande, och det var 10 år sedan jag flyttade därifrån, HUR i helsike lyckas just han av alla människor dyka upp på min lista?? :confused::confused::confused::eek:

Nu kan samtliga notera att följande inlägg bara är positivt ;)

Jag fick jobbet i Östersund!!!!! Halleluja Amen.

Känns helt fantastiskt. Nu har jag förvisso inte tackat ja, utan sagt att jag ska fundera ett tag. Men jag tror inte att det är så mkt att fundera kring, det är bara praktiska detaljer som flytt osv. Beror mkt på vad veterinären säger på fredag, och vad mitt lönekontor säger på måndag.
Vill ha lite koll på detta med semesterdagar osv, jag vill ju inte betala tillbaka en massa dagar i onödan. Men samtidigt vill jag flytta så snart det går, om jag ändå är på väg är det bara drygt att vänta. Jag vill liksom gärna hinna upp medan det ännu är något sånär sommar kvar. Den enda fördelen med att vänta är som jag ser det, att hästen får mer tid i rehabstallet och ev återbesök hos samma veterinär. Men för min egen del hade jag gärna bara åkt ner och packat och sedan dragit.

Förvisso erbjöd de en lägre lön än jag begärt men jag tog i rätt hårt i min löneanspråk. Dock är deras erbjudande ändå 900 kr mer än jag har i dagsläget. Jag tänkte förhandla upp det till 1000 kr mest för magkänslans skull. En av anledningarna till att jag grubblar om lönen är att det är mindre skiftgång utslaget per år i Ösd jämfört med nu, vilket sänker den totala årslönen. Däremot blir det en lägre stallhyra så pengarna i plånboken kanske går jämnt upp, men då var det ju de eventuella planerna på att skaffa en till häst...

Menmen, första steget är att höra vad veterinären säger på fredag. Sen får jag gå vidare i tanken efter det.

@Marvin Världen är liten. Och Facebook scannar folks hjärnor och säljer det till underrättelsetjänsten. Det är min logiska förklaring ;)

Tack för åkturerna på terrängbana. Det är det närmaste jag kommer också. Jag tycker det suger rätt bra i magen trots att man bara sitter framför burken :o

@Marvin
Hahaha! :D Facebook is your eyes! ;)

@stjarnfrugt
Det är ju inget att fundera på! Komsi komsi! Jippie vad kul! :banana: Då kan vi ju träna tillsammans i vinter, för det är klart att du ska köpa ponnyn nu när du flyttar upp! Kan inte stora hästen bo kvar i rehabstallet längre även om du flyttar upp innan? Så kan du hämta henne efter ev återbesök? :)

KL
Hemma från kvällens hoppträning! Jättekul! Lite mer bana den här gången än tidigare. Jättebra uppvärmning som vanligt. Jag bad tränaren skrika lite extra på mig om sitsen och tänkte hela hela tiden på min jäkla vänsterhand och att titta upp, det kändes jättebra! :) Queenie har blivit så mycket starkare och orkar bära sig så mycket bättre nu, i galoppen märks det tydligast då hon verkligen kan korta ihop sig och hålla galoppen i en stadig form, och avbrotten blir så galet mycket bättre. :up: Själva hoppningen funkar klockrent när jag gör som man ska, jag blir lätt osäker och trycker iväg henne istället för att vänta in hindret, men bara jag rider rätt så hoppar hon sagolikt bra! :love: På slutet hoppade vi banan en gång till lite högre, då låg en linje med oxer - sex språng - oxer på 80 cm, ett ensamstående räcke på 90 och ett annat räcke som man travhoppade också på 80. Första gången tryckte jag på lite för mycket och det blev lite stort på sista oxern, men gjorde om och gjorde rätt och sista språnget blev perfekt! Så himla roligt när det klaffar! :love:

Nu är det slut på träningar för sommaren. :arghh: Jag kollade genast upp om det inte finns några tävlingar nu i juli för att ändå hålla igång och få åka och hoppa/dressyra. Men nej, ingenting förrän i augusti! :( Ska dock prata med dressyrtränaren och se om man kanske kan få träna nånting för henne ändå.

Han kanske har sökt på ditt namn? Vet inte hur det där funkar men det känns mest logiskt om ni inte har några gemensamma vänner.

Kl
Red lite förut:D Åh vad härligt det är. Hästen kändes lite oriden men det är väl förståligt. Tog det säkra före det osäkra och linade lite innan jag hoppade upp och hagen/ängen som jag red på stängde jag grinden för säkerhets skull. Är glad att han höll sig på mattan trots att hagkompisen for runt som ett skållat troll i hagen bredvid. Joggade lite i trav och galopp utan någon större press förutom att jag ville ha koll på bogarna. Ska se om jag kan få rida lite mer nu :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 078
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv